2013-08-04, 09:21
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostGeneral
Jag undrar vad Arnstads arbetsuppgifter kommer att bestå i. Kommer han att hålla salsföreläsningar? Leda seminarier? Handleda uppsatser? Frågorna är många. Arnstads examenshistoria måste ju bli en snackis bland hans studenter iallafall

Kanske kommer Arnstad att använda sina egna böcker, debattinlägg och dylikt som kurslitteratur? Kanske kommer hans "Älskade fascism" att påtvingas intet ont anade studenter?
Citera
2013-08-04, 09:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Det finns helt enkelt inga som helst objektiva skal att anstalla just Henrik Arnstad i detta fall. I det laget blir det naturligtvis intressant att fundera pa vilka andra skal som ligger bakom att karln likval blir anstalld.
Förmodligen är det så att Arnstad börjat få ekonomiska problem nu när hans namn börjat förknippas med fusk & lögn. Till hans räddning kommer då några kompisar på Södertörn som ser till att försörjningen blir säkrad.
Citera
2013-08-04, 10:18
Medlem
Rasseltasss avatar
Det verkar vara en trend att vänsterskribenter som är för dåliga, förutsägbara eller ointressanta för att försörja sig på sina skriverier istället anställs av det offentliga, t.ex. olika lärosäten. Ett annat exempel är Stefan Jonsson som 2010 sades upp från Dagens Nyheters kulturredaktion men som, lämpligt nog, strax därefter fick tjänst som professor i etnicitet vid REMESO (Institutet för forskning om migration, etniska relationer och samhälle) vid Linköpings universitet.

Kontentan är att vill folk inte ta del av eller betala för vänsterapologeternas skriverier så går staten in och försörjer dem.
Citera
2013-08-04, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Här fann jag något intressant. Henrik Arnstad, med "Älskade fascism", är som framgått i tråden ute för att smutskasta SD genom att kalla dem fascister. Och denna taktik är rena rama traditionen i akademiska kretsar. Det är standard operation procedure verkar det. Hör här hur boken "The Search for Neofascism: The Use and Abuse of Social Science" av A. James Gregor beskrivs:

Jag kan inte länka till källan, som är en annons på amazon. Men visst är detta metoden Arnstad upp i dagen: "intended more often to denigrate than to inform."
"[...]as early as 1923 there developed a growing tendency generalise beyond the initial Italian example and apply the term 'fascism' or 'fascist' to any form of right-wing authoritarian movement or system. More broadly yet, Soviet Stalinists began to apply the term, usually hyphenated with some additional adjective, to any and all rivals. By the 1930s fascist had sometimes become little more than a term of denigration applied to political foes, and this usage as a very broad and pejorative has continued to the present day."
The Cambridge History of Twentieth-Century Political Thought s. 123.

Så visst finns det en tradition att falla tillbaka på, givetvis också i förment vetenskapliga sammanhang.
Citera
2013-08-06, 11:22
Medlem
Ördögs avatar
Charlatarnstad levererar ... Ta gärna och bombardera sajten med kommentarer, även om alltför franka omdömen säkert inte kommer att publiceras. Men alltid kan man försöka driva moderatorn till vansinne - hur skulle ni själva reagera om ni blev tvungna att läsa igenom hundratals sågningar av något ni skrivit?

Hur kunde Hitler bli vald?
http://www.etc.se/analys/hur-kunde-hitler-bli-vald
Citera
2013-08-06, 11:33
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Charlatarnstad levererar ... Ta gärna och bombardera sajten med kommentarer, även om alltför franka omdömen säkert inte kommer att publiceras. Men alltid kan man försöka driva moderatorn till vansinne - hur skulle ni själva reagera om ni blev tvungna att läsa igenom hundratals sågningar av något ni skrivit?

Hur kunde Hitler bli vald?
http://www.etc.se/analys/hur-kunde-hitler-bli-vald
Första delen i artikeln är bra skrivet, när det gäller det historiska återblicken,men på slutet då han vill försöka att förklara in Faschismen i nutid så blir det fel. Har hört det tidigare från honom,vet inte vad som händer med honom , går in i nåt stakato, han har verkligen en " hang up" på att vilja förklara faschismen in i nutid, vilket jag tycker han inte bemästrar.
Citera
2013-08-10, 15:15
Medlem
Baisers avatar
Har just spökskrivit en ny dataspels recension åt Arnstad , det mest av gamla Arnstad citat, bara att skriva under och posta till Svds Anders Q Björkman.

Citat:
Här hyllas facismen öppet

Total War Rome 2

Är Karthagerna antikens talibaner?

Det råder en konsenus bland historikerna om att alla andra krig förutom det mellan Sovjtunionen och Tyskland var sekundära, ändå väljer spelutvecklaren SEGA att släppa ett spel om romarriket, varför just nu?

Rom grudades enligt legenden 21 april 753 f.Kr., och enligt historikern Griffin är det här den moderna högerextremismen har sitt ursprung. Att spelutvecklaren SEGA helt bort ser från denna av historievetenskapens bevisade forskning är väldigt märkligt. Eller har de bara intuitivt gjort sitt dataspel, utan tanke på produktionen som ett nutida historiepolitiskt debattinlägg? Det får vi troligen aldrig veta. Samtidigt bygger man monument I Tyskland.

Rome 2 är därför inte en helt okomplicerad produkt. Men hantverksmässigt är det välgjort och ramberättelsen vävs snyggt in i striderna, vilka utmanar även på den lättaste svårighetsnivån. Det bästa med spelet är att det lyckas väcka känslor, vilket gör det extra intressant att tolka det här som politisk historieskrivning av Puniskakriget.

Vi står inför det stora facistiska århundradet, samtidigt som Sega släpper ett spel om Facismens urgrund.

De facistiska undertonerna I Rome 2 är skrämande, Fascismen delar inte på makt, fascismen vill ha makten själv. Fascismen har alltid underskattats, men fascismen får aldrig underskattas.

Henrik Arnstad, historiker och journalist.
Artikelförfattaren har i fem år studerat fascismens ideologi utifrån den moderna internationella forskningen. Utkommer i år med verket ”Älskade fascism: De svartbruna rörelsernas ideologi och historia” (Norstedts).

Observera att Rome 2 ej varit tillgängligt för vår Svd-recencent, men det har ringa betydelse när man gör politiska spelrecensioner.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/ar-pacifics-japaner-nutida-talibaner/

http://www.svd.se/kultur/stalins-seger-plagar-vast_8301082.svd
Senast redigerad av Baiser 2013-08-10 kl. 15:28.
Citera
2013-08-10, 22:04
Medlem
Detfårinteplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Har just spökskrivit en ny dataspels recension åt Arnstad , det mest av gamla Arnstad citat, bara att skriva under och posta till Svds Anders Q Björkman.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/ar-pacifics-japaner-nutida-talibaner/

http://www.svd.se/kultur/stalins-seger-plagar-vast_8301082.svd

Jag skulle vilja se honom recensera Fallout 2. Fascismen där skulle slå sönder hans fascism-mätare. Pang!
Citera
2013-08-14, 15:04
Medlem
zorzes avatar
Arnstad idag kl1500,inbjuden till pratradiokanalen Radio 1 , med Robert Aschberg,det går att ringa in och ställa frågor.

De kommer att prata om Faschism

För er som inte bor i Stockholm kan lyssna på www.radio1.se
Citera
2013-08-14, 15:21
Medlem
RevolverRoffes avatar
Jag försökte räkna hur många gånger Arnstad säger "fascismen". Jag tappade räkningen.
Citera
2013-08-14, 16:26
Medlem
RevolverRoffes avatar

Nu ringde "Ove" in och påpekade att Arnstad endast har 82 poäng och undrar varför han kallar sig för historiker.

Aschberg grep in och sade "jag skiter i vad folk har för poäng, jag kallar Henrik för historiker".
Citera
2013-08-14, 16:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe

Nu ringde "Ove" in och påpekade att Arnstad endast har 82 poäng och undrar varför han kallar sig för historiker.

Aschberg grep in och sade "jag skiter i vad folk har för poäng, jag kallar Henrik för historiker".
Underbart , även om Aschberg grep in så kom det hela igenom i etern iallafall.
Om det nu är någon som undrar vad det handlade om så blir det googling för att kolla upp det & så hamnar dom i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in