2013-08-05, 20:52
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Med en säkerhetshyvel som tar http://www.nominedeus.co.uk/wp-content/uploads/2012/01/RazorBlade.jpg eller med en multiblads historia med aloe vera bla bla? Viss skillnad..

Merkur säkerhetshyvel.
Citera
2013-08-11, 08:20
Medlem
Glappkontakts avatar
Hittade ett paket med Gillette 7 O'Clock Super Platinum (svarta förpackningen). Stoppade i ett blad i min Muhle R89. Behaglig rakning med bra resultat.
Citera
2013-08-11, 09:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Merkur säkerhetshyvel.

Handlar om teknik, absolut *noll* tryck och stenkoll på bladvinkeln när du går mothårs.

Aldrig mer än ~3 tillfällen på ett blad, byt direkt vid minsta tveksamhet.
Citera
2013-08-11, 18:03
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Handlar om teknik, absolut *noll* tryck och stenkoll på bladvinkeln när du går mothårs.

Håller med ända tills, "mothårs". Det ger normalt sett mer problem än bra resultat.

Man ska aldrig säga aldrig. Min erfarenhet är 2-6 rakningar. Byt när du känner att det börjar "dra" i stubben. Har hänt att jag bytt blad efter 2-4 drag.
Citera
2013-08-11, 18:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Håller med ända tills, "mothårs". Det ger normalt sett mer problem än bra resultat.

Man ska aldrig säga aldrig. Min erfarenhet är 2-6 rakningar. Byt när du känner att det börjar "dra" i stubben. Har hänt att jag bytt blad efter 2-4 drag.

Handlar som sagt om teknik. Jag hade också problem i början med mothårs men skall du få till perfekt resultat så krävs det.

Rakbladen kostar ~60 öre styck, inte en chans att jag skulle snåla in på dem. Alltså kör jag max 3 tillfällen med 3 pass per blad. Ca 20 öre per rakning, tvålen kostar nog mer
Citera
2013-08-12, 07:37
Medlem
Glappkontakts avatar
[quote=sucuk|44727526]Handlar som sagt om teknik. Jag hade också problem i början med mothårs men skall du få till perfekt resultat så krävs det.

Rakbladen kostar ~60 öre styck, inte en chans att jag skulle snåla in på dem. Alltså kör jag max 3 tillfällen med 3 pass per blad. Ca 20 öre per rakning, tvålen kostar nog mer [/QUOTE
Min teknik är helt ok efter ett antal år. Doessvärre har jag väldigt känslig hud.
Det är inte ekonomi..
Citera
2013-08-12, 09:27
Medlem
sucuks avatar
[quote=Glappkontakt|44736586]
Citat:
Handlar som sagt om teknik. Jag hade också problem i början med mothårs men skall du få till perfekt resultat så krävs det.

Rakbladen kostar ~60 öre styck, inte en chans att jag skulle snåla in på dem. Alltså kör jag max 3 tillfällen med 3 pass per blad. Ca 20 öre per rakning, tvålen kostar nog mer [/QUOTE
Min teknik är helt ok efter ett antal år. Doessvärre har jag väldigt känslig hud.
Det är inte ekonomi..

Alltså, jag har extremt känslig hud under hakan (vem har inte det egentligen?). Det tog mig lång tid att hitta bladvinkel som stämmer och lyckas utan att skära mig överhuvudtaget men jo, det går

En icke aggressiv hyvel är att rekommendera, typ superspeed.
Citera
2013-08-12, 20:37
Medlem
Glappkontakts avatar
[quote=sucuk|44737214]
Citat:

Alltså, jag har extremt känslig hud under hakan (vem har inte det egentligen?). Det tog mig lång tid att hitta bladvinkel som stämmer och lyckas utan att skära mig överhuvudtaget men jo, det går

En icke aggressiv hyvel är att rekommendera, typ superspeed.
Inte bara under hakan för min del. Jag har bara testat ca 15 hyvlar och lika många blad. Tror nog att jag vill klassa min Tradere OC som mildast i samlingen, Merkur R41 som mest aggressiv och Merkur 37C som mest effektiv. Dock föredrar jag min Muhle R89 med specialbeställt handtag. Tog inte så lång tid att hitta vinklar och få till tekniken.
Alltid kul att testa hyvlar. Men jag har inte så stort badrum och plånboken har andra prioriteringar. Jag har en tendens att behålla saker jag köper. Tyvärr så ansågs mitt erbjudande om att skicka runt en hyvel för test (ej sälj) som ett brott mot regel 1.01.
Citera
2013-08-13, 14:19
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Undrar om inte rakkniv är bättre att använda i sådana fall.
Citera
2013-08-14, 05:26
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Undrar om inte rakkniv är bättre att använda i sådana fall.
Jodå, men dom kräver mer tid och utrustning. Strigel, slipstenar ...
Citera
2013-08-14, 12:22
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jodå, men dom kräver mer tid och utrustning. Strigel, slipstenar ...

Till shavett behöver man bara vanliga rakblad.
Citera
2013-08-14, 14:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Till shavett behöver man bara vanliga rakblad.

Har du testat en sådan?

Var man inte tvungen att ha teknik innan så är man i vart fall tvungen att lära sig när kniv/shavett läggs an mot strupen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in