2013-08-15, 15:30
  #1285
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Till shavett behöver man bara vanliga rakblad.
Det finns olika typer av rakknivar. Europeiska och Japanska. Personligen anser jag inte att Shavett tillhör den kategorin. Mer som ett litet surrogat för de som inte orkar gå hela vägen och frisörer som inte har kunnat lära sig att hantera en rakkniv på alla nivåer. Väldigt sant är dock att det troligen inte är så behagligt att göra fel vare sig man använder Shavett eller Rakkniv.
Citera
2013-08-15, 17:25
  #1286
Medlem
Imorgon så ska några av mina vänner till Turkiet och jag tänkte då skicka iväg en liten önskelista på rakgrejer som dem skulle kunna hitta där nere och tänkte höra med er här för att få tips på vad man kan önska sig. Är det någon som kanske till och med har varit i Turkiet nyligen och har hyfsad koll på hur sortimentet är där nere?
Citera
2013-08-19, 15:57
  #1287
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Har du testat en sådan?

Var man inte tvungen att ha teknik innan så är man i vart fall tvungen att lära sig när kniv/shavett läggs an mot strupen...

Jag köpte en dovo shavette för ungefär en månad sedan som ett test om rakning med kniv var något för mig och inför ett eventuellt köp av riktig rakkniv och efter att ha använt den ett par veckor så kan jag konstatera att jag definitivt kommer köpa en riktig så småningom. Rakning har gått från att vara ett nödvändigt ont till ett rent nöje för mig även om man får tåla att man skär sig lite ibland men det har blivit betydligt bättre även om det fortfarande händer.

Jag tycker inte inlärningskurvan var så hög som förväntat, har alltid använt rakapparat tidigare så det var med andra ord helt nytt för mig att raka på fri hand men nu börjar det flyta på rätt bra när det gäller att hitta vinklar osv. Jag rakar både med- och mothårs samt i sidled och har inte skurit halsen av mig ännu

Så jag rekommenderar dig att testa rakkniv om du är sugen, det är faktiskt kul och inte så svårt som jag trodde, dock lär det bli mer jobb när man börjar med riktig rakkniv när man ska hålla på och stringla och slipa m.m.
__________________
Senast redigerad av v50 2013-08-19 kl. 15:59.
Citera
2013-08-19, 19:19
  #1288
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Det finns olika typer av rakknivar. Europeiska och Japanska. Personligen anser jag inte att Shavett tillhör den kategorin. Mer som ett litet surrogat för de som inte orkar gå hela vägen och frisörer som inte har kunnat lära sig att hantera en rakkniv på alla nivåer. Väldigt sant är dock att det troligen inte är så behagligt att göra fel vare sig man använder Shavett eller Rakkniv.

I många länder så är det lagkrav att barberare använder rakknivar med utbytbara blad p.g.a. smittorisken.
Citera
2013-08-20, 06:40
  #1289
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I många länder så är det lagkrav att barberare använder rakknivar med utbytbara blad p.g.a. smittorisken.
Helt korrekt. Sen har vi även det rent humanitära problemet med barberare som inte kan slipa knivarna.
Smittorisken är även en anledning till att vissa länder har förbjudit användandet av rakborstar.
Det sägs även att vissa länder får inte barberare använda någon form av rakkniv oavsett. Dock har jag inte orkat leta för att få det verifierat.
Citera
2013-08-20, 18:53
  #1290
Medlem
MedborgareXs avatar
Philishave!
Köpte min 2004 för ca: 1500:- använt den dagligen sedan dess och den funkar toppen, batteriet håller ca: 3 veckor
Inga delar bytta.
Brauns teknik är botten då plåten spricker inom 1-2år och man kan skära sig. Ny plåt är dyr. Har avverkat flera.....

Gick över till elektriskt vid 30 års ålder.
Trist att raka sig med blad tidiga morgnar bråttom till jobbet. Vasst blad och en bra rakkräm var OK åren innan.
Citera
2013-08-20, 22:01
  #1291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedborgareX
Philishave!
Gick över till elektriskt vid 30 års ålder.
Trist att raka sig med blad tidiga morgnar bråttom till jobbet. Vasst blad och en bra rakkräm var OK åren innan.

Raka dig kvällen innan då! Det är samma för oss alla ju.
Citera
2013-08-22, 23:58
  #1292
Medlem
Vad har ni för erfarenhet angående kvaliteten på de blåa bladen från Astra? För andra gången på mitt 10st/pkt, så har bladet varit fruktansvärt slött och har resulterar i en dålig rakning och en Meinl som är helt röd på halsen och kinderna...

Har ni tips på blad som är vassa, men som är mjukare än t.ex. Feather?
Citera
2013-08-23, 00:52
  #1293
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Vad har ni för erfarenhet angående kvaliteten på de blåa bladen från Astra? För andra gången på mitt 10st/pkt, så har bladet varit fruktansvärt slött och har resulterar i en dålig rakning och en Meinl som är helt röd på halsen och kinderna...

Har ni tips på blad som är vassa, men som är mjukare än t.ex. Feather?

Jag har bara bra erfarenhet av astrabladen, både de blå och de gröna.

Testa att använda en talgbaserad raktvål, typ palmolive eller tabac och se till att ha noll tryck samtidigt som du kör med en *mycket* flack bladvinkel på halspartiet.
Citera
2013-08-23, 07:30
  #1294
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Vad har ni för erfarenhet angående kvaliteten på de blåa bladen från Astra? För andra gången på mitt 10st/pkt, så har bladet varit fruktansvärt slött och har resulterar i en dålig rakning och en Meinl som är helt röd på halsen och kinderna...

Har ni tips på blad som är vassa, men som är mjukare än t.ex. Feather?
Är inte heller så himla imponerad av dem väldigt populära Astra. Men dom funkar helt ok för mig efter lite pill. Du kan alltid testa Gillette blue, black eller Personna Blue.

Bara för skojs skull. Testa att korka eller handstroppa bladet innan du stoppar in det i rakhyveln.
Citera
2013-08-24, 15:35
  #1295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Är inte heller så himla imponerad av dem väldigt populära Astra. Men dom funkar helt ok för mig efter lite pill. Du kan alltid testa Gillette blue, black eller Personna Blue.

Bara för skojs skull. Testa att korka eller handstroppa bladet innan du stoppar in det i rakhyveln.

Bara att dra bladet genom en kork några gånger? Ingen speciell vinkel eller något annat man ska tänka på?
Citera
2013-08-24, 18:20
  #1296
Medlem
Vet att många här rekommenderar säkerhetshyvlar men har varken pengar eller ork att syssla med det.

Är 18, och har sedan jag fick min första märkbara ansiktsbehåring använt billiga engångshyvlar från Ica Basic samt rakgel från Gillette. Det har funkat helt okej fram tills nu, då jag börjat få lite grövre skäggväxt. Speciellt under hakan ser det väldigt "stubbigt" ut, även om jag nyligen rakat mig.
Jag har testat spara ut det lite, men det blir inte alls bra.

Jag antar att det är hyveln som är problemet, men ni får gärna tipsa om rakprodukter i övrigt.
Borde någon flerbladig från Gillette funka bättre? Vilken, isf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in