2013-07-31, 19:40
Medlem
Nu efter att ha använt min första säkerhetshyvel - Merkur 43HD tror jag den heter - så tänkte jag ställa lite frågor.

- Är nöjd måste jag säga, skar mig dock MYCKET de första rakningarna pga dålig teknik men det har förbättrats. Man ska inte pressa hyveln mot huden alls va? Till skillnad från en vanlig hyvel från Gilette.

- Hur mycket blöter ni borsten innan ni applicerar tvål? Eller det kanske inte har betydelse hur blöt den är?

- Det här "stiftet" jag fick med i mitt rakkit funkar jättebra mot skärsår, men visst kan man tvätta bort de vita fläckarna som blir kvar från stiftet, typ nån timme sen? Då har det ju slutat blöda soo...

- Hur ofta byter ni blad?

- Varför luktar min borste med grävlingshår från Gents hästgödsel?
Citera
2013-08-01, 16:17
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Nu efter att ha använt min första säkerhetshyvel - Merkur 43HD tror jag den heter - så tänkte jag ställa lite frågor.

- Är nöjd måste jag säga, skar mig dock MYCKET de första rakningarna pga dålig teknik men det har förbättrats. Man ska inte pressa hyveln mot huden alls va? Till skillnad från en vanlig hyvel från Gilette.

- Hur mycket blöter ni borsten innan ni applicerar tvål? Eller det kanske inte har betydelse hur blöt den är?

- Det här "stiftet" jag fick med i mitt rakkit funkar jättebra mot skärsår, men visst kan man tvätta bort de vita fläckarna som blir kvar från stiftet, typ nån timme sen? Då har det ju slutat blöda soo...

-Helt rätt. inget tryck alls. Vikten på rakhyveln räcker normalt sett.
-Jag lägger den i blöt 15 min innan. Sen skakar jag av den lite lätt innan. Fuktig, inte våt.
-Tror nog att det koagulerat tillräckligt inom 5-30 min. Beror väl på om det är en pytte eller om du har skalat av kvällens biff
-Byter blad när det börjar kännas som att dom drar och inte skär längre. 2-5 rakningar.
-Det kommer nog att släppa efter ett tag. Prova att göra rent borsten med schampo och hårbalsam först. Luktar den fortfarande och det känns besvärande. Då kan du prova en mild mix med 10 delar vatten och 1 del vitvinsvinäger. Låt borsten dra i 5-10 min och sen upprepa steg 1.

PS! Finns en del bra videos på Youtube gjorda av Mantic59
Senast redigerad av Glappkontakt 2013-08-01 kl. 16:29. Anledning: Förvirrad
Citera
2013-08-01, 17:03
Medlem
Citat:

Hästgödsel har jag ingen aning om hur det luktar, men borstar luktar inte speciellt trevligt de första tillfällena de blir blöta. Det man kan göra är att helt enkelt göra ett par satser lödder och låta den stå med lödder i borsten i någon timme. Har iaf. fungerat på mina borstar.

I övrigt instämmer jag på rådet att ta en titt på Mantic59 videos på youtube.
Citera
2013-08-01, 18:12
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

Brukar ha borsten stående i vatten en liten stund först. Fast det fungerar också att bara blöta den just innan. Så gör jag när jag har bråttom.

Alunstift är bra och det vita kan man ta bort ganska snabbt enligt min uppfattning. Dock så har jag aldrig skurit mig så mycket.

Bladen försämras mest i början så tycker man att det duger efter säg tre rakningar så duger det nog också efter sex. Det försämras inte lika mycket då. En del byter efter en enda rakning, andra efter en vecka eller mer.

Borstar av naturhår brukar lukta, mest i början sägs det. Jag föredrar själv syntetiska. Sedan jag började med dubbelbladshyvel eller vad de kallas så har jag testat några olika borstar och jag tycker faktiskt att även den billigaste syntetiska är bättre än de av naturhår.
Citera
2013-08-04, 16:50
Medlem
Grymt hörni! Ska nog tillägga att lukten av borsten avtagit en del, eller är det jag som låter mig luras av ganglere2

Nu till bladen - har märkt att bladen från Merkur funkar bäst på mig, var köper man sånt i Stockholmsområdet? Det är billigt på nätet men drygt att frakten kostar lika mycket som bladen
Citera
2013-08-04, 17:52
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Grymt hörni! Ska nog tillägga att lukten av borsten avtagit en del, eller är det jag som låter mig luras av ganglere2

Nu till bladen - har märkt att bladen från Merkur funkar bäst på mig, var köper man sånt i Stockholmsområdet? Det är billigt på nätet men drygt att frakten kostar lika mycket som bladen
Har du testat Ebay? Dock är Merkur väldigt dyra, du kanske vill testa något av dom som säljs mycket billigare och nästintill gratis frakt?
Senast redigerad av mr-virro 2013-08-04 kl. 17:54.
Citera
2013-08-05, 01:33
Medlem
Citat:

Jag fick min grävlingsborste för några veckor sedan. Blev chokad över hur illa den stank. Koskit och surt gammalt piss. Schamponerade den och lade den i vatten över natten. Sedan schamponerade jag den igen. Nu några veckor efter jag fick den har jag använt den varje dag. Det tog inte så långt tid innan den slutade att stinka.
Citera
2013-08-05, 18:17
Medlem
JustZlatans avatar
Tycker faktiskt att min rakapparat tar mycket närmare än vad säkerhetshyveln gör. Med rakapparaten blir ansiktet len som en barnrumpa, vilket inte kan sägas om rakhyveln.
Citera
2013-08-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tycker faktiskt att min rakapparat tar mycket närmare än vad säkerhetshyveln gör. Med rakapparaten blir ansiktet len som en barnrumpa, vilket inte kan sägas om rakhyveln.

Frågan är om det ens kan bli mer hudnära rakning med säkerhetshyvel om man kör tre gånger vilket är standard. En rakning medhårs, en sidhårs och en mothårs tror jag slår rakapparat alla dagar i veckan
Citera
2013-08-05, 19:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Frågan är om det ens kan bli mer hudnära rakning med säkerhetshyvel om man kör tre gånger vilket är standard. En rakning medhårs, en sidhårs och en mothårs tror jag slår rakapparat alla dagar i veckan

Jag provade det en gång men då fick jag massor med skärsår och razor burns.
Citera
2013-08-05, 20:35
Medlem
Citat:

Dålig teknik, blad eller förberedelser? Personligen blir mitt ansikte alltid lent som en barnrumpa när jag rakat mig.
Citera
2013-08-05, 20:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Med en säkerhetshyvel som tar http://www.nominedeus.co.uk/wp-content/uploads/2012/01/RazorBlade.jpg eller med en multiblads historia med aloe vera bla bla? Viss skillnad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in