2011-07-08, 08:54
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emitfonos
Efter att ha läst dom första sidorna och skummat resten så är en av mina frågor obesvarade.

Hur fungerar safety razors (tex Merkur) utan skum? Då jag rakar mig uteslutande i duschen medan jag duschar så är det självklart lite problematiskt med skummet.
Än så länge har det bara blivit engångshyvlar. Testade rakapparat några gånger också men den tog inte ens i närheten av så nära huden som jag ville.

Det blir ingen höjdare utan rakklödder. du behöver kudden från skyddet från skummet och glidet.
Citera
2011-07-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Det blir ingen höjdare utan rakklödder. du behöver kudden från skyddet från skummet och glidet.

Det får väl bli ett multiblads missfoster isåfall. Någon annan som också rakar sig i duschen och hittat något som fungerar?
Om ni provat ett antal och jämfört släng gärna med någon kommentar om allihop
Citera
2011-07-16, 05:06
Medlem
Tänkte gå över till s.k "safety razor", sitter och tummar på Merkur 34C respektive Merkur Futur 700, vilken bör jag välja? blir min första safety razor och jag är ute efter en mycket nära rakning då jag har kraftig skäggväxt, tacksam för svar.
Citera
2011-07-16, 10:00
Medlem
raketpajs avatar
I tråden är det många "nybörjare" som aldrig använt en safety razor som undrar om de ska köpa endera den ena eller andra Merkur-hyveln. Merkur är säkert en alldeles utmärkt hyvel, men den är ganska dyr för att vara en produkt man köper för att testa en ny rakning. Som förstahyvel kan jag därför rekommendera: http://wilkinsonsword.co.uk/men/showroom/classic.

Det är en hyvel som ger riktigt bra rakning och den kostar nästan ingenting. Dessutom är Wilkinsonbladen överraskande bra och billiga.
Citera
2011-07-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
I tråden är det många "nybörjare" som aldrig använt en safety razor som undrar om de ska köpa endera den ena eller andra Merkur-hyveln. Merkur är säkert en alldeles utmärkt hyvel, men den är ganska dyr för att vara en produkt man köper för att testa en ny rakning. Som förstahyvel kan jag därför rekommendera: http://wilkinsonsword.co.uk/men/showroom/classic.

Det är en hyvel som ger riktigt bra rakning och den kostar nästan ingenting. Dessutom är Wilkinsonbladen överraskande bra och billiga.
Okej, tack för tipset, makes sense.
Blir man nöjd med resultaten och vill gå en nivå högre då kommer Merkur till tal antar jag, rekommenderar du någon speciell rakolja/tvål att börja med och bör man köpa någon billig borste?
Citera
2011-07-16, 15:12
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FollowTheLeader
Blir man nöjd med resultaten och vill gå en nivå högre då kommer Merkur till tal antar jag, rekommenderar du någon speciell rakolja/tvål att börja med och bör man köpa någon billig borste?

På ICA can du plocka upp palmoliv som är grym för några kronor.

Annars är mina egna favoriter:
Proraso
Bluebeards revange
Eller Muhle

Du kan helt klart börja med en enkel bristelborste

Men glöm för allt i världen inte en bra after shave balm utan alkohol
Citera
2011-07-17, 20:03
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FollowTheLeader
Rakolja är en smaksak. En del tycker det är värdelöst. Andra tycker det ger en bättre rakning. Själv använder jag gärna Zirhs rakolja:
http://www.zirh.com/product.aspx?f=18
Men den är dyr. Till att börja med kan du nog hoppa över oljan. (Men sen skriver du ju också att du har kraftig skäggväxt. Då kanske det inte är en dum idé ändå. Sen funkar ju oljan även vid rakning med "vanliga" moderna hyvlar.)

Du ska absolut inte köpa en borste med syntethår! De är helt värdelösa. Det ska vara naturborst och helst grävling. Sen kan man hitta billigare grävlingsborsta för någon hundralapp, eller exklusiva för flera tusen. Åter igen, borsten kan du ju använda även med vanlig hyvel. Så jag tycker inte du ska köpa den allra billigaste.
Citera
2011-07-25, 23:46
Medlem
FoXxs avatar
Har idag en vanlig enkel safety razor men vill byta upp mig till något fräschare och bättre. Funderar på att antingen beställa en Merkur Futur 700 eller Philips HS8420. Vet att Jag kommer bli mer än nöjd med Merkur hyveln men samtidigt så känns det så bekvämt att kunna använda rakapparat som doserar lotion i rätt mängd per automatik och som gör jobbet mycket snabbare.

Därav beslutsångesten, vad ska jag välja?
Citera
2011-07-27, 07:49
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Merkur Futur 700 eller Philips HS8420
Eftersom du postar i den är tråden borde du ha en aning om svaret. Argument för svaret hittar du också tidigare i tråden.

Är det förresten, som du skriver, verkligen en safety razor du har nu?
Citera
2011-08-04, 14:48
Medlem
Bromsklosss avatar
Jag önskar köpa en rakhyvel i en fysisk butik i Stockholm för att få se dem på närmare håll innan jag väljer modell. Vad jag kan se efter att ha skummat igenom alla inlägg har ingen sådan butik föreslagits. NK har nämnts för rakblad, kanske har hyvel också? Var mer?

För att nedgöra skäggstråna så långvarit som möjligt har jag, något burdust, gjort ett försök med en epilator på en bit av kinden. Den efterlämnade en röd prick för varje hårstrå i två dagar och huden var irriterad ännu längre längre. Ont gjorde det förstås också - skäggstråna är ju grövre än annat hår - men det kanske skulle blivit bättre efter några gånger med både irritationen och smärtan. Dock tyckte jag inte den fick med sig alla strån så jag upphörde.

Kanske kan man använda vax (var man nu hittar sådant) att rycka bort håret med? Jag tänker mig att man då kanske inte måste göra det så ofta som om man rakar sig.

I och med att jag nyligen har avskaffat skägget skulle jag behöva ett rakvatten. Aqua Vera vore klassiskt och kul. Finns det i butik? Senast provade jag med isopropanol i stället (märkt "Undvik kontakt med huden."). Nåja, det sved i alla fall. Rening genom smärta!
Citera
2011-08-14, 16:37
Medlem
Nu ska man ta tåget ner till storstaden Göteborg imorgon och hade tänkt investera i en Säkerhetshyvel med tillbehör. Dock har jag inte hittat någon butik i närheten av centrum, så ett snabbt tips skulle vara uppskattat. Mvh
Citera
2011-08-15, 08:29
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnarstorph
Nu ska man ta tåget ner till storstaden Göteborg imorgon och hade tänkt investera i en Säkerhetshyvel med tillbehör. Dock har jag inte hittat någon butik i närheten av centrum, så ett snabbt tips skulle vara uppskattat. Mvh
NK, avdelningen Manlig depå har hyvlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in