2013-08-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludde2009
Ni som läser denna linje - hur är uppdelningen killar/tjejer?

Funderar på att söka in nästa höst, men kom att tänka på att det kanske är 80-90% killar som söker denna utbildning?

Inte jättelockande att bara gå med killar

Det beror säkert på var nånstans du pluggar, men på Stockholms universitet så är det väl 70/30 killar/tjejer om man ser på hela institutionen, sen har vissa program fler tjejer än andra.
Citera
2013-08-02, 21:38
Medlem
Llanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirxo
Det beror säkert på var nånstans du pluggar, men på Stockholms universitet så är det väl 70/30 killar/tjejer om man ser på hela institutionen, sen har vissa program fler tjejer än andra.

Vad är det för typ av personer som studerar datavetenskap/systemvetenskap? Den typiske, finnige datornörden som aldrig går ut?
Citera
2013-08-03, 01:03
Medlem
Antts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llano
Vad är det för typ av personer som studerar datavetenskap/systemvetenskap? Den typiske, finnige datornörden som aldrig går ut?
Av de som klarar av utbildningen på utsatt tid, yes box. Mestadels finniga datornördar (förbannat trevligt folk om du frågar mig). Det gäller f.ö på de flesta tekniska utbildningarna.

Det finns gott om muppar som är mer fokuserade på festandet, men de brukar sluta efter ~1 år när CSN sätter stopp för dem. Välkommen till vuxenlivet.

EDIT: Fan också. Det var inte alls tanken att mitt 1000:e inlägg skulle bli så negativt och nedlåtande. Speciellt inte då det är riktat åt folk jag stöter på dagligen. I'm sorry.
Senast redigerad av Antt 2013-08-03 kl. 01:09.
Citera
2013-08-03, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Llano

En högst blandad kompott i mina ögon, allt från den finnige datornörden till helt normala svenssons.
Citera
2013-08-07, 02:48
Medlem
bittburgers avatar
Någon här som studerat systemvetenskap i Göteborg? Hur är utbildningen? Kurserna verkar ganska flummiga.
Citera
2013-08-07, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniffran
Hej alla flitiga systemvetare!

Ska själv börja linjen nu till höst trots att jag knappt vet vad en dator är och behöver lite hjälp när det gäller kurslitteraturen.

De inledande kurserna jag kommer läsa är programutveckling med Java och utveckling av informationssystem. I meddelandet jag fick från skolan står det att vi kommer använda oss av Bennet, S, McRobb, S. & Farmet, R. Object-Oriented Systems, Analysis and Design och Deitel, P.J. & Deitel, H.M. Java How To Program. I samma meddelande står det även att det fungerar med andra upplagor av böckerna också men ev. läsanvisningar kanske inte stämmer helt och hållet.

Någon här som har erfarenhet av att använda sig av den rekommenderade kurslitteraturen fast i en annan upplaga? Blir det svårt att hänga med eller är det bara lite mindre bekvämt?

Då jag är helt ny på området kommer jag nog hålla mig till de rekommenderade böckerna. Nu kommer nästa fråga. Finns det många slantar att spara när det gäller kurslitteraturen? Kollade upp de två böckerna jag är ute efter på sidan Bokfynd och såg att skillnaderna i pris varierar enormt mycket mellan de olika nätbokhandlarna. Ta boken Java How To Program som ett exempel, den kostar 1000-1300 kr på våra svenska nätbokhandlar. Samma bok hittar du på amerikanska Alibris för endast 196 kr. Låter nästa för bra för att vara sant.

Sök runt på nätet och kolla om du inte kan hitta boken som e-bok. Mycket kurslitteratur existerar som sådan och går att ladda hem från mer eller mindre shady sidor.

Personligen läste jag inte en enda sida kurslitteratur under programmeringskurserna då det finns enorma mängder information om programmering på internet. Nybörjarprogrammering i Java finns det garanterat tusentals tutorials på. Dock gillar ju vissa människor att sitta med fysiska böcker och är du en sådan så för all del. Men satsa på e-bok om du vill hålla priserna nere.
Citera
2013-08-12, 23:38
Medlem
Måste varit många som sökte denna utbildning , tog kontakt med en studievägledare och hon sade att dem hade tagit in i överflöd för denna termin på SU. så folk som står som reserver är körda..
Citera
2013-08-13, 15:26
Medlem
KraiT-s avatar
Ingen som ska eller har läst Systemvetenskap vid Linköpings Universitet? Hur är det att kombinera nolle-p med kurserna i början, lugnt?
Citera
2013-08-13, 23:46
Medlem
tjorven86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KraiT-
Ingen som ska eller har läst Systemvetenskap vid Linköpings Universitet? Hur är det att kombinera nolle-p med kurserna i början, lugnt?

Undrar också det, tar dem stor hänsyn till nolle-p under denna tid eller maler dem på från start?
Citera
2013-08-16, 21:32
Medlem
Är en Macbook Pro att rekommendera om man ska plugga till systemvetare?
Citera
2013-08-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av btmach
Är en Macbook Pro att rekommendera om man ska plugga till systemvetare?

Nej. En stor del av kurserna på Universitetet kör C# (.Net miljö, Visual Studio) vilket inte finns till Mac. Isåfall får du dualboota med typ VM Vare och köra windows via det, vilket är rätt struligt. (Åtminstone från de kursare jag har som äger en Macbook) Självklart är det lite beroende på vilket program du läser, men av vad jag sett är det väldigt mycket Visual studio. (Webb, C++ och liknande fungerar ju såklart på en mac om kurserna/programmet du ska läsa verkar vara inriktade på det)

Kör på nån Windows-motsvarighet, typ en Asus Zenbook.
Citera
2013-08-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worglunk
Nej. En stor del av kurserna på Universitetet kör C# (.Net miljö, Visual Studio) vilket inte finns till Mac. Isåfall får du dualboota med typ VM Vare och köra windows via det, vilket är rätt struligt. (Åtminstone från de kursare jag har som äger en Macbook) Självklart är det lite beroende på vilket program du läser, men av vad jag sett är det väldigt mycket Visual studio. (Webb, C++ och liknande fungerar ju såklart på en mac om kurserna/programmet du ska läsa verkar vara inriktade på det)

Kör på nån Windows-motsvarighet, typ en Asus Zenbook.

Finns ju alltid bootcamp som ett alternativ till VM Ware
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in