Citat:
Ursprungligen postat av
mofasti
Ni som läser systemvetenskap hur mycket intresse hade ni för programmering från början?
Verkar som ett intressant program som leder till någolunda vettiga yrken, om jag nu tycker sommarprogrammering är ganska trist, är det stor chans att detta program inte är något för mig?
Tänker då främst på att det är ett samhällsvetenskapligt och inte bara teknologiskt program.
Det är bara du som kan svara på frågan. Visst, det är inte bara programmering ni kommer läsa men ni kommer läsa en hel del programmering. Det finns många i utbildningen som inte gillar det och väljer att inrikta sig mer mot analysering av processer eller projektledning. Tänk bara på att det är ganska svårt att få ett jobb som projektledare i arbetslivet ,om man inte har jobbat några år ex. som programmerare, oavsett hur många kurser inom projektledning, organisationer och psykologi man har läst. Om man å andra sidan har skaffat kontakter eller har meriter sedan tidigare kan det vara enklare att få ett jobb som projektledare.
Jag hade intresse för programmering innan jag började utbildningen men kunde väldigt lite c++ när jag började. Medan andra studenter som har valt utbildningen utan något intresse för systemvetenskap fick vara ubåtar(lärarna kallar studenterna som dyker upp bara för att fråga hur arbetet går och sedan "försvinner" igen för ubåtar) i alla projektarbeten utan att tillföra något alls till gruppen. Hamnar man med en eller i värsta fall två st sådana typer i en gruppuppgift så förstår man ganska snabbt att man får göra hela arbetet(minst 4000 ord) själv. Nästan alla kurser , 4-5 kurser termin, brukar ha minst ett grupparbete.
Jag tyckte också att sommarprogrammeringen var ganska tråkigt men det berodde främst på att jag inte fick någon universitetskänsla.

Gillar du inte programmering så kommer du med största sannolikhet få det jobbigt när programmeringen drar igång. Men det är fortfarande svårt att avgöra om du kommer gilla den eller ej eftersom, som du säger, systemvetenskap handlar inte bara om programmering utan också att förstå de 10-tal andra faktorer som präglar informationssystemet.