2013-08-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av areyou
Jag bor hemma, jag har inte ett skit. Men jag ska kontakta dem och be om en avbetalningsplan.
Besitter du en dator så kan de mäta ut den, erhåller du arbetslöshetsersättning kan denna också mätas ut och när du får ett jobb mäter de ut lönen och/eller skatteåterbäringen. Men de vill ju att folk försöker betala av, så de är väldigt medgörliga när man ber om avbetalningar och dylikt. Så får du ju försöka hitta lite småjobb, fråga släkt och vänner om de behöver barnpassning och ta en liten slant för det. Tror de blir mer hjälpsamma om du förklarar hur det är och vill försöka jobba ihop så att du kan betala av skulden.
Citera
2013-08-12, 21:38
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt. Missförstod det lite mitt i all panik.

Jag har fått ett brev från Intrum Justitia som är ett inkassobolag.

"Vi har fått i uppdrag att inkassera nedanstående förfallna belopp, jämte inkassokostnad och ränta.

Betalning skall vara oss tillhanda senast 130813. Ni undviker då att ansökan om betalningsföreläggande inges till kfm, vilket kan medföra ytterligare kostnader samt betalningsanmärkning.

Har Ni några invändningar mot detta krav ber vi Er att ta kontakt med oss inom åtta dagar."
Då är det Inkasso du ska ringa imorgon. Säg som det är, vore jättebra om du kan göra upp en avbetalning med dessa, annars kan du ju glömma att få flytta hemifrån inom 3 år :/
Citera
2013-08-12, 21:54
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Då är det Inkasso du ska ringa imorgon. Säg som det är, vore jättebra om du kan göra upp en avbetalning med dessa, annars kan du ju glömma att få flytta hemifrån inom 3 år :/

Jag fick en inloggning på brevet och det gick att göra upp en avbetalningsplan på hemsidan. Det tidigaste datumet jag kunde välja för första avbetalningen var dock 25 augusti och jag börjar jobba imorgon, vilket innebär att jag inte kommer kunna betala förrän september.
Citera
2013-08-12, 22:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag fick en inloggning på brevet och det gick att göra upp en avbetalningsplan på hemsidan. Det tidigaste datumet jag kunde välja för första avbetalningen var dock 25 augusti och jag börjar jobba imorgon, vilket innebär att jag inte kommer kunna betala förrän september.

Oroa dig inte, det kommer ordna sig. Du måste dock göra en sak och det är att ringa inkassobolaget imorgon, förklara din situation och hur du kommer ha svårt att betala på planen den 25/8 och se vad de säger.

Hur mycket det än svider så är det annars bättre att vara ärlig mot familj/släkt/vänner och be att få låna lite pengar. Du vill *inte* ha en betalningsanmärkning pga ett skitlån på 3000.
Citera
2013-08-12, 22:52
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Oroa dig inte, det kommer ordna sig. Du måste dock göra en sak och det är att ringa inkassobolaget imorgon, förklara din situation och hur du kommer ha svårt att betala på planen den 25/8 och se vad de säger.

Hur mycket det än svider så är det annars bättre att vara ärlig mot familj/släkt/vänner och be att få låna lite pengar. Du vill *inte* ha en betalningsanmärkning pga ett skitlån på 3000.

Annars får jag bara välja augusti så kan jag troligen låna av någon för första betalningen. Det var till och med mindre än 3 000, 2 669 för att vara exakt. Om jag väljer att betala 890 kr varje månad blir det klart på 3 betalningar. Dock lägger de på totalt 210 kr vid varje betalning.
Citera
2013-08-12, 23:14
Medlem
Citat:
Annars får jag bara välja augusti så kan jag troligen låna av någon för första betalningen. Det var till och med mindre än 3 000, 2 669 för att vara exakt. Om jag väljer att betala 890 kr varje månad blir det klart på 3 betalningar. Dock lägger de på totalt 210 kr vid varje betalning.
Dessa 210kr är ränta. Som sagt, ring och snacka med dem så att de INTE skickar det till kronofogden. Verkar som om du har "dodged a bullet" här. Se till att inte hamna här igen nu! Börja spara när du får lönen!
Citera
2013-08-12, 23:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:

210 *3 är iof ingenting mot 3 år med betalningsanmärkning. De 630 kronorna tjänar du snart ihop på nya jobbet ändå

Se dock till att aldrig mer belåna dig hos sådana bolag, de brukar drivas av samma ägare som även äger inkassobolagen... Djävulskt uträknat.
Citera
2013-08-12, 23:19
Medlem
Nekro.s avatar
Du har redan en anmärkning så fort det går till Något Inkassobolag kan man säga.
Vi gör kreditkontroller på kunder på mitt företag, har en faktura gått vidare till Intrum Justitia får du inte teckna avtal med oss.
Citera
2013-08-12, 23:23
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Du har redan en anmärkning så fort det går till Något Inkassobolag kan man säga.
Vi gör kreditkontroller på kunder på mitt företag, har en faktura gått vidare till Intrum Justitia får du inte teckna avtal med oss.

Försvinner anmärkningen så fort jag betalat tillbaka?
Citera
2013-08-12, 23:30
Medlem
Lider TS av telefonfobi månne?
Citera
2013-08-12, 23:37
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Lider TS av telefonfobi månne?

Helt ärligt, lite. Tror jag.

Men det är ändå stängt just nu och det jag behöver veta verkar finnas här, avbetalningsplan på nätet. Varför ringa?
Citera
2013-08-12, 23:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Helt ärligt, lite. Tror jag.

Men det är ändå stängt just nu och det jag behöver veta verkar finnas här, avbetalningsplan på nätet. Varför ringa?

Nej men snälla någon, du måste snacka med en person på inkassobolaget! Det finns lösningar men de kommer du aldrig hitta på en websida. Vågar du inte ringa själv så be en kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in