2013-08-12, 20:30
Medlem
du kommer att få en anmärkning i registret och kommer inte att kunna låna någonting i 3 år
Citera
2013-08-12, 20:33
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csidus
du kommer att få en anmärkning i registret och kommer inte att kunna låna någonting i 3 år

Kommer jag få ett nytt förfallodatum eller kan jag betala när som helst? Kommer beloppet att öka ju längre jag väntar? Finns det en 'gräns' att jag måste betala tillbaka inom x månader?

Har precis fått ett jobb och börjar imorgon. Kan förhoppningsvis betala tillbaka när jag får lön.
Citera
2013-08-12, 20:33
Medlem
sebastian66s avatar
Det tar tid innan dom ens funderar på att komma hem till dig för utmätning ens..
Ring KFM och försök att betala in lite iafall istället för att bara sitta och rulla tummarna.
Är du ännu smartare så tag kontakt med Inkassobolaget och nå 1 uppgörelse du kan klara av.
Håll den med då kan dom köpa det,du lär få 1 Betalningsanmärkning om du inte betalar in beloppet.
Problemet är att du kommer att få problem om du ens funderar på att köpa 1 tandpetare på avbetalning.Tänk på att det brukar följa med en massa problem pga du inte kan betala det.
Citera
2013-08-12, 20:34
Medlem
Har du "accepterat" skulden hos KF. Alltså skrivit på dina papper och skickat tillbaka?
Citera
2013-08-12, 20:35
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av areyou
Kommer jag få ett nytt förfallodatum eller kan jag betala när som helst? Kommer beloppet att öka ju längre jag väntar? Finns det en 'gräns' att jag måste betala tillbaka inom x månader?

Har precis fått ett jobb och börjar imorgon. Kan förhoppningsvis betala tillbaka när jag får lön.
Beloppet ökar för varje dag, betalar du inte så kommer de att driva in pengarna. Det vill säga - de kommer hem till dig, tar lite prylar och säljer dessa. Låna pengar av föräldrar/vänner/liknande för KFM vill du inte hamna hos.

Betalningsanmärkningen ligger kvar i 3 år och under denna tid kan du mer eller mindre glömma att teckna abonnemang (mobil, tv, internet, osv), skaffa lägenhet, ta lån hos banken, förlänga ditt nuvarande mobilabonnemang, handla saker på avbetalning eller mot faktura. Listan fortsätter i evigheter.
Citera
2013-08-12, 20:36
Medlem
TinyPoliss avatar
För det första får du en betalningsanmärkning som finns kvar i 3 år.
Det som kronofogden gör är att försöka utmäta beloppet.
det som dom tittar på är om du har bil, mc,pengar på banken,äger bostad etc.
Summan kommer att växa med ca 1000:-, det är inte gratis att ha med KF att göra.
Dock så är dom inte supersnabba på KF så försök att lösa skulden så fort som möjligt.
Citera
2013-08-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av areyou
Hej.

Nu är det så att jag har ett SMS-lån som jag inte lyckades betala i tid, därför gick fallet till inkasso och därefter till KF. Den sista betalningen för KF är imorgon och jag har fortfarande inte möjlighet att betala.

Nu undrar jag bara om det är någon som vet exakt VAD som händer om jag inte betalar imorgon. Jag har kollat runt lite på deras hemsida och frågat en vän, men jag vill gärna vara helt säker. Kommer jag vara 'markerad' i hela mitt liv? Kommer dom kolla om jag har något att sälja?

Jag har panik och ångest och skulle verkligen uppskatta om någon kan berätta vad som händer från och med imorgon. Beloppet som skall betalas är ungefär 3 500 kr.
Ring till Kronofogden och säg som det är, be om att få en avbetalningsplan och FÖLJ DEN. Sälj dig själv om du så måste (detta är faktiskt lagligt) men betala den eller de hundralapparna de vill ha i avbetalning i månaden.

Din anmärkning kommer att sitta kvar i 3 år efter att skulden är återbetalad och räntan på pengarna fortsätter att ticka hos fogden, däravatt det är viktigt att faktiskt betala av den. Gör du inte detta kommer du få ett fint besök där allt du äger av värde kommer att mätas ut, äve din sambos saker, om du har en.
Citera
2013-08-12, 20:40
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det tar tid innan dom ens funderar på att komma hem till dig för utmätning ens..
Ring KFM och försök att betala in lite iafall istället för att bara sitta och rulla tummarna.
Är du ännu smartare så tag kontakt med Inkassobolaget och nå 1 uppgörelse du kan klara av.
Håll den med då kan dom köpa det,du lär få 1 Betalningsanmärkning om du inte betalar in beloppet.
Problemet är att du kommer att få problem om du ens funderar på att köpa 1 tandpetare på avbetalning.Tänk på att det brukar följa med en massa problem pga du inte kan betala det.

Jag kan inte betala, har inga pengar. Har dock precis fått ett jobb som jag börjar på imorgon. Går det att nå en uppgörelse med inkasso trots att ärendet redan gått till KF?
Citera
2013-08-12, 20:41
Medlem
franges avatar
Kontakta Kronofogden först och främst, och se om ni kan lösa det. De är inte omöjliga att ha att göra med.

Om du nu åker på en betalningsanmärkning, så ligger den kvar i tre år.
Citera
2013-08-12, 20:42
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Har du "accepterat" skulden hos KF. Alltså skrivit på dina papper och skickat tillbaka?

Jag har inte accepterat eller skrivit på någonting. Jag fick ett brev från inkasso som jag inte kunde betala och nu ligger brevet från KF här.
Citera
2013-08-12, 20:44
Medlem
areyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Ring till Kronofogden och säg som det är, be om att få en avbetalningsplan och FÖLJ DEN. Sälj dig själv om du så måste (detta är faktiskt lagligt) men betala den eller de hundralapparna de vill ha i avbetalning i månaden.

Din anmärkning kommer att sitta kvar i 3 år efter att skulden är återbetalad och räntan på pengarna fortsätter att ticka hos fogden, däravatt det är viktigt att faktiskt betala av den. Gör du inte detta kommer du få ett fint besök där allt du äger av värde kommer att mätas ut, äve din sambos saker, om du har en.

Jag bor hemma, jag har inte ett skit. Men jag ska kontakta dem och be om en avbetalningsplan.
Citera
2013-08-12, 21:32
Medlem
areyous avatar
Jag ber om ursäkt. Missförstod det lite mitt i all panik.

Jag har fått ett brev från Intrum Justitia som är ett inkassobolag.

"Vi har fått i uppdrag att inkassera nedanstående förfallna belopp, jämte inkassokostnad och ränta.

Betalning skall vara oss tillhanda senast 130813. Ni undviker då att ansökan om betalningsföreläggande inges till kfm, vilket kan medföra ytterligare kostnader samt betalningsanmärkning.

Har Ni några invändningar mot detta krav ber vi Er att ta kontakt med oss inom åtta dagar."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in