2013-03-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
En snabb överslagsberäkning, om fogden drar 50% av hans lön så betyder det att han borde ha en lön på mellan 18-20000kr efter skatt, det blir alltså runt 9000kr som går till skulden varje månad. Som nån skrev, om ca 1 år är han isf skuldfri.
Siffran kom fram till att det han ska ha kvar att leva på är runt 4000kr/ månad till mat, nöjen och kläder. Till det la jag en hyra på ca 5000kr. Detta blir ca 9000kr/månad vilket var 50% av det som blir kvar när fogen tagit sitt, alltså 18-20000kr/månad, kan det stämma? -surt för honom men han verkar inte sitta i sjön direkt, värre vore det ju om han inte hade en inkomst.

Alltså det är klart att jag fattar att du vill hjälpa honom men avbetalningsplanen är igång och din kompis måste lära sig att han inte kan bränna mer pengar än vad han faktiskt har. Ska du hjälpa honom på ett bra sätt så är det att hjälpa honom kommma ur sitt gamla invanda beteende så han inte skiter bort sig igen när skulden är avbetalad. Stötta honom och försök även se till att han inte under avbetalningsperioden skaffar sig nya skulder till onödiga saker.
Detta är nog det bästa du kan göra för honom i dagsläget.

EDIT: såg nu att Strappa71 hann före mig och jag håller helt med dennes inlägg

Jag ingen aning om hur mycket han tjänar, men vi skall höras idag och jag bör nog få reda på det då.
Tack så mycket för svar, det är exakt det som jag kommer hjälpa honom med, örfila tillbaka honom till verkligheten.
Citera
2013-03-23, 12:21
Medlem
godboys avatar
Ja precis som omnämnts tidigare i tråden så är risken stor att det är flera skulder på väg i pipeline till kronofogden. Med tanke på hur du beskriver din vän så verkar han vara en "Lyxfällanklassiker" dvs köpa massa skit på avbetalning och ha flera mobilabonnemang mm.

Jag läste i tråden att hans päron var "högt uppsatta" i finasbranchen och då får väl DE hjälpa sin ohängde son tillrätta. De låter ju som de har medel för det. De har ju uppenbarligen misslyckats helt kapitalt i sitt utlärande om ekonomi.

Det du ABSOLUT INTE skall göra är att ge honom pengar, för de lär du aldrig se igen! Men där verkar du ha redan ha fattat rätt beslut.

Han kan ju till att börja med öppna sin post, (vilket är troligt att han skiter i) för att få reda på vad som mer är på gång till KF. Han lär ju ha flera inkassobolag efter sig och det bästa är att ringa dem för att upprätta en avbetalningsplan. Han kommer få leva som en kyrkråtta under ett antal år, beroende på vad han drar in, och beroende av hur stora skulder han VERKLIGEN har. Hjälper föräldrarna till så lär det väl kanske lösa sig.

Jag vet att jag drar lite slutsatser i texten ovan, men folk som springer och köper allt möjligt på avbetalning utan att fatta att det blir ett stort problem att betala i slutändan brukar ju lyckas samla på sig riktigt stora skulder innan de inte kan få fler krediter. Så troligtvis har han ytterligare massa skulder på väg till fogden.

Men du är schysst som vill hjälpa honom. Det DU kan göra är att försöka stoppa honom om han vill köpa något, säga åt han att ge fan i det och påminna honom om skuldberget.
Citera
2013-03-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja precis som omnämnts tidigare i tråden så är risken stor att det är flera skulder på väg i pipeline till kronofogden. Med tanke på hur du beskriver din vän så verkar han vara en "Lyxfällanklassiker" dvs köpa massa skit på avbetalning och ha flera mobilabonnemang mm.

Jag läste i tråden att hans päron var "högt uppsatta" i finasbranchen och då får väl DE hjälpa sin ohängde son tillrätta. De låter ju som de har medel för det. De har ju uppenbarligen misslyckats helt kapitalt i sitt utlärande om ekonomi.

Det du ABSOLUT INTE skall göra är att ge honom pengar, för de lär du aldrig se igen! Men där verkar du ha redan ha fattat rätt beslut.

Han kan ju till att börja med öppna sin post, (vilket är troligt att han skiter i) för att få reda på vad som mer är på gång till KF. Han lär ju ha flera inkassobolag efter sig och det bästa är att ringa dem för att upprätta en avbetalningsplan. Han kommer få leva som en kyrkråtta under ett antal år, beroende på vad han drar in, och beroende av hur stora skulder han VERKLIGEN har. Hjälper föräldrarna till så lär det väl kanske lösa sig.

Jag vet att jag drar lite slutsatser i texten ovan, men folk som springer och köper allt möjligt på avbetalning utan att fatta att det blir ett stort problem att betala i slutändan brukar ju lyckas samla på sig riktigt stora skulder innan de inte kan få fler krediter. Så troligtvis har han ytterligare massa skulder på väg till fogden.

Men du är schysst som vill hjälpa honom. Det DU kan göra är att försöka stoppa honom om han vill köpa något, säga åt han att ge fan i det och påminna honom om skuldberget.

Mnja, det var någon som tydde på att jag var personen i denna fråga.
Men de är mina föräldrar som sitter högre upp.

Han har vara 1 förälder kvar.

Men precis som du säger att försöka få honom att skärpa till sig.
Jag har snackat med honom idag och jag ska komma över till honom nu i veckan för att göra en budget åt honom. Så har bett honom att ta fram alla räkningar, info etc.
Lättare att spela med korten på bordet.

Skriver från telefonen nu så stavningen är säkert inte 100.
Citera
2013-03-23, 18:13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shwash
Mnja, det var någon som tydde på att jag var personen i denna fråga.
Men de är mina föräldrar som sitter högre upp.

Han har vara 1 förälder kvar.

Men precis som du säger att försöka få honom att skärpa till sig.
Jag har snackat med honom idag och jag ska komma över till honom nu i veckan för att göra en budget åt honom. Så har bett honom att ta fram alla räkningar, info etc.
Lättare att spela med korten på bordet.

Skriver från telefonen nu så stavningen är säkert inte 100.

Som sagt, verkligen bussigt av dig att hjälpa honom.
Men om Du ska hjälpa honom med en budget så var beredd på att han inte har koll på till hur många ställen han har skulder räkna också med att det är flera grejer på väg till Kronofogden, tycker du/ni kan ringa dit och fråga ( 0771‑73 73 00.) Det är offentliga uppgifter men det underlättar om du har hans personnummer om du kollar. Det kan säkert tänkas att det är skulder som är på väg från de ställen där han har skulder till inkasso också. Så om din hjälp skall vara till nytta får du nog räkna med att lägga lite tid på det och vara beredd på att det dyker upp saker som du inte visste om från början.

Ett tips är att din kompis ringer och "spärrar" sig på SMS-låneföretagen så han inte kan ta lån där i framtiden. Kan ju vara särskilt bra om han har dålig impulskontroll.

Men lycka till och hoppas det löser sig!
Citera
2013-03-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
50% kan mycket väl stämma om han tjänar ungefär dubbla "hyran+existensminimum".

Kronofogden gör en utredning av personens ekonomi och tar den summa som de anser är rätt. Det är inget man kommer överens med dem om.

Du har nog rätt jag e själv inte insatt i hur det funkar bara

Citat:
Ursprungligen postat av KissieochKenza
Var det inte tre år senast?

Att betala av summan e va han menar, det kan man göra på en timme om man har råd,
annars har du rätt det tar 3 år att bli ''ren'' efter att man betalt.
Citera
2013-03-25, 02:16
Medlem
Fick en sak som gick till kronofogden för 2-3 år sedan. Betalade den samma dag som jag fick den. Resulterade detta i någon anmärkning eller måste man ligga där en längre tid?
Har tecknat abbonemang efter detta vilket ej går om man har en anmärkning?
Citera
2013-03-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsin123
Fick en sak som gick till kronofogden för 2-3 år sedan. Betalade den samma dag som jag fick den. Resulterade detta i någon anmärkning eller måste man ligga där en längre tid?
Har tecknat abbonemang efter detta vilket ej går om man har en anmärkning?

Fogden har inget med betalningsanmärkningarna att göra, det är kreditupplysningsbolagen.

Enklast är att du går in på typ minuc.se och begär ut en kreditupplysning där, så ser du UCs syn på saken.
Citera
2013-03-26, 19:59
Medlem
Sammanfogade ämnen /mod
Citera
2013-03-28, 12:47
Medlem
derbicoolings avatar
Blev sugen på att se min egna UC har inga som helst anmärkningar eller dylikt har bara tecknat ett telia abbonemang i mina dagar. Förlorar jag något på att testa minuc.se bara för skojs skull?
Citera
2013-03-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Blev sugen på att se min egna UC har inga som helst anmärkningar eller dylikt har bara tecknat ett telia abbonemang i mina dagar. Förlorar jag något på att testa minuc.se bara för skojs skull?

Nope, utom möjligen typ 250 kronor eller vad tjänsten kostar om du vill ha möjligen att glo ett helt år.
Du kan kika på din egna ucrapport hur många gånger du vill och det registreras inte som att en fråga är ställd.
Citera
2013-04-02, 11:02
Medlem
m0ffins avatar
Har en bekant som har skuld på 100kkr hos fogden, hen vill inte skuldsanera än utan flyta ett år till om möjligt. Har skapat en tråd i ekonomiforumet men är lite kissnödig för svar.
Om jag förstår det rätt så kan man plocka ut existensminimum 4500 + hyra i lön. Dock betalar hen fortfarande underhållsbidrag för ett barn, kan man lägga på det också utan att det blir ramaskri?
EDIT; Glömde en sak, hens arbetsplats ligger långt bort och hen ligger då således borta när han jobbar sina veckor. Detta resulterar i rätt saftiga bensinutgifter, kan man plussa på det också? Tänker eftersom han inte har någon sanering så vet ju inte kf vad pengarna går till.
Senast redigerad av m0ffin 2013-04-02 kl. 11:09. Anledning: edit
Citera
2013-04-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0ffin
Har en bekant som har skuld på 100kkr hos fogden, hen vill inte skuldsanera än utan flyta ett år till om möjligt. Har skapat en tråd i ekonomiforumet men är lite kissnödig för svar.
Om jag förstår det rätt så kan man plocka ut existensminimum 4500 + hyra i lön. Dock betalar hen fortfarande underhållsbidrag för ett barn, kan man lägga på det också utan att det blir ramaskri?
EDIT; Glömde en sak, hens arbetsplats ligger långt bort och hen ligger då således borta när han jobbar sina veckor. Detta resulterar i rätt saftiga bensinutgifter, kan man plussa på det också? Tänker eftersom han inte har någon sanering så vet ju inte kf vad pengarna går till.

Hen får ta med utgifter för resor till och från arbetet.
Hur det är med underhållsbidrag vet jag inte, betalskyldig för underhållsstöd tar man som jag förstår det inte hänsyn till, det är möjligt att det är annat med underhållbidrag direkt till en andra föräldern/bidraget i stället för via fk. har för mig något om det står i utsökningsbalken men jag orkar inte söka rätt på det.

Hen kan kontakta kfm och be att få prata med verkställghetsenheten som har hens ärende och där lämna sina uppgifter om UB och resor till o från arbetet så tar dom med det i utmätningsbeslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in