Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
En snabb överslagsberäkning, om fogden drar 50% av hans lön så betyder det att han borde ha en lön på mellan 18-20000kr efter skatt, det blir alltså runt 9000kr som går till skulden varje månad. Som nån skrev, om ca 1 år är han isf skuldfri.
Siffran kom fram till att det han ska ha kvar att leva på är runt 4000kr/ månad till mat, nöjen och kläder. Till det la jag en hyra på ca 5000kr. Detta blir ca 9000kr/månad vilket var 50% av det som blir kvar när fogen tagit sitt, alltså 18-20000kr/månad, kan det stämma? -surt för honom men han verkar inte sitta i sjön direkt, värre vore det ju om han inte hade en inkomst.
Alltså det är klart att jag fattar att du vill hjälpa honom men avbetalningsplanen är igång och din kompis måste lära sig att han inte kan bränna mer pengar än vad han faktiskt har. Ska du hjälpa honom på ett bra sätt så är det att hjälpa honom kommma ur sitt gamla invanda beteende så han inte skiter bort sig igen när skulden är avbetalad. Stötta honom och försök även se till att han inte under avbetalningsperioden skaffar sig nya skulder till onödiga saker.
Detta är nog det bästa du kan göra för honom i dagsläget.
EDIT: såg nu att Strappa71 hann före mig och jag håller helt med dennes inlägg
Siffran kom fram till att det han ska ha kvar att leva på är runt 4000kr/ månad till mat, nöjen och kläder. Till det la jag en hyra på ca 5000kr. Detta blir ca 9000kr/månad vilket var 50% av det som blir kvar när fogen tagit sitt, alltså 18-20000kr/månad, kan det stämma? -surt för honom men han verkar inte sitta i sjön direkt, värre vore det ju om han inte hade en inkomst.
Alltså det är klart att jag fattar att du vill hjälpa honom men avbetalningsplanen är igång och din kompis måste lära sig att han inte kan bränna mer pengar än vad han faktiskt har. Ska du hjälpa honom på ett bra sätt så är det att hjälpa honom kommma ur sitt gamla invanda beteende så han inte skiter bort sig igen när skulden är avbetalad. Stötta honom och försök även se till att han inte under avbetalningsperioden skaffar sig nya skulder till onödiga saker.
Detta är nog det bästa du kan göra för honom i dagsläget.
EDIT: såg nu att Strappa71 hann före mig och jag håller helt med dennes inlägg

Jag ingen aning om hur mycket han tjänar, men vi skall höras idag och jag bör nog få reda på det då.
Tack så mycket för svar, det är exakt det som jag kommer hjälpa honom med, örfila tillbaka honom till verkligheten.
Det DU kan göra är att försöka stoppa honom om han vill köpa något, säga åt han att ge fan i det och påminna honom om skuldberget.