2013-08-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulldog2011
SNÄLLA LÄS!
http://www.vf.se/nyheter/allman/36aringen-haktad-drap-pa-jens-janzon

Anklagelser som inte SN kunde ta....

Men han anklagade ju SN då han fick veta att denne inte gjort nån handpenning på huset. Det var det jag svarade på.
Senast redigerad av Breezer 2013-08-12 kl. 16:15.
Citera
2013-08-12, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breezer
Hakar du upp dig för att jag skrev mordet? Snälla, svaret handlade inte om det.

Ne utan att du menade på att det va handpenningen som startade bråket. O det är ju ingen som ver utan rena spekulationer
Citera
2013-08-12, 16:19
Medlem
Citat:
Men han anklagade ju SN då han fick veta att denne inte gjort nån handpenning på huset. Det var det jag svarade på.

Citat:
Ne utan att du menade på att det va handpenningen som startade bråket. O det är ju ingen som ver utan rena spekulationer

Jo, det vet man eftersom det har stått som en anledning till bråket.
Citera
2013-08-12, 16:25
Medlem
Citat:
Jo, det vet man eftersom det har stått som en anledning till bråket.
Då måste ja missatt det. Länk tack
Citera
2013-08-12, 16:35
Medlem
Citat:
Då måste ja missatt det. Länk tack

Det enda som finns ang att det var den uteblivna handpenningen som startade bråket är ju uppgifter från MPS, och indirekt då säljaren av huset.

Men polis/åklagare/advokat har inte gått ut med någon startanledning till bråk..

"Började bråka
På morgonen den 27 juli, strax innan paret skulle ha gett sig av till Stockholm för att ta flyget till Cypern, ska ett bråk ha utbrutit mellan dem, uppger Missing People.
Enligt uppgifter till organisationen ska Jens Janzon ha fått ett samtal från säljaren av det hus de höll på att köpa.
– Säljaren ringde och sade att handpenningen inte betalats in. Då ska Jens ha blivit mycket upprörd, och konfronterat sin pojkvän med uppgifterna, vilket säljaren hör, säger Ellinor Carlsson, administratör på Missing People.
Det fanns inga pengar
Jens Janzon ska vid det här tillfället ha fått veta att det varken fanns pengar till något hus eller till någon Cypernresa och att hans pojkvän inte alls hade ärvt några miljoner av sin far som han påstått, uppger Missing People.
– Det var pojkvännen som skulle vara den rike i förhållandet, han som skulle betala handpenningen på huset, säger Ellinor Carlsson på Missing People.
Jens Janzon ska då ha begärt att få återkomma till säljaren.
En halvtimme senare var det i stället pojkvännen som ringde upp, och sade att allt stod rätt till, att pengarna snart skulle vara överförda – och att Jens stod i duschen.
Samtalet med säljaren är det sista dokumenterade livstecknet från Jens Janzon, enligt Missing People."

http://www.expressen.se/gt/vannen-markte-att-nagonting-var-galet/
Citera
2013-08-12, 16:39
Medlem
DirtyJobs avatar
Några frågor jag hoppas på att få svar på snart är:

Vad var den utlösande faktorn som gjorde att han tog livet av Jens?
Var det planerat på något sätt?
Hur tog han livet på Jens?
Vad har han gjort under tiden efter mordet?
Vart greps han samt om någon villigt eller ofrivilligt hjälpt honom att hålla sig gömd?

Vissa av dom här frågorna som jag undrar över finns det spekulationer och rykten om men det skall bli intressant att få höra eller se allt från en 100% källa dvs polisen eller åklagaren men man får väl vänta tills fup kommer.
Citera
2013-08-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Det enda som finns ang att det var den uteblivna handpenningen som startade bråket är ju uppgifter från MPS, och indirekt då säljaren av huset.

Men polis/åklagare/advokat har inte gått ut med någon startanledning till bråk..

"Började bråka
På morgonen den 27 juli, strax innan paret skulle ha gett sig av till Stockholm för att ta flyget till Cypern, ska ett bråk ha utbrutit mellan dem, uppger Missing People.
Enligt uppgifter till organisationen ska Jens Janzon ha fått ett samtal från säljaren av det hus de höll på att köpa.
– Säljaren ringde och sade att handpenningen inte betalats in. Då ska Jens ha blivit mycket upprörd, och konfronterat sin pojkvän med uppgifterna, vilket säljaren hör, säger Ellinor Carlsson, administratör på Missing People.
Det fanns inga pengar
Jens Janzon ska vid det här tillfället ha fått veta att det varken fanns pengar till något hus eller till någon Cypernresa och att hans pojkvän inte alls hade ärvt några miljoner av sin far som han påstått, uppger Missing People.
– Det var pojkvännen som skulle vara den rike i förhållandet, han som skulle betala handpenningen på huset, säger Ellinor Carlsson på Missing People.
Jens Janzon ska då ha begärt att få återkomma till säljaren.
En halvtimme senare var det i stället pojkvännen som ringde upp, och sade att allt stod rätt till, att pengarna snart skulle vara överförda – och att Jens stod i duschen.
Samtalet med säljaren är det sista dokumenterade livstecknet från Jens Janzon, enligt Missing People."

http://www.expressen.se/gt/vannen-markte-att-nagonting-var-galet/

Hur i fanken hade SN tänkt att det här inte skulle komma fram? Varför ens föreslå husköp och en Cypern-resa om det inte ens fanns någon möjlighet att det skulle bli av?
Citera
2013-08-12, 16:43
Medlem
Docklands avatar
Lite relaterat. Jag hade en ganska nära vän som försörjde sig som trubadur och musiker i olika sammanhang som flyttade till min gamla hemstad från norrland. Han var urtrevlig, ödmjuk, rolig, glad skit som de flesta tyckte om att umgås med.
Han hade ett seriöst erbjudande om skivkontrakt hos Marianne records i Skara och skulle få förskott utbetalt inom några månader. Han blev tillsammans med en fin tjej. Han var med i någon talangtävling i tv och det gick bra för honom i största allmänhet. Något halvår gick och hans tjej blev gravid, de flyttade ihop.
Efter ett tag snackade jag med hans tjej och frågade hur det gick alltsamman och det mesta var bra bortsett deras ekonomi.
Han lovade och garanterade stora pengar "snart" hela tiden när stålar kom på tal.

Månaderna gick men han fick inga pengar, hävdade att förskottet för skivkontraktet skulle komma snart var gång.

Hon ringde till slut skivbolaget och frågade lite om den stundande skivinspelningen i allmänhet och om sin sambo i synnerhet. Såklart visste de inte vem han var och något kontrakt eller överenskommelse om dito fanns inte.

Hon konfronterade honom om detta och han löpte amok. Hotade henne, skrek och gapade och blev en helt annan människa.
Han försvann från stan ganska kvickt och ingen hörde av honom mer.
Det visade sig sedermera han kört hela denna påhittade story i flera andra städer ned samma resultat. Så snart det gått upp för omgivningen att han bara lurades och mer eller mindre sol och vårade flickor, bodde utan att betala varesig mat eller hyra mm och han blev konfronterad så försvann han som en avlöning i Tallin.

Denna typ av människa förekommer lite här och var och jag fick ganska direkt välbekanta vibbar när det kom fram husköp och annat här i tråden, samt att gm inte klarat av att hantera konfrontation.

Det är svårt att bedöma en manipulativ människa på förhand. Jag tror inte JJ var överdrivet naiv, utan gjorde som många av oss skulle gjort i samma situation.
Citera
2013-08-12, 16:44
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det var "enligt egen utsago", så ytterligare en lögn från SN då!
Om man nu ska ljuga ihop historier om att man ska får ärva massa pengar etc, varför drar man inte ihop nån historia som är svårare att kolla, tex att man har nån avlägsen släkting i Australien som nyss dött, nä då drar man till med att ens far dött!! Alltså, hur tänker man då? Hade han bara en hjärncell eller ?

Därför att man fattar inte själv när man ljuger, som mytoman, att man kan bli påkommen och ertappad. Man ljuger inte "medvetet" utan hipp som haver, vad som faller en in, vad som passar just då och framför allt när man märker att det blir någon slags respons inför den/de man ljuger inför, känslomässigt osv.

Man tänker alltså inte ordet "lögn" överhuvudtaget.
Citera
2013-08-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Hur i fanken hade SN tänkt att det här inte skulle komma fram? Varför ens föreslå husköp och en Cypern-resa om det inte ens fanns någon möjlighet att det skulle bli av?

Bra fråga..

Jag har tidigare i tråden lite löst funderat på om det var meningen att JJ skulle råka ut för en "olycka" på Cypern... Just för att SN måste ju varit sjukt medveten om att det bara var en tidsfråga innan bluffen med husköpet, att SN inte hade några 2 miljoner, skulle komma fram.

Så, endera är ju SN helt i sin egen värld, och endera reflekterar inte över vad som kommer hända "sen" när allt uppdagas, alt bara tänkt rycka på axlarna och gå till nästa då, eller så fanns det en "annan plan" som gick i stöpet i och med det där telefonsamtalet från säljaren om handpenningen som fick JJ att tappa tålamodet.

Men hade de hunnit till Cypern innan JJ fick reda på bluffen, och JJ "råkat ut för en olycka" där, så...
Citera
2013-08-12, 16:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Därför att man fattar inte själv när man ljuger, som mytoman, att man kan bli påkommen och ertappad. Man ljuger inte "medvetet" utan hipp som haver, vad som faller en in, vad som passar just då och framför allt när man märker att det blir någon slags respons inför den/de man ljuger inför, känslomässigt osv.

Man tänker alltså inte ordet "lögn" överhuvudtaget.

Ja, så kan äkta mytomaner ljuga och jag konfronterades med en sån i tonåren.

Men naturligtvis handlar det också hos vissa/många om att man ljuger i ett kallhamrat egenintresse, för att få egna fördelar. Visst är säkert en del av förklaringen till framgångarna att man på något plan inte tänker så mycket själv på att det är en lögn. Men det går absolut inte att bortförklara med att det är något närmast omedvetet.

Vi vet väl inte heller om Stefan var typen som ljög om vad han ätit till frukost eller favoritfärgen på sina kallingar heller? Han kan ha varit en renodlad manipulatör och lögnhals, snarare än mytoman. Sen kan jag tänka mig att han fastnat i ett destruktivt mönster där han fortsatt med det enda verkliga vis han kommit på att skaffa sig pengar och saker han behövde (inklusive sex och mänsklig närhet): Att ljuga och luras på alla vis som gav honom dessa fördelar. Ganska typiskt är blandningen av förslagenhet (skickliga lögner) och det samtidigt klumpiga upplägget, där det är uppenbart att allt kommer att avslöjas förr eller senare. Vi snackar alltså inte om någon talangfull bedragare i egentlig mening eftersom allt han gör hinner upp honom förr eller senare och leder till att han målar in sig alltmer i ett hörn.
Citera
2013-08-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte hört talas om bastuklubbar för heterosexuella - men det kanske finns?

Oavsett läggning är det oansvarigt beteende att inte skydda sig under sådana omständigheter.

Swingersklubbar är väl nästan det samma, där ses man för att ha sex på samma grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in