2013-08-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBlueEyes
Det är roligt att folk dömer utan att veta...
Drt kallas kärleken är blind. Man litar fullt på sin partner att drn ska betala räkningarna. Den säger att den har gjort det men har i ajälva verket gömt räkningar. Detta va under tiden han gixk hemma med cancer. Så når påminnelserna kom gömdes även de...

Men snälla någon. Man litar väl inte blint och fullt på en person som BEVISLIGEN redan innan INTE har betalat sina skulder.
Citera
2013-08-12, 13:08
Medlem
suckysuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Köparen kan endast dra sig ur ifall köpekontraktet är villkorat och villkoret inte uppfylls. Annars blir köparen ersättningsskyldig för de kostnader och ekonomiska förluster som detta förorsakar säljaren. Om säljaren (dödsboet) exempelvis inte får nästa gång 250.000kr för lgh så måste den här köparen betala mellanskillnaden. Dubbelt boende blir ju inte aktuellt I detta fall plus att säljaren har ju som sagt inte köpt något nytt boende så den sortens kostnader kommer inte bli aktuella.
Ersättnigen betalas I första hand ur handpenningen och om den inte täcker kostnaderna så får köparen betala ur sin egen ficka resten också.

Jag har väldigt svårt att se hur känslan av obehag skulle räcka som grund till att häva köpet. Ifall nu inte dödsboet vill gå med på det. Och varför skulle de? Nästa köpare kanske vill betala mindre just pga den “obehagskänslan” som han får I en lägenhet där mördaren har vistats strax innan försäljningen..

Så det vore ju dumt. Samtidigt kanske dödsboet vill behålla lägenheten för någon släkting eller liknande.
Återigen, ni har säkert rätt. Köparen skulle ha en övernattningslägenhet de gånger han är i Sverige och finner det olustigt med allt som hänt. Köpet kommer hävas, oavsett vilka lagar man normalt rättar sug efter. Nu tycker jag vi lämnar denna ovidkommande diskussion därhän
Citera
2013-08-12, 13:10
Medlem
Citat:
Det tycks vara mycket som är "annorlunda" i de kretsarna.

Bara den saken att man har sex med "vem som helst" i en bastuklubb utan skydd.. Det låter ju inte som att personerna i fråga tänkte på konsekvenserna direkt. Om man inte tänkte på AIDS så borde man kanske ändå ha tänkt på andra sjukdomar - eller? Men allt detta berodde säkert på den berömda "blinda kärleken"? ;-)

För mig låter det som så att man är beredd till enormt rikstagande - men när det blir dags att ta konsekvenserna för sitt eget handlande - då skyller man på andra. Mytomanen, psykopaten, you name it.

Jag kan också stoppa första bästa människan på gatan - helst en uteliggare (som SN) - ge honom en slant i fickan och sen bli sårad när han inte betalade tillbaka pengarna jag gav honom.

Men skulle någon bli förvånad?

En människa som har poste restante adress och skulder hos Kronofogden kan ju inte på något sätt påstå att han "sköter sitt".

Du tror inte att sånt händer i heterosexuella relationer? Sex med vem som helst etc? Vilken värld lever du i?
Citera
2013-08-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Jag hade nog börjat undra om jag aldrig såg fakturor eller liknande i posten. Jag förstår inte ens varför man skulle låta sin sambo ha hand om ens egna ekonomi? Gemensam ekonomi eller inte, brev som står i mitt namn är ju mina och jag skulle i alla fall ha koll på att fakturorna kom fram. Och tillslut borde ju Kronofogden knacka på dörren.

Och varför betalade inte den här personen sina egna räkningar? Ville den leva på SN?

SN lockade tydligen flera gånger med ett "arv" som skulle göra honom rik. Eller "dem" - om de nu hade gemensam ekonomi även på den punkten. Kanske var det så att dessa pojkvänner ansåg sig kunna vara givmilda nu och i gengäld få mycket mer "sen"?

När "sen" inte träffade kände de sig grundlurade ..

Men jag upprepar igen att den eller de som har skulder hos Kronofogden ska nog inte åka på semester - i min värld. Man jobbar på och försöker betala av så mycket det bara går och så fort som möjligt.

Man kan ta en cykelsemester, låna böcker på biblioteket, titta på tv hemma, ta långa promenader, ut och bada i havet - allt detta gratis. Så att man kan betala av till dem som man är skyldig pengar. Istället för att unna sig själva något man egentligen inte har råd med.

Man behöver inte heller att mobilabonnemang. Man kan visst ha kontantkort och ringa så lite som möjligt.

Märkligt hur många försvarar svinaktigt och ego beteende.
Citera
2013-08-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazyADHD
Ville bara tillägga att om man läser noga vad personen som kände SN skrev så gömde han fakturor, detta borde väl även innefatta påminnelser, inkassokrav och indrivningar.

Har man ett förhållande, är sambos och har gemensam ekonomi så misstror man ju inte sin andra halva i första taget. Sedan efterpå är räntorna oftast skyhöga och kanske ca 200.000 är summan av kardemumman.

Edit: ville bara tillägga att bara för att man är förälskad och litar blint på sin kärlek gör en inte mindre clever än någon annan, försök tänka utanför era egna ramar. Empati, förståelse för andras handlingar, sätta ögonen i deras synvinkel och känslomönster och att man inte kan vara paranoid på sin partner. Kanske även ni med oförmåga till detta lider av någon känslomässig störning.
Så om man INTE är en ekonomisk idiot och INTE låter sig luras på pengar, har man en känslomässig störning?
Ha ha inte konstigt att folk blir blåsta till höger och vänster, om man resonerar som dig...

Välkommen ut i livet från ditt rosa pojk/flickrum...
Senast redigerad av Horfest 2013-08-12 kl. 13:21.
Citera
2013-08-12, 13:19
Medlem
[quote=sno|44739090]
Citat:
Ursprungligen postat av bimbo88

Du kanske har betalat bara halva abonnemanget?

De här paret träffades i april. i juni (säkert redan innan) bodde de ihop. Säkerligen därför att SN var bostadslös - vilket JJ måste ha vetat. Bostadslös, med skulder och betalningsanmärkningar, oförmögen att teckna ett abonnemang..

Men Cypern skulle de åka till..

Jag kan alltså inte se det som så att SN ENSAM är den som lurades. JJ lurade ju sig själv. Och han tycks inte heller ha tyckt att det var viktigare att betala av skulderna FÖRST - och semestra sen..

JJ kan ha blivit itutad allt möjligt som lät rimligt i förälskelsens rosa skimmer precis som expojkvännen (innan JJ) sägs ha blivit.

Nu riskerar vi att det blir en trådsanning att JJ skulle ha vetat om KFM-skulder och "inte tyckt att det var viktigare att betala av skulderna". Ingen av oss VET i dagsläget vad JJ visste om SNs skulder.

P.S Ville egentligen citera fler av de inlägg som handlade om detta men citeringsfunktionen verkar lite måndagstrött.

------
Edit: Ser att det står fel användare i citatet. Citatet är skrivet av Sno. Sorry Bimbo88.
https://www.flashback.org/sp44739090
Senast redigerad av Bad Company 2013-08-12 kl. 13:26. Anledning: edit
Citera
2013-08-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suckysucky
Återigen, ni har säkert rätt. Köparen skulle ha en övernattningslägenhet de gånger han är i Sverige och finner det olustigt med allt som hänt. Köpet kommer hävas, oavsett vilka lagar man normalt rättar sug efter. Nu tycker jag vi lämnar denna ovidkommande diskussion därhän

Köpet kan alltid hävas. Men då kostar det pengar för den som häver köpet.
Citera
2013-08-12, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breezer
Du tror inte att sånt händer i heterosexuella relationer? Sex med vem som helst etc? Vilken värld lever du i?

Jag har inte hört talas om bastuklubbar för heterosexuella - men det kanske finns?

Oavsett läggning är det oansvarigt beteende att inte skydda sig under sådana omständigheter.
Citera
2013-08-12, 13:30
Medlem
Citat:
SN lockade tydligen flera gånger med ett "arv" som skulle göra honom rik. Eller "dem" - om de nu hade gemensam ekonomi även på den punkten. Kanske var det så att dessa pojkvänner ansåg sig kunna vara givmilda nu och i gengäld få mycket mer "sen"?

När "sen" inte träffade kände de sig grundlurade ..

Men jag upprepar igen att den eller de som har skulder hos Kronofogden ska nog inte åka på semester - i min värld. Man jobbar på och försöker betala av så mycket det bara går och så fort som möjligt.

Man kan ta en cykelsemester, låna böcker på biblioteket, titta på tv hemma, ta långa promenader, ut och bada i havet - allt detta gratis. Så att man kan betala av till dem som man är skyldig pengar. Istället för att unna sig själva något man egentligen inte har råd med.

Man behöver inte heller att mobilabonnemang. Man kan visst ha kontantkort och ringa så lite som möjligt.

Märkligt hur många försvarar svinaktigt och ego beteende.

Jag försökte utröna vad för typ av räkningar det handlade om, och att det då inte kunde vara telefonabonnemang.

Jag försvarar inte beteendet, jag är kritisk till berättelserna bara. Eftersom det här bara är berättelser från folk så undrar jag hur situationen verkligen såg ut. Är det verkligen så stora summor? Är SN endast skyldig till detta eller har denne sambo något att skylla sig själv?

Det är jäkligt lätt att efter ett förhållande tar slut skylla alla problem på exet, speciellt om han har dåligt rykte redan.

Det där arvet tror jag inte var nå snack om för två år sen, det var väl något nu med JJ? Och det var ju inte sant att pappan hade dött, däremot gick ju en annan berättelse att SNs pappa skulle ge honom 2 miljoner kronor. Som sagt så mycket berättelser, så lite bevis för att de är sanna.
Citera
2013-08-12, 13:31
Medlem
crazyADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Jag hade nog börjat undra om jag aldrig såg fakturor eller liknande i posten. Jag förstår inte ens varför man skulle låta sin sambo ha hand om ens egna ekonomi? Gemensam ekonomi eller inte, brev som står i mitt namn är ju mina och jag skulle i alla fall ha koll på att fakturorna kom fram. Och tillslut borde ju Kronofogden knacka på dörren.

Och varför betalade inte den här personen sina egna räkningar? Ville den leva på SN?

Edit: Och om det var mobilräkningar så borde man upptäckt det redan efter någon månad när mobilen stängs av, är det hyran, elen, vattnet så lär man ju reagera även på det, antingen när allt stängs av eller att de knackar på och man blir vräkt (om inte annat borde hyresvärden knacka på dörrn). Så det måste ju ha varit till exempel krediträkningar, då borde man ju ha ett visst intresse för hur skulden ser ut, ringa och kolla hur mycket som är kvar etcetera) eller så borde man ju någon gång använda kortet och märka att det blivit låst. Antingen var skulden stor redan från början eller så har den växt under lång tid, en tid som man borde ha upptäckt detta på.

Han har ju uppenbarligen sagt att han har betalt vissa räkningar till sin fd sambo och sedan struntat i att betala dem och sedan gömt påföljande kravbrev. Han hade ju påstått att hans konton och tillgångar var frysta pga scimmning och vid konfrontation uppvisat förfalskat bevis på detta från banken.

De är inte alls konstigt att man vid samboförhållanden betalar varandras fakturor jag och min sambo gör det, mina föräldrar gör det, vänner gör det. Om den andre partner låter bli att göra det så förväntar man ju sig påminnelse eller inkassokrav, men har den andra parten gömt dessa och man aldrig får något så tror man ju det är betalt. Det är ju absolut inte ett normalt beteende att gömma undan saker på det sättet så det är nog inget man förväntar sig i första taget om man aldrig varit utsatt för det tidigare. Sedan verkar det som im hans fd sambo tillslut kommit på honom och därav det tog slut emellan dem.
Citera
2013-08-12, 13:32
Medlem
Citat:
Jag har inte hört talas om bastuklubbar för heterosexuella - men det kanske finns?

Oavsett läggning är det oansvarigt beteende att inte skydda sig under sådana omständigheter.

Finns ju å andra sidan swingersklubbar för heterosexuella.
Citera
2013-08-12, 13:33
Medlem
[quote=Bad Company|44739765]
Citat:

JJ kan ha blivit itutad allt möjligt som lät rimligt i förälskelsens rosa skimmer precis som expojkvännen (innan JJ) sägs ha blivit.

Nu riskerar vi att det blir en trådsanning att JJ skulle ha vetat om KFM-skulder och "inte tyckt att det var viktigare att betala av skulderna". Ingen av oss VET i dagsläget vad JJ visste om SNs skulder.

P.S Ville egentligen citera fler av de inlägg som handlade om detta men citeringsfunktionen verkar lite måndagstrött.

------
Edit: Ser att det står fel användare i citatet. Citatet är skrivet av Sno. Sorry Bimbo88.
https://www.flashback.org/sp44739090

Man kan ju li itutad vad som helst. Frågan är bara om man måste tro på allt vad folk säger. Helt oavsett om man ha råkat ha sex med vederbörande..

JJ och andra pojkvänner till SN måste ändå ha vetat att killen saknade fast adress. Eftersom han hade betalningsanmärkningar kunde han inte få några lån för huset.

Han kunde inte teckna mobilabonnemang etc.

Så helt omedveten kan inte JJ och de andra ha varit om SN:s skulder.

Men väljer man att tro på någon som säger sig ärva en massa "sen" och innan pengarna har dykt upp så säljer man sin egen lgh och dittan och dattan - då har man fattat ett beslut som man ska stå för.

Man har inte sett skymten av att köpekontrakt. Inte varit på banken (huset skulle ju säkert betalas "cash" ;-) )

Alltid i dessa storysar slår det mig att den som blir grundlurad egentligen tycks vara den som om inte nu åtminstone "sen" skulle gå som vinnare ut ur det hela. JJ skulle ju bo i ett hus som skulle vara värd 1,5milj. Utan att betala hälften själv..

Kanske samma sak med den förra grundlurade expojkvännen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in