Ännu en artikel som påstår att klimatförändringar har skett och påverkar saker, i detta fall urbefolkning.
Vilka klimatförändringar har skett?
Hur har de påverkat t ex samerna som nämns i artikeln?
http://www.dn.se/debatt/urfolkens-framtid-hotas-av-klimatforandringarna/
"För de arktiska urfolken är klimatförändringar redan en realitet. Samtidigt hörs knappt urfolkens röster i debatten. I Sverige ignoreras samernas situation och urfolksrättigheter lyser med sin frånvaro. Jag vill uppmana regeringen att ta ett större ansvar för samernas framtid, skriver ärkebiskop Anders Wejryd. "
Här har vi ett väldigt konstigt påstående. Vi bör veta att 52% av Sveriges yta används för renskötsel, som ändå är en relativt liten näring. Ändå skriver ärkebiskopen:
"Forskning visar att renskötarna, som är vana att anpassa sig till förändrade förhållanden i naturen, nu befinner sig på gränsen för sin anpassningsförmåga. Betesmarkerna har krympt för mycket på grund av olika typer av exploateringar för att ytterligare anpassning ska vara möjlig."
Jag skulle påstå, utan att ha någon fin statistik framför mig, att det i stället är tvärtom. Förr fick fjällsamerna hålla sig till fjällen. Tog de renarna för långt in i skogen blev skogssamerna förbannade. Idag är det få skogssamer kvar som bedriver renskötsel, och kustsamerna är utrotade. Alltså kan dagens fjällsamer lasta sina renar på lastflak och köra dem hela vägen ner till kusten. De har alltså ytor till sitt förfogande som de historiskt aldrig varit i närheten av, och de har fått laglig rätt att utnyttja marken på bekostnad av andra intressen och markägare, t ex skogsbruket.
Nå, det var bara en detalj. Det väsentliga är om ärkebiskopen pratar strunt om de två stora frågorna ovan. Repeterar:
Vilka klimatförändringar har skett?
Hur har de påverkat t ex samerna som nämns i artikeln?