2013-08-09, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Fantastiskt, och hur många white flight-familjer beredda att skuldsätta sig för att sina söner och döttrar ska kunna bosätta sig i innerstaden känner du? Jag känner flera, och de har delat ut lägenheter till sina barn från -00 och framåt. Om vi ska hålla oss till Stockholm då. Det ser likadant ut år 2013, med skillnaden att Erik Dahlberggatan, Götgatan, Pipersvägen och Vikingagatan kostar en mille mer än 2000.

Hur kommer det sig att svenska hushåll är så skuldsatta tror du?
Det är inte bara innerstaden som är övervägande svensk, det finns flera bra områden utanför tullarna.
Har föräldrarna råd att låna åt sina barn är saken annorlunda.
Jag är född och uppvuxen i norrförort och har bott i innerstan i 20 år och bor nu på gränsen mellan innerstad och närförort, jag ganska insatt i bostadsmarknaden i Stockholm.

Jag har för övrigt bott ganska nära Pipersgatan.

Edit, Att svenska hushåll är skuldsatta beror nog mest på egna lånen, inte att dom lånat till sina barn, har du källor att visa upp på det motsatta så tror jag det annars inte.
Senast redigerad av kroppskultur 2013-08-09 kl. 22:43. Anledning: slarvfel
2013-08-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är inte bara innerstaden som är övervägande svensk, det finns flera bra områden utanför tullarna.
Har föräldrarna råd att låna åt sina barn är saken annorlunda.
Jag är född och uppvuxen i norrförort och har bott i innerstan i 20 år och bor nu på gränsen mellan innerstad och närförort, jag ganska insatt i bostadsmarknaden i Stockholm.

Jag har för övrigt bott ganska nära Pipersgatan.

Edit, Att svenska hushåll är skuldsatta beror nog mest på egna lånen, inte att dom lånat till sina barn, har du källor att visa upp på det motsatta så tror jag det annars inte.
Sitter man i en betald villa i en närförort så är det väl inga konstigheter att låna upp sig solidariskt åt sina barn, eller?
2013-08-09, 23:07
Medlem
Citat:
Sitter man i en betald villa i en närförort så är det väl inga konstigheter att låna upp sig solidariskt åt sina barn, eller?
Det beror på vilka som betalar, om det är föräldrarna så är det inget som blåser upp bubblan då man får anta att dom fick lånet på goda grunder, skulle dom dö har han villan som säkerhet.
2013-08-09, 23:30
Medlem
xertions avatar
Citat:

Problemet, åter igen är att målgruppen (Ungdomar som vill köpa 1or - 2or) inte har råd att köpa de lägenheter som är riktade till dom, utan är i stort sett tvingade att låna pengar ifrån tredje part.

Är detta en rimlig prisbild? Nej.
2013-08-09, 23:36
Medlem
hängballens avatar
Klart som fan det kommer att smälla.
När jag var ung och tog mitt första LO-lån som det hette på den tiden var räntan typ 12% och idag ligger bostadslånen på under 3%.
Historiskt låga räntor men historien ändras ju frågan är bara om när och hur mycket.
Om 25 år kanske räntorna ansen normala vid 15% det vet ingen men att dom kommer att höjas rejält vid någon tidpunkt och hålla sig höga något år eller fler i framtiden råder det inget tvivel om även om dom återigen sänks senare.

Det sägs ibland att räntorna måste sänkas för att få fart på ekonomin, hur kunde ekonomin ha den fart den hade på 80-talet med betydligt högre räntor än idag, är det en riktig konjunkturbubbla på väg? När räntan nått noll finns inga fler vedklabbar att kasta in.
2013-08-10, 11:13
Medlem
Sweetiepies avatar
De senaste tolv månaderna har priserna på bostadsrätterna i Linköping ökat med hela 28 procent. I Norrköping ökade de med 22 procent.
– Det kan jämföras med Stockholm, där bostadsrätterna steg 12 procent det senaste året, berättar Ingrid Eiken.

http://www.corren.se/ostergotland/bostadspriser-skenar-i-lanet-6473115-artikel.aspx

Hur har priserna kunnat öka så mycket på bara ett år. Är det pga låga räntan? Är det pga the greater fool theory?
2013-08-10, 12:21
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Vällingby och andra förorter har blivit riktigt bra på sistone. Åkte förbi där häromveckan och det var verkligen fräscht. Ja, för att inte tala om den fina naturen då. Eller är det något särskilt du tänker på?
Ja, Vällingby är verkligen en mångkulturell oas, detta hände natten efter ditt inlägg:
http://www.dn.se/sthlm/flera-skadade-i-vallingbybrak/

Citat:
Natten till lördagen var stökig, enligt polisen. I Vällingby skadades minst fem personer efter ett våldsamt gängbråk.

Det var vid 02.30-tiden polisen larmades om ett större bråk vid Vällingbyrondellen. Ett tjugotal personer deltog. Grupper jagade varandra.

– Det var aggressivt. Vi hittade järnrör som var blodiga, och några personer var knivskurna, säger Per Wetterlind vid polisens länskommunikationscentral.

2013-08-10, 12:27
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
De senaste tolv månaderna har priserna på bostadsrätterna i Linköping ökat med hela 28 procent. I Norrköping ökade de med 22 procent.
– Det kan jämföras med Stockholm, där bostadsrätterna steg 12 procent det senaste året, berättar Ingrid Eiken.

http://www.corren.se/ostergotland/bostadspriser-skenar-i-lanet-6473115-artikel.aspx

Hur har priserna kunnat öka så mycket på bara ett år. Är det pga låga räntan? Är det pga the greater fool theory?
Fackförbundens deal med SEB, i princip alla i Sverige med ok fast jobb kan nu låna till 2.45%.
2013-08-10, 12:31
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
När jag var ung och tog mitt första LO-lån som det hette på den tiden var räntan typ 12% och idag ligger bostadslånen på under 3%.
Historiskt låga räntor men historien ändras ju frågan är bara om när och hur mycket.
Om 25 år kanske räntorna ansen normala vid 15% det vet ingen men att dom kommer att höjas rejält vid någon tidpunkt och hålla sig höga något år eller fler i framtiden råder det inget tvivel om även om dom återigen sänks senare.

Jaså, det råder alltså inget tvivel om att räntan kommer att vara rejält högre i framtiden, kanske runt 15% och under en längre tid, hur vet man det? Jag menar absolut inte att vara sarkastisk, tvärtom, jag är inte insatt i ekonomi alls och undrar hur man vet att detta ska ske framöver? Finns det mer eller mindre säkra mekanismer eller liknande för att så ska ske?
2013-08-10, 13:49
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Jaså, det råder alltså inget tvivel om att räntan kommer att vara rejält högre i framtiden, kanske runt 15% och under en längre tid, hur vet man det? Jag menar absolut inte att vara sarkastisk, tvärtom, jag är inte insatt i ekonomi alls och undrar hur man vet att detta ska ske framöver? Finns det mer eller mindre säkra mekanismer eller liknande för att så ska ske?
Det är klart att man inte vet det, jag är heller inte så insatt i ekonomi men om man ser tillbaka så har räntorna varit betydligt högre än idag och jag tror räntan kommer att höjas och sänkas i cykler så att säga. Mekanismerna kan ju vara ett stort krig (ökad inflation då) eller en totalkollaps i Kina eller USA eller att EU dukar under kanske? Stor råvarubrist skulle också sätta fart på inflationen=högre räntor.

Hur som hels så kan inte bostadspriserna öka mer än inflationen i all evighet för då skulle det vara en tidsfråga innan en kokvrå kostade en miljard i dagens pengavärde.
2013-08-10, 14:00
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det är klart att man inte vet det, jag är heller inte så insatt i ekonomi men om man ser tillbaka så har räntorna varit betydligt högre än idag och jag tror räntan kommer att höjas och sänkas i cykler så att säga. Mekanismerna kan ju vara ett stort krig (ökad inflation då) eller en totalkollaps i Kina eller USA eller att EU dukar under kanske? Stor råvarubrist skulle också sätta fart på inflationen=högre räntor.

Hur som hels så kan inte bostadspriserna öka mer än inflationen i all evighet för då skulle det vara en tidsfråga innan en kokvrå kostade en miljard i dagens pengavärde.
om du inte är så insatt i ekonomi kanske du inte ska kommentera i ett delforum du inte ens vet vad det betyder - nationalekonomi.

Vi som är lite insatta blir så jävla less på all amatöråsikter och amatöranalyser.... stort krig.... stor råvarubrist.....totalkollaps i kina...... eu dukar under.....

ja du ser ju själv när du läser ditt eget inlägg o tänker efter så det knakar i hjärnan med alla dina 90 iq-poäng.

bostadspriser kan absolut växa mer än inflation hur länge som helst.... i en växande stad.... med ökande bnp.....ökande befolkning..... Det är mer såna mekanismer vi diskuterar inom nationalekonomi
2013-08-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
http://www.booli.se/bostad/lagenhet/kungsholmen/alstromergatan+32l/1464736
och nej nyexade sjuksköterskor, dagisfröknar och lärare ingår inte i mitt exempel, alla platsar helt enkelt inte i innerstan, och det är ingen större katastrof att istället tvingas bo 2-3 stationer från innerstan, tex Sundbyberg.
Såld eller borttagen. Kom igen nu, bättre än så kan du.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in