2013-08-09, 09:47
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Bankerna räknar på 7% ränta (?) men om vi kalkylerar på en "normal" ränta om ca 5% så blir det alltså 1,800,000 SEK * 0,05/12 = 7500 SEK/mån. Sedan lägger vi till en avgift på ca 2500 SEK (vilket i det här fallet är en relativt billig avgift) och vi är då redan uppe i 10,000 SEK i månaden på Avgift + Räntor (Vilket var vad jag syftade på i mitt första inlägg gällande att en ungdom tvingas spendera i stort sett halva lönen).

Han skulle väl låna 85 % av 1,8 miljoner? Du verkar ha glömt att kostnadsräntor är avdragsgilla. Vad ligger de långa räntorna på? Vid fem procents ränta skulle inflation och löneökningarna vara högre och äta upp en hel del av ränteskillnaden.
2013-08-09, 11:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Men, får en 21 åring med låg lön lån på 1,8 miljoner i dag?

Orsaken i USA var bl.a att man lånade ut höga belopp till bl.a. nyanlända invandrare som knappt hade jobb.

Bankerna kalkylerade felaktigt med att huspriser bara går upp. Därför kunde man låta folk med dåliga inkomster bo i husen under tiden, när räntorna var låga till ganska förmånliga villkor. Betalade dom inte åkte dom ut helt enkelt, eftersom banken ägde huset ifråga. Problemet var bara att dessa villkor inte gällde för evigt.

När folk inte längre hade råd att betala för lånen föll priserna. Eftersom dom som köpt husen med subprime-lån inte ägde husen, började dom sluta att amortera på sina lån och priserna föll ytterligare. Kvar blev bankerna med svartepetter.
2013-08-09, 15:38
Medlem
Citat:

Orsaken i USA var bl.a att man lånade ut höga belopp till bl.a. nyanlända invandrare som knappt hade jobb.
Dra helst inga paralleller med hur det sköttes i USA. Det var helt andra mekanismer.

Men det är riktigt att folk utan kredithistorik lånade. Men de företag som gjorde kreditbedömning var tvingade att leverera ett FICO-tal för dessa också. Så man fick basera bedömningen mer på den inkomstuppgift som skickades med. Notera då att det var olagligt att kontrollera denna med arbetsgivaren.

Men var man historielös och hade lägre lön så fick man sämre ränta.

En del såg till att förbättra sin FICO rating genom att ta ett litet banklån som man omedelbart återbetalade. Då steg naturligtvis kritvärdigheten. Man hade ju visat att man kunde sköta lån.

Det företag som gav ut lånet till husköparen sålde det sedan vidare och hade inte med lånet att göra längre. Så dom behövde inte bekymra sig om det skulle bli problem när teaser-perioden var över.
Hade det i stället varit en bank som lånat ut och som därmed skulle sitta med lånet under överskådlig tid, så hade man inte varit lika vårdslös i utlåningen.

Ett huvudskäl till att man fick en bubbla i USA skulle jag säga var att de inblandade kunde göra sig fria från kreditrisken, och att det var en kedja av företag, där informationen fördunklades i varje steg. Och att den som köpte obligationen inte fick tillräcklig information om risken. (Eller om man så vill, inte såg till att förstå den).
2013-08-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
...Folk bor kvar i stan med barn i mindre lägenheter, hellre en 2-3:a inom tullarna än en 4-5:a i Vällingby. En gissning kan vara hög gentrifiering, innerstan är betydligt bättre nu än förr på många sätt och förorterna betydligt sämre...
Vällingby och andra förorter har blivit riktigt bra på sistone. Åkte förbi där häromveckan och det var verkligen fräscht. Ja, för att inte tala om den fina naturen då. Eller är det något särskilt du tänker på?

Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
...Du som är övertygad om att det är en bostadsbubbla - Hur bör situationen utvecklas för att du inte längre ska anse att det finns risk för någon bubbla? Var går gränsen i genomsnittlig belåningsgrad, prisnivå etc för att du tycker att faran ska vara över?...
Oavsett "bubbla" eller inte. En marknad där folk har amorteringsplaner på 40+ år, ja t.o.m 100+ ger man sig ju bara in i om man är dum eller känner sig tvingad. Och det är väl så dystert läget är i Tokholm...
2013-08-09, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Du kan ju inte beräkna utsikterna för kostnaderna av en lägenhet med dagens ränta, med tanke på att amorteringstakten i de flesta Svenska fall är över 100+ år enligt berättelser så känns det rimligare att räkna på en normalare ränta sett över en längre period.

Bankerna räknar på 7% ränta (?) men om vi kalkylerar på en "normal" ränta om ca 5% så blir det alltså 1,800,000 SEK * 0,05/12 = 7500 SEK/mån. Sedan lägger vi till en avgift på ca 2500 SEK (vilket i det här fallet är en relativt billig avgift) och vi är då redan uppe i 10,000 SEK i månaden på Avgift + Räntor (Vilket var vad jag syftade på i mitt första inlägg gällande att en ungdom tvingas spendera i stort sett halva lönen).

Hur många ungdomar känner du som får ut 20,000 SEK i fickan varje månad?

Om man sedan beräknar med en NORMAL amorteringstakt på ca 40 år så ska ungdomen dessutom amortera 3750 SEK i månaden för att nå det målet.

Även OM man får ut över 20,000 SEK så är det ju fortfarande orimligt att spendera ~50% på sina bokostnader. Folk verkar diskutera "Jamen har man 5000 kr över efter lån så är det ju lugnt, det kan man äta mat på", men frågan är ju inte hur snålt man kan leva, frågan är om det är rimliga priser.

Folk ovan diskuterar även "Jamen föräldrarna kanske hjälper till med lånet". Även detta är ju en stark indikation på att priserna är för höga. Om små lägenheter, riktade till unga människor är så dyra så att människorna inte ens har råd att ta lån för att köpa den utan måste utnyttja föräldrarnas pengar, så är ju detta också en stark indikation på att priserna är för höga för målgruppen.

Detsamma gäller bolånetaket. Om man ska casha upp 15% i det här fallet 270,000 SEK så är ju samma diskussion där... Hur många ungdomar eller människor i allmänhet som ska köpa en 2a har råd att betala 270,000 SEK i kontanter? I de absolut flesta fall som jag känner till så lånar ungdomarna pengar ifrån mamma och pappa och sitter alltså på 100% belåningsgrad (85% banken, 15% till privatpersoner).

Detta menar jag är starka indikationer på att priserna är för höga.

Om man sitter och göra sina kalkyler på 2,5% ränta och önskeavgifter utan att räkna in amortering och samtidigt anta att det är ett normalt beteende att föräldrarna ska stå för halva bolånen, och sedan säga "Äsch det är lugnt, dom spenderar ju bara 50% av sina inkomster på lånen idag, så då har dom gott om utrymme att betala mer om räntorna går upp"; ja då förstår jag att man inte tror på en bostadsbubbla.

PS
Jag har själv gjort en bra bostadsaffär i samma stad för ett par år sedan. Köpte den för 800,000 SEK och sålde den för 1,490,000 SEK 2 år senare. Spenderade ca 100,000 SEK på renoveringar. Jag är inte "fientlig mot bostadsköp", utan jag är bara realistisk om att målgruppen som dessa lägenheter riktar sig mot inte har en lämplig ekonomi för att hålla de priserna.

Måste bara ge en eloge för ett bra inlägg. Sund syn utan att vara domedagsprofet.
2013-08-09, 21:37
Medlem
Jag förstår inte riktigt relevansen i diskussionen kring att en 21-åring ska kunna köpa en bostad för 1.8 MSEK.

Förr i världen fick sådana bo i någon barrack, inneboende eller liknande. Och skulle dom försöka skaffa sig eget boende fick det bli där det var billigast. Och vill folk nu bo centralt, vilket verkar gälla, då får de nya starta i periferin. Inte mer med det.

Tittar man i en någorlunda stor stad som Linköping och efter små bostäder kan man hitta följande
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-johannelund-linkopings-kommun-munkhagsgatan-126-5438571

1:a för 465 KSEK med avgift på 945 SEK. Och det har kanske 21-åringen råd med.
Och i det här fallet behövde man inte ens lägga sig i utkanten, utan med promenadavstånd till centralstation.
2013-08-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Måste bara ge en eloge för ett bra inlägg. Sund syn utan att vara domedagsprofet.
Hur relevant är det, jag frågar igen, hur många 21-åringar har 1 800 000 i bostadslån?
2013-08-09, 21:45
Avslutad
Citat:
Hur relevant är det, jag frågar igen, hur många 21-åringar har 1 800 000 i bostadslån?

Svarade du verkligen på rätt inlägg nu? Jag tycker det var ett mycket sunt inlägg i debatten om bostadspriser/bostadsbubbla.
2013-08-09, 22:04
Medlem
Citat:
Frågan _du_ bör ställa dig är nog snarare hur många 21-åringar och 90-talister du känner.
2013-08-09, 22:06
Medlem
xertions avatar
Citat:

Exakt! Du slår huvudet på spiken. Hur många ungdomar får lån på 1,8 miljoner kronor idag?

Detta är ju svaret på att priserna är för höga. 1or och 2or är alldeles för dyra för deras målgrupp. Ungdomar i mellanstora städer i Sverige kan inte flytta hemifrån utan att få halva lägenheten betald av sina föräldrar.

Om de inte får lån ifrån banken för lägenheter som är riktade mot deras målgrupp, så är ju detta en stark indikation på att priserna är för höga.
2013-08-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Frågan _du_ bör ställa dig är nog snarare hur många 21-åringar och 90-talister du känner.
Verkligen bra svar

Men det är ganska många via arbetet, många av dessa har köpt lägenheter i västerort för ca 1 000 000, mer lån än så får dom inte.
Senast redigerad av kroppskultur 2013-08-09 kl. 22:19.
2013-08-09, 22:30
Medlem
Citat:
Verkligen bra svar

Men det är ganska många via arbetet, många av dessa har köpt lägenheter i västerort för ca 1 000 000, mer lån än så får dom inte.
Fantastiskt, och hur många white flight-familjer beredda att skuldsätta sig för att sina söner och döttrar ska kunna bosätta sig i innerstaden känner du? Jag känner flera, och de har delat ut lägenheter till sina barn från -00 och framåt. Om vi ska hålla oss till Stockholm då. Det ser likadant ut år 2013, med skillnaden att Erik Dahlberggatan, Götgatan, Pipersgatan och Vikingagatan kostar en mille mer än 2000.

Hur kommer det sig att svenska hushåll är så skuldsatta tror du?
Senast redigerad av aimulaikon 2013-08-09 kl. 22:59. Anledning: Pipersvägen --> Pipersgatan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in