Citat:
Ursprungligen postat av
Enupp
Det är inte speciellt konstigt att banken kan tänka sig att låna ut mer till en person som sitter med ett aktiekonto värt 1 miljon jämfört med en i övrigt helt likvärdig person vars totala förmögenhet består av 2500 på lönekontot.
Detsamma gäller antagligen dig om du skulle låna ut pengar. Vad banken uppger på nätet och vad som faktiskt gäller när man sitter inne på kontoret är två skilda ting.
I mitt fall har jag blivit erbjuden att låna mer än 5 gånger min bruttolön, just på grund av mitt sparande. Det var på en fristående sparbank.
Det har inte att göra med om det är konstigt eller inte. Det har att göra med vilka regler de bankanställda har att följa.
Det är både min egen erfarenhet och andras att bankerna har sina gränser vi ca 5 ggr årsinkomsten. Och jag kan se att lånebeloppet minskar om man har något som kostar. T ex barn eller fritidshus.
Det senare är ett bra exempel. Ett obelånat fritidshus sänker alltså lånebeloppet. Att man har mer tillgångar gör inte att lånebeloppet ökar. Fritidshuset innebär kostnader och därmed minskar förmågan att betala ränta och minskar därmed maximalt lånebelopp.
Så om du har något som ger stöd för att bankerna medger lån över ca 5 ggr vid någon inkomstnivå eller sparande så vill jag att du berättar det.
Om det däremot inte gäller bankerna i allmänhet utan bara rörde sig om en lite medlemsägd sparbank där det rådde mycket godtycke, så kan vi bara bortse för det.
Brygglån lär man kunna få över 5 ggr, men folk har också skrivit att bankerna är ovilliga till det. Dvs när belåningsgraden är hög får man sälja först och köpa sedan, om man ska byta bostad. Det är därför volymerna sjunkit och de som byter bostad får ägna sig åt ett betydande risktagande.
(I mitt fall antyddes dock att jag skulle kunna få gå över 5 ggr för ett brygglån).