2013-08-09, 09:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Hur fan kan man vilja bli jurist? Sitta och dalta och tro att man bestämmer över någon annan?

Citat:
Ursprungligen postat av Pooopen
Nu tror jag iof sig inte att de flesta som redan är eller vill utbilda sig till jurist gör det för att de har en längtan efter att dalta och tro att de bestämmer över någon annan, varför nu en juristexamen skulle ge upphov till det!

? Det är faktiskt precis därför jag vill bli jurist. Varför är det en oförståelig anledning? Det låter ju skitkul.
Citera
2013-08-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
En sak ang pris dock, tipsades om att adlibris är billigast på nätet. Tycker de och bokus ligger ganska lika.

Jag köpte kurslitt nu för HT på akademibokhandeln faktiskt, med deras rabatter så blev totalsumman något billigare än adlibris och/eller bokus (med studentrabatt med räknad.) Två böcker kommer jag skicka efter dock då det var sån rejäl prisskillnad jmf med nätet där (diffade 100 kr/bok till nackdel akademibokh, men det var enda stora skillnaden)

Kul att även Akademibokhandeln börjar konkurrera på studentlitteraturfronten!

Vad gäller Adlibris kontra Bokus kanske inte prisskillnaden är så stor, men leveranstiderna och framförallt servicen skiljer sig enligt min erfarenhet åt rätt mycket. Adlibris har genomgående haft mycket snabbare leveranser och alltid trevligt bemötande när jag kontaktat dem. Bokus har många gånger inte hållit sina redan långa leveranstider och vid kontakt med deras kundservice har Bokus varit genomgående otrevliga.
Citera
2013-08-09, 09:43
Medlem
05.30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
? Det är faktiskt precis därför jag vill bli jurist. Varför är det en oförståelig anledning? Det låter ju skitkul.

Det är sjukt att tro att man överhuvudtaget kan få bestämma över andra. Dessutom existerar "lagen" endast för toppskiktet och för att bibehålla systemets status quo.
Citera
2013-08-09, 09:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Det är sjukt att tro att man överhuvudtaget kan få bestämma över andra. Dessutom existerar "lagen" endast för toppskiktet och för att bibehålla systemets status quo.

Jag har inget emot att tillhöra toppskiktet och bevara nuvarande samhällsordning.
Citera
2013-08-09, 09:49
Medlem
[quote=Sobofied|44688734]Hmm, ja, det verkar faktiskt som att de ändrat. Sorry bro. Eftersom ni är första kullen med den examinationsreglerna får du gärna berätta hur det var sen.

No problemo, lite oroande dock, så det gäller väl att vara en jobbig jäkel och sitta och räcka upp handen konstant

Citat:

Jo nu när jag tänker efter är det nog faktiskt en inneboende längtan efter att dalta och bestämma över andra som fick mig att söka in till Juristprogrammet, framförallt daltandet som fångar mitt intresse!
Citera
2013-08-09, 09:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
No problemo, lite oroande dock, så det gäller väl att vara en jobbig jäkel och sitta och räcka upp handen konstant

Min uppfattning, efter massiva två avklarade terminer, är att "seminarieaktivitet" sällan kräver stora ansträngningar. Jag har också svårt att tro att de kommer göra det särskilt svårt på T1. Sannolikt är det inte mycket mer än närvarokrav.
Citera
2013-08-09, 09:56
Medlem
Citat:
Min uppfattning, efter massiva två avklarade terminer, är att "seminarieaktivitet" sällan kräver stora ansträngningar. Jag har också svårt att tro att de kommer göra det särskilt svårt på T1. Sannolikt är det inte mycket mer än närvarokrav.

Troligtvis är det väl så, tror inte jag kommer ligga sömnlös direkt inför seminarierna!

Btw, hur är egentligen sammanhållningen på juristprogrammet i Stockholm? Är det så risigt som alla säger, att alla redan har sitt liv i Stockholm och bara kommer till skolan några timmar i veckan och sen skiter i allt det sociala, eller är det en sanning med modifikation?
Citera
2013-08-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 446072
Kul att även Akademibokhandeln börjar konkurrera på studentlitteraturfronten!

Vad gäller Adlibris kontra Bokus kanske inte prisskillnaden är så stor, men leveranstiderna och framförallt servicen skiljer sig enligt min erfarenhet åt rätt mycket. Adlibris har genomgående haft mycket snabbare leveranser och alltid trevligt bemötande när jag kontaktat dem. Bokus har många gånger inte hållit sina redan långa leveranstider och vid kontakt med deras kundservice har Bokus varit genomgående otrevliga.

Oj, jag har aldrig haft minsta problem med Bokus (inte AdLibris heller för den delen). När jag beställde kurslitt i vintras, strax innan jul dessutom (högsäsong) - så beställde samtidigt, och paketen kom samtidigt från Bokus och AdLibris.

Lite prisexempel förresten. AdLibrispris först, Akademibokhandelns i U-sala inom parantes, pris innan rabatter.

Håstads Köprätt, Adlibris 515 kr, (Akademibokhandeln 499 kr)
Anställningsförhllandet bla bla, 479 kr (479 kr)
Fordran och Skuld 449 kr (449 kr). Bonusuppgift: Bokus 446 kr
Hyra av bostad och lokal 391 kr (389 kr)
Avtalsrätt 296 kr (339 kr)
Skadeståndsrätt 564 kr (599 kr)

Speciell avtalsrätt, kontraktsrättböckerna. Ena så Adlibris 391 kr och Akademibokh 459 kr, andra så Adlibris 403 kr, Akademibokh 449 kr.

100 kr på akademibokh = 1 stämpel. 10 stämplar = 100 kr rabatt. Så 10% rabatt med. Dessutom var de förvånansvärt generösa, och "stämplade upp" mitt kort 4 stämplar för jag skulle få rabatten för det kortet.

Så, för mig blev det i slutänden billigare med Akademibokh inkl rabatterna för stämpelkort, än att köpa från Bokus. Det trodde jag INTE. Jag hade tråkigt i stan en dag och gick med litteraturlistan i hand och skrev upp priser och kollade sen mot Adlibris.
Citera
2013-08-09, 10:07
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Troligtvis är det väl så, tror inte jag kommer ligga sömnlös direkt inför seminarierna!

Btw, hur är egentligen sammanhållningen på juristprogrammet i Stockholm? Är det så risigt som alla säger, att alla redan har sitt liv i Stockholm och bara kommer till skolan några timmar i veckan och sen skiter i allt det sociala, eller är det en sanning med modifikation?

Det börjar 300 pers varje termin, så det är svårt att generalisera. Det blir vad man gör det till. Jag flyttade också till Stockholm och har inte upplevt att folk är kalla, men så har jag också haft ett behov av att träffa nya människor. Det stämmer att många har vänner sen tidigare, och det finns naturligtvis exempel på stockholmare som håller sig till dem; men långt ifrån alla.

Det är också sant att studentlivet är dåligt jämfört med Uppsala/Lund (och GBG, if you're asking me). Det finns en juridisk förening med fadderi, idrottslag mm som engagerar en del, men återigen - långt ifrån en studentstads omfattning.

Skolan ligger lite avsides. Det finns inte så mycket socialt att göra i närområdet, varför det för många nog lätt blir så att man åker dit för undervisning och sedan hem/annat ställe om man inte stannar i skolan för att plugga. Det blir intressant i höst, med ombyggnad av biblioteket vilket lär leda till en skriande brist på studieplatser (detta var redan tidigare ett problem).
Citera
2013-08-09, 10:13
Medlem
Citat:
Det börjar 300 pers varje termin, så det är svårt att generalisera. Det blir vad man gör det till. Jag flyttade också till Stockholm och har inte upplevt att folk är kalla, men så har jag också haft ett behov av att träffa nya människor. Det stämmer att många har vänner sen tidigare, och det finns naturligtvis exempel på stockholmare som håller sig till dem; men långt ifrån alla.

Det är också sant att studentlivet är dåligt jämfört med Uppsala/Lund (och GBG, if you're asking me). Det finns en juridisk förening med fadderi, idrottslag mm som engagerar en del, men återigen - långt ifrån en studentstads omfattning.

Skolan ligger lite avsides. Det finns inte så mycket socialt att göra i närområdet, varför det för många nog lätt blir så att man åker dit för undervisning och sedan hem/annat ställe om man inte stannar i skolan för att plugga. Det blir intressant i höst, med ombyggnad av biblioteket vilket lär leda till en skriande brist på studieplatser (detta var redan tidigare ett problem).

Förstår väl också egentligen att det är vad man gör det till och har egentligen inget jättebehov av att det ska vara massa aktiviteter osv hela tiden, men ändå skönt att veta att det finns utbölingar som mig som inte blivit utstötta av de känslokalla stockhomsstudenterna
Citera
2013-08-09, 10:16
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Förstår väl också egentligen att det är vad man gör det till och har egentligen inget jättebehov av att det ska vara massa aktiviteter osv hela tiden, men ändå skönt att veta att det finns utbölingar som mig som inte blivit utstötta av de känslokalla stockhomsstudenterna

Det är så klart möjligt att jag är en glad idiot som inte fattat att infödingarna hatar mig.
Citera
2013-08-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
När vi ändå pratar om litteratur är det normalt hur mycket vår litteratur kostar eller är vi långt över alla de andra utbildningarna?

Jag la ihop all litteratur för T1 stockholm nytt då inkl. blåa lagboken och allt ifrån bokus. Summan blev 6627 kr. Med 5% rabatt blir det 6296 kr.

En artikel jag läste säger att historia är dyrast. Vet dock inte hur de räknat ihop den summan, artikeln är visserligen också skriven 2009.

Vad är rabatt koden för att få 5 % på bokus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in