2013-02-15, 11:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartix12
Om jag frågar så här då, ni som inte började plugga direkt efter gymnasiet, hur lång tid tog det för er innan ni började plugga vidare?

Jag flyttade utomlands ett år. Därefter började jag läsa strökurser och så småningom en annan utbildning. På juristprogrammet började jag först fem år efter studentexamen. Jag var lite rädd för att vara mycket äldre än alla andra men det visade sig vara ogrundat.
Citera
2013-02-15, 11:53
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag flyttade utomlands ett år. Därefter började jag läsa strökurser och så småningom en annan utbildning. På juristprogrammet började jag först fem år efter studentexamen. Jag var lite rädd för att vara mycket äldre än alla andra men det visade sig vara ogrundat.
Någon som vet ungefär hur åldersfördelningen brukar se ut på juristprogrammet? Om man skulle dela in studenterna i tre kategorier: de som kommer direkt från gymnasiet, de som jobbat/pluggat annat i några år och de som är 30+ och vill testa en ny bana.

Edit: fan vilken dum formulering, klart det finns någon som vet på ett ungefär. Nåja, hur är era erfarenheter?
Citera
2013-02-15, 12:13
Medlem
Sobofieds avatar
Det finns statistik på det där någonstans för SU...återkommer om jag hittar den. Jag har för mig att medelåldern för T1r var strax under 22.

Det är definitivt mycket nybakade gymnasister, men inte i en sådant antal att man får åldersnoja. Det är alltid någon 30+ per grupp känns det som.
Citera
2013-02-15, 14:23
Medlem
Bartix12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Okej, då kanske man kan vänta tills nästa sommar med det, då är jag 22.
Är du färdigutbildad jurist nu ?
Citera
2013-02-15, 14:36
Medlem
Citat:
Om jag frågar så här då, ni som inte började plugga direkt efter gymnasiet, hur lång tid tog det för er innan ni började plugga vidare?

Jag var inte många månader från att fylla 29 år när jag började på juristprogrammet.
Citera
2013-02-15, 14:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Okej, då kanske man kan vänta tills nästa sommar med det, då är jag 22.
Är du färdigutbildad jurist nu ?

Nej.

Citera
2013-02-15, 15:05
Medlem
KonradMorgans avatar
Jag var 22 när jag började på T1 i Lund. Det var väldigt många som var äldre eller lika gamla som mig. De yngsta som kommer direkt från gymnasiet är ju allmänt pantade och har ingen aning om något som helst, men efter några år blir även dessa uthärdliga.
Citera
2013-02-15, 15:42
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Jag var 22 när jag började på T1 i Lund. Det var väldigt många som var äldre eller lika gamla som mig. De yngsta som kommer direkt från gymnasiet är ju allmänt pantade och har ingen aning om något som helst, men efter några år blir även dessa uthärdliga.

Under JIKen tyckte jag gymnasisterna var relativt outhärdliga, men man mognar snabbt på universitetet. Särskilt de som flyttar hemifrån.
Citera
2013-02-15, 18:19
Medlem
2011

Antal sökande till juristprogrammen
(antal förstahandsval inom parentes)
Stockholms universitet: 6 096 (1 777)
Uppsala universitet: 5 475 (1 142)
Lunds universitet: 5 138 (1 413)
Göteborgs universitet: 4 914 (1 074)
Örebro universitet 3 642 (433)
Umeå universitet: 3 035 (323)

Lunds universitet kräver högst antagningspoäng: 21,90 av totalt 22,50. Antagningspoängen för Uppsala, Göteborgs och Stockholms universitet är något lägre: 21,20.

Fler kvinnor än män söker och antas till juristprogrammet, liksom tidigare år.
Av de 28 000 som sökte till juristutbildningarna var 17 000, eller 61 procent, kvinnor. Knappt 3 800 kvinnor hade juristprogrammet som sitt förstaval. Av de kvinnor som sökte blev knappt 800 antagna till utbildningen. Omkring 11 000 män sökte. Av dem hade 2 300 juristutbildningen som sitt förstaval. Av de sökande männen antogs 600

http://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2011/augusti/I-host-sokte-28-000-till-juristprogrammet/
Citera
2013-02-16, 17:42
Medlem
Är det någon som har relevant studiejobb? Rekommenderar ni det? Har blivit erbjuden något men är tveksam gällande tiden, lägger redan för lite tid åt att läsa (hinner dock alltid, konstigt nog, ikapp när jag läser upp inför tentorna)
Senast redigerad av penatre 2013-02-16 kl. 17:44.
Citera
2013-02-16, 17:57
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
Är det någon som har relevant studiejobb? Rekommenderar ni det? Har blivit erbjuden något men är tveksam gällande tiden, lägger redan för lite tid åt att läsa (hinner dock alltid, konstigt nog, ikapp när jag läser upp inför tentorna)

Jobbar själv ca 75% utöver studierna. Det är tungt, det går ut över studierna och ditt sociala liv. Det går dock att kombinera. Vissa går ut på helgerna och super skallen av mig, jag går ut och jobbar. Det handlar om att göra prioriteringar, lära sig vara effektiv och hålla elden uppe så man kan vara effektiv. När jag är färdigutbildad kommer arbetslivet vara en dans på rosor då jag är van att arbeta 12-15 timmar/dygn.
Citera
2013-02-16, 19:18
Medlem
namgrebs avatar
Inget ont om människor som jobbar extra under studietiden, men min mening är den att under studierna är det lika bra att prioritera just studierna. Speciellt när det ändå rör sig om en utbildning där betygen spelar så stor roll.
Det har uttryckts tidigare att t.ex. en ek.kand inte väger så tungt om den gått ut över ens juristexamen, och i princip detsamma kan väl sägas om extrajobb, även relevanta sådana.

Ni utbildar er till jurist under fyra-fem år, men har ni otur kommer ni att jobba som jurist i mer än fyrtio år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in