2013-08-07, 10:40
Medlem
Håller med, var är alla psykologstudenter? Sitter de hemma med Freud och rödvin hela sommaren?!
Citera
2013-08-07, 12:26
Medlem
storytellers avatar
Pluggar på SU, vad vill ni veta?
Citera
2013-08-07, 18:42
Medlem
Traditions avatar
Undrar lite allmänt, och många andra säkert också, varför ni just pluggar psykologprogrammet? (alltså ni som går/har gått programmet). Programmet är ett av många olika linjer jag lurar på, var valet självklart för er? Eller en slump? Alltid intressant med personliga berättelser
Citera
2013-08-08, 08:33
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nateer
Alright , då verkar de luta åt att bli KI isf. Men det är ett år kvar tills det blir aktuellt så man får se helt enkelt.
Haha, ja sådana förläsare kommer man nog alltid stöta på , fast man kan väl minska risken beroende på lärosäte säkert ^^
Nemen precis, man mår ju faktiskt hur bra som helst när man hjälper en människa på fritiden så att jobba med det vore ju underbart!
Btw, hur brukar schemat se ut hos er om du kommer ihåg - är det mycket obligatoriska seminarier/moment eller kan man dyka upp lite titt som tätt? Jag tänkte nämligen jobba samtidigt deltid, å då lär man tyvärr missa en hel del föreläsningar. Samt varför verkar de vara så lite psykologstudenter som hänger här, vad gör dem på nätet egentligen?

Vad jag minns så var det relativt stor frihet och man kunde vara borta en del om man ville - men ofta gjorde det ju att man hamnade efter (och vissa gånger gjorde det inget alls). Det är vissa moment som är värre att missa några föreläsningar i än andra, men det där märker du. Ett "problem" som kan uppstå är ju att det är en del grupparbeten, men söker man upp rätt personer kan det ju säkert funka.
Citera
2013-08-08, 08:34
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonkout
Håller med om att neurobiten vore roligt att ha med sig, men är det inte lite stressigare på KI? Betygsskalor och typ 100 studenter i varje kull. Om man examinerar så många, blir inte studenter från mindre lärosäten (typ Stockholm, Uppsala, Lund) mer attraktiva? Eller är det så stor brist på psykologer att det inte spelar någon roll?

Ingen aning om det är stressigare på KI, det kan det kanske vara. Jag tror att den graderade betygsskalan gör mer, när jag gick ut hade vi bara U/G förutom på examensuppsatsen som blev graderad.
Citera
2013-08-08, 08:35
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Undrar lite allmänt, och många andra säkert också, varför ni just pluggar psykologprogrammet? (alltså ni som går/har gått programmet). Programmet är ett av många olika linjer jag lurar på, var valet självklart för er? Eller en slump? Alltid intressant med personliga berättelser

Helt enkelt eftersom det är enda sättet att få jobba som psykolog, som jag tyckte verkade vara ett kul jobb då jag alltid velat jobba människovårdande utan att bli läkare. Jag hade rätt, det är (oftast) jättekul!
Citera
2013-08-08, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
Ingen aning om det är stressigare på KI, det kan det kanske vara. Jag tror att den graderade betygsskalan gör mer, när jag gick ut hade vi bara U/G förutom på examensuppsatsen som blev graderad.

Så är det i Lund med, enbart U/G.. exjobbet vet jag dock inte. Någon från KI som vet något om stressnivån där pga. betygsskalorna?
Citera
2013-08-08, 11:21
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonkout
Så är det i Lund med, enbart U/G.. exjobbet vet jag dock inte. Någon från KI som vet något om stressnivån där pga. betygsskalorna?

Jaha, jag trodde det skulle förändra alla utbildningar iom Bolognaprocessen som det talades så mycket om..
Citera
2013-08-08, 11:32
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Jaha, jag trodde det skulle förändra alla utbildningar iom Bolognaprocessen som det talades så mycket om..
Tror faktiskt bara att det är SU, KI och eventuellt någon av de mindre högskolorna som har Bolognabetyg på psykologprogrammet.
Citera
2013-08-08, 16:00
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Tror faktiskt bara att det är SU, KI och eventuellt någon av de mindre högskolorna som har Bolognabetyg på psykologprogrammet.

Jaha, där ser man. Det är väl på både gott och ont, även om jag tror att det var gott för mig och mina klasskamrater att inte ha betygshetsen även om det såklart kändes konstigt att essa en neurotenta och få samma betyg som den som skrev 32/64! =)
Citera
2013-08-08, 21:04
Medlem
Citat:
Jaha, där ser man. Det är väl på både gott och ont, även om jag tror att det var gott för mig och mina klasskamrater att inte ha betygshetsen även om det såklart kändes konstigt att essa en neurotenta och få samma betyg som den som skrev 32/64! =)

Med andra ord är skalor: bra för personer som sporras av lite tävling och pluggar hårt/är naturligt duktiga och mindre bra för känsligare personer som inte pluggar ihjäl sig till varje tenta. Vet inte vad jag helst skulle valt att ha, men innan man prövat vingarna känns det skönt att bara ha G/U.. Säkert annorlunda om man pluggat innan och känt på lite olika skalor.

Hur görs översättningar av betyg från Lund till system som Bologna då? G = A/B/C ?
Citera
2013-08-10, 07:53
Medlem
Citat:
Vad jag minns så var det relativt stor frihet och man kunde vara borta en del om man ville - men ofta gjorde det ju att man hamnade efter (och vissa gånger gjorde det inget alls). Det är vissa moment som är värre att missa några föreläsningar i än andra, men det där märker du. Ett "problem" som kan uppstå är ju att det är en del grupparbeten, men söker man upp rätt personer kan det ju säkert funka.

Helst vill jag gå på alla föreläsningar såklart , men jag har förbrukat i princip hela csn så det finns liksom inget annat alternativ. Vet du hur jobbmöjligheterna ser ut om man skulle flytta till nån liten håla (tex Trosa) eller utomlands (tex Australien)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in