2010-02-21, 14:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Tack!
Det var ungefär vad jag trodde, att man bör kunna klara sig på gamla tentor och åhörarkopior. Sedan självklart att man måste läsa vissa kapitel ur visa böcker, men överlag då alltså... Sedan kanske det 'ändras något när man kommer upp till den termin 8 som du talade om, men till dess har man troligtvis en grym studieteknik.
Citera
2010-02-21, 15:05
Medlem
Ted.Bundys avatar
Det brukar ju lite skämtsamt sägas att det svåraste är att bli antagen till Psykologprogrammet, sen är det "enklare". Vilket kan stämma lite faktiskt då Psykologprogrammet troligen inte är att jämföra studietaktmässigt, dom första åren i alla fall, med t.ex. Civ. ingenjörsutbildningar.

Man kan nog under dom första åren klara sig rätt galant på tentorna genom att bara följa föreläsningarna och kolla på gamla tentor.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-21, 15:33
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vad är det som händer när det blir svårt då ?
Citera
2010-02-21, 15:54
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad är det som händer när det blir svårt då ?

En del studenter som lite godtyckligt festat upp merparten av studielånet inser att dom har X antal återstående timmar egenterapi som måste göras.

Ungefär vid T6 så brukar många studenter tycka att studierna frambringar svettdroppar. Fem år är lång tid, rätt många som tar frivilligt studieuppehåll medan en del inte har något annat val.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-02-21, 16:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
haha, kanske skulle just dom behöva ännu mer terapi då

Påtal om ingenting, jag kommer söka in i fh. kvoten, med en 4a. Det måste ju vara riktigt liten chans att komma in, den kvoten är ju inte stor. Det ökar inte chansen på något vis att ha hp sedan tidigare?
Citera
2010-03-08, 11:00
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
haha, kanske skulle just dom behöva ännu mer terapi då

Påtal om ingenting, jag kommer söka in i fh. kvoten, med en 4a. Det måste ju vara riktigt liten chans att komma in, den kvoten är ju inte stor. Det ökar inte chansen på något vis att ha hp sedan tidigare?

Även om kvoten är liten så är det också färre som söker in ifrån FHS. Jag skulle tro att chanserna jämnar ut sig mot att du skulle ligga på gränsen på betyg eller högskoleprov.
Jag kommer söka psykolog till hösten 10. Sitter med 18,5 och 1,6 på högskoleprovet. Chanserna mina är kanske små, men jag vet att bland annat att skolan i Umeå tog in på 1,6 i HP förra året. Nu är det en månads inför högskoleprovet så man kan sätta en 1,8 och ha en lite säkrare sommar inför sig =)
Citera
2010-04-11, 13:33
Medlem
Sowilus avatar
Har nu skickat in min ansökan!

Förra året hade jag drygt 19,29 poäng, meritpoäng exkluderade. Det blir spännande att se hur det nya systemet kommer att slå, har maximalt antal meritpoäng och det är ju helt klart till min fördel. Då jag tog studenten 09 så påverkar heller inte mitt idrottsbetyg helheten vilket det gör för er som tar studenten 10.

Hoppas på att man kommer in på psykologprogrammet någonstans i riket, påfrestande att hela ens framtid är höljd i dunkel. Likaså olyckligt för mig att högskoleprovet är inte alls passar mig. Blir bara yr.

Förstår inte ens varför jag sitter och skriver en massa dravel här, angsten är påtaglig!
Citera
2010-04-15, 16:05
Medlem
Biochems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sowilu
Har nu skickat in min ansökan!

Förra året hade jag drygt 19,29 poäng, meritpoäng exkluderade. Det blir spännande att se hur det nya systemet kommer att slå, har maximalt antal meritpoäng och det är ju helt klart till min fördel. Då jag tog studenten 09 så påverkar heller inte mitt idrottsbetyg helheten vilket det gör för er som tar studenten 10.

Hoppas på att man kommer in på psykologprogrammet någonstans i riket, påfrestande att hela ens framtid är höljd i dunkel. Likaså olyckligt för mig att högskoleprovet är inte alls passar mig. Blir bara yr.

Förstår inte ens varför jag sitter och skriver en massa dravel här, angsten är påtaglig!

Minsta poäng var 19.42 för VT10, men det är ju inte så långt från 19.29 + att du har max meritpoäng och dessutom brukar det bli en del avhopp och reservplatser, så någonstans borde du nog komma in!

Hoppas att det löser sig, vet hur det är att sitta och noja =(
Citera
2010-04-17, 11:31
Medlem
Sowilus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biochem
Minsta poäng var 19.42 för VT10, men det är ju inte så långt från 19.29 + att du har max meritpoäng och dessutom brukar det bli en del avhopp och reservplatser, så någonstans borde du nog komma in!

Hoppas att det löser sig, vet hur det är att sitta och noja =(

Tack! Läser du själv på psykologprogrammet?

Jag kan nog direkt utesluta att bli antagen till de populäraste universiteten. Tror att min chans vilar inom mittuniversitetets väggar i Östersund. Utbildningen är relativt nystartad och dessutom upptäckte jag en anmärkningsvärd "bugg" på studera.nu. Söker man på "psykologprogrammet" på sidan så visas alla landets psykologutbildningar utom Östersunds. Under förutsättningen att du inte gör en avancerad sökning så visas bara universitetets utbildning om du söker på "psykologprogram". Antagligen påverkar den här detaljen mina chanser att komma in perifert, men man vet aldrig. Det är dessutom skönt att jag i egenskap av 09-student slipper få mitt snitt påverkat av idrottsbetyget.
Citera
2010-06-03, 06:05
Medlem
Går det att plugga psykologprogrammet snabbare än fem år? Med andra ord kan man ta flera kurser samma termin?

Minns att takten från Psykologi A vid Gbg universitet, inte var särskilit hög.
Citera
2010-06-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proft
Går det att plugga psykologprogrammet snabbare än fem år? Med andra ord kan man ta flera kurser samma termin?

Minns att takten från Psykologi A vid Gbg universitet, inte var särskilit hög.

Nej det går inte.

I år är det 80% fler sökande jämfört med förra året i Linköping, vet inte hur de ser ut på andra håll.
Citera
2011-08-30, 17:10
Bannlyst
Hej.

Vad tycker ni om folket på psykologprogrammet. Är de ytliga?
Vad är medelåldern?

Hur stora är klasserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in