2013-08-08, 14:57
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Hmm, det är en svår fråga att placera.. Först så är det en helt annan kemi än den vanliga biologin, vilket gör att vissa aspekter bör ses som kemiska. Sedan handlar det om en evolution utav detta, nya, liv, vilket ju är biologi. Men då astrobiologi är en sammanslagning utav dessa grejer och astrofysik/astronomi, så skulle jag också tro att det här forumet är bäst, rent logiskt.
Men jag är samtidigt osäker på om detta forum kommer generera bäst svar, för en sådan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Evolutionsbiologi, most def. Astrobiologi är en tvärvetenskaplig skola, med kemister, biologer, geologer, astronomer, etc. Detta är något en evolutionsbiolog/biokemist skulle forska i.

Gjorde tråden i detta forum, där man även då kan diskutera liv baserat på andra byggstenar (kisel tex). Mod får väl flytta tråd om dom känner för det
Citera
2013-08-08, 15:04
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
På samma sätt så går våglängden för infallande strålning mot 0 när den faller in i hålet, om man använder koordinater för en observatör i oändligheten.
Våglängden för infallande strålning går väl ändå mot ∞, inte 0?

Citat:
För att gå tillbaka till frågan, det som är en plancklängd här är inte en plancklängd i väldigt kurvad rumtid.
Hmm, menar du att en plancklängd i kurvad rumtid, blir kurvad den med och därför får lite förvrängda proportioner?
Isf så tyder ju det på att rumtiden inte är "kornigt", utan att det är kontinuerligt och inte är "uppbyggt" utav något s.a.s?
Citera
2013-08-08, 15:20
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Våglängden för infallande strålning går väl ändå mot ∞, inte 0?

Tidsdilatationen går mot ∞, längdkontraktionen mot 0.

Citat:
Hmm, menar du att en plancklängd i kurvad rumtid, blir kurvad den med och därför får lite förvrängda proportioner?
Isf så tyder ju det på att rumtiden inte är "kornigt", utan att det är kontinuerligt och inte är "uppbyggt" utav något s.a.s?

Rumtiden är kontinuerlig när man gör GR-beräkningar. Ska vi börja prata QG och strängar så blir det annorlunda och väldigt knepigt.

Sen det jag menar är att den längden du mäter med en linjal här är inte samma längd som du mäter med en linjal där borta. Man måste vara väldigt noggrann med vilket koordinatsystem man gör mätningen i och om det är egenlängd eller koordinatlängd man mäter, om vi på något magiskt sett skulle kunna mäta våglängden av strålningen vid händelsehorisonten härifrån så skulle den vara mindre än plancklängden, ja. I teorin så kan en observatör långt ifrån göra detta, men i verkligheten så måste informationen passera igenom gravitationsfältet och kommer således inte att se konstig ut för oss.
Citera
2013-08-08, 15:37
Medlem
05.30s avatar
Jätteamatörfråga:

Har solen en egen omloppsbana? Jag trodde att den stod stilla?!
Citera
2013-08-08, 15:46
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 05.30
Jätteamatörfråga:

Har solen en egen omloppsbana? Jag trodde att den stod stilla?!

Den rör sig kring solsystemes barycenter(masscenter), och kring galaxens centrum.
Citera
2013-08-08, 15:55
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Tidsdilatationen går mot ∞, längdkontraktionen mot 0.
Ahh, jag glömmer alltid bort längdkontraktionen i SR.. Alltid!
Men ändå, infallande strålning rödförskjuts ju mot ∞ fortfarande. Samtidigt som längdkontraktionen går mot 0. Det går åt båda håll då ju? Hur kan man veta vilket som "vinner"?

Andra delen av mitt inlägg konfirmerade väll i princip mina misstankar. Tackar ännu en gång för din vishet Giorgi
Citera
2013-08-08, 16:06
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ahh, jag glömmer alltid bort längdkontraktionen i SR.. Alltid!
Men ändå, infallande strålning rödförskjuts ju mot ∞ fortfarande. Samtidigt som längdkontraktionen går mot 0. Det går åt båda håll då ju? Hur kan man veta vilket som "vinner"?

Andra delen av mitt inlägg konfirmerade väll i princip mina misstankar. Tackar ännu en gång för din vishet Giorgi
Inkommande strålning blåförskjuts, dvs våglängden går mot noll. Ljus som försöker ta sig ur brunnen rödförskjuts och våglängden går mot inf.

Edit. Jag gjorde en egen liten kalkylator för några år sedan, i Excel. Är du nyfiken, skicka pm.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-08 kl. 16:12.
Citera
2013-08-08, 16:27
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Inkommande strålning blåförskjuts, dvs våglängden går mot noll. Ljus som försöker ta sig ur brunnen rödförskjuts och våglängden går mot inf.

Edit. Jag gjorde en egen liten kalkylator för några år sedan, i Excel. Är du nyfiken, skicka pm.
Hmm tänkte "aha, så klart att det blåförskjuts på vägen in och rödförskjuts "på vägen ut".
Men nej, efter ~10 sekunder, så kom andra tankar.. Varför blåförskjuts nu strålningen för? Är det enbart p.g.a längdkontraktionen?
Citera
2013-08-08, 16:45
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Hmm tänkte "aha, så klart att det blåförskjuts på vägen in och rödförskjuts "på vägen ut".
Men nej, efter ~10 sekunder, så kom andra tankar.. Varför blåförskjuts nu strålningen för? Är det enbart p.g.a längdkontraktionen?

Röd/blåförskjutning (I detta fallet) är en konsekvens av att en foton rör sig genom ett gravitationsfält.

Det "kostar" energi för fotonen att fly hålets gravitationsfält dvs. den rödförskjuts och dimper ner i hålets brunn så tjänar den en massa energi och således blåförskjuts den.

Att prata om längdkontraktion/tidsdilatation när det gäller fotoner blir knasigt, Hawkingstrålning är elektroner, därför jag tog upp det.
Citera
2013-08-08, 16:53
Medlem
PuffTheDragons avatar
@Synesis
Tidsdilationen. Eftersom frekvensen skalar som 1/tiden. (Skriver från mobil och har inte riktigt tid för ett mer utförligt svar just nu).
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-08 kl. 16:56.
Citera
2013-08-08, 17:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Om man mäter våglängden vid händelsehorisonten och använder ett koordinatsystem för en observatör långt bort... detta går inte i verkligheten.

På samma sätt så går våglängden för infallande strålning mot 0 när den faller in i hålet, om man använder koordinater för en observatör i oändligheten. Men i ett "comoving" referenssystem med strålningen/partikeln/whatever så förändras inte dess våglängd.

För att gå tillbaka till frågan, det som är en plancklängd här är inte en plancklängd i väldigt kurvad rumtid.
Du menar att det blir fel på samma sätt om man skulle mäta "effekten" i en stjärna långt här ifrån utifrån vad dess strålning ger här på jorden om man inte tar hänsyn till universums expansion, så blir det fel här om man inte tar hänsyn till krökningen av rymden kring händelsehorisonten?
Citera
2013-08-08, 17:07
Medlem
Synesiss avatar
Alltså herregud.. Det ni skriver som svar på min fråga är helt korrekta, ordentliga svar. Men det är ju sånt som jag kan och känner till redan. Men av nån anledning så kändes det som att ni talade emot er själva innan, men när ni svarar så gör ni ju inte det..
Jag har varit alldeles för förvirrad på senaste..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in