2013-04-14, 12:06
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Efter lite snabb googling så här på morgon, hittade jag detta:
http://www.forbes.com/sites/johnfarrell/2013/04/02/cosmic-inflation-model-gets-a-boost-from-planck-data/

Inte hunnit läst dock.
Tack!

Hmm, vad jag har läst så är det just icke-gaussiana perturbationer som man hittat. Dock, kanske inte tillräckligt stor mängd?
Citera
2013-04-15, 16:12
Medlem
Vad är det längsta avståndet från Jorden som har blivit videoinspelat/fotograferat och sedan returnerats?
Citera
2013-04-15, 16:47
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benoni
Vad är det längsta avståndet från Jorden som har blivit videoinspelat/fotograferat och sedan returnerats?
Pale Blue Dot tagen av Voyager 1 på ett avstånd av 6 miljarder km.
Jag tror denna har rekordet.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-04-15 kl. 17:26.
Citera
2013-04-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Pale Blue Dot 6 miljarder km.

Jag tror denna har rekordet.

Wow! Hur kan man överföra data från sådana långa avstånd? Hur långt kommer Voyager 1 nå förrän vi tappar kontakten med den?

Såg även att Voyagersonderna är utrustade med varsin grammofonskiva "Voyager Golden Record". Den innehåller tydligen ljud och bilder som beskriver livet och olika kulturer på Jorden m.m! Du kan förmodligen redan ha hört om den, men för de andra : Voyager Golden Record. Vem beslutade om det här!?

Var Voyagersonderna befinner sig: Voyage.
Citera
2013-04-15, 18:33
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benoni
Wow! Hur kan man överföra data från sådana långa avstånd? Hur långt kommer Voyager 1 nå förrän vi tappar kontakten med den?

Såg även att Voyagersonderna är utrustade med varsin grammofonskiva "Voyager Golden Record". Den innehåller tydligen ljud och bilder som beskriver livet och olika kulturer på Jorden m.m! Du kan förmodligen redan ha hört om den, men för de andra : Voyager Golden Record. Vem beslutade om det här!?

Var Voyagersonderna befinner sig: Voyage.
Spacerip laddade nyligen upp en 25 minuters dokumentär om Voyager sonderna. Tror du kan finna den intressant

Passar på att ställa en egen fråga. En fråga jag haft länge men glömt bort, tills jag hittade en bild i en av Benonis länkar som påminde mig.
Hur kommer det sig att det, där solvinden möter det interställera mediet, bildas på ena sidan en tunn heliosheath (svenskt ord någon?) och på andra sidan en större heliosfär? (Eller ja, tekniskt sett så hör heliosheathen till heliosfären)
Är det p.g.a vår rotation runt Vintergatan?
Senast redigerad av Synesis 2013-04-15 kl. 18:41.
Citera
2013-04-16, 18:21
Bannlyst
Det här med månförmörkelse, det intraffar ju när jorden blockerar solens ljus så att månen inte får det på sig. Då borde ju månen inte synas, men man kan tydligen "se" månförmörkelser? Menar de att man ser när den försvinner? Månen kan ju bli lite rödfärgad under förmörkelsen, men solen ger ju den inget ljus? I alla fall inte vid en total månförmörkelse.
Citera
2013-04-16, 18:29
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasumin
Det här med månförmörkelse, det intraffar ju när jorden blockerar solens ljus så att månen inte får det på sig. Då borde ju månen inte synas, men man kan tydligen "se" månförmörkelser? Menar de att man ser när den försvinner? Månen kan ju bli lite rödfärgad under förmörkelsen, men solen ger ju den inget ljus? I alla fall inte vid en total månförmörkelse.

Även om jorden blockerar det direkta solljuset sett från månens håll så kommer ändå ljus från solen att reflekteras och brytas genom våran atmosfär och träffa månen. Varför den blir röd har att göra med att vissa våglängder bryts olika mycket.

Illustration
Citera
2013-04-16, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Även om jorden blockerar det direkta solljuset sett från månens håll så kommer ändå ljus från solen att reflekteras och brytas genom våran atmosfär och träffa månen. Varför den blir röd har att göra med att vissa våglängder bryts olika mycket.

Illustration

Misstänkte att det berodde på att ljus träffade ändå, men om månen var närmre oss, säg kanske hälften så nära som nu, hur skulle det bli då?
Citera
2013-04-16, 20:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasumin
Misstänkte att det berodde på att ljus träffade ändå, men om månen var närmre oss, säg kanske hälften så nära som nu, hur skulle det bli då?
Precis som AteistenOlle säger så beror det på att ljuset sprids i atmosfären.
Bild.

Samma anledning som solnedgången är röd.
Bild.

Skulle månen befinna sig närmare oss så skulle den visserligen vara större på himlen och påverka oss på Jorden mer. Men under en månförmörkelse så skulle månen upplevas mindre röd.
Fast, nu när jag tänker efter så blev jag osäker.
Citera
2013-04-16, 20:27
Medlem
Hur fungerar ett maskhål?
Citera
2013-04-16, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Precis som AteistenOlle säger så beror det på att ljuset sprids i atmosfären.
Bild.

Samma anledning som solnedgången är röd.
Bild.

Skulle månen befinna sig närmare oss så skulle den visserligen vara större på himlen och påverka oss på Jorden mer. Men under en månförmörkelse så skulle månen upplevas mindre röd.
Fast, nu när jag tänker efter så blev jag osäker.

Tack, men som du ser på bilden så kröks det röda ljuset runt jorden för att sedan träffa månen och få den att lysa upp, men om månen befann sig på ett sådant avstånd att vinkeln skulle vara tillräckligt snäv för att inte ens det röda ljuset skulle lysa upp månen, skulle man inte se månen alls då? Eller tänker jag fel?
Citera
2013-04-16, 20:49
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Hur kunde antikens civilisationer missa Andromedagalaxen? Jag har sett den flera gånger under inte helt supermörka himlar, och den är verkligen inte svår att se, så under helt mörka förhållanden, som alltid rådde under antiken (bortsett från eventuellt månsken), bör den vara väldigt lätt att urskilja. Hur kan det komma sig att grekerna/romarna/sumererna/egyptierna missade den? Och Orionnebulosan, som även den syns utan optiska hjälpmedel, tycks ha undgått av alla civilisationer utom möjligen mayaindianerna.
Ingen som vågar sig på en gissning?

Folk kanske inte var ute så mycket och kollade. Man flydde från mörkret och höll sig inomhus helst. Folk var vidskepliga förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in