2013-08-08, 17:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Alltså herregud.. Det ni skriver som svar på min fråga är helt korrekta, ordentliga svar. Men det är ju sånt som jag kan och känner till redan. Men av nån anledning så kändes det som att ni talade emot er själva innan, men när ni svarar så gör ni ju inte det..
Jag har varit alldeles för förvirrad på senaste..
Kan ju bero på att dina frågor befinner sig på så hög nivå att inte ens en promille av mänskligheten skulle kunna formulera ens något som liknar ett svar på dem .

Titta på de fantastiska föreläsningarna Susskind ger på YouTube tex, 20-40000 tittare på de sista föreläsningarna i serierna max några hundra tusen på de första. Och det är en av världens främsta fysiker imho.
Citera
2013-08-08, 17:36
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du menar att det blir fel på samma sätt om man skulle mäta "effekten" i en stjärna långt här ifrån utifrån vad dess strålning ger här på jorden om man inte tar hänsyn till universums expansion, så blir det fel här om man inte tar hänsyn till krökningen av rymden kring händelsehorisonten?

Man skulle kunna säga så, ja.
Citera
2013-08-08, 17:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Man skulle kunna säga så, ja.
Hmm, någon bra bok du kan rekommendera om detta?
Citera
2013-08-08, 17:58
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Kan ju bero på att dina frågor befinner sig på så hög nivå att inte ens en promille av mänskligheten skulle kunna formulera ens något som liknar ett svar på dem .

Titta på de fantastiska föreläsningarna Susskind ger på YouTube tex, 20-40000 tittare på de sista föreläsningarna i serierna max några hundra tusen på de första. Och det är en av världens främsta fysiker imho.
Kan nog stämma mycket väl. Det är ju inte vardagliga, intuitiva saker vi diskuterar precis
Susskind är en hjälte som jag sett många föreläsningar utav, men långt ifrån tillräckligt!
Svårt att finna tid att gå igenom hela kurser via youtube, när man redan pluggar annat (eller nja, samma ämne, men lite lägre nivå) "på riktigt" samtidigt. Och det faktum att en hel del grejer har sluppit ur minnet!
Citera
2013-08-08, 18:01
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Hmm, någon bra bok du kan rekommendera om detta?

Uhm... förutom att lära sig GR så vet jag inte vad jag kan rekommendera.
Citera
2013-08-08, 18:19
Medlem
Zaxxons avatar
Ang rummets expansion, varför är det bara fotoner som påverkas/rödskiftas? Varför inte andra elementarpartiklar, eller det kanske de gör (så vida de existerar tillräckligt länge).
Senast redigerad av Zaxxon 2013-08-08 kl. 18:23.
Citera
2013-08-08, 18:22
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Ang rummets expansion, varför är det bara fotoner som påverkas? Varför inte andra elementarpartiklar?

Hur menar du?
Citera
2013-08-08, 18:23
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Hur menar du?
Se edit, lade till lite mer. Hojta om fortfarande oklart.
Citera
2013-08-08, 18:29
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ang rummets expansion, varför är det bara fotoner som påverkas/rödskiftas? Varför inte andra elementarpartiklar, eller det kanske de gör (så vida de existerar tillräckligt länge).
De bör alla påverkas likadant. Deras vågfunktion blir utsträckt.
Hur det skulle manifestera sig hos en elektron, hadron eller lepton vet jag dock inte.
Citera
2013-08-08, 18:29
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Se edit, lade till lite mer. Hojta om fortfarande oklart.

Du menar om vi skulle detektera en kosmisk elektron från galax nånstans långt ifrån?

1) Hur fan ska vi avgöra varifrån den kom?

2) Hur ska vi veta dess ursprungliga våglängd?

3) Jag tror de rödförskjuts i form av att de tappar kinetisk energi... inte säker men det bör de göra.
Citera
2013-08-08, 18:39
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
De bör alla påverkas likadant. Deras vågfunktion blir utsträckt.
Hur det skulle manifestera sig hos en elektron, hadron eller lepton vet jag dock inte.
Ok, tycker det med.

Citat:
Du menar om vi skulle detektera en kosmisk elektron från galax nånstans långt ifrån?

1) Hur fan ska vi avgöra varifrån den kom?

2) Hur ska vi veta dess ursprungliga våglängd?

3) Jag tror de rödförskjuts i form av att de tappar kinetisk energi... inte säker men det bör de göra.
Självklart är det en omöjlig uppgift att observera, var mer inriktad på vad teorin säger och hur de förändras. Om man tar extremfall så verkar det ju lite spooky med exempelvis en elektron vars våglängd är enormt utsträck till några mm/cm.
Citera
2013-08-08, 18:52
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Självklart är det en omöjlig uppgift att observera, var mer inriktad på vad teorin säger och hur de förändras. Om man tar extremfall så verkar det ju lite spooky med exempelvis en elektron vars våglängd är enormt utsträck till några mm/cm.

Det är oneklingen en intressant fråga, ska ta upp den på nån fika när jag är tebaks på avdelningen (måndag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in