2013-08-06, 10:02
Medlem
xehanorts avatar
Onormala dator ljud som alltid ljuder så fort det kommer upp minsta ny pixel med information på skärmen.
Nästan Alla filmer som någon använder en dator så är dom jävla "hightech" 8k ljuden där.
Nu kanske det är ett dåligt exempel för att det är en komedi men kolla in filmen date night (för övrigt en sevärd rolig film) när de flyr hem till Holbrook och hans säkerhetstjänstsdator som låter som jag vet inte vad.
Citera
2013-08-06, 15:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xehanort
Onormala dator ljud som alltid ljuder så fort det kommer upp minsta ny pixel med information på skärmen.
Bomber som piper och blinkar

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
2. Drickandet av kaffe. Jag hatar när huvudrollsinnehavare går omkring med en take away kaffe i alla möjliga och omöjliga situationer. I särskilt amerikanska kriminalfilmer av tveksam kvalitet är det mer regel än undantag att kriminalaren kommer till brottsplatsen med en kaffe i handen och går omkring där och tittar samtidigt som han dricker kaffe. Detta är så jävla dumt att, ja jag vet inte vad. Folk som håller på med viktiga saker och vill tas på allvar springer inte hela tiden omkring med en kaffe samtidigt som de jobbar.
Kliché skulle jag kalla det, precis som att alla poliser käkar donuts till frukost lunch och middag.
Citera
2013-08-06, 19:06
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Nästan Alla filmer som någon använder en dator så är dom jävla "hightech" 8k ljuden där.
Nu kanske det är ett dåligt exempel för att det är en komedi men kolla in filmen date night (för övrigt en sevärd rolig film) när de flyr hem till Holbrook och hans säkerhetstjänstsdator som låter som jag vet inte vad.
Det är lite som när de förvuxna tonårspojkarna som fått jobb som väktare går runt i tunnelbanan och piper med sina walkie talkies för att verka viktiga. Eller när polisbilar för den delen drar på sirenen i en halv sekund för att liksom meddela folket att auktoriteten är närvarande.

I en del äldre filmer tycker jag att fenomenet med datorljuden har sin charm. Förr hade ju inte gemene man en dator och förstod sig inte på hur de fungerade. Då kunde pipljuden de gav ifrån sig förmedla spänning genom att vara olika intensiva eller återkommande. När det pep mycket visste man att protagonisten som knappade på datorn gjorde något viktigt, osv.

Störtlöjligt i moderna filmer dock.
Citera
2013-08-06, 19:25
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Det är mycket i främst amerikansk film som jag stör mig på. Särskilt att alla tonåringar ser ut som om de vore 29 och än värre så ser alla föräldrar ut att vara modeller i åldern 25-39 samtidigt som de bor i villor som kostar flera miljoner dollar. Alla ser så framgångsrika ut att det blir löjligt (om man tar som kontrast mot svensk diskbänksrealism ...) -- det stör mig.
Stör mig lite över jänkarnas naiva bild av fattigdom i många filmer. Den man ska tycka synd om har ofta en fräsch ny BMW, bor ensam i en lya med 5 rum och kök, senaste iPhone osv.

Eller när protagonisten kanske tvingas till att ta det stora livsbeslutet att sälja sin dyra BMW och köpa en begagnad bil istället, samtidigt som ett ackompanjerande sorgsamt och sympatiskt musikstycke börjar spela. Usch.
Citera
2013-08-06, 20:18
Medlem
Nu stör jag mig inte på det men har ni tänkt på att telefonsamtal nästan aldrig avslutas med att personerna säger hej då? Oftast så lägger de bara på...

Hittade en video på det; http://www.youtube.com/watch?v=APUQeQalRsU
Senast redigerad av dickpUmp 2013-08-06 kl. 20:24.
Citera
2013-08-06, 22:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
2. Drickandet av kaffe. Jag hatar när huvudrollsinnehavare går omkring med en take away kaffe i alla möjliga och omöjliga situationer. I särskilt amerikanska kriminalfilmer av tveksam kvalitet är det mer regel än undantag att kriminalaren kommer till brottsplatsen med en kaffe i handen och går omkring där och tittar samtidigt som han dricker kaffe. Detta är så jävla dumt att, ja jag vet inte vad. Folk som håller på med viktiga saker och vill tas på allvar springer inte hela tiden omkring med en kaffe samtidigt som de jobbar.

Handlar nog mycket om att marknadsföra Starbucks och andra kedjor, bara en tanke...
Citera
2013-08-06, 22:25
Medlem
Skarphedens avatar
Citat:

För att inte tala om att alla datorprogram är grafiskt maximerade och utrustade med "coola" och fullkomligt meningslösa animationer när programmet jobbar. Exempelvis vid genomsökningar av DNA-register och dylikt.

Annars är problem med mobiltäckning redan en störande klassiker.
Citera
2013-08-06, 22:27
Medlem
Cinns avatar
Citat:

Möjligen löjligt att de inte släpper den när de jobbar, men var och varannan amerikan springer runt med en takeaway-kaffe i handen (i alla fall storstäderna) nu för tiden så helt off är det inte.

Jag stör mig på saker som händer mot naturlagarna eller är rena faktafel. Folk som krockar och flyger åt fel håll eller benbrott som läker på en vecka.
Citera
2013-08-06, 22:38
Medlem
TovesTrolls avatar
När folk håller på att dö, blir jagade, instängda etc utan några psykiska åkommor.

Håller för övrigt med alla som skrivit hittils. Kanske är därför jag inte gillar film särskilt mycket.
Citera
2013-08-06, 23:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Handlar nog mycket om att marknadsföra Starbucks och andra kedjor, bara en tanke...
Smygreklam ja, en annan klassiker är diverse apple produkter där loggan nästan trycks in i nyllet på en.
Citera
2013-08-06, 23:39
Medlem
Agamantums avatar
Jag verkligen hatar när jenkarna visar upp sin fula flagga i tid och otid. Det är så sliskigt.

Hatar också små judiska inslag som plötsligt inflikas bara så att den som ser skitet ska förstå att det är en judisk skapare bakom filmen. Helt plötsligt så ska det firas hanukah och sånt skit i en film som absolut inte bör ha något mer religion att göra. Gillar överhuvudtaget inte religiösa inslag i filmer överhuvudtaget om det inte rör sig om filmer som de facto behandlar någon historisk aspekt. Men i vilken storfilm har jenkarhuvudkaraktärerna helt plötsligt börjat fira ramadan eller någon hinduisk högtid? Nej just det, aldrig.

Produktplaceringar såklart men ovanstående stör mig mer.

Hatar också när någon lider och får massa fysiska påfrestningar och till slut trots en helt omöjlig uppgift så blir allt gullepluttenuttigt "happy ending". Sliskigt som fan. Ett exempel är Frodo Baggins i slutet på Konungens Återkomst. Han har absolut ingen styrka kvar, har varit med om massa overkligt skit som fysiskt och psykiskt tagit slut på alla hans krafter och där hänger han med en arm i klippväggen, och sen hipp som happ får han styrka att ta sig upp igen, enkelt. Vilken jävla flopp-film.

Även CGI (computer generated imagery/graphics) är störigt. Det är betydligt bättre med gamla hederliga kostymer som pans labyrinth än några fula datorapor som i kingkong. KingKong var också en redig skitfilm.
Citera
2013-08-06, 23:45
Medlem
L.V.X.s avatar
När folk har bråttom, de kan vara jagade eller något liknande, men det är något viktigt de måste hitta innan de kan fly. Så fort de har hittat det de letar efter så ska de stå och titta på saken i en halvminut och högt och tydligt säga att de hittat den, istället för att bara ta den och springa, allt för att publiken verkligen ska fatta vad som hänt.

Senaste exemplet på detta är i Oblivion, när de ska hämta den svarta lådan från det kraschade skeppet, och den korkade bruden drar ut den lååååååångsamt (den har nyss överlevt en krasch som slog sönder hela skeppet, men den tål tydligen inte att man drar ut den så fort man kan) och sen står och kollar på den en stund, trots att hon mycket väl vet vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in