Ja, om det inte regnar så mycket som i år jämfört med 2012 så blir 2014 ännu bättre, Deadmau5 lär nog dyka upp för han har inte varit där de 2 tidigare åren.
10års jubileum 2014, kommer nog inte bli sämre iaf!
Någon som har koll när biljetterna släpps?
2012 så var det i Mars och 2013 så släpptes dom i Februari. Men det är ett halvår kvar minst. Först ska dom avverka TMW och sen ska aftermovien släppas
Har hört av polare sen månader tillbaka att man ska höja åldersgränsen till 21. Men kan inte hitta några källor? Någon som hört detsamma?
Det känns som en väldigt konstig sak att göra. Vet att Tomorrow World har 21 års gräns men det är endast för att USA har den åldersgränsen. Belgien har andra regler gällande åldersgränser och de skulle absolut förlora popularitet om de höjde åldersgränsen
Vad jag är väldigt intresserad av är hur själva biljettförsäljningen fungerar. Någon som lyckades/inte lyckades i år som skulle kunna ge en ganska detaljerad beskrivning om hur det fungerar, vad man kan köpa och hur många biljetter. Måste man köpa camping för sig och biljetter för sig eller finns det erbjudande. Kan jag köpa biljetter till kompisar eller måste alla lyckas komma igenom kön. Hur lång tid stod ni i kö när ni kom fram och fick ni biljetter då? Är det likt Ticnet eller fungerar det bättre?
Är lite inne på samma spår som posten innan mig här.
Har tänkt många år att åka dit, blir förhoppningsvis av nu 2014.
Om man bara försöker få tag i biljetter precis när de släpps, får man det då? Eller är deras sidor osv så överbelastade att allt går segt o man kanske inte kan komma åt att handla biljetter då?
Vad jag är väldigt intresserad av är hur själva biljettförsäljningen fungerar. Någon som lyckades/inte lyckades i år som skulle kunna ge en ganska detaljerad beskrivning om hur det fungerar, vad man kan köpa och hur många biljetter. Måste man köpa camping för sig och biljetter för sig eller finns det erbjudande. Kan jag köpa biljetter till kompisar eller måste alla lyckas komma igenom kön. Hur lång tid stod ni i kö när ni kom fram och fick ni biljetter då? Är det likt Ticnet eller fungerar det bättre?
Jag har riktigt bra koll på hur det funkade med biljettförsäljningen i år åtminstone.
Vi var 12 pers som ville dit tillsammans, alla ville ha Full Madness, dvs 3 dagars festival + 4 nätters camping. Vi hade sedan långt innan kollat upp alla regler, biljettsystem, officiella travel partners, etc. Här är de viktigaste av den informationen vi hade tillgängligt innan biljettsläpp:
* Biljettförsäljningen via tomorrowland.be öppnad exakt 17:00, och vi visste att biljetterna skulle ta slut väldigt fort. Man ska uppdatera sidan tills det står att man är i kö, då ska man bara vänta.
* En unik IP-adress kan som mest köpa biljetter för 4 personer. Alltså behövde vi att minst tre av oss skulle "komma in" i biljettsystemet.
* Official travel partners som kör från Sverige är Hardstylers och Festivalbussen. De säljer paket med Full Madness + camping + resa med buss. Hardstylers skulle släppa sina biljetter exakt samtidigt som tomorrowland.be, Festivalbussen släppte sina två timmar senare. Enligt våra beräkningar skulle det bli ca 1000 SEK dyrare per person att köpa biljett från Festivalbussen jämfört med att köpa från tomorrowland.be och fylla en hyrd bil ner. Hardstylers var ytterligare ca 1000 SEK dyrare.
*Global journey köpt från tomorrowland.be kostar ännu mer, ca 4000 mer än om man ordnar resan själv. Dessa släpptes innan de vanliga biljetterna, men ingen av oss 12 ville köpa därifrån eftersom det är så dyrt.
Inför biljettsläppsdagen hade vi sett till att alla hade tillräckligt mycket pengar på sina konton för att kunna lägga ut för fyra stycken Full Madness. Många hade fler än en dator de satt vid för att öka chanserna: vi hade totalt ca 20 IP-adresser på 12 pers. Vi hade en lista på allas namn och personnummer ifall de skulle behövas vid biljettköpen. Eftersom risken fanns att bara en eller två personer skulle komma in hade vi delat upp oss i tre prioritetsgrupper, dvs om man kom in i biljettsystemet skulle man i första hand köpa biljett till sin egen prioritetsgrupp. Detta för att undvika tveksamheter och eventuella konflikter under biljettköpardagen. Vi satt alla i en gemensam Skype-chatt under dagen och förberedde oss.
När klockan närmade sig biljettsläpp, bestämde sig fyra av oss (från alla tre prioritetsgrupper) att vi tyckte det var värt den högre kostnaden att försöka få biljetter från Hardstylers parallellt. Stressen och pressen att vi så gärna ville ha biljetter gjorde helt enkelt att vi försökte bredda våra möjligheter.
Ca en halvtimme innan biljettsläpp var alla tolv riktigt hårt uppe i varv och det som följer minns jag inte så väl, pga all stress. Men jag ska försöka berätta vad som hände, med hjälp från chatt-loggarna. Ca två minuter innan biljettsläpp började tomorrowlands hemsida gå riktigt långsamt att uppdatera för alla. Vi visste inte riktigt om man skulle vänta igenom att den skulle ladda, eller om det var värt att försöka uppdatera sidan innan den var färdigladdad (vet fortfarande inte). I princip fick ingen av oss någon som helst kontakt med tomorrowland-sidan mellan 16:58 och 17:05.
Vi som också tänkte försöka köpa från Hardstylers upplevde liknande saker där: sidan var riktigt seg, och dog helt vid 17:20, men kom ganska snabbt upp igen. Det var ett halvbra biljettsystem där man reserverar en biljett i taget, och måste skriva in namn och telefonnummer på varje biljett innan man kan reservera nästa biljett etc. Vi lyckades till slut (efter för många förvecklingar för att berätta här) alla fyra under extrem stress klicka oss fram till att köpa en varsin biljett vid ca 17:40, GLÄDJETJUT! Lustigt nog råkade vi alla i pressen och yran köpa biljett med fel avreseort, jag ville t.ex. åka från Malmö men köpte från Linköping. Vi lyckades senare byta avreseort med andra som också gjort motsvarande felköp, så det löste sig.
Nåväl, tillbaks till tomorrowlands officiella biljettsystem. När sidan började ladda ordentligt vid ca 17:10-17:15 stod alla tjugo datorer i den kön. Vi som redan hade fixat biljett från Hardstylers kunde ju fortfarande köpa biljett åt de andra så vi var lika måna vi om att komma in i biljettsystemet. En i gruppen kom in vid ca 17:50, då var full madness slut, men han lade i korgen endagarsbiljetter för alla tre dagar (dvs som Full Madness men litet dyrare). Då buggade betalsystemet ur så sidan lät honom inte skriva in betalningsuppgifter.
Klockan 18:30 var många ganska deppiga då många av oss inte fått någon biljett alls, och vissa bara endagars utan camping. Vi ville ju åka tillsammans! När sedan festivalbussen släppte sina biljetter 19:00 var vi återigen beredda, men vi hade förlorat ganska mycket fokus, och visste inte alls hur deras biljettsystem såg ut. Det visade sig suga hårt, då man kunde klicka sig in och det såg ut som man var "inne i systemet" och börja fylla i personuppgifter och betalningsuppgifter fast man i själva verket inte reserverat en biljett, vilket gjorde att många av oss fick falska förhoppningar, samt slösade tid när vi borde uppdaterat sidan istället för att skriva in person- och betaluppgifter. När man skrivit in allt och klickade nästa, kom man bara till förstasidan för Festivalbussen om man inte hade turen att ha reserverat en biljett (vilket man inte kunde veta, och ingen lyckades få). Ett utdrag ur vår chatt efter att detta hänt:
D, M, W, J, O, FARAGON, D2 är personer i chatten
D:
mitt fakka ur så att beställnignen gjordes utan någon info, faktura är skickad till M för fyra bussbiljetter för 0kr?! JÄVLA SKITSIDA
klickade "nästa" för att välja betalning och då fick jag upp"tack för beställningen"
19:15
M:
Faragon??
kan du fortfarande??
19:16
R:
kom igen nu
sista chansen
FARAGON:
Mitt köp blev som R, blev dirigerad till hemsidan när jag skulle komma till betalsidan
J:
jag har en
FARAGON:
O verkar ha kommit kängre, och han har fått mina betaluppgifter
D:
skitsida
19:17
R:
har du en??!
Vad då du har en? En vadå?
de kommer fakka för O med
allt fakkar
O:
det fakkade
R:
mitt liv fakkar
som sagt...
D2:
kuk
FARAGON:
FAKKKKKKK
R:
kul jävla FITT_LIV
xxxxxxxxx
19:23
FARAGON:
Och så står det på festivalbussens genomruttna hemsida att man ska köpa till grogglas och kapsylöppnare och HELVETESPRYTTLAR när man bara vill ha en biljett!!!
Precis kl 19 kom en av oss in på TMLs biljettsida, men allt verkade slut. Vid 19:30 kom två personer in och lyckades tillsammans köpa fredag+lördag utan camping för 4 personer, vilket var bättre än inget. De resterande tre pers som var helt utan biljett var ledsna, och alla började ge sig av från datorerna. Jag satt och uppdaterade Hardstylers och Festivalbussens hemsidor i något vagt hopp om att köpa för andra. Vid ca 20:20 lyckades jag komma in och köpa en biljett från Festivalbussen till den i gänget som lyckades köpa biljett åt mig 2012. Jag blev superglad och ringde honom. Han hade börjat tröstsupa och förstod nästan inte när jag förklarade att jag hade full biljett åt honom. Medan vi pratade kom jag in i systemet igen på Festivalbussen och lyckades knipa en till biljett!!
Hardstylerz hade skrivit på sin sida och bett om ursäkt för att systemet fick overload, och att de skulle släppa kvarvarande biljetter vid 22:00, de biljetter vars betalning inte gått igenom eller liknande. Där lyckades en i vår grupp köpa en biljett, så då hade vi alla biljetter!! Efter så mycket lidande, stress och ÅNGEST skulle alla få åka, åtminstone två av tre dagar.
Sedan några veckor senare lyckades de med endagarsbiljetter köpa Global Journey, och sälja sina endagars till ett högre pris som i princip betalade för Global Journey. Så vi fick till slut alla Full Madness och Camping.