2013-08-04, 10:04
Medlem
grals avatar
Jag har ett nytt projekt: reklam för svensk astronomi!

För den intresserade läsaren kan det vara kul att veta att det finns flera mycket aktiva forskargrupper i Sverige som studerar just supernovor. Bästa stället att börja leta information på är nog OKC The Oskar Klein Centre på AlbaNova i stockholm.

- På Stockholms universitet/fysikum finns t.ex. en kosmologigrupp som tittar på just SN1a (som Giorgi beskrev ovan).
- På astronomiinstitutionen finns sedan flera forskare som studerar andra typer och andra aspekter av supernovor (typ, inte med ett kosmologiskt perspektiv).
- Slutligen finns KTH-gruppen (astropartikelfysik) där det bedrivs forskning om det mest exotiska och energirika objekten i universum, bland annat supernovor.

Samtliga grupper har både teoretiker och observatörer.

Titta på dessa forskares hemsidor och ni hittar massor med artiklar som ger en bild av det svenska bidraget inom "supernovaforskningen".
Citera
2013-08-04, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Packar du ihop mycket massa så kommer det få en hög temperatur, för det är en direkt korrelation mellan tryck och temperatur. Däremot kan du aldrig ta på ett svart hål.

Och om du kollar på något som är i närheten av ett svart hål så kommer du mäta en mycket lägre temperatur än vad föremålet egentligen har. För temperatur=atomära vibrationer, i ett starkt gravitationsfält så kommer du uppleva att föremålet är i extrem slowmo, detta är också sant för de atomära vibrationerna, vilket innebär att du mäter en lägre temperatur.

Tack för svaret, jag har en följdfråga, är det du beskriver ett exempel på att ingen information lämnar händelsehorisonten?
jag menar vi vet att en stor mängd massa, som i ett svart hål, blir varmt, men på grund av den stora massan kommer ingen värme kunna mätas utifrån för gravitationen håller strålningen tillbaka.

jag har sen jag hörde det första gången haft svårt att förstå vad det betyder att ingenting inte ens information lämnar ett svart hål, i stort sett i alla fall, är jag på rätt spår här?

lallisen
Citera
2013-08-04, 11:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Det du skriver om SN-Ia är tyvärr väldigt daterad information. För att detonationen ska ske vid 1.44 solmassor så krävs det en sfäriskt symmetrisk massansamling, vilket i verkligheten är mer eller mindre omöjligt. När man gör SPH-simuleringar på dem så finner ma natt det nästan alltid blir en off-center detonation vid någon massa som propagerar genom dvärgen och orsakar en supernova.

Dessutom så beror inte luminositeten hos en 1a på dess massa, det beror på den relativa halten mellan Ni58 och Ni56 i den slutgiltiga stjärnan (efter att fusionen återantänts dvs) och denna halten avgörs av den relativa halten av O18/O16 i den vita dvärgen.

Det som är (i princip) samma för alla 1a är deras ljuskurva. Det finns en väldigt stark korrelation mellan höjden och bredden på den (L(t)-kurvan). Man använder denna fitten för att räkna ut peak-magnituden på dem och sen när man har den så kan man jämföfra den med den observerade peak-magnituden och således avgöra avståndet.
Aha. Jag antar att det var några år sen jag läste detta. Tack för förtydligandet
Citera
2013-08-04, 11:33
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Men jag förstår inte hur informationen kan bevaras, om energin kommer utifrån det svarta hålet!

Eller omvänt, vad är problemet med att informationen förstörs?

Om vi kastar ner Shakespeares samlade verk i ett svart hål, varför inte acceptera att dess informationsinnehåll förintas? Jag håller med dig här, rent intuitivt.

Men om vi betraktar en enskild partikel (eller ett partikelpar) så beskrivs den i QM av sin vågfunktion. Denna vågfunktion är deterministisk, och kan predikteras både tillbaka och framåt i tiden.

Så då uppstår frågan, vad händer med den information som vågfunktionen representerar?

Där har du problemet, tror jag. Sannolikt kan inte QM ensamt förklara detta, utan en ny teori som även inkluderar gravitationen måste till. I så fall är vi tillsvidare i händerna på teoretiker som idag inte kan enas om bästa vägen fram till en sådan kvantgravitationsteori.

Kanske någon annan har en bättre beskrivning av problemet?
Citera
2013-08-04, 16:38
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Men jag förstår inte hur informationen kan bevaras, om energin kommer utifrån det svarta hålet!

Jag har inte en blekaste aning om hur man ska förklara det i lekmanna-termer. Krävs en hel del kunskap om QFT (Som jag inte har så värst bra koll egentligen) för att man ska kunna förstå Hawkings lösning på paradoxen.
Citera
2013-08-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino

Om vi kastar ner Shakespeares samlade verk i ett svart hål, varför inte acceptera att dess informationsinnehåll förintas? Jag håller med dig här, rent intuitivt.

Men om vi betraktar en enskild partikel (eller ett partikelpar) så beskrivs den i QM av sin vågfunktion. Denna vågfunktion är deterministisk, och kan predikteras både tillbaka och framåt i tiden.

Så då uppstår frågan, vad händer med den information som vågfunktionen representerar?

Där har du problemet, tror jag. Sannolikt kan inte QM ensamt förklara detta, utan en ny teori som även inkluderar gravitationen måste till. I så fall är vi tillsvidare i händerna på teoretiker som idag inte kan enas om bästa vägen fram till en sådan kvantgravitationsteori.

Är det du beskriver något såhär:
Om man tänker sig ett stort hus som brinner ner men en massa människor i, det är en så häftig brand att ingenting blir kvar av dem, ingen vet vem som var i huset, men ett fåtal människor närmast dörren klarade sig precis, men de är stumma av skräck.
Via dna analys får man reda på att en av de överlevande har en tvilling och att de alltid var tillsammans och eftersom den andra tvilling saknas kan man dra slutsaten att han är död och på så vis få reda på identiteten på en av de som försvann i branden?

En annan fråga jag såg en gång ett program om rymden där de sa att svarta hål kan tappa lite lite massa, om ett svart hål ligger helt still i den tomma rymden långt ifrån allt annat så att det inte drar till sig mer massa och sakta "svälter" under en mycket lång tid, kommer det då en dag att bli för lätt för att hålla ihop sig själv och bubbla upp? vad blir det då, ren energi eller kommer det att vara partiklar som kan bli atomer som packas upp igen så att säga?

mvh

lallisen

lallisen
Citera
2013-08-04, 21:11
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
En annan fråga jag såg en gång ett program om rymden där de sa att svarta hål kan tappa lite lite massa, om ett svart hål ligger helt still i den tomma rymden långt ifrån allt annat så att det inte drar till sig mer massa och sakta "svälter" under en mycket lång tid, kommer det då en dag att bli för lätt för att hålla ihop sig själv och bubbla upp? vad blir det då, ren energi eller kommer det att vara partiklar som kan bli atomer som packas upp igen så att säga?
Den frågan har ju precis besvarats några gånger. Gå tillbaka några sidor!
Citera
2013-08-05, 00:49
Bannlyst
Citat:
Packar du ihop mycket massa så kommer det få en hög temperatur, för det är en direkt korrelation mellan tryck och temperatur. Däremot kan du aldrig ta på ett svart hål.

Och om du kollar på något som är i närheten av ett svart hål så kommer du mäta en mycket lägre temperatur än vad föremålet egentligen har. För temperatur=atomära vibrationer, i ett starkt gravitationsfält så kommer du uppleva att föremålet är i extrem slowmo, detta är också sant för de atomära vibrationerna, vilket innebär att du mäter en lägre temperatur.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Aha. Jag antar att det var några år sen jag läste detta. Tack för förtydligandet

Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino

Men jag vill veta hur fort ett svart hål kan färdas genom universum?

Om det är en för svår fråga för att besvara, så får ni väl säga det i så fall istället för att ignorera mig.

Citera
2013-08-05, 00:54
Medlem
mydoglitterss avatar
Såg något jag inte riktigt kan komma underfund med vad det var för något. Såg ut som en stjärna i himmelen och åkte i en diagonal riktning. Först var jag helt övertygad om att det var en satelit, men plötsligt ändrade objektet riktning och flög iväg med jävla fart för att tillsluta försvinna ur syn.

Någon som har koll på vad det kan vara. Stjärnfall av något slag?????
Citera
2013-08-05, 02:09
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Såg något jag inte riktigt kan komma underfund med vad det var för något. Såg ut som en stjärna i himmelen och åkte i en diagonal riktning. Först var jag helt övertygad om att det var en satelit, men plötsligt ändrade objektet riktning och flög iväg med jävla fart för att tillsluta försvinna ur syn.

Någon som har koll på vad det kan vara. Stjärnfall av något slag?????
Var det ingen raket.
Citera
2013-08-05, 02:23
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Var det ingen raket.

Ehm, hur ser jag om det är en raket? Det här objektet var alltså lika stort som en stjärna på himmelen.

Ser som sagt ganska ofta lysande objekt som färdas i en riktning. Dessa har jag förstått är sateliter i omloppsbanan. Men har dock som sagt aldrig sett en sådan som helt plötsligt ändrar riktning och ökar hastigheten.
Senast redigerad av mydoglitters 2013-08-05 kl. 02:27.
Citera
2013-08-05, 02:26
Medlem
adventualthorizons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Ehm, hur ser jag om det är en raket? Det här objektet var alltså lika stort som en stjärna på himmelen.
bildades det röksvans efter den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in