2013-08-09, 15:21
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tröttnat på det ger mig inget längre.
Det har bytt ut komediserierna för min del
Citat:
Kan titta på tex Hitchens ibland bara för skönheten i hans argumentationsteknik.
Det är allt.
http://i.imgur.com/3xtSr.jpg RIP Hitchens <3
Citat:
Jag anser ju att gudsbegreppet inte är validt och går att avfärda då teister inte vet vad deras gud är, så då tycker man det är meningslöst att se teisterna yra på.
Gud ändrar skepnad mer än Optimus Prime.
Citera
2013-08-09, 19:26
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Är ingen expert men jag tror inte att det är lineärt. Dvs kurvan blir väldigt brant på slutet.

(det här kan ses som en fortsättning på frågan)

Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Detta. Energin går asymptotiskt mot oändligheten när man närmar sig c.
Tackar
Citera
2013-08-10, 17:35
Medlem
b4jss avatar
CMB torde väl ha något djup? och inte direkt en "2d" skiva. När plasman kylde ner hände det olika snabbt på olika ställen eftersom densitet/temperatur distrubtionen är inte helt jämn, och helium samt väte lär ha olika temperatur för när elektroner kan binda sig till neuklonerna? Det borde vara en diffus transaktion mellan opak och genomskinlighet, som även det ger tillgång till ett "djup" i cmb:n
Senast redigerad av b4js 2013-08-10 kl. 17:40.
Citera
2013-08-10, 17:39
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
CMB torde väl ha något djup? och inte direkt en "2d" skiva. När plasman kylde ner hände det olika snabbt på olika ställen eftersom densitet/temperatur distrubtionen är inte helt jämn, och helium samt väte lär ha olika temperatur för när elektroner kan binda sig till neuklonerna?

Jup 270kår-330kår efter BB.
Citera
2013-08-10, 17:41
Medlem
b4jss avatar
Citat:
Jup 270kår-330kår efter BB.
Alltså 60 ljusår av en transaktion från opak till genomskinnlig ungefär?
Citera
2013-08-10, 18:12
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b4js
Alltså 60 ljusår av en transaktion från opak till genomskinnlig ungefär?

60 tusen. Kan vara mer eller mindre än så, är inte helt 100 på siffran, men det är i den storleksordningen.
Citera
2013-08-10, 18:18
Medlem
b4jss avatar
Citat:
60 tusen. Kan vara mer eller mindre än så, är inte helt 100 på siffran, men det är i den storleksordningen.
Ja 60k såklart. Och då är det vi ser av cmb en blandning av ljus från 0-60kly med en gradient från 0 ljus till en godtycklig summa efter 60ly, som blir då 2.726K totalt. Detta bör antagligen tas med i beräkningarna när man gör statistik på densitetsfluktationerna och sånt där?
Citera
2013-08-11, 13:10
Medlem
Varför rör sig planeten som en sinus kurva i början utav klippet?
http://www.youtube.com/watch?v=CPYOo0a-Qt8
Citera
2013-08-11, 14:01
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benoni
Varför rör sig planeten som en sinus kurva i början utav klippet?
http://www.youtube.com/watch?v=CPYOo0a-Qt8

Satelliten kanske rör sig? Den ligger väl i en s.k. "geosynchronous orbit" så det du ser är projektionen av Venus mot solen sett från lite olika vinklar. Någon annan kanske faktiskt vet? Jag gissar bara
Citera
2013-08-11, 14:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Satelliten kanske rör sig? Den ligger väl i en s.k. "geosynchronous orbit" så det du ser är projektionen av Venus mot solen sett från lite olika vinklar. Någon annan kanske faktiskt vet? Jag gissar bara
Det stämmer, proba-2 rör sig något upp-ned och eftersom den är centrerad mot centrum av solen samt att avståndet till Venus är så pass stort blir dessa rörelser väldigt tydliga.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-11 kl. 14:12.
Citera
2013-08-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det stämmer, proba-2 rör sig något upp-ned och eftersom den är centrerad mot centrum av solen samt att avståndet till Venus är så pass stort blir dessa rörelser väldigt tydliga.

Ahh förstår varför rörelserna uppkommer, men rör sig verkligen satelliten upp och ned på grund av att den måste vara centrerad på solens centrum? Borde det inte vara kameravinkeln som måste gör det om satellitens bana inte går i linje med solen. om du förstår vad jag menar ^^ Såhär typ http://imgur.com/zeAnHzS
Citera
2013-08-11, 17:25
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benoni
Ahh förstår varför rörelserna uppkommer, men rör sig verkligen satelliten upp och ned på grund av att den måste vara centrerad på solens centrum? Borde det inte vara kameravinkeln som måste gör det om satellitens bana inte går i linje med solen. om du förstår vad jag menar ^^ Såhär typ http://imgur.com/zeAnHzS
Jag skulle tro att omloppsbanan ligger på detta sätt, för att kunna ha kameran riktad mot Solen 24/7. Annars hade den ju hamnat bakom Jorden när den passerar nattsidan. Det förklarar också sinuskurvan som uppstår, eftersom att satelliten rör sig upp och ner medan den roterar kring Jorden, vilket får kameran att vinklas uppåt och neråt.
EDIT: Klaga inte på kontinenterna.. Geografi är inte min starka sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in