Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Moderatoråtgärder diskuteras i PM, har jag lärt mig den hårda vägen
Sen så ska jag vara helt ärlig så kan jag inte ge ett svar på din fråga, förutom att vädret inte fan såg ut som det gör nu för 11 år sedan
Kan höra med våran planetsnubbe imorgon (han har koll på sånt), han var ej inne idag.
Jag väntar med spänning på planetsnubbens återkomst. Han kanske kommer ihåg var länken jag eftersöker finns.
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Eftersom mod inte tog bort frågeinlägget så antar jag att det får besvaras, så länge man gör det med någon sorts accepterad vetenskap och inte hokus-pokus.
Det finns forskare som påstår att solens aktivitet står för runt 50% av klimatförändringarna, t ex Nir Shaviv, men de står inte särskilt oemotsagda - majoriteten av klimatforskarna är överens om att CO2-halten står för den största delen av den globala uppvärmningen. I och med att 11 år är en relativt lång tid jämfört med hockey-stick-ökningen så är det svårt att dra några säkra slutsatser, men jag har svårt att tro att en så plötslig ökning av den globala temperaturen kan skyllas på solen.
Nu har jag gett ett kort svar, en längre diskussion bör nog tas i något annat forum.
och...
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Att solen påverkar vårt väder är ju absolut självklart och det finns nog ingen som säger emot det.
Solen är helt ansvarig för vår planets klimat. Något alla också vet. Vad växthuseffekten gör är ju bara att förstärka solens påverkan i växande grad och det är också helt självklart vilken dum fysiker eller klimatforskare som helst kan så enkel mattematik.
Hur mycket växthuseffekten står för vårt klimat är också otroligt stort. det viktiga är att man delar på sol och växhuseffekten. Se det som att vi har givit solen en adrenalin injektion och månen en stesolid. och reslutet blir vad vi ser.
Ja, vi vet ju att solen påverkar vårt klimat, men varför den gör det är kanske inte så självklart. I länken som togs bort beskrevs ett samband mellan kosmisk bakgrundsstrålning, partiklar från solen och molnbildning. När solen går på högvarv strömmar fler partiklar från solen vilka tränger bort den kosmiska bakgrundsstrålningen, vilket i sin tur gör att färre moln skapas. Moln skapas nämligen delvis genom att kosmisk bakgrundsstrålning skapar aerosoler i luften på vilka vattenånga kondenserar och skapar moln.
Det i sin tur borde ju göra att vädret fluktuerar med 11 år långa cykler, men det gör det ju inte. Cyklerna är ju längre än så. Flera decennier, århundraden, årtusenden eller årmiljoner, beroende på vilket tidsperspektiv man har.
Jag nämnde växthusgaserna i en bisats i den sista meningen i mitt inlägg, så sluta snöa in på den formuleringen.
Det var en väldigt intressant artikel, men den är nu tyvärr borta från oss.