2013-03-20, 00:01
Medlem
xx-och-yys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Det var som fan. Har ganska svårt att få in det i huvudet nu när jag tänker på det. Hur vet man ens att allt är grått? Så till och med solen är grå?

Solen sprider alla våglängder, vi uppfattar det som vit. Om solen släcks blir den grå. grå är ett neutralt färg alltså ingen färg.

För att förstå det här måste man förstå sig på ögat och den energi vi kallar ljus.

http://www.vasa.abo.fi/pf/li/mat/kemres/farger/manniskan/manfarg.html
Senast redigerad av xx-och-yy 2013-03-20 kl. 00:08.
Citera
2013-03-20, 00:31
Medlem
cephs avatar
Elektromagnetiska vågor med våglängder om 380-760nm/frekvenser på 400-790 terahertz/fotoner inom energispannet ~1,3-10 elektronvolt och hur dessa uppfattas av ögat och behandlas av hjärnan, vad det innebär att vara färgblind, hur rent blinda individer "ser" på saken samt tillhörande medicinska/fysiologiska samt filosofiska spörsmål är inte topic här. Här snackar vi astronomi.

Vill ni prata ljus och ögon och sådant så får ni bege er till Fysik, matematik och teknologi.

OT och trams raderat.

/mod
Citera
2013-03-20, 02:56
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Hej Giorgi! Det är jag, LuktenUtavBajs, som vill fråga en sak.

Vi vet ju att solaktiviteten påverkar väderutvecklingen på jorden. Solen oscillerar så vitt jag vet mellan full fart och viloläge med 11 år mellan topparna. När solen går på alla cylindrar lämnar fler partiklar och mer elektromagnetisk strålning himlakroppen för att bombardera jorden. Vore det inte för jordklotets magnetfält skulle det bli obehagligt att bo här.

Nu till frågan: Hur exakt påverkar solens aktivitet vårt jordliga väderskeende? Jag har för mig att t o m molnbildningen påverkas av den kosmiska bakgrundsstrålningen och de partiklar solen sänder ut. Hur går det till? Har de senaste årens svinkalla vintrar och regniga somrar någonting med solens humör att göra, eller beror det på de växthusgaser vi släpper ut i atmosfären?

Tack på förhand för ditt svar.
Citera
2013-03-20, 13:34
Medlem
KimNeilJungs avatar
Klimatdebatten tar vi inte i den här tråden.

//mod.
Citera
2013-03-20, 14:16
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Hej Giorgi! Det är jag, LuktenUtavBajs, som vill fråga en sak.

Vi vet ju att solaktiviteten påverkar väderutvecklingen på jorden. Solen oscillerar så vitt jag vet mellan full fart och viloläge med 11 år mellan topparna. När solen går på alla cylindrar lämnar fler partiklar och mer elektromagnetisk strålning himlakroppen för att bombardera jorden. Vore det inte för jordklotets magnetfält skulle det bli obehagligt att bo här.

Nu till frågan: Hur exakt påverkar solens aktivitet vårt jordliga väderskeende? Jag har för mig att t o m molnbildningen påverkas av den kosmiska bakgrundsstrålningen och de partiklar solen sänder ut. Hur går det till? Har de senaste årens svinkalla vintrar och regniga somrar någonting med solens humör att göra, eller beror det på de växthusgaser vi släpper ut i atmosfären?

Tack på förhand för ditt svar.

Eftersom mod inte tog bort frågeinlägget så antar jag att det får besvaras, så länge man gör det med någon sorts accepterad vetenskap och inte hokus-pokus.

Det finns forskare som påstår att solens aktivitet står för runt 50% av klimatförändringarna, t ex Nir Shaviv, men de står inte särskilt oemotsagda - majoriteten av klimatforskarna är överens om att CO2-halten står för den största delen av den globala uppvärmningen. I och med att 11 år är en relativt lång tid jämfört med hockey-stick-ökningen så är det svårt att dra några säkra slutsatser, men jag har svårt att tro att en så plötslig ökning av den globala temperaturen kan skyllas på solen.

Nu har jag gett ett kort svar, en längre diskussion bör nog tas i något annat forum.
Citera
2013-03-20, 15:43
Medlem
awestbys avatar
Att solen påverkar vårt väder är ju absolut självklart och det finns nog ingen som säger emot det.
Solen är helt ansvarig för vår planets klimat. Något alla också vet. Vad växthuseffekten gör är ju bara att förstärka solens påverkan i växande grad och det är också helt självklart vilken dum fysiker eller klimatforskare som helst kan så enkel mattematik.

Hur mycket växthuseffekten står för vårt klimat är också otroligt stort. det viktiga är att man delar på sol och växhuseffekten. Se det som att vi har givit solen en adrenalin injektion och månen en stesolid. och reslutet blir vad vi ser.
Citera
2013-03-20, 16:12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Moderatoråtgärder diskuteras i PM, har jag lärt mig den hårda vägen

Sen så ska jag vara helt ärlig så kan jag inte ge ett svar på din fråga, förutom att vädret inte fan såg ut som det gör nu för 11 år sedan

Kan höra med våran planetsnubbe imorgon (han har koll på sånt), han var ej inne idag.
Jag väntar med spänning på planetsnubbens återkomst. Han kanske kommer ihåg var länken jag eftersöker finns.

Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Eftersom mod inte tog bort frågeinlägget så antar jag att det får besvaras, så länge man gör det med någon sorts accepterad vetenskap och inte hokus-pokus.

Det finns forskare som påstår att solens aktivitet står för runt 50% av klimatförändringarna, t ex Nir Shaviv, men de står inte särskilt oemotsagda - majoriteten av klimatforskarna är överens om att CO2-halten står för den största delen av den globala uppvärmningen. I och med att 11 år är en relativt lång tid jämfört med hockey-stick-ökningen så är det svårt att dra några säkra slutsatser, men jag har svårt att tro att en så plötslig ökning av den globala temperaturen kan skyllas på solen.

Nu har jag gett ett kort svar, en längre diskussion bör nog tas i något annat forum.

och...

Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Att solen påverkar vårt väder är ju absolut självklart och det finns nog ingen som säger emot det.
Solen är helt ansvarig för vår planets klimat. Något alla också vet. Vad växthuseffekten gör är ju bara att förstärka solens påverkan i växande grad och det är också helt självklart vilken dum fysiker eller klimatforskare som helst kan så enkel mattematik.

Hur mycket växthuseffekten står för vårt klimat är också otroligt stort. det viktiga är att man delar på sol och växhuseffekten. Se det som att vi har givit solen en adrenalin injektion och månen en stesolid. och reslutet blir vad vi ser.
Ja, vi vet ju att solen påverkar vårt klimat, men varför den gör det är kanske inte så självklart. I länken som togs bort beskrevs ett samband mellan kosmisk bakgrundsstrålning, partiklar från solen och molnbildning. När solen går på högvarv strömmar fler partiklar från solen vilka tränger bort den kosmiska bakgrundsstrålningen, vilket i sin tur gör att färre moln skapas. Moln skapas nämligen delvis genom att kosmisk bakgrundsstrålning skapar aerosoler i luften på vilka vattenånga kondenserar och skapar moln.

Det i sin tur borde ju göra att vädret fluktuerar med 11 år långa cykler, men det gör det ju inte. Cyklerna är ju längre än så. Flera decennier, århundraden, årtusenden eller årmiljoner, beroende på vilket tidsperspektiv man har.

Jag nämnde växthusgaserna i en bisats i den sista meningen i mitt inlägg, så sluta snöa in på den formuleringen.

Det var en väldigt intressant artikel, men den är nu tyvärr borta från oss.
Citera
2013-03-20, 17:08
Medlem
KimNeilJungs avatar
Newsvoice länken är ett inlägg i klimatdebatten och jag vill inte ha den diskussionen här.

Frågeställningen som sådan är naturligtvis inte felaktig. Vidare diskussioner om modåtgärder tas i PM.

//mod.

Här är en länk till CLOUD hos Cern, jag tror det är samma artikel som Newsvoice länkade till. Omöjligt att säga då länken inte fungerar längre.
Edit: fel länk av mig. Här är artikeln http://www.nature.com/nature/journal/v476/n7361/full/nature10343.html
Senast redigerad av KimNeilJung 2013-03-20 kl. 17:12.
Citera
2013-03-21, 17:08
Medlem
Avstånd till horisonten med hänsyn till atmosfärisk refraktion.

Vid horisonten är den atmosfäriska refraktionen ca 34 bågminuter enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A4risk_refraktion

Kan man räkna ut avståndet till horisonten på detta sätt?

s = JordensOmkrets * 34 / (60 * 360) = 40076 * 34/(60*360) = 63,1 km
Kan detta vara riktigt? Om inte, vad är det som är fel, och vad är det rätta svaret.
Citera
2013-03-22, 14:37
Medlem
Avstånd till horisonten med hänsyn till atmosfärisk refraktion.

Hittade jusr den här länken som ger besked om att 63,1 km är alldeles för mycket.
http://answerpool.com/eve/forums/a/tpc/f/891608402/m/6291058253
"As a final note, the actual visual horizon is slightly farther away than the calculated visual horizon, due to the slight refraction of light rays due to the atmospheric density gradient. This effect can be taken into account by using a "virtual radius" that is typically about 20% larger than the true radius of the Earth."

Går det att räkna ut det rätta avståndet med hjälp av värdet 34 bågminuter?
dvs Avståndet till horisonten i km = 3,6 * sqrt(h) + s
där h är höjden över marken i meter och s tillskottet pga refraktionen
Citera
2013-03-22, 20:07
Medlem
belluss avatar
Har en fråga här efter jag kollade på Top Gear. Då visade de bilder från månen med månbilen. Då kom jag att tänka på lever man långsammare på månen? Eftersom gravitationen är lägre så faller ju saker långsammare. Och jag undrar om ni vet något om det.
Citera
2013-03-22, 20:43
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellus
Har en fråga här efter jag kollade på Top Gear. Då visade de bilder från månen med månbilen. Då kom jag att tänka på lever man långsammare på månen? Eftersom gravitationen är lägre så faller ju saker långsammare. Och jag undrar om ni vet något om det.

Snarare tvärtom om man jämnför med Jorden. Tiden går långsammare i närheten av massiva objekt. Men skillnaden mellan Jorden och Månen är marginell, men den finns!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in