Citat:
Ursprungligen postat av
PetaFlux
Kan du vara snäll och svara på min fråga om ett utkastat svart hål här ovan?

Jag kan faktiskt inte svara på allt.

Men kan bidra med det jag vet.
Den maximala hastigheten borde ligga i den storleksordningen. Förhållandet mellan de två svarta hålens massor vara 1. Sen spelar rotationen en otrolig stor roll eftersom när två ikkeroterande svarta hål kolliderar varpå den ena slungas ut, kommer hastigheten inte över några hundra km/s. Detta är mindre än flykthastigheten för en normalstor galax, vilket gör att komponenten inte lämnar galaxen.
Men när man räknar med rotationen och de mer eller mindre är i samma plan (rotationen), kan hastigheten som den ena komponenten får vara uppemot 3-4000 km/s.
Föreställ dig två supermassiva svarta hål med lika stora massor kollidera. När den ena slungas ut i så hög hastighet kommer rörelseenergin vara ENORM!
Det är alltså en rekyleffekt som uppstår pga gravitationsvågorna som skapas vid kollisionen.
Ang S2 så är hastigheten otroligt hög, men fortfarande inte större än flykthastigheten för den omloppsbanan, så den är stabil.
Teoretiskt kan ett objekt med vilomassa befinna sig 6GM/c^ ifrån det svarta hålet och fortfarande ha en stabil cirkulär omloppsbana. Den relativa hastigheten på det avståndet är 0.5c!
Exempel:
Cid-42
Klipp:
Cid-42
Någon annan kanske kan fylla på?