2013-08-03, 22:33
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaFlux
Kan du vara snäll och svara på min fråga om ett utkastat svart hål här ovan?
Jag kan faktiskt inte svara på allt. Men kan bidra med det jag vet.

Den maximala hastigheten borde ligga i den storleksordningen. Förhållandet mellan de två svarta hålens massor vara 1. Sen spelar rotationen en otrolig stor roll eftersom när två ikkeroterande svarta hål kolliderar varpå den ena slungas ut, kommer hastigheten inte över några hundra km/s. Detta är mindre än flykthastigheten för en normalstor galax, vilket gör att komponenten inte lämnar galaxen.
Men när man räknar med rotationen och de mer eller mindre är i samma plan (rotationen), kan hastigheten som den ena komponenten får vara uppemot 3-4000 km/s.
Föreställ dig två supermassiva svarta hål med lika stora massor kollidera. När den ena slungas ut i så hög hastighet kommer rörelseenergin vara ENORM!

Det är alltså en rekyleffekt som uppstår pga gravitationsvågorna som skapas vid kollisionen.

Ang S2 så är hastigheten otroligt hög, men fortfarande inte större än flykthastigheten för den omloppsbanan, så den är stabil.
Teoretiskt kan ett objekt med vilomassa befinna sig 6GM/c^ ifrån det svarta hålet och fortfarande ha en stabil cirkulär omloppsbana. Den relativa hastigheten på det avståndet är 0.5c!

Exempel: Cid-42
Klipp: Cid-42

Någon annan kanske kan fylla på?
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-08-03 kl. 22:48. Anledning: Länk
Citera
2013-08-03, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

Exempel: Cid-42
Klipp: Cid-42

Någon annan kanske kan fylla på?
Jag såg nu att det svarta hålet färdas i ~2000km/s.

Men jag är säker på att jag har läst i någon bok att dom teoretiska hastigheterna är väldigt mycket högre än så för ett utkastat svart hål.
Senast redigerad av PetaFlux 2013-08-03 kl. 23:14.
Citera
2013-08-03, 23:23
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Jag såg nu att det svarta hålet färdas i ~2000km/s.

Men jag är säker på att jag har läst i någon bok att dom teoretiska hastigheterna är väldigt mycket högre än så för ett utkastat svart hål.
Den siffra du först angav är den relativa hastigheten från oss (både den där expansionen driver, samt dess rörelse i rummet). Är värdet positivt rör sig ljuskällan bort från oss, negativ mot oss (Kolla Andromeda).

Jag vet inte vart du har läst det, högre än några 1000 km/s? Hehe, visserligen är det häftigt med stora siffror när man läser om universum. Men i det här fallet är 2000 km/s otroligt snabbt! Det skulle smaka med ett svart hål på 100 miljarder solmassor som kommer glidandes i 290 000 km/s...
Citera
2013-08-03, 23:37
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte vart du har läst det, högre än några 1000 km/s? Hehe, visserligen är det häftigt med stora siffror när man läser om universum. Men i det här fallet är 2000 km/s otroligt snabbt! Det skulle smaka med ett svart hål på 100 miljarder solmassor som kommer glidandes i 290 000 km/s...
Ja, jag har försökt googla det också, utan resultat.
Går det inte att köra någon simulation i universe sandbox eller något och prova med olika vinklar och massor för att få fram ett teoretiskt resultat?
Senast redigerad av PetaFlux 2013-08-03 kl. 23:42.
Citera
2013-08-04, 00:11
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Vilka enkla frågeställningar du kommer med, Synesis.

Själva massan går ju inte förlorad; ett kg potatismjöl ner i hålet innebär att hålets massa ökar med nämnda kg.

Men vad händer med informationen? Ja, vad jag förstår är detta fortfarande kontroversiellt och gav även upphov till en vadslagning där Hawking menade att informationen förstörs. Senare tog han tillbaka detta och hävdade att informationen kan fly undan via Hawkingstrålning.

Svaret är förmodligen den att ingen vet, och kanske kan en utvidgad teori omfattande både GR och QM ge svar i framtiden.
Joo, jag är med på allt du säger! Men Hawking (och Kip Thorne) vek sig ju i vadslagningen mot Preskill, där Preskill sa att informationen bevaras.. Lika som man hör i populärvetenskapliga dokumentärer.

Men jag förstår inte hur informationen kan bevaras, om energin kommer utifrån det svarta hålet!
Citera
2013-08-04, 00:13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ja, jag har försökt googla det också, utan resultat.
Går det inte att köra någon simulation i universe sandbox eller något och prova med olika vinklar och massor för att få fram ett teoretiskt resultat?
Du kan ju prova, men nu är ju inte US så vasst att den simulerar relativistiska effekter. Men jag kanske har fel. Finns det en inställning för rörelsemängdmoment?
Citera
2013-08-04, 00:24
Bannlyst
Citat:
Du kan ju prova, men nu är ju inte US så vasst att den simulerar relativistiska effekter. Men jag kanske har fel. Finns det en inställning för rörelsemängdmoment?
Nej, det går inte heller.

Det verkar vara ganska svårt att räkna ut den teoretiska högsta hastigheten ett svart hål kan bli utslungad ur en galax, av ett annat svart hål.

Men jag tycker att det borde vara snabbare, än 5000km/s.
Senast redigerad av PetaFlux 2013-08-04 kl. 00:26.
Citera
2013-08-04, 00:53
Medlem
Hej jag har inte fått något svar på min fråga, den var lite muppigt formulerad så den kanske togs för en trollfråga men den var uppriktig så jag provar igen.

om man tänker sig centrum av ett svart hål som en liten men mycket tung klump, med enorm gravitation, om man skulle kunna "ta på den" skulle den kännas varm eller kall.
Anledningen till min fråga är att jag tror eller anar, rätta mig om jag har fel, att värmestrålning påverkas av gravitation på samma sätt som ljus. Så jag undrar om en sådan "klump" skulle ge eller suga åt sig värme och om den skulle kännas, eller upplevas som kall, var tar värmen vägen.

Är jag rätt ute om jag antar att ytan på grund av gravitationen skulle vara typ noll kelvin eller därikring, medan mitten skulle vara enormt varm, eller blir det under så extrema förhållanden någon slags knepig kvanteffekt?

Jag vill även passa på att tacka för en fantastisk tråd.

mvh

lallisen
Citera
2013-08-04, 03:14
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Det är spektrallinjerna i ljuset från stjärnan som ska vara rödskiftat. Huruvida de är rödskiftade eller ej går ej att se från en optisk bild. Förmodligen har man gjort en spektralanalys på objekten i bilden och den lilla blubben du hänvisar till har mest rödskiftade spektrallinjer. Färgerna på astronomiska fotografier är ofta fejk, ett visst våglängdsintervall har när man framställt bilden i datorn fått motsvara en viss färg.

Tack för svaret. Jo, jag vet att astronomiska bilder ofta har tillrättalagda färger, men ofta på bilder med de allra mest avlägsna galaxerna så är de röda. Det är lite förvirrande med färgerna, men de är i alla fall bättre än alla "artist's conceptions" man ser överallt.

Citat:
Man studerar ljuset från det kompakta objektet. Det är precis på samma sätt man hittar svarta hål.
Jag har några inlägg förklarat hur man går till väga:
Förklaring: https://www.flashback.org/sp32331962
Förklaring av massfunktionen 1.10: https://www.flashback.org/sp41899133

Aha. Men hur lätt är det att studera ljuset från ett objekt som endast är någon pixel i storlek? Det måste ju finnas massor med störningskällor, som gaser och objekt i närheten?
Citera
2013-08-04, 03:54
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Rymden = Historiens största scam?

Nej, men gemene man vet mindre om astronomi än vad astronomerna gjorde på 1600-talet. Visst, man kanske känner till "svarta hål", "Neptunus" och "Pluto", men inte mer än man hört talas om dem. Jag har sett sju av vårt solsystems planeter, några stjärnhopar och en nebulosa, men det är ju ingenting jämfört med århundradenas samlade avancerad forskning. Man kan läsa lite förenklade beskrivningar och förklaringar på Wikipedia utan att kunna förstå hur man kan få ut så mycket information från små prickar på himlen.

Man hade nog kunnat lura mig genom att publicera en nyhet om att man hittat en protonstjärna. En bild på en vit prick och lite mumbo jumbo-text. Många hade nog gått på det, förutom riktiga astronomer och fysiker. De är så pass många att det hade varit svårt att köra med en bluff.
Citera
2013-08-04, 08:59
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Relativt enkel teori, men svåra observationer.
Expansionen var långsammare när universum var yngre. Materian (gravitationen) bromsade expansionen fram till z~0.5. Efter det började den mörka energin ta över och expansionen att öka.

Ungefär som om du kastar upp en sten och gravitationen frpn Jorden bromsar. Men innan den stannar sker något märkligt, den ökar helt plötsligt och försvinner upp mot himlen.

Tekniken de använder är att de tittar på 1a-supernovor, eftersom de alltid exploderar vid exakt samma massa så blir det ett perfekt objekt att mäta ljuset på. Dessa kallas för standardljuskällor (Standard candles) och sätter man in dem i ett diagram så är avger de alltid lika mycket ljus vid en angiven tidpunkt i händelseförloppet. Detta med en viss korrektion, eftersom olika stjärnor avger olika typer av elektromagnetisk strålning.
Anledningen att man vet massan när den exploderar är att den vita dvärgen successivt ökat sin massa från sin kompanjonstjärna. När den når 1.44 solmassor så exploderar den.

Det du skriver om SN-Ia är tyvärr väldigt daterad information. För att detonationen ska ske vid 1.44 solmassor så krävs det en sfäriskt symmetrisk massansamling, vilket i verkligheten är mer eller mindre omöjligt. När man gör SPH-simuleringar på dem så finner ma natt det nästan alltid blir en off-center detonation vid någon massa som propagerar genom dvärgen och orsakar en supernova.

Dessutom så beror inte luminositeten hos en 1a på dess massa, det beror på den relativa halten mellan Ni58 och Ni56 i den slutgiltiga stjärnan (efter att fusionen återantänts dvs) och denna halten avgörs av den relativa halten av O18/O16 i den vita dvärgen.

Det som är (i princip) samma för alla 1a är deras ljuskurva. Det finns en väldigt stark korrelation mellan höjden och bredden på den (L(t)-kurvan). Man använder denna fitten för att räkna ut peak-magnituden på dem och sen när man har den så kan man jämföfra den med den observerade peak-magnituden och således avgöra avståndet.
Citera
2013-08-04, 09:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Hej jag har inte fått något svar på min fråga, den var lite muppigt formulerad så den kanske togs för en trollfråga men den var uppriktig så jag provar igen.

om man tänker sig centrum av ett svart hål som en liten men mycket tung klump, med enorm gravitation, om man skulle kunna "ta på den" skulle den kännas varm eller kall.
Anledningen till min fråga är att jag tror eller anar, rätta mig om jag har fel, att värmestrålning påverkas av gravitation på samma sätt som ljus. Så jag undrar om en sådan "klump" skulle ge eller suga åt sig värme och om den skulle kännas, eller upplevas som kall, var tar värmen vägen.

Är jag rätt ute om jag antar att ytan på grund av gravitationen skulle vara typ noll kelvin eller därikring, medan mitten skulle vara enormt varm, eller blir det under så extrema förhållanden någon slags knepig kvanteffekt?

Jag vill även passa på att tacka för en fantastisk tråd.

mvh

lallisen

Packar du ihop mycket massa så kommer det få en hög temperatur, för det är en direkt korrelation mellan tryck och temperatur. Däremot kan du aldrig ta på ett svart hål.

Och om du kollar på något som är i närheten av ett svart hål så kommer du mäta en mycket lägre temperatur än vad föremålet egentligen har. För temperatur=atomära vibrationer, i ett starkt gravitationsfält så kommer du uppleva att föremålet är i extrem slowmo, detta är också sant för de atomära vibrationerna, vilket innebär att du mäter en lägre temperatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in