2013-07-30, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Överklass är ju minst sagt rolig att definiera. Det syns definitivt inte bara genom att titta på inkomst, man kan heller inte titta på det materiella då många vanliga Svensson kan ha det lika gott ställt rent materiellt. Det sitter i uppväxten, släkten och mycket mer.

Det sitter i hur du för dig ute bland människor, hur din släkt ser ut och vad du sysslar med på fritiden respektive arbetet. En gemensam faktor är nog att de som verkligen är överklass aldrig själva ser sig som överklass utan det är fullständigt normalt för dem hur de lever och för sig. Det brukar väl sägas att man inte blir överklass utan att man föds in i det.

Min generella uppfattning:
- Diskutera aldrig politik öppet.
- Tala aldrig om hur dyrt/billigt något är, eller hur mycket du tjänar, eller pengar ö.h.t. för den delen.
- Ha en väl ansedd hobby. (Båtar, segling, jakt eller någon sport)
- Efternamnet säger en hel del, men visst kan man vara överklass med ett -sonnamn.
- Bo fint, men överdriv inte.
- Ha en väl ansedd utbildning.
- Ha ett väl ansett yrke.
- Bete dig artigt och se till så att du kan de sociala koder som förväntas av dig.

1. Ja.
2. Ja.
3. Ja.
4. Delvis. Oftast bär överklassen adelsnamn, likt Adlercreutz och Leijonhufvud. Ifall de bär sonnamn
är de oftast "ovanliga" sonnamn, som även anses vara "fina", likt Mickelsson och Engelbrektsson. Men knappast bär överklassen sonnamn som Andersson eller Olsson.
5. Ja, speciellt i vita områden, likt Djursholm, Saltis, Långedrag och Limhamn (även ifall Malmö håller på att omvandlas till ett ghetto likt Detroit).
6. Ja.
7. Ja, speciellt ett så kallat "statusyrke", likt ambassadör eller advokat.
8. Ja.
Citera
2013-07-30, 20:30
Medlem
Som någon tidigare nämnde. Var dig själv. Visst, lär dig uppförandekoder och för dig på ett trevligt sätt och utstråla självmedvetenhet och närvaro, var trygg i dig själv. Detta plus genuina intressen samt ett jobb som du trivs väldigt bra med så får du inga problem inom några samhällsklasser.

Mina observationer på folk från överklass är ovan nämnda egenskaper och attribut inklusive en bra familjeförmögenhet. Fler observationer från överklassfolk som jag träffat:
  • Starkt självförtroende
  • För sig bra i sociala sammanhang
  • Positiva
  • Gnäller inte som gemene sosse
  • pratar inte om pengar
  • grundar inte beslut på vad andra tycker eller vad andra gör
  • har en genuin personlighet

Detta är vad jag kommer på på rak arm

edit. Tror liksom tidigare skribent att man måste vara född in i överklassen för att bli överklass. Du kan inte bli något du är och det vill du förmodligen inte vara heller men om det är fallet har du problem. Dock kan du vara en bra, trevlig och rolig person och få kontakter inom överklassen ändå. De är människor precis som du och således har ni mycket gemensamt, gäller bara att ta vara på det du har och göra det bästa av situationen. Att låtsas du är något tror jag personligen inte är ett framgångsrecept.
Senast redigerad av Eatmyshorts 2013-07-30 kl. 20:37.
Citera
2013-07-30, 20:50
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag tror inte att det finns en överklass, utan flera... För det första så finns det ju en massa olika sorters kapital: Ekonomiskt (avkastning på dittan och dattan), socialt (kontakter, vänner, familj), kulturellt (vanor och intressen), intellektuellt (bildning, utbildning), osv... Och även dessa kategorier kan delas in i underkategorier... Du kan ha hur sofistikerade vanor som helst vad mat beträffar men inte kunna ett dyft om litteratur och musik, eller vice versa!

Olika områden har dessutom olika eliter och uppfattningar om vad som är klass och vem som kan räknas till elit?? Jag tycker trådskaparen skall börja med att fråga sig själv vilken sorts överklass han eller hon vill tillhöra... Och varför?? Vill du ha vänner som är mäktiga, vänner som är rika eller vänner med god smak?? Vill du ha vänner med god smak så bör du fråga dig vems goda smak vi talar om... Vill du ha vänner som har god smak enligt de själva?? Vill du ha vänner som har god smak enligt dig?? Jag kan bara svara på vilka som har god smak enligt mig...
Citera
2013-08-01, 13:49
Moderator
skunkensunes avatar
//För sammanfogning med https://www.flashback.org/t1437571

Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
2013-08-02, 11:18
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Överklass är ju minst sagt rolig att definiera. Det syns definitivt inte bara genom att titta på inkomst, man kan heller inte titta på det materiella då många vanliga Svensson kan ha det lika gott ställt rent materiellt. Det sitter i uppväxten, släkten och mycket mer.

Det sitter i hur du för dig ute bland människor, hur din släkt ser ut och vad du sysslar med på fritiden respektive arbetet. En gemensam faktor är nog att de som verkligen är överklass aldrig själva ser sig som överklass utan det är fullständigt normalt för dem hur de lever och för sig. Det brukar väl sägas att man inte blir överklass utan att man föds in i det.

Min generella uppfattning:
- Diskutera aldrig politik öppet.
- Tala aldrig om hur dyrt/billigt något är, eller hur mycket du tjänar, eller pengar ö.h.t. för den delen.

- Ha en väl ansedd hobby. (Båtar, segling, jakt eller någon sport)
- Efternamnet säger en hel del, men visst kan man vara överklass med ett -sonnamn.
- Bo fint, men överdriv inte.
- Ha en väl ansedd utbildning.
- Ha ett väl ansett yrke.
- Bete dig artigt och se till så att du kan de sociala koder som förväntas av dig.

Detta tycker jag är det tristaste med överklassen (förutom att de suger ut proletariatet); att det finns samtalsämnen som är tabu. Jag diskuterar gärna allt möjligt (inklusive politik) med vänner likväl som främlingar, utan att för den skull hetsa upp mig om någon har en avvikande åsikt. Om man inte får diskutera politik är det i förlängningen mycket man inte får diskutera, inklusive religion, historia, mycket kultur, etc., ja humaniora och samhällsvetenskap överlag kan anses vara potentiellt politiskt laddat. Inte konstigt att så många i överklassen är aptrista att umgås med.
Det där med pengarna är lite mer förståeligt, det handlar väl om någon slags ödmjukhet och att man inte vill skryta med sina tillgångar.

Kan tillägga: Ta inte av dig skorna inomhus!
Citera
2013-08-02, 13:03
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Detta tycker jag är det tristaste med överklassen (förutom att de suger ut proletariatet); att det finns samtalsämnen som är tabu. Jag diskuterar gärna allt möjligt (inklusive politik) med vänner likväl som främlingar, utan att för den skull hetsa upp mig om någon har en avvikande åsikt. Om man inte får diskutera politik är det i förlängningen mycket man inte får diskutera, inklusive religion, historia, mycket kultur, etc., ja humaniora och samhällsvetenskap överlag kan anses vara potentiellt politiskt laddat. Inte konstigt att så många i överklassen är aptrista att umgås med.
Det där med pengarna är lite mer förståeligt, det handlar väl om någon slags ödmjukhet och att man inte vill skryta med sina tillgångar.

Kan tillägga: Ta inte av dig skorna inomhus!
Fast nu stämmer det ju inte att personer ur överklassen inte får diskutera politik... När det gäller rojalitet i konstitutionella monarkier så stämmer det väl lite, kungafamiljen i Storbritannien får ju enligt lag varken rösta eller ha uttalade politiska ställningar... Men annars så är det förstås olika från överklassällskap till överklassällskap... Det är ju lika fördomsfullt att tänka sig överklassen som en homogen grupp med gemensamma värderingar som att tänka sig medelklassen som en sådan...

Och förresten, du har väl inte missat att det finns en hel del yrkespolitiker, historiker, religionsvetare, kulturpersonligheter, etc som kommer från överklassen?? Såå tabu kan ämnena alltså inte vara...
Citera
2013-08-02, 20:46
Medlem
Basfrostens avatar
Dags att säga mitt. Namnet är Leijonhufvud som tidigare nämnts i tråden, är 58 år och bor i Bromma (om det spelar någon roll). Jag är en utböling, arvlös på morssidan och mot min vilja friherre på svärdssidan. Det mesta som kommit upp i tråden är gissningar och stereotyper, så det är mitt uppdrag att jämna dessa med marken.

Man är inte mer "överklass" än man gör sig till. Saken är att man anpassar sig, och sådant går hand i hand med god uppfostran. Om far aldrig tog av sig skorna, gör man inte det heller. Använder mor Häxan Silverputs, gör man det också. Man är inte mer än sin omgivning, och det påverkar en också i vuxen ålder.

Angående namn: Man blir väl döpt till vad släkten tycker är bra. Jag heter Sven efter min far, och hans far hette Johan. Gammelfarmor bestämde, och nu när hon är bortgången är det min fru som bestämmer. Mina barns namn talar jag inte om.

Bilen jag kör är en vanlig, hederlig Volvo X70, för den är enkel. Jag är också något bekväm, så vi går bra ihop. Snobberi och dylikt är avskyvärt, ingen är mer värd än någon annan, och gör man sig till i mitt hus åker man ut. Artighet och bestämdhet - mitt motto.

Så TS, hoppas du fått svar. Skriver mer när jag orkar, ska lägga på mig ett kilo till samt en prilla. Sov gott!
Citera
2013-08-03, 22:36
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Dags att säga mitt. Namnet är Leijonhufvud som tidigare nämnts i tråden, är 58 år och bor i Bromma (om det spelar någon roll). Jag är en utböling, arvlös på morssidan och mot min vilja friherre på svärdssidan. Det mesta som kommit upp i tråden är gissningar och stereotyper, så det är mitt uppdrag att jämna dessa med marken.

Man är inte mer "överklass" än man gör sig till. Saken är att man anpassar sig, och sådant går hand i hand med god uppfostran. Om far aldrig tog av sig skorna, gör man inte det heller. Använder mor Häxan Silverputs, gör man det också. Man är inte mer än sin omgivning, och det påverkar en också i vuxen ålder.

Angående namn: Man blir väl döpt till vad släkten tycker är bra. Jag heter Sven efter min far, och hans far hette Johan. Gammelfarmor bestämde, och nu när hon är bortgången är det min fru som bestämmer. Mina barns namn talar jag inte om.

Bilen jag kör är en vanlig, hederlig Volvo X70, för den är enkel. Jag är också något bekväm, så vi går bra ihop. Snobberi och dylikt är avskyvärt, ingen är mer värd än någon annan, och gör man sig till i mitt hus åker man ut. Artighet och bestämdhet - mitt motto.

Så TS, hoppas du fått svar. Skriver mer när jag orkar, ska lägga på mig ett kilo till samt en prilla. Sov gott!

Du verkar dyka upp i samtliga trådar av den här karaktären. Vad jag har förstått har du knyten till "överklassen" eller t.om medlem? Trivs du med det? Eller finns det "Överklass" enligt dig, bara olika uppfostran och vissa sociala/samhällskoder?

Angående att tala om politik tycker jag det inte stämmer in särskilt bra. Det är väl snarare tabu på att blatant skryta och visa upp sig på ett oförskämt sätt. Jag tycker annars politiska eller samhällsaktuella samtal med sk överklasspersoner är otroligt mycket mer intressanta, nyanserade och intellektuella.
Jag tror att samtalen är mer konkreta och mer specifika, än att man t.ex säger att sossarna är bra för att de ger bidrag till fattiga eller invandringen borde minskas för de ändå är arbetslösa så talar man hellre om specifika och konkreta saker såsom händelser, undersökningar och historia.

Så enligt min bild är det inte tabu att prata politik, snarare att man gör det på en mer akademisk nivå utan att blanda in för mycket känslor och utan att trampa folk på tårna.
Citera
2013-08-04, 03:35
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Du verkar dyka upp i samtliga trådar av den här karaktären. Vad jag har förstått har du knyten till "överklassen" eller t.om medlem? Trivs du med det? Eller finns det "Överklass" enligt dig, bara olika uppfostran och vissa sociala/samhällskoder?

Angående att tala om politik tycker jag det inte stämmer in särskilt bra. Det är väl snarare tabu på att blatant skryta och visa upp sig på ett oförskämt sätt. Jag tycker annars politiska eller samhällsaktuella samtal med sk överklasspersoner är otroligt mycket mer intressanta, nyanserade och intellektuella.
Jag tror att samtalen är mer konkreta och mer specifika, än att man t.ex säger att sossarna är bra för att de ger bidrag till fattiga eller invandringen borde minskas för de ändå är arbetslösa så talar man hellre om specifika och konkreta saker såsom händelser, undersökningar och historia.

Så enligt min bild är det inte tabu att prata politik, snarare att man gör det på en mer akademisk nivå utan att blanda in för mycket känslor och utan att trampa folk på tårna.
Medlem och medlem, jag skulle inte vilja säga att överklassen är en klubb av något slag, utan snarare något folk hittat på. Samhället är mycket mer än över-, medel-, arbetare- och underklass, man får se till nyanserna. Ett praktexempel är kungen. Han är född till makt, med andra ord ett aktat och ansett ämbete, men jag anser att han inte sköter sina plikter på ett sätt som gagnar alla. Bara för han har en titel betyder det inte att han som person är en symbol för någon överhet, utan snarare tvärtom. Du vet säkert vad jag menar.

Det är fult att skryta, så det så.

Angående politik är det väl högst personligt, och det handlar om ämbete, personligt kännande, avkännande av situation samt intellektuell förfining. En lantgreve som arbetar som bonde är garanterat betydligt mer som en volvoraggare än en bohemisk stadstös. Bara för en person ser en annan som överklass får man dra alla över en kam, sådant är bara dumt och sannerligen inte ett trevligt beteende, och angående samtalsämnen: tänk inte för mycket på vad du talar om, utan hur du talar om det.
Citera
2013-08-04, 21:26
Medlem
Opiumtal18s avatar
Är du nyrik? Jag tror de kommer vara dina barn(om vill skaffa) som kommer bli överklassiga. De blir uppväxta med att pengar inte är något problem.

Angående bilar - själv jobbade jag lite på ett företag i stocksund. Där var det bara Bmw och Mercedes som gällde.

De där att börja med båtar tror jag kan vara nåt. De är faktisk mycke överklass inblandad i sjölivet, framförallt i Huvudstaden.

Man se du Överklassnytt, riktigt bra. haha garvar fortf. över Hatte von Strohlwasser - Kladdigt middag på Noppes

http://www.youtube.com/watch?v=VuwuXsjHZ-g
Senast redigerad av Opiumtal18 2013-08-04 kl. 21:29.
Citera
2013-08-07, 16:19
Medlem
jaybones avatar
Tror det största felet du gör är att läsa böcker för att passa in. Sådant märks. Viktigaste är självförtroendet och hur du för dig. Detta kan man inte läsa sig till tyvärr. Många ogillar människor som är strävare, som vill uppåt eller ljuger för att passa in. Om du har självförtroende till 100% mer än du har idag och står för vem du är/vart du kommer ifrån så är du redan lite mer acceptabel.

Det bästa rådet jag kan ge dig är att skaffa riktiga överklasskompisar och studera dessa. Så får du reda på vad man gör/pratar om/är någon stans/osv.

Skulle gissa på att du måste flytta till Stockholm för att hamna i rätt miljö. Blir enklast så.
Citera
2013-08-08, 20:45
Medlem
Kingbotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaybone
Tror det största felet du gör är att läsa böcker för att passa in. Sådant märks. Viktigaste är självförtroendet och hur du för dig. Detta kan man inte läsa sig till tyvärr. Många ogillar människor som är strävare, som vill uppåt eller ljuger för att passa in. Om du har självförtroende till 100% mer än du har idag och står för vem du är/vart du kommer ifrån så är du redan lite mer acceptabel.

Det bästa rådet jag kan ge dig är att skaffa riktiga överklasskompisar och studera dessa. Så får du reda på vad man gör/pratar om/är någon stans/osv.

Skulle gissa på att du måste flytta till Stockholm för att hamna i rätt miljö. Blir enklast så.
Jag kommer påbörja en utbildning i sinom tror det blir stockholm då. Jag har läst böcker för att få en djupare insikt i vett och etikett. Jag förstår att att läsa teori är en sak, det går ju inte att läsa en bok att lära sig cykla. Jag uppskattar ditt svar, gav mig mycket.

Någon som har mer tips? Jag såg en intervju med Jan Guillou. Han påstod exempelvis att flera små koder inom överklassen är ex. hälsa på alla utan problem, höga strumpor, skryt inte exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in