Citat:
Jag sålde min bostadsrätt precis innan sommaren men utbudet var så pass skralt att det knappt var värt att leta efter en ny, de visningar som var kunde ha budgivningar på 25% över utsatt pris och många såldes redan på privatvisningar innan den publika visningen (STHLM). Sen kan man väl debattera om varför utbudet är så pass skralt, det finns säkert flera orsaker till det. Augusti 2014 och utbudet av bostäder är lågt, påstås det.
Men är utbudet lågt i hela Sverige? Och är det ett litet utbud därför att både säljare och köpare nu, främst säljare, börjar bli lite väl giriga?
Isåfall kan en kulmen på prisutveckling hålla på att inträffa just nu. Vi har en intressant framtid framför oss om alltfler spekulanter börjar avvakta, de lägger märke till allt fler sänkta priser, de börjar avvakta än mer. Då kan det börja ta fart nedåt.
"Europas starkaste ekonomi" visar sig vara ännu en i raden av kreditdrivna ekonomier utan verkligt pålitlig grund. Det kan visa sig vara precis så.
Men är utbudet lågt i hela Sverige? Och är det ett litet utbud därför att både säljare och köpare nu, främst säljare, börjar bli lite väl giriga?
Isåfall kan en kulmen på prisutveckling hålla på att inträffa just nu. Vi har en intressant framtid framför oss om alltfler spekulanter börjar avvakta, de lägger märke till allt fler sänkta priser, de börjar avvakta än mer. Då kan det börja ta fart nedåt.
"Europas starkaste ekonomi" visar sig vara ännu en i raden av kreditdrivna ekonomier utan verkligt pålitlig grund. Det kan visa sig vara precis så.
För min del finns det för många triggers med möjlig påverkan på nedåtsidan framöver (nyval med eventuellt höjda skatter, modifieringar av ränteavdrag, regleringar i banksektorn, en medvetenhet kring skuldsättning både i media, hos politiker och finansmarknad och på längre sikt en högre ränta förstås) och det räcker att slänga ett öga på hox index för att förstå att den här takten inte kan fortsätta som den gjort hittills, därmed inte sagt att det behöver komma ett prisfall.
Det är extremt lätt att bli fartblind när man själv hela tiden kan finansiera sitt köp med värdestegringen från föregående bostad, men om man sätter sig in i de som ska ta sig in på marknaden för första gången och inser att det är näst intill omöjligt så borde kanske någon form av varningsklocka ringa. Jag har i alla fall hyrt en bostad i andra hand för första gången i mitt liv, och även om jag hellre skulle köpt igen och dessutom med dagens låga räntor hade erhållit en lägre månadskostnad (men för hur länge?) känns det som en stor finansiell risk att ta just nu. Tiden får utvisa.