2014-08-25, 20:45
Medlem
Prots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Augusti 2014 och utbudet av bostäder är lågt, påstås det.

Men är utbudet lågt i hela Sverige? Och är det ett litet utbud därför att både säljare och köpare nu, främst säljare, börjar bli lite väl giriga?

Isåfall kan en kulmen på prisutveckling hålla på att inträffa just nu. Vi har en intressant framtid framför oss om alltfler spekulanter börjar avvakta, de lägger märke till allt fler sänkta priser, de börjar avvakta än mer. Då kan det börja ta fart nedåt.

"Europas starkaste ekonomi" visar sig vara ännu en i raden av kreditdrivna ekonomier utan verkligt pålitlig grund. Det kan visa sig vara precis så.
Jag sålde min bostadsrätt precis innan sommaren men utbudet var så pass skralt att det knappt var värt att leta efter en ny, de visningar som var kunde ha budgivningar på 25% över utsatt pris och många såldes redan på privatvisningar innan den publika visningen (STHLM). Sen kan man väl debattera om varför utbudet är så pass skralt, det finns säkert flera orsaker till det.

För min del finns det för många triggers med möjlig påverkan på nedåtsidan framöver (nyval med eventuellt höjda skatter, modifieringar av ränteavdrag, regleringar i banksektorn, en medvetenhet kring skuldsättning både i media, hos politiker och finansmarknad och på längre sikt en högre ränta förstås) och det räcker att slänga ett öga på hox index för att förstå att den här takten inte kan fortsätta som den gjort hittills, därmed inte sagt att det behöver komma ett prisfall.

Det är extremt lätt att bli fartblind när man själv hela tiden kan finansiera sitt köp med värdestegringen från föregående bostad, men om man sätter sig in i de som ska ta sig in på marknaden för första gången och inser att det är näst intill omöjligt så borde kanske någon form av varningsklocka ringa. Jag har i alla fall hyrt en bostad i andra hand för första gången i mitt liv, och även om jag hellre skulle köpt igen och dessutom med dagens låga räntor hade erhållit en lägre månadskostnad (men för hur länge?) känns det som en stor finansiell risk att ta just nu. Tiden får utvisa.
2014-08-25, 20:53
Medlem
Prots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad var det nu alla bubbelbabblare sa skulle hända efter valet, en massa nya hårdare regler, allt skulle bli tuffare och prierna skulle störtdyka...

Hur kommer det då sig att sossarna nu vill lätta på bolånetaket, det skulle väl inte ske?
http://www.di.se/artiklar/2014/8/25/s-flaggar-for-att-latta-pa-bolanetaket/
Fast som artikeln påpekar vill hon ju ersätta det med amorteringskrav. Jag håller med om att bolånetaket främst blivit ett hinder för förstagångsköpare, snarare än den prisdämpande effekt man hoppades på. För de som redan varit inne i en stigande marknad flera år är 15% inte ett problem.
2014-08-25, 21:00
Medlem
Det känns som vi i Sverige har en tämligen unik situation. Visst finns det risk för en krasch men samtidigt måste man ju ha någonstans att bo. Det finns ju inga alternativ när vi fyller på Sverige med 100.000-150.000 nya personer per år. Dessutom vill svenskarna bo segregerat. Varenda kvadratmeter i sthlm är ju i princip bebyggd och ytterområdena fylls på av invandrare.
2014-08-25, 21:03
Medlem
S lättar på bolånetaket.
Citat:
Socialdemokraterna kan tänka sig att lätta på bolånetaket då det slår mot förstagångsköpare.
(S) vill elda på med ökad skuldsättning under kommande mandatperiod. Men kan inte riktigt säga det rakt ut. Därför motiverar men det med att det lättar för unga att skuldsätta sig upp över öronen ... Ooops jag menar naturligtvis att köpa sig en bostad.

Med nuvarande regler kan förstagångsköpare bara skuldsätta sig till 85% av försäljningspriset. Och det tycker då (S) är i minsta laget.

Nu kan väl någon tänka att ja ja det går inte bankerna med på. Och det är nog riktigt om det inte var för en detalj. SBAB kommer omgående att bli mer vårdslösa. De har staten som ägare och behöver inte tänka på någon kommande kris. Staten skulle då ta pengar av skattebetalarna och göra kapitaltillskott i sin egen bank, för att täcka kreditförlusterna. Vi vet sedan tidigare att den gör så.

Privatbankerna tvingas då också bli lika vårdslösa annars tar SBAB kunderna.

Nu till kontrollfrågorna:
a) Inser (S) att detta bara drar upp priserna så det iaf blir lika svårt för förstagångsköpare att låna sig en bostad. Eller är dom så korkade att dom inte förstår det?

b) kommer ett antal ungdomar med underkänt i matte att rösta på (S) för att dom gör det lättare att köpa sig en borätt?

c) Om man också inför amorteringskrav så reduceras inkomsten hushållet kan röra sig med och därmed förmågan att betala ränta. Innebär amorteringskrav att bankernas lånetak i praktiken sänks. (Vi får bortse från SBAB här).
2014-08-25, 21:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prot
Fast som artikeln påpekar vill hon ju ersätta det med amorteringskrav. Jag håller med om att bolånetaket främst blivit ett hinder för förstagångsköpare, snarare än den prisdämpande effekt man hoppades på. För de som redan varit inne i en stigande marknad flera år är 15% inte ett problem.

Jo men om du har hängt med vad bubbelbabblarna här i tråden skrivit så har de varit övertygade om att det bara finns en nedsida och ingen uppsida. Själv har varit betydligt mer balanserade och sagt att det finns faktorer som kan påverka åt olika håll men att summan av allt talar för fortsatt uppgång.
2014-08-25, 21:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
S lättar på bolånetaket.

(S) vill elda på med ökad skuldsättning under kommande mandatperiod. Men kan inte riktigt säga det rakt ut. Därför motiverar men det med att det lättar för unga att skuldsätta sig upp över öronen ... Ooops jag menar naturligtvis att köpa sig en bostad.

Med nuvarande regler kan förstagångsköpare bara skuldsätta sig till 85% av försäljningspriset. Och det tycker då (S) är i minsta laget.

Nu kan väl någon tänka att ja ja det går inte bankerna med på. Och det är nog riktigt om det inte var för en detalj. SBAB kommer omgående att bli mer vårdslösa. De har staten som ägare och behöver inte tänka på någon kommande kris. Staten skulle då ta pengar av skattebetalarna och göra kapitaltillskott i sin egen bank, för att täcka kreditförlusterna. Vi vet sedan tidigare att den gör så.

Privatbankerna tvingas då också bli lika vårdslösa annars tar SBAB kunderna.

Nu till kontrollfrågorna:
a) Inser (S) att detta bara drar upp priserna så det iaf blir lika svårt för förstagångsköpare att låna sig en bostad. Eller är dom så korkade att dom inte förstår det?

b) kommer ett antal ungdomar med underkänt i matte att rösta på (S) för att dom gör det lättare att köpa sig en borätt?

c) Om man också inför amorteringskrav så reduceras inkomsten hushållet kan röra sig med och därmed förmågan att betala ränta. Innebär amorteringskrav att bankernas lånetak i praktiken sänks. (Vi får bortse från SBAB här).

Man ska inte underskatta vänsterpolitikers okunskap om ekonomi.
2014-08-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Augusti 2014 och utbudet av bostäder är lågt, påstås det.

Men är utbudet lågt i hela Sverige? Och är det ett litet utbud därför att både säljare och köpare nu, främst säljare, börjar bli lite väl giriga?

Isåfall kan en kulmen på prisutveckling hålla på att inträffa just nu. Vi har en intressant framtid framför oss om alltfler spekulanter börjar avvakta, de lägger märke till allt fler sänkta priser, de börjar avvakta än mer. Då kan det börja ta fart nedåt.

"Europas starkaste ekonomi" visar sig vara ännu en i raden av kreditdrivna ekonomier utan verkligt pålitlig grund. Det kan visa sig vara precis så.

Jag tror du har rätt och oftast kommer kulmen och prissänkningarna först på objekt i kategorin "high end" för att sedan smitta av sig på resten av marknaden.

Hur ser prisutveckligen ut för de dyraste objekten, blir de sålda eller tvingas priserna sänkas?
2014-08-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Hur ser prisutveckligen ut för de dyraste objekten, blir de sålda eller tvingas priserna sänkas?

High end säljs oftast innan visning. En lägenhet är ytterst sällan ute mer än två veckor på hemnet. En bra lägenhet som går till visning har oftast en hetsig budgivning. En dålig lägenhet går alltid för acceptpris. Så ser det ut.
2014-08-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
High end säljs oftast innan visning. En lägenhet är ytterst sällan ute mer än två veckor på hemnet. En bra lägenhet som går till visning har oftast en hetsig budgivning. En dålig lägenhet går alltid för acceptpris. Så ser det ut.

Jag har svårt att tro att high-end-objekten har en hetsig budgivning det är inte så många som rör sig i de prisklasserna men vi kanske har olika syn på vad som är high-end.
2014-08-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
Jag har svårt att tro att high-end-objekten har en hetsig budgivning det är inte så många som rör sig i de prisklasserna men vi kanske har olika syn på vad som är high-end.

Det är väl ändå relativt typobjekt och läge! Inte absolut prisklass.

Vad är high-end för dig?
2014-08-25, 21:44
Medlem
Skit i att svara då. Jag pratar om 2-3or innanför tullarna i Stockholm. Du? 20 milj villa på solsidan?
2014-08-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weridjfd
Skit i att svara då. Jag pratar om 2-3or innanför tullarna i Stockholm. Du? 20 milj villa på solsidan?

Lugn och fin, vi har ingen chatkonversation.

High-end är för mig när vanliga Svenssons inte kan betala även om de bönar och ber banken om mer lån, för mig har det inte med storlek att göra utan prisklass. Säg från 8-10 miljoner och uppåt klassar jag nog som high-end.

Syftar i första hand på lägenheter.
Senast redigerad av Askarsson 2014-08-25 kl. 21:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in