2013-07-10, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Ni som läst systemvetenskap, vad jobbar ni med idag?
Ni som pluggar systemvetenskap, vad tycker ni om utbildningen och hur långt har ni kommit? Vad är svårast i utbildningen?

Ni som läser systemvetenskap hur mycket intresse hade ni för programmering från början?

Verkar som ett intressant program som leder till någolunda vettiga yrken, om jag nu tycker sommarprogrammering är ganska trist, är det stor chans att detta program inte är något för mig?

Tänker då främst på att det är ett samhällsvetenskapligt och inte bara teknologiskt program.
Citera
2013-07-10, 08:33
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ni som läser systemvetenskap hur mycket intresse hade ni för programmering från början?

Verkar som ett intressant program som leder till någolunda vettiga yrken, om jag nu tycker sommarprogrammering är ganska trist, är det stor chans att detta program inte är något för mig?

Tänker då främst på att det är ett samhällsvetenskapligt och inte bara teknologiskt program.

Om du tycker programmering är så pass trist så borde du inte söka dig till en IT-utbildning. Ett intresse för programmering och IT bör man nog besitta om man vill jobba inom denna bransch. Man behöver således inte vara någon Steve jobs men om man tycker det är trist så bör du nog inte studera systemvetenskap. Ett intresse för ämnet bör man också ha för att kunna lyckas senare efter utbildningen. De flest inträdes-tjänster är just inom utveckling då programmering är ett viktigt element.
Citera
2013-07-11, 14:05
Medlem
Sumsarrs avatar
Jag kommer att börja läsa civ. datateknik till hösten och undrar givetvis: Något jag bör tänka på innan jag börjar? Har redan läst sommarmatematik såväl som sommarprogrammering och utöver det har jag en del erfarenhet med Python.

Borde jag satsa på att läsa lite extra matematik? Börja kika lite på Java?
Citera
2013-07-11, 17:32
Medlem
Biggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Jag kommer att börja läsa civ. datateknik till hösten och undrar givetvis: Något jag bör tänka på innan jag börjar? Har redan läst sommarmatematik såväl som sommarprogrammering och utöver det har jag en del erfarenhet med Python.

Borde jag satsa på att läsa lite extra matematik? Börja kika lite på Java?

Java är alltid trevligt
Citera
2013-07-11, 20:08
Medlem
Sitkins avatar
Citat:

Det är bara du som kan svara på frågan. Visst, det är inte bara programmering ni kommer läsa men ni kommer läsa en hel del programmering. Det finns många i utbildningen som inte gillar det och väljer att inrikta sig mer mot analysering av processer eller projektledning. Tänk bara på att det är ganska svårt att få ett jobb som projektledare i arbetslivet ,om man inte har jobbat några år ex. som programmerare, oavsett hur många kurser inom projektledning, organisationer och psykologi man har läst. Om man å andra sidan har skaffat kontakter eller har meriter sedan tidigare kan det vara enklare att få ett jobb som projektledare.

Jag hade intresse för programmering innan jag började utbildningen men kunde väldigt lite c++ när jag började. Medan andra studenter som har valt utbildningen utan något intresse för systemvetenskap fick vara ubåtar(lärarna kallar studenterna som dyker upp bara för att fråga hur arbetet går och sedan "försvinner" igen för ubåtar) i alla projektarbeten utan att tillföra något alls till gruppen. Hamnar man med en eller i värsta fall två st sådana typer i en gruppuppgift så förstår man ganska snabbt att man får göra hela arbetet(minst 4000 ord) själv. Nästan alla kurser , 4-5 kurser termin, brukar ha minst ett grupparbete.

Jag tyckte också att sommarprogrammeringen var ganska tråkigt men det berodde främst på att jag inte fick någon universitetskänsla. Gillar du inte programmering så kommer du med största sannolikhet få det jobbigt när programmeringen drar igång. Men det är fortfarande svårt att avgöra om du kommer gilla den eller ej eftersom, som du säger, systemvetenskap handlar inte bara om programmering utan också att förstå de 10-tal andra faktorer som präglar informationssystemet.
Senast redigerad av Sitkin 2013-07-11 kl. 20:18.
Citera
2013-07-12, 01:01
Medlem
HAND5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIR
Ni som läst systemvetenskap, vad jobbar ni med idag?
Ni som pluggar systemvetenskap, vad tycker ni om utbildningen och hur långt har ni kommit? Vad är svårast i utbildningen?

Jag ska börja mitt tredje år Systemvetenskap på UU och gillar det skarpt! Självklart finns det både bättre och sämre lärare men överlag gillar jag utbildningen. Instutionen har bra kontakt med föreningen och det är lätt att påverka utbildningen.

Det jag tycker har varit svårat hittills har varit Algoritmik och Algoritmer och Datastrukturer. Den första på grund av att jag aldrig haft en hjärna för "matte-tänket" och den andra på grund av då dåliga kunskaper inom programmering.
Citera
2013-07-12, 01:27
Medlem
Citat:

Visst finns intresset för programmering men aldrig så att jag sitter på fritiden och filar på något. Systemvetenskap handlar ju om så mycket mer än just programmering.
Gillar man programmering och ser sig själva arbeta med det bör Datavetenskapliga-programmet väljas.
Citera
2013-07-17, 18:27
Medlem
Hej alla flitiga systemvetare!

Ska själv börja linjen nu till höst trots att jag knappt vet vad en dator är och behöver lite hjälp när det gäller kurslitteraturen.

De inledande kurserna jag kommer läsa är programutveckling med Java och utveckling av informationssystem. I meddelandet jag fick från skolan står det att vi kommer använda oss av Bennet, S, McRobb, S. & Farmet, R. Object-Oriented Systems, Analysis and Design och Deitel, P.J. & Deitel, H.M. Java How To Program. I samma meddelande står det även att det fungerar med andra upplagor av böckerna också men ev. läsanvisningar kanske inte stämmer helt och hållet.

Någon här som har erfarenhet av att använda sig av den rekommenderade kurslitteraturen fast i en annan upplaga? Blir det svårt att hänga med eller är det bara lite mindre bekvämt?

Då jag är helt ny på området kommer jag nog hålla mig till de rekommenderade böckerna. Nu kommer nästa fråga. Finns det många slantar att spara när det gäller kurslitteraturen? Kollade upp de två böckerna jag är ute efter på sidan Bokfynd och såg att skillnaderna i pris varierar enormt mycket mellan de olika nätbokhandlarna. Ta boken Java How To Program som ett exempel, den kostar 1000-1300 kr på våra svenska nätbokhandlar. Samma bok hittar du på amerikanska Alibris för endast 196 kr. Låter nästa för bra för att vara sant.
Citera
2013-07-17, 20:30
Medlem
Ymir1s avatar
Vad är det som har hänt med det här programmet!?
Låg inte intagningspoängen på typ 12 för 2 år sen bara och nu är det över 17?
// halvsur kille som kom in som reserv
Citera
2013-07-18, 16:54
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ymir1

Fått en del uppmärksamhet i media senaste året.
Citera
2013-07-30, 21:21
Medlem
Ni som läser denna linje - hur är uppdelningen killar/tjejer?

Funderar på att söka in nästa höst, men kom att tänka på att det kanske är 80-90% killar som söker denna utbildning?

Inte jättelockande att bara gå med killar
Citera
2013-07-31, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ymir1

Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Fått en del uppmärksamhet i media senaste året.

För det första så har platserna på programmen blivit mindre och för det andra så är det fler som vill studerar idag. En systemvetarexamen står starkt idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in