Citat:
=icarus_gbg|44524436]Det är ingenting som enbart handlar om att vi inte längre tar åt oss religion som vi förr gjorde. Det handlar om mycket annat.
Varje samhälle som rör sig bort från religion är dömt att misslyckas. Det tar givetvist lång tid innan det sker men et samhälle fritt från religion kommer aldrig att lyckas.
Citat:
Sen att det är synd håller jag med om. Eller håller med om jag antar att du som jag hellre hade sett ett samhälle där man kunde låna socker av grannen.
Det där med sockret var bara ett ex. Men visst hade jag velat se ett samhälle där varje individ så en själ bakom en människa istället för bara en kropp, en vilja bakom en människa istället för prestanda, men framför allt en människa bakom varje namn. Så är det tyvärr inte och så blir det inte.
Citat:
Det ironiska är att jag tror religion har hjälpt samhället att gå mot vad det idag är. Hade vi behandlat alla människor som jämlikar och inte dömt utefter hur de ser ut, vad de tror på eller vart de föddes hade världen sett annorlunda ut. Idag placeras man in i fack. Är du en praktiserande muslim är det vad du är. Jag hade hellre sett dig och alla andra lägga sina fackindelningar på hyllan.
Jag tror inte att vi människor är kapabla till att behandla varann jämlika, vi har en vilja till att eftersträva det men vår girighet och glupskhet är större än viljan till jämlikhet och medmänsklighet tyvärr.
Citat:
Det är inte sant att religion garanterar någon rättvisa. Bara det faktum att du blir tilldelad en religion beroende på vart dina föräldrar har sina rötter är väl ett stålande exempel på hur orättvis religion fungerar. Att du efter puberteten blir mördad ifall du vänder ryggen till islam är inte heller rättvist i mina ögon.
Religionen garanterar rättvisa på det sättet att alla människor är lika inför Gud. Ingen människa döms utefter vilken hudfärg han/hon har, hur mycket han/hon tjänar, hur mycket han/hon kan betala för att muta och slippa straff, vilken ras man tillhör, vilken familj man tillhör, om man är artist, läkare, filosof osv. Det enda som räknas är att en människa ska vara god och göra gott. Det är rättvisa. 100%ig rättvisa skipas i nästa liv.
Citat:
Resten håller jag självklart med dig om. Det är humant att sträva efter jämställdhet. Det kan man göra helt utan religion.
eftersträva det kan man göra men att uppnå det är en annan sak.
Citat:
Tills jag hittat en bild (om inte den längre ner i tråden ifrån någon annan var bra nog) får du väldigt gärna skicka en bild eller ett filmklipp där en gud, eller annan kraft, placerar tre stenar på varandra. För det handlade väl om att det måste till en vilja för att placera tre stenar på varandra? Ifall det inte finns något sådant exempel, inte ens ifrån din eller en annans gud, är argumentet dött.
Nu reducerar du Gud till filmklipp och bilder. Om du för ett ögonblick tänker på vad du begär kanske du tar tillbaka det du skrev. Vi vet att universum är väldigt stort, så stort att vi ibland finner det hela väldigt onödigt, vi vet hur förbluffande liv är, hur fantastisk människokroppen är men mer fantastisk hur hennes hjärna är och funkar, du menar alltså på att du vill se universums, livets, människans skapare i ett klipp och bild. Tycker du att man borde kunna fånga en allsmäktig Gud, skaparen till universum och liv och allt annat på bild och klipp?
Men stenarna menade jag nåt helt annat än det du har tolkat det som.
Här är en bild: Några stenar har lagts på varann, när du ser bilden tänker du då att någon har gjort det eller att det har blivit så av sig själv?
http://www.google.se/search?q=tre+stenar+p%C3%A5+varann&bav=on.2,or.r_q f.&bvm=bv.49784469,d.bGE,pv.xjs.s.en_US.MpiVkF51mp A.O&biw=1188&bih=492&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=h0H2UdLe FOaq4ATL74DQDg#facrc=_&imgdii=_&imgrc=CiNqPvp80MlL qM%3A%3BvjBDagsLfFOLAM%3Bhttp%253A%252F%252Fcdn1.c dnme.se%252F533232%252F6-3%252Fi mg_4123_51e6ed5f9606ee2a37899ddc.jpg%3Bhttp%253A%2 52F%252Fsullans.blogg.se%252F%3B600%3B449
Kunde dessa stenar någonsin någon gång läggas på varann av sig själva?
Citat:
Bevis för mig är när jag med något av mina egna sinnen kan bekräfta det påstådda.
Men det som finns utanför boxen då? Exsisterar inte de för att vi inte kan fånga de med våra sinnen? Du kan inte se mina tankar, du kan inte känna de , lukta på de höra de eller ta på de men de finns där sekundligen.
Citat:
Givetvis och inget av våra perspektiv är fel.
Precis.
Citat:
Skillnaden som jag ser det är att ett vetenskapligt expreiment går att upprepa av andra ifall du är osäker på gårdagens texter. Att bevisa andra världskriget går genom bilder, filmer, dokumentation av oräkneliga personer och länder med mycket mera. Jag vet att det bara var ett exempel men jag vill ändå att du förstår min tankegång runt bevis och texter.
Men lägg märke till att jag skrev såhär: Kan vi bevisa att andra världskriget har ägt rum om vi endast fick infon i böcker och skrifter? Jag nämnde inget om klipp, bilder för att jag ville ha samma premisser som vi använder oss av vad gäller koranen och bevisbördan.
Att det är många som tror på nåt innebär inte att det är sant brukar jag ofta höra från ateister när man ibland påpekar det är miljarder och åter miljarder människor som tror på Gud. Därför tycker jag att vi ska använda oss av samma premisser; alltså bara för att oräkneliga personer och länder säger att andra världskriget har ägt rum innebär inte att vi kan ta det som bevisbörda.
Citat:
Det du säger sedan är alltså att ifall det finns en allsmäktig gud så "vet" man om det? Det borde betyda att det i min värld inte finns någon.
Om du förnekar exsisten av allt du inte vet om så är det nog så att en allsmäktig Gud inte existerar i din värld. Men utanför din värld då? i andras världar?
Citat:
Vilket gör att jag nästan mer tror på att han är en gud än att din gud finns. Inget illa ment.
Då menar du alltså på att du tror på att en människa av kött och blod som är beroende av allt en människa är beroende av är en gud? Det får du tro om du vill. Men fundera över detta en liten stund.
Citat:
Det gjorde jag antagligen. Betyder alltså versen att den sprängda himlen och skalven skulle kunna hända?
Nej, inte att den skulle kunna hända. Men syftet med beskrivning och liknelsen är att människan ska reflektera över vad hon yttrar om sin skapare. Inte att det har hänt och inte att det skulle kunna hända men ett sånt yttrande kan liknas vid ett sånt scenario. Vacker beskrivning som jag inte kan hitta någon annanstans och inga andra beskrivningar som kan liknas vid det.
Citat:
Alla världens religioner kan med andra ord ses som teorier. Det är ingen vinst i debatten för mig som jag ser det utan ett förtydligande för min egen del
Beror återigen hur vi ser på detta.