2013-07-29, 06:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Läs Spindelfridas inlägg ovan istället! Där har du med 99,82% sannolikhet det verkliga upphovet till ryktet om den uppbrända bilen. Det var ju tydligen inte ens nån koppling med "AB". Vederbörande var istället FB-vän med en FB-vän till offret och bilen anmäldes stulen och uppbränd den 19:e maj. 2 veckor efter försvinnandet alltså, men flera dagar före upptäckten av kroppsdelarna och anhållandet av KJ.

Det tråden behöver (liksom de flesta krimtrådar) är inte fler "teorier" utan fakta. Sen är vi däremot några stycken som vet hur mycket oreda och strul som skapas i trådarna ofta pga felaktiga fakta, missuppfattningar, förvrängningar och gissningar som tas för sanning av andra. Vi försöker när vi orkar stämma i bäcken så gott det går så att man slipper att lägga massa tid och kraft på saker som är helt oväsentliga eller rentav helt felaktiga. Ditt "bilspår" är med med all säkerhet det, en ren "anka" helt enkelt. Men visst: Har du fakta som visar att det faktiskt finns en annan uppbränd bil som verkligen tillhörde "AB" och som alla i tråden har missat i flera månader så vore det förstås väldigt intressant. Men jag tvivlar för att uttrycka det milt.

Jag skulle inte avskriva den utbrända mercan och dess ägare som absolut ointressanta i det här .. Mercan kan ha tjänstgjort på något sätt och bränts för att undanröja spår.
Citera
2013-07-29, 06:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Man får ju utgå ifrån att polisen noga har kollat de bilar som brann i området 4-23/5. Har för mig att det var 2 eller 3 stycken som "stals" och brann under den perioden.
Visserligen lånar/byter ju folk bilar med varandra så den som stod som ägare kanske både saknade koppling till VB och hade alibi... Om nu detta med utbrända bilar har någon relevans.

Om 2 eller 3 bilar brunnit under den intressanta perioden kan man nära nog utgå ifrån att någon av dessa bilar kan kopplas till på Vatchareeya Bangsuans försvinnande och mordet på henne.
Citera
2013-07-29, 07:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag är naiv som inte bara tror utan även är tämligen säker på att KJ är skyldig. Däremot är jag mer orolig att polisen inte klarar att ro detta i land. Det beror bland annat på de menlösa förhören de håller och att det finns en risk att de arbetar utifrån en felaktig hypotes.

En farhåga som jag delar. Det torde finnas få exempel på att svensk polis genom egen kompetens och helt utan tips från allmänheten lyckats klara upp ett spaningsmord. Om ens något sådant exempel. Utan avgörande tips från allmänheten är polisen i Sverige hjälplös, det är en yrkeskår som knappast kan överskattas tillräckligt. Hemskt, men sant.
Citera
2013-07-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om Vatchareey Bangsuan utsatts för det jag misstänker att hon utsatts för är rättspsykiatrisk vård uteslutet. Påföljden blir livstid fängelse, då jag tror att hon torterades svårt innan hon avlivades.

Verkar som om du missat att det genomförts en liten sinnesu ndersökning på GM och att man kom fram till att det fanns skäl att säga att han såväl vid brottet som alltjämt lider av allvarlig psykisk störning. Därför kommer GM att i fall han döms genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning och om den utfaller med samma resultat är fängelse helt uteslutet. Oavsett hur mordet gått till!!
Citera
2013-07-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggeball
Skulle verkligen veta vad dessa familjemedlemmar gjorde denna kväll eller syna deras alibin.

Om du läser igenom tråden finns just detta väl redovisat här i tråden!
Citera
2013-07-29, 09:53
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
KJ syntes tydligen vid ödehuset ngn av dessa dagar. Han kanske vet om att han har span på sig och lyckas smita iväg.
Kanske har MPS varit nära där han förs haft/styckat liket, kanske vill han själv låtsas hitta VB, för då skulle ingen misstänka honom.
Detta är om KJ är GM, annat scenario om det är ngn annan

Var det inte den 16/5 som KJ eventuellt synts till vid ödehuset enligt vittne?
Annat vittne säger att inga ben fanns i ödehuset omkring 19-20/5. Benen hittades 21/5. Minns jag fel ang dessa datum?
Det är med denna utgångspunkt jag menade att KJ omöjligen kan ha placerat benen där den 16/5. (Detta är ju inget nytt utan redan diskuterat i tråden tidigare).
Frågan är hur säkra vi kan vara på att de två vittnesuppgifterna stämmer.

Edit: Vi är ju säkra på att KJ hade span på sig under denna period. Gissar att inte ens polisen kan missa om KJ bär omkring med kroppsdelar. (Då kan man ju lugnt säga att polisen är inkompetent och det är dags för dem att be om hjälp från andra...).
Senast redigerad av ME077 2013-07-29 kl. 10:01.
Citera
2013-07-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Detta är det enda jag hittat som handlar om en uppbränd Mercedes.

Citatet från The Foreigner - https://www.flashback.org/sp43605843

"On another note;
Den silver färgade bil som blev annoncerad stulen i Luleå den den 19 Maj och därefter, i samma dygn, annoncerad hittad utbränd var en :
silver färgad Mercedes c 240 .
Den personen som ägde denna bil, personens initialer är PM, annoncerade sin bil stulen/bränd på sin FB den 19 Maj.
PM är FB venn med en av VB's FB venner, initialer DB, en karate kille, som postade på VB's FB den 4 Maj.
PM är fråm Boden och gick på samma skola som VB i Boden, Björknäsgymnasiet, PM är venner med 8 personer från det gymnasiumet.
PM är desutom FB venn med 8 personer som studerar på Luleå Tekniska Universitetet, samma ställe som VB studerade."
Var det inte en silverfärgad bil som setts vid FP ,någon trodde det var en BMW
Citera
2013-07-29, 10:30
Medlem
ME077s avatar
En sak som skulle kunna tala för att KJ är skyldig (vilket ju de flesta tror) är att det låter på advokat Forssberg som att han (advokaten) verkar ha gett upp för länge sen. Alltså att Forssberg (förstås) fått insyn i fler indicier och bevis än de få som kommit ut i media, och pga dem tror att KJ är skyldig.

Om Forssberg trodde att det fanns chans/risk att KJ var oskyldig kanske han skulle uttryckt och betett sig på annat sätt. Eller så bör KJ få en mer erfaren och engagerad advokat. (Ur rättssäkerhetssynpunkt).

Så länge vi inte få mer information än det som hittills framkommit i media så finns det faktiskt risk att allt är planterat, och en kompetent advokat skulle säkerligen hitta den vinkeln.
Citera
2013-07-29, 11:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Verkar som om du missat att det genomförts en liten sinnesu ndersökning på GM och att man kom fram till att det fanns skäl att säga att han såväl vid brottet som alltjämt lider av allvarlig psykisk störning. Därför kommer GM att i fall han döms genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning och om den utfaller med samma resultat är fängelse helt uteslutet. Oavsett hur mordet gått till!!

En stor rättspsykiatrisk undersökning kommer att visa att hinder för påföljden; tidsbestämt eller livstids fängelse för brottet KJ begått, inte föreligger. Livstid om Vatchareeya utsattes för tortyr innan hennes liv avslutades.
Citera
2013-07-29, 12:16
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
En stor rättspsykiatrisk undersökning kommer att visa att hinder för påföljden; tidsbestämt eller livstids fängelse för brottet KJ begått, inte föreligger. Livstid om Vatchareeya utsattes för tortyr innan hennes liv avslutades.

Kan du inte kolla i kaffesumpen igen och berätta lite mer om KJ:s psykiska konstitution, bevisläget i stort och möjligtvis var de resterande kroppsdelarna och mordvapnet kan återfinnas?

Vi andra här i tråden lider nämligen av en akut brist på tillförlitlig information som gör att vi inte kan uttala oss så tvärsäkert som du gör. (Undantaget är väl Jkpg83, vars kristallkula dock tycks ha hakat upp sig...)
Citera
2013-07-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Om du läser igenom tråden finns just detta väl redovisat här i tråden!

Bröllop den 30 april 2013 dottern T*s*
Födelsedag 5 maj 2013 dotten T*s*
Citera
2013-07-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Var det inte den 16/5 som KJ eventuellt synts till vid ödehuset enligt vittne?
Annat vittne säger att inga ben fanns i ödehuset omkring 19-20/5. Benen hittades 21/5. Minns jag fel ang dessa datum?
Det är med denna utgångspunkt jag menade att KJ omöjligen kan ha placerat benen där den 16/5. (Detta är ju inget nytt utan redan diskuterat i tråden tidigare).
Frågan är hur säkra vi kan vara på att de två vittnesuppgifterna stämmer.

Edit: Vi är ju säkra på att KJ hade span på sig under denna period. Gissar att inte ens polisen kan missa om KJ bär omkring med kroppsdelar. (Då kan man ju lugnt säga att polisen är inkompetent och det är dags för dem att be om hjälp från andra...).

Min fetning:
Om vi vänder på det där, att vittnesuppgifterna är det som är säkert, och det där med att han hade span på sig innan är mer osäkert. Vet inget säkert med att han haft span på sig då, däremot att de kom dit någon dag efter att första fynd hittats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in