2013-07-07, 19:32
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Om KJ haft alibi hade han varit avskriven. Det påstods att han varit hos sin bror och lyssnat på musik, men det var nog en allt för kort stund, om alls, för att det ska räcka som alibi.

Utan alibi, blodfläckar i bilen, den sista som såg VB, fortsätta som om inget hänt på sin feja, inte vilja prata om annat än vapen med försvararen (bekräftat i media) pekar tyvärr allt mot KJ. Han ville ogärna att man skulle söka i trakterna runt Råbäcken och försökte styra söket där, enligt uppgifter.

Självfallet är det så att ingen ska dömas utan tillräckliga bevis, det är en viktig rättsprincip, så om KJ släpps kommer han tyvärr att få leva med blickarna på sig. Eftersom han nu sitter på rättspsyk Öjebyn handlar det antagligen om att vid eventuellt frisläppande att fortsätta ge vård. Jag förstår inte hur KJs familj ska hantera detta, vilka känslor kommer de att ha? Tvivel, rädsla, glädje, sorg, vad?

KJ sörjde inte sin hund på sin feja, det enda vi sett är att hunden dök upp, och sedan var spårlöst borta, som om inget hänt. Det påminner starkt om VBs öde.

Jag smutsade inte ner minnet av min hund genom att lagga ut hennes bortgang pa facebook. Ett hemskt forum dar en massa folk, som egentligen inte bryr sig, kluddar ner vaggen med en massa hjartan for att synas.

Lagger inga varderingar i varfor KJ valde samma men antar att fb inte gav honom nagot just da. En "on-" och "off"-manniska fungerar just sa i a f.
Citera
2013-07-07, 19:32
Medlem
Citat:
. Han ville ogärna att man skulle söka i trakterna runt Råbäcken och försökte styra söket där, enligt uppgifter.. [/b]
Detta är intressant. Vet ngn om de gjort ett ordentligt sök där?
Vad var anledningen till att han inte ville att de skulle söka där? Ngn naturlig förklaring?
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-07-07 kl. 19:36.
Citera
2013-07-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Du har rätt i det du säger...flera har sagt atthon plågat djur och ngn gick in här och sa att en person inom vården sagt att han flått fyra hundar. Sedan så menar en del att han dödat sin hund.
Kikar man på hans FB så finns inga sådana indikationer så ingen vet om detta ens stämmer. Det är nog hur det blivit en trådsanning.
Angående spel av att döda är att flera sagt att han har ett intresse av militär och vapen samt att han ska ha sagt att han skulle vilja veta hur det känns att döda ngn...detta är också talsägen och spekulationer liksom nästan allt i denna tråd.
Han har också gillat en film Wargames som går ut på att döda. Kika på den så förstår du vad jag menar.
Inte mkt har egentligen framkommit av fakta och vi liksom åklagarna har inte mkt bevis.

OK! Tack.
Då har alltså inte mycket hänt här.
Citera
2013-07-07, 20:13
Bannlyst
Citat:
Du blir sällan arg på rätt personer. Det här var en manifestation och samling, gemenskap, för alla som mådde dåligt, däribland VBs mor. Din empatiska förmåga är väldigt klen, klart det var rätt av kommunalrådet att ställa upp. Han uttalade inget om KJs eventuella inblandning, det gör andra, och det kan man tyvärr inte undvika. Kommunalrådet skall ha fem stjärnor för sitt sätt att ställa upp och hantera tragedin. Drag lärdom! Klantiga s-politiker vimlar det av, särskilt i Gävle, men här har vi en som är på rätt sida snöret, den som handlar om förstånd och att läsa av människor.

Folk i Boden kommer att lida tills detta fasansfulla brott är uppklarat, och ett stort ansvar vilar på politikerna, hur man tillsammans går vidare i denna stad som är så liten att alla berörs på ett eller annat sätt.

Klart du kan undvika detta som kommunalråd, du går helt enkelt inte på dessa jippon
Så enkelt är det, siddu.
Bo Str*mbäck har inte läst av situationen och han har absolut inte hanterat en tragedi
utan han har varit med och skapat en för många berörda personer.

VB:s mor skulle säkert mer än gärna varit hemma men kände förmodligen
sig pressad att gå på detta spektakel där media tryckte upp kameror i hennes ansikte
som hon försökte dölja under gigantiska solglasögon.
Vilken fruktansvära pina detta måste ha varit för Fanta, för du tror väl inte att hon fatta vad dom sa i
sina tal med tanke på att hon annars måste ha tolk.

Eller så kommer du till insikt att VB:s mamma ordnade en buddistisk ceremoni utanför
ödehuset för VB och att den gemensamma stunden tillsammans med vänner runt sig passade henne
bättre än att säcka ihop på torget i Boden förmför folkmassor och reportrar.

Och av detta har du dragit slutsatsen att kommunalrådet får fem av fem stjärnor,
hur många stjärnor tror du KJ:s familj och hans bekanta ger Bo S?
Inget svar är nödvändigt för min del men skänk en tanke på KJ:s Farmor som du
brukar känna för när du letar svar på vart empatin finns att hitta.
Citera
2013-07-07, 20:34
Medlem
ME077s avatar
Ursäkta min okunskap nu, men är det så att KJ kan komma att släppas (omkring 12/7?) om inget nytt framkommer? Eller tror ni åklagaren begär förlängd häktning och får det beviljat?
Citera
2013-07-07, 20:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ursäkta min okunskap nu, men är det så att KJ kan komma att släppas (omkring 12/7?) om inget nytt framkommer? Eller tror ni åklagaren begär förlängd häktning och får det beviljat?
Jag tror åklagarna får förlängning så länge de väntar på SKL. Utredningen framskrider ju...
Citera
2013-07-07, 20:47
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Klart du kan undvika detta som kommunalråd, du går helt enkelt inte på dessa jippon
Så enkelt är det, siddu.
Bo Str*mbäck har inte läst av situationen och han har absolut inte hanterat en tragedi
utan han har varit med och skapat en för många berörda personer.

VB:s mor skulle säkert mer än gärna varit hemma men kände förmodligen
sig pressad att gå på detta spektakel där media tryckte upp kameror i hennes ansikte
som hon försökte dölja under gigantiska solglasögon.
Vilken fruktansvära pina detta måste ha varit för Fanta, för du tror väl inte att hon fatta vad dom sa i
sina tal med tanke på att hon annars måste ha tolk.

Eller så kommer du till insikt att VB:s mamma ordnade en buddistisk ceremoni utanför
ödehuset för VB och att den gemensamma stunden tillsammans med vänner runt sig passade henne
bättre än att säcka ihop på torget i Boden förmför folkmassor och reportrar.

Och av detta har du dragit slutsatsen att kommunalrådet får fem av fem stjärnor,
hur många stjärnor tror du KJ:s familj och hans bekanta ger Bo S?
Inget svar är nödvändigt för min del men skänk en tanke på KJ:s Farmor som du
brukar känna för när du letar svar på vart empatin finns att hitta.

Nu var det så att det var några kvinnor som engagerat sig för att visa VBs mor medmänniskornas stöd. Oerhört viktigt för en individ, oavsett språkkunskaper din översittare! Hjärtat språk är universellt, förstår du inte ens det? VBs mor säckar ihop hela tiden, oavsett var hon är, ensam, eller omgiven av stödjande människor. Det sörjande brukar berätta som det mest negativa under en sorgeprocess är när folk drar sig undan. Jag har själv erfarenhet av sådant här, och du verkar däremot gå genom livet oberörd och självisk som en isklump. Byt jobb om du har med medborgare att göra!

Om kommunalrådet tackat nej hade han blivit utmålad som en oempatisk djävul, siddu. Han visade vad som är viktigt att visa när en kommun landar i kris, och det är närvaro, och engagemang. Han markerade precis rätt, var god lär och lyssna framför allt.
Citera
2013-07-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror åklagarna får förlängning så länge de väntar på SKL. Utredningen framskrider ju...

Ja, förlängt får man säkert. Och visst, utredningen skrider och skrider, precis som landet Sveriges ökändhet för omänskligt långa häktningstider av oskyldiga (som alla är till att börja med) också skrider och skrider, till alla världens mest avlägsna hörn...

Man kan förstås fråga sig om förlängning egentligen är motiverad i nuvarande kända läge där åklagaren inte själv verkar anse att man har något på fötterna tillräckligt för rättegång? Särskilt när det gäller häktning av en individ som verkar vara så pass skör? Vilka möjligheter har egentligen en hårt övervakad frisläppt MT att sabotera en utredning som verkar ha gått i stå?

Överdriver konungariket Sverige det allmännas intresse av lagföring av, potentiellt, grova förbrytare till förfång för den enskildes rätt till en rättssäker behandling?

Är den ofällde mannens ev. fortsatta häktning i så fall ett exempel på det? Behöver lagar och praxis på området förändras? Kan aldrig så mycken, i Sverige oftast ganska liten, ekonomisk kompensation för fängslad tid kompensera rättsförlusterna för oskyldiga individer som suttit häktade långliga tider under svårt psykiskt lidande som kanske inte går över under en livstid?
Citera
2013-07-07, 20:53
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Precis, utredningen backar inte, den går sakta men säkert framåt. Tyvärr verkar de ha ont om resurser i vanlig ordning, då allt som inte är oerhört akut får ta sin tid, såväl provsvar som sökningar. Kanske går alla på semester snart också? Det får gärna nsd rapportera något om. Helgstängt, semesterstängt, hur hanteras en mordutredning av den här kalibern när svenskarna tar låååångledigt?
Citera
2013-07-07, 21:10
Medlem
Citat:
Precis, utredningen backar inte, den går sakta men säkert framåt. Tyvärr verkar de ha ont om resurser i vanlig ordning, då allt som inte är oerhört akut får ta sin tid, såväl provsvar som sökningar. Kanske går alla på semester snart också? Det får gärna nsd rapportera något om. Helgstängt, semesterstängt, hur hanteras en mordutredning av den här kalibern när svenskarna tar låååångledigt?

Ja, det kan man verkligen fråga sig!

Förlänga häktningar på den enskilde ofällde MT:s bekostnad kan man göra, lätt...

Men tillskjuta tillräckliga resurser för en rättssäker (inte minst rättssäkert tillräckligt snabb) utredning, DET kan man inte göra...

Hmmm: Kunde kanske mördare "övertalas" att förlägga mördandet till andra tider av året?
Citera
2013-07-07, 21:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Jag har aldrig sagt att det inte kan ha mordet på Short som inspirationskälla. Jag säger bara att teorin är helt grundlös. Han kan också vara inspirerad av tiotusen andra mord med minst lika många likheter som mordet på Short har. Jag menar inte att "dissa" eller så utan ifrågasätter bara en teori jag betraktar som helt fel ute baserat på att jag inte ser det som rimligt att någon kan vara övertygad om att mordet på Short är en inspirationskälla då den information vi har är så begränsad. Jag har ifrågasatt väldigt mycket annat i tråden så du ska inte känna dig speciellt utpekad.

Att du i din uppfattning avfärdar Black Dahlia-fallet - mordet på Elizabeth Short, antagligen det mest omskrivna och mytomspunna styckmordet i kriminalhistorien, såsom möjlig inspirationskälla till styckmordet på Vatchareeya Bangsuan har jag synnerligen svårt att dela för egen del, jag misstänker att detta styckmord har triggat KJ och några likasinnade att noga planera och utföra det här. Vi får se i sinom tid när bilden klarnar och pusselbitar tillräckligt kommer på plats. Det mest osannolika scenariot jag kan tänka mig är att KJ dräpt VB i vitglödgat raseri i sin bostad och gjort sig av med kroppen i delar. Tror inte Kj hade fixat detta utan att ett psykotiskt tillstånd hade avslöjat honom. Men KJ är inte psykotisk, har ingen historia av detta, utan är snarare psykopatiskt slug och förslagen.
Citera
2013-07-07, 21:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, det kan man verkligen fråga sig!

Förlänga häktningar på den enskilde ofällde MT:s bekostnad kan man göra, lätt...

Men tillskjuta tillräckliga resurser för en rättssäker (inte minst rättssäkert tillräckligt snabb) utredning, DET kan man inte göra...

Hmmm: Kunde kanske mördare "övertalas" att förlägga mördandet till andra tider av året?

Ja, vill minnas att Sverige är i strykklass vad gäller långa häktningstider. Respektlöst mot alla att inte agera mer skyndsamt. Väääääntar på provsvaarrrr... i det oändligaaaaaa... är inget problem då man kanske räknar med att häktningstiden ska dras av från straffet, om det blir fängelsestraff. Skulle det visa sig, mot all förmodan, att de har fel gubbe, får man hoppas att detta är sista gången som man håller folk häktade medan man inte hanterar provsvar snabbt. Undrar hur många oskyldiga som sitter och väntar på att provsvar ska bli klara? SKL fungerar inte!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/polisen-kritiserar-skl-for-langa-vantetider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in