2013-07-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ganska naturligt då diamant är kol.

Skulle tro att ordentligt med dieselolja och brandstart med en jeepdunk bensin gör att det gamla ödehuset brinner med tillräcklig intensitet att skelett och kranium inklusive tänder blir aska.
Det förefaller dock i mitt tycke irrationellt att dels stycka ofullständigt på en plats annan än fyndplatserna för att sedan planera att bränna upp delarna i ödehuset.

Vilket syfte fyllde styckningen, som så vitt jag kan utläsa av nyhetsrapporteringen var ofullständig (huvud, torso, armar minus händer i förening? låren?); var det transport, försvåra identifiering och/eller flera syften inklusive offensiv styckning?

Det är givetvis möjligt att ödehuset skulle brännas ner. Det kan ju också ha gjorts ändringar under efterarbetet, att en ordinarie plan eller improvisation byggts på dagarna efter döden inträffat (de troligtvis dryga två veckor som förflutit mellan dödsdatum och det att fyndet i ödehuset gjordes).
Citera
2013-07-14, 16:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Om det var planerat att bränna ner ödehuset med offret i borde planeringen
inkluderat brännvätska av något slag, bensin eller diesel t.ex.
Finns det kanske någon bensinmack i Boden som sålt på dunk runt den 4/5?
Eller så blev det som planerats inte som han tänkt sig och därav två fyndplatser
och tanken på brand kom i ett senare skede.
Om KJ haft span på sig från tidigt förstår jag inte att polisen inte hade koll på
han nattetid också. Det logiska är väl att en misstänkt fixar och donar i skydd av
mörkret?
Minns inte ordagrant, men vad menades med uttalandet om att han inte betett
sig som en vanlig misstänkt egentligen? Vad betyder det egentligen?

Jag tror att tanken var att med hjälp av diesel- eller spillolja och några jeepdunkar bensin sätta igång en brasa med ödehuset övertänt, till hälften nerbrunnet och långt bortom räddning när brandförsvaret fanns på plats. Inga funna likdelar efter VB, inte ett spår efter henne i det nerbrunna ödehuset och heller inget uppenbart samband mellan Vatchareeyas försvinnande och branden - i det läget var hon bara försvunnen. Men jag tror någonting störde planen, och därför blev det som det blev. Från när började polisen spana på KJ och intressera sig för honom på allvar ?
Citera
2013-07-14, 17:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det förefaller dock i mitt tycke irrationellt att dels stycka ofullständigt på en plats annan än fyndplatserna för att sedan planera att bränna upp delarna i ödehuset.

Vilket syfte fyllde styckningen, som så vitt jag kan utläsa av nyhetsrapporteringen var ofullständig (huvud, torso, armar minus händer i förening? låren?); var det transport, försvåra identifiering och/eller flera syften inklusive offensiv styckning?

Det är givetvis möjligt att ödehuset skulle brännas ner. Det kan ju också ha gjorts ändringar under efterarbetet, att en ordinarie plan eller improvisation byggts på dagarna efter döden inträffat (de troligtvis dryga två veckor som förflutit mellan dödsdatum och det att fyndet i ödehuset gjordes).

Vi vet att benen påträffats i ödehuset, men innebär detta benen upp till höft- eller till knälederna ? Bara underbenen fanns i ödehuset (fp1) medan låren och bål/huvud fanns i ett sammanhang på fp2 ? Separering av underben från lår vid knälederna kan ha varit en del av tortyren.
Citera
2013-07-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
KJ ansågs lida av en allvarlig psykisk störning också vid tiden för brottet han misstänks för, vilket framgår av p7:an, den lilla sinnesundersökningen. Tidigare i tråden diskuterades detta livligt och jag tipsade då om en intressant rapport som bl a visar att flera av dem som haft en APS och samtidigt begått brott, ofta saknar ett, som det heter, forensiskt medvetande. Om du orkar läsa finns länken till rapporten i nedanstående inlägg.

https://www.flashback.org/sp44037137
Det är inte bedömningsmässigt säkerställt att KJ vid §7-undersökningen eller vid brottstillfället led av en "APS", däremot att det kunde misstänkas och att det rekommenderades en stor rättspsykiatrisk utredning.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6875139
Citera
2013-07-14, 17:07
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Ok ber om ursäkt. Trodde det var på två olika ställen i bilen eftersom det var längesedan man hörde om den första. Har blivit lite lurad av media också. Inte min mening att bygga på så kallade trådsanningar.
Du är långt ifrån denne enda om att ha uppfattat det så. Valde ditt inlägg för att det var det senaste bara. Så skönt om man klarar att hålla isär det i huvudet så här långt, det är så lite information som bekräftas till oss.
Allt kommer ändå att klarna när fup är tillgänglig.
Citera
2013-07-14, 17:19
Medlem
Citat:
Jag tror att tanken var att med hjälp av diesel- eller spillolja och några jeepdunkar bensin sätta igång en brasa med ödehuset övertänt, till hälften nerbrunnet och långt bortom räddning när brandförsvaret fanns på plats. Inga funna likdelar efter VB, inte ett spår efter henne i det nerbrunna ödehuset och heller inget uppenbart samband mellan Vatchareeyas försvinnande och branden - i det läget var hon bara försvunnen. Men jag tror någonting störde planen, och därför blev det som det blev. Från när började polisen spana på KJ och intressera sig för honom på allvar ?
Jag är inte sakkunnig vad det gäller bränder och vad de gör med kroppar, men googlar man lite på identifiering av brända kroppar så kan man läsa om dels kvarblivna, identifierbara tänder, skelettdelar som kan matchas med eventuella röntgenbilder, samt även extraherbart DNA från exempelvis benmärg. Kanske inte ens ett bensindränkt övertänt hus med säkerhet kan utplåna identifierbara detaljer. Risk att någon synlig rest som vittnar om att där legat en person torde finnas kvar och kunna påträffas efter släckningsarbetet. Polisens tankar borde då rikta sig mot anmält försvunna personer i området.
Citera
2013-07-14, 17:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag är inte sakkunnig vad det gäller bränder och vad de gör med kroppar, men googlar man lite på identifiering av brända kroppar så kan man läsa om dels kvarblivna, identifierbara tänder, skelettdelar som kan matchas med eventuella röntgenbilder, samt även extraherbart DNA från exempelvis benmärg. Kanske inte ens ett bensindränkt övertänt hus med säkerhet kan utplåna identifierbara detaljer. Risk att någon synlig rest som vittnar om att där legat en person torde finnas kvar och kunna påträffas efter släckningsarbetet. Polisens tankar borde då rikta sig mot anmält försvunna personer i området.
Men alla spår av GM är sannolikt borta.
Citera
2013-07-14, 17:33
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Det är inte bedömningsmässigt säkerställt att KJ vid §7-undersökningen eller vid brottstillfället led av en "APS", däremot att det kunde misstänkas och att det rekommenderades en stor rättspsykiatrisk utredning.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6875139

Jag skrev ansågs, vilket är synonymt med troddes eller uppfattades lida av, underförstått det fanns/finns en misstanke om APS.
Citera
2013-07-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men alla spår av GM är sannolikt borta.
Absolut, om det inte finns lämningar eller vittnesmål i närheten. Kanske särskilt viktigt i de fall som GM har förgripit sig på BO eller på något vis besudlat BO. I fallet VB sägs händerna ha tagits bort, vilka kan tänkas bära spår från GM om BO gjort motstånd, samt naturligtvis BO:s fingar för avtryck till identifiering.
Citera
2013-07-14, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag skrev ansågs, vilket är synonymt med troddes eller uppfattades lida av, underförstått det fanns/finns en misstanke om APS.
Ansågs, av vem? Referatet i Norrbottens-Kuriren talar om att det kan misstänkas, inte att det anses föreligga eller ha förelegat APS. Jag försöker bara stävja trådsanningar.
Citera
2013-07-14, 17:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Rätt utfört på denna gamla träbyggnad betvivlar jag att tekniker funnit någonting kvar av VB att extrahera DNA från eller tänder att identifiera genom tandkort (finns inte en uppgift i tråden att VB:s tänder var utdragna f.ö. ? En preventiv åtgärd kanske ?) Hade krematorieplanen kunnat fullföljas hade ingenting av VB återfunnits, då hade MP letat fortfarande och spekulationerna frodats att hon höll sig undan frivilligt.
Citera
2013-07-14, 17:59
Medlem
Citat:
Rätt utfört på denna gamla träbyggnad betvivlar jag att tekniker funnit någonting kvar av VB att extrahera DNA från eller tänder att identifiera genom tandkort (finns inte en uppgift i tråden att VB:s tänder var utdragna f.ö. ? En preventiv åtgärd kanske ?) Hade krematorieplanen kunnat fullföljas hade ingenting av VB återfunnits, då hade MP letat fortfarande och spekulationerna frodats att hon höll sig undan frivilligt.
Jag minns nu en dokumentär om drogkartellernas krig i Mexiko. I den filmen fick man se tunnor i vilket tillfångatagna offer bränts upp, varav i någon tunna överkroppen på en uppbränd person stack upp. Fortfarande såg armarna som var kolsvarta bakbundna ut... Antingen de var bakbundna eller om det var en reaktion på smärta och fixerad ställning. Huvudet satt fortfarande kvar på den till kol spröda spillran av bröstkorg och kotpelare. Men tänderna gnistrade vita som kontrast till det förkolnade kraniet. Det sades att det hände att offer brändes såväl döda som levande i bensin e d. Inte ens med bränsle i en tunna i vilket offret kunde ha brunnit i timmar hade tänderna destruerats, medan allt övrigt var borta och resten var en sorglig siluett som förundransvärt nog höll uppe huvudet ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in