Citat:
Ursprungligen postat av
zergrush
Den här jäveln var till fullaste medveten om vad han höll på med. Han hade helt enkelt bestämt sig för vad han ville göra, och fullföljde dessa planer (i.e. överlagd handling). Vi kan hålla på och använda termer som "galen" eller "dårfink" bäst vi vill för att vi själva inte förstår, eller känner oss sugna på att ta livet av vilt främmande människor, men var det fråga om klinisk sinnesförvirring?
Nej [...]
Hårt, men jag är benägen att hålla med.
Jag blev skeptisk till drogteorierna i tråden ju mer jag läste om händelserna, det kändes som en bekväm omvänd "deus ex machina"-lösning. Enligt vittnen en helt normal trevlig kille + knarkcocktail från gud vet var = Varbergsdåden som de faktiskt skedde. Det är en märklig ekvation.
Så jag trodde att det rörde sig om något sorts psykiskt kristillstånd. Men nog för att man knappast kan beskriva GM:s gärningar som "normala", idéerna om något akut sammanbrott, psykos, sinnesförvirring, etc. känns lika påklistrade som knarkförklaringarna.
Nu är jag knappast sakkunnig inom endera område, så det rör sig naturligtvis om högst personliga och (förmodligen mycket) okunniga åsikter. Men ordet jag kommer och tänka på är
blodlust.
Såhär i efterhand verkar GM redan på morgonen veta vad som är på väg. Han säger enligt vittnen på plats i övernattningslokalen att han inte mår bra och vill åka hem. Tänk om han inte vill hem utan bara hinna bort från sina träningskompisar som han känner innan han ger efter för blodlusten?
Han säger upprepade gånger "jag vill inte skada dig" till tränaren precis innan han ger sig iväg. Han
vet. Och om inget annat framkommer är han redan beväpnad med mattkniven.
Jag har försökt tolka GM:s agerande i det läget som
flykt. Men det passar liksom inte ihop med det vi nu vet händer sen. Han ger sig iväg på
jakt. En målmedveten jakt. Han går t.o.m. dörr till dörr(!) Han ber offren om hjälp. I ljuset av allt annat verkar det snarare vara ett trick för att de ska sänka garden och bli lättare att attackera. Men GM vill uppenbarligen även ha kontakt med offren. Han verkar närmast följa en mall (just att han väntar tills 18-åringen vaknar och även innan denna attack frågar om hjälp). Och hela den där fullständigt bisarra konversationen med -- och
hånskrattet! åt -- 18-åringen går inte ihop med en panikslagen/rädd och sinnesförvirrad människa. Det ser ut som beteendet hos en totalt hänsynslös person som släppt alla hämningar och gör precis det han vill.