2013-07-29, 01:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPHH
Jag får tacka så mycket men jag vet inte riktigt om jag är någon hjälte

Jag tror, att de flesta, som läste om fallet, fann din sinnesnärvaro mycket imponerande!
Citera
2013-07-29, 01:12
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Läst lite smått i tråden och tänkte att jag lika gärna kunde bli medlem och skriva detta.

Jag vaknade absolut inte och var skräckslagen, Jag frågade honom Varför? och då svarade han helt lugn "För att jag är en psykopat".
Å fan, välkommen. Mycket imponerande agerande från din sida, att skydda dig själv och din mamma på det sätt du gjorde.

Finns det något i mediernas rapportering som är fel/otydligt, kring det som hände dig? Var det något du berättade som de inte tagit med, eller något de missade att fråga som kan vara av intresse (vad i så fall)?

Kan du säga något om GM:s letande i ert kök. Var han kvar länge? Var han lugn och metodisk eller kastade runt saker under sin framfart? Tog han en kniv från er? Tog han något mer? Lämnade han kvar något (t.ex. kniven han attackerade dig med, skorna eller något annat)? Sign. Troian nämnde att GM fick problem med kniven han var beväpnad med, stämmer det?

Låtsades du spela död eller "bara" allvarligare skadad än du var då han lämnade dig? Varför tror du han gjorde det?

(Jag ber om ursäkt ifall några frågor verkar okänsliga, det är inte min avsikt och jag respekterar absolut om du inte vill svara på någon/några av frågorna.)

Btw, det har spekulerats något oerhört om GM var drogpåverkad, vad är din uppfattning?
Citera
2013-07-29, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Å fan, välkommen. Mycket imponerande agerande från din sida, att skydda dig själv och din mamma på det sätt du gjorde.

Finns det något i mediernas rapportering som är fel/otydligt, kring det som hände dig? Var det något du berättade som de inte tagit med, eller något de missade att fråga som kan vara av intresse (vad i så fall)?

Kan du säga något om GM:s letande i ert kök. Var han kvar länge? Var han lugn och metodisk eller kastade runt saker under sin framfart? Tog han en kniv från er? Tog han något mer? Lämnade han kvar något (t.ex. kniven han attackerade dig med, skorna eller något annat)? Sign. Troian nämnde att GM fick problem med kniven han var beväpnad med, stämmer det?

Låtsades du spela död eller "bara" allvarligare skadad än du var då han lämnade dig? Varför tror du han gjorde det?

(Jag ber om ursäkt ifall några frågor verkar okänsliga, det är inte min avsikt och jag respekterar absolut om du inte vill svara på någon/några av frågorna.)

Btw, det har spekulerats något oerhört om GM var drogpåverkad, vad är din uppfattning?

Några av frågorna kan jag inte svara på.

Men han var i köket i minst 2-3 min. Han lämnade inga skor hos mig.

Jag spelade allvarligare skadad, jag föll ned på knä och försökte bara verka väldigt skadad. Jag vet inte varför han lämnade men jag valde att göra på det sättet eftersom jag tänkte att det kunde finnas en chans att han skulle känna att han gjort sitt och lyckats döda mig.

Ärligt talat så kan jag inte svara på om han var drogpåverkad, jag kan dock säga att han agerade helt lugnt under hela händelsen.
Citera
2013-07-29, 01:23
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Läst lite smått i tråden och tänkte att jag lika gärna kunde bli medlem och skriva detta.

Jag vaknade absolut inte och var skräckslagen, Jag frågade honom Varför? och då svarade han helt lugn "För att jag är en psykopat".

Visst är du en hjälte! Ett oerhört rådigt handlande från din sida, många kan vara tacksamma över det. Jag har några frågor; jag förstod aldrig hur dörren kunde lossna och hur det påverkade ditt ingripande. När förstod du att han var galen (sjuk) då du vaknade?
Citera
2013-07-29, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Visst är du en hjälte! Ett oerhört rådigt handlande från din sida, många kan vara tacksamma över det. Jag har några frågor; jag förstod aldrig hur dörren kunde lossna och hur det påverkade ditt ingripande. När förstod du att han var galen (sjuk) då du vaknade?

Dörren byttes ut några månader tidigare och gångjärnen har från början varit "dåliga" vilket kan få dörren att åka ur. Jag har fått sätta dit dörren flera gånger på grund av det.

Eftersom jag hamnade i sängen och dörren över mig fick jag svårt att använda mina ben till försvar.

Jag förstod att något var konstigt när han sa "Kan du hjälpa mig?" jag försökte under den tiden tänka ut vem han var och vad han gjorde hos mig.
Citera
2013-07-29, 01:39
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Dörren byttes ut några månader tidigare och gångjärnen har från början varit "dåliga" vilket kan få dörren att åka ur. Jag har fått sätta dit dörren flera gånger på grund av det.

Eftersom jag hamnade i sängen och dörren över mig fick jag svårt att använda mina ben till försvar.

Jag förstod att något var konstigt när han sa "Kan du hjälpa mig?" jag försökte under den tiden tänka ut vem han var och vad han gjorde hos mig.

Tack för svar.
Vet du hur många dörrar han försökte ta sig in genom på er gata?
Citera
2013-07-29, 01:40
Medlem
Citat:

Jag spelade allvarligare skadad, jag föll ned på knä och försökte bara verka väldigt skadad. Jag vet inte varför han lämnade men jag valde att göra på det sättet eftersom jag tänkte att det kunde finnas en chans att han skulle känna att han gjort sitt och lyckats döda mig.

Ärligt talat så kan jag inte svara på om han var drogpåverkad, jag kan dock säga att han agerade helt lugnt under hela händelsen.
Hur fan lyckas du hålla dig så lugn under en sådan händelse? Ditt psyke måste vara riktigt starkt. Bra jobbat utav dig, du är en bra förebild för mänskligheten.
Citera
2013-07-29, 01:52
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:

Stort tack för svaren. Och som sagt, mycket imponerande agerande av dig. Det var en jävla sinnesnärvaro och handlingskraft du uppvisade under de mest extrema förhållanden man nästan kan tänka sig.

(Jag tror personligen inte GM var drogpåverkad över huvud taget, men det får vi som sagt snart reda på. Jag tror vidare att du blev attackerad av Linköpingsdubbelmördaren från 2004, något vi också snart får reda på om det stämmer.)

Så "helt lugn under hela händelsen" tolkar jag som från att du upptäckte honom till det att han lämnade er lägenhet (rätta mig om jag har fel).

Och att du skriver att du inte "kan" svara antar jag beror på att polisen har gett dig vissa restriktioner, korrekt? Gott så.

Pratade GM för sig själv ute i köket? Även om du inte hörde vad han sa, hörde du om han pratade alls? Jag tänker t.ex. på att GM enligt vittnen sade "Jag har empati" på balkongen, till synes pratande för sig själv.
Citera
2013-07-29, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Hur fan lyckas du hålla dig så lugn under en sådan händelse? Ditt psyke måste vara riktigt starkt. Bra jobbat utav dig, du är en bra förebild för mänskligheten.

Du vet hur det sägs att hela ens liv passerar än när man dör. Alltså att man ser hela sitt liv framför sig under en väldigt kort tid.

När detta skedde, han jag tänka så otroligt mycket under en väldigt kort tid, jag hann fundera över vem den här personen var, jag hann fundera över hur jag skulle klara av detta och vad som skulle hjälpa mig mest. Jag hade en tanke under hela händelsen. Inte såhär, jag ska inte dö nu, jag ska klara detta.

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Stort tack för svaren. Och som sagt, mycket imponerande agerande av dig. Det var en jävla sinnesnärvaro och handlingskraft du uppvisade under de mest extrema förhållanden man nästan kan tänka sig.

(Jag tror personligen inte GM var drogpåverkad över huvud taget, men det får vi som sagt snart reda på. Jag tror vidare att du blev attackerad av Linköpingsdubbelmördaren från 2004, något vi också snart får reda på om det stämmer.)

Så "helt lugn under hela händelsen" tolkar jag som från att du upptäckte honom till det att han lämnade er lägenhet (rätta mig om jag har fel).

Och att du skriver att du inte "kan" svara antar jag beror på att polisen har gett dig vissa restriktioner, korrekt? Gott så.

Pratade GM för sig själv ute i köket? Även om du inte hörde vad han sa, hörde du om han pratade alls? Jag tänker t.ex. på att GM enligt vittnen sade "Jag har empati" på balkongen, till synes pratande för sig själv.

När han gick mot köket, skyndade jag mig bara och tog min telefon och låste in mig, jag hörde egentligen ingenting utan fokuserade bara på samtalet till 112. Polisen har inte sagt något speciellt som jag inte "kan" säga men det är vissa saker som jag väljer att inte svara på eftersom jag vill vara helt säker på att det är okej för polisen.
Citera
2013-07-29, 02:14
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
När han gick mot köket, skyndade jag mig bara och tog min telefon och låste in mig, jag hörde egentligen ingenting utan fokuserade bara på samtalet till 112. Polisen har inte sagt något speciellt som jag inte "kan" säga men det är vissa saker som jag väljer att inte svara på eftersom jag vill vara helt säker på att det är okej för polisen.

tog han kniv nummer två från er lägenhet?
Citera
2013-07-29, 02:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag får tacka så mycket men jag vet inte riktigt om jag är någon hjälte

Jag kan ärligt talat inte säga så mycket om hans blick med tanke på att jag ofta bär linser och har opererat ögonen. Det enda jag kan säga är att han såg "normal" ut. Just nu vill jag bara få reda på vad obduktionen säger.
Jo, det ska du verkligen veta att du är!
Man kan inte annat än djupt imponeras av din helt fantastiska sinnesnärvaro.
Otroligt starkt agerat.
Du stod under absolut dödshot och ändå förmådde hantera den fruktansvärda situationen
som du gjorde.

Detta som du upplevde är ju som en hämtat ur den mest hemska skräckfilm;
vakna upp bryskt och upptäcka att en galen mördare står bredvid sängen med en kniv
i högsta hugg. Man ryser vid blotta tanken.
Själv tror jag att jag aldrig klarat mig ut ur det hela med livet i behåll.

Och så lyckades du rädda in din mamma på toaletten innan den "lugne galningen" hann
märka någonting.

Ja, du har min största beundran!
Hoppas ni kan bearbeta era hemska upplevelser på ett bra sätt och stort lycka till
med allt i livet framöver!
Citera
2013-07-29, 03:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Jag undrar lite om det här om att han säger "Jag är psykopat".

Av vad jag vet så får inte psykopater några psykoser på det sättet, utan är lugna och metodiska (verkar ju stämma in på TS mer och mer).
Rent teoretiskt, kan GM ha levt dubbelliv som psykopat en längre tid? 4% av befolkningen ska ju vara psykopater ungefär, men om detta var en psykos så talar det emot. Någon som kan ämnet bättre som kan svara?
Skulle killen plötsligt ha blivit psykopat över en natt?

Alltså mordlystna psykopater vanligtvis agerar inte på ett sånt sätt så att de riskerar att
bli gripna eller dödade. De går helt enkelt inte tillväga som killen i Varberg.
De är sluga och grymma och kalkylerar med risker innan de "skrider till verket".

Det här i Varberg borde röra sig om något annat. Debuterande schizofreni kanske?
Eller var det ändå en vanlig "simpel" psykos, drogutlöst eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in