2013-07-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crl
Hoppas ni kan hjälpa mig med min kanske lite dumma fundering!
Jo läget är att jag har börjat gymma en del för ett halvår sen och bara kört kondition någon gång ibland. Men vill så hemskt gärna bland in det i träningen.

Jag har 2,5 km till mitt jobb som jag har tänkt att börja springa till och hem ifrån varje dag, kommer detta ge någon kondition, även för längre distanser, typ milen eller mer?

Har vissa dagar sen ett gympass på kvällen. Så om jag slutar 16 och springer denna sträcka hem, kommer med hämma min muskelanvändning under och efter träning?

Jag vill springa såhär, om det nu går bra, för att bränna lite extra kalorier och jobba på min kondition på ett smidigt sätt. Funkar detta?

Jag skulle rekommendera att någon dag i veckan jogga väldigt långsamt till jobbet och sen på vägen hem ta en lång omväg och vara ute och jogga så du får upp massa kilometrar i benen!
Börja köra intervaller med en ovan kropp känns rätt så skaderiskabelt tyvärr!
Sen när du börjar vänja kroppen vid löpning så kan du köra raka vägen hem men med fartlek och intervaller!
Citera
2013-07-24, 18:18
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crl
Hoppas ni kan hjälpa mig med min kanske lite dumma fundering!
Jo läget är att jag har börjat gymma en del för ett halvår sen och bara kört kondition någon gång ibland. Men vill så hemskt gärna bland in det i träningen.

Jag har 2,5 km till mitt jobb som jag har tänkt att börja springa till och hem ifrån varje dag, kommer detta ge någon kondition, även för längre distanser, typ milen eller mer?

Har vissa dagar sen ett gympass på kvällen. Så om jag slutar 16 och springer denna sträcka hem, kommer med hämma min muskelanvändning under och efter träning?

Jag vill springa såhär, om det nu går bra, för att bränna lite extra kalorier och jobba på min kondition på ett smidigt sätt. Funkar detta?

Tycker du redan har fått bra svar på hur du kan få ut lite mer av löpningen, ta omvägar etc.

Sen vill jag tillägga att alldelles för många är rädda för att kombinera löpning och stryketräning av rädsla att de tar ut varandra. Visst löpträning kan hämna muskeltillväxten men detta är en väldigt liten påverkan som verkligen är värd att ta för att uppnå bättre kondition.
Citera
2013-07-27, 21:06
Medlem
SilverPressens avatar
Jag har länge, säkert ett år nu, använt mig av nike freerun när jag springer, sådana här

http://www.loplabbet.se/store/loparskor/herr/nike-free-run-3-herr-svart-vit.html.

I början va de lite ovant att springa med den typen av sko, men nu verkar det som att jag har vant mig vid det - att inte lägga vikt på hälen och att springa lätt osv, som krävs om man ska springa med sådana skor.

Men nu var jag och köpte ett par skor för att variera, nämligen ett par sådana här:

http://www.directsportseshop.co.uk/Product.aspx?Category=DS_Running&ProductID=12024&N ame=Nike-Lunar-Edge-15-Men

De har betydligt mer dämpning än mina vanliga freerun, och dessa ska springas med ett neutralt löpsteg. Anledningen till att jag köpte dem var att jag ville variera belastningen för foten, och för att jag springer en del på asfalt med mina freerun, som inte är bra?

Men nu när jag testade att springa med dessa nya normaldämpade skor var det bara ovant, och det kändes som ben och fötter tog stryk av den hårda dämpningen...

Skulle jag istället ha gått för ett par ÄNNU mer lätta och barfotakänslagivande skor?
Eller tänkte jag rätt - är det en bra ide att variera lätta odämpade skor med mer normala? jag kanske bara ska vänja om ben och fötter igen?

Någon inbiten löpare med råd?
Citera
2013-07-27, 21:29
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverPressen
Någon inbiten löpare med råd?

Om jag har förstått det rätt, så finns det inga bra skor för alla. Allt du kan göra är att testa vad som passar just dig och dina fötter. Det som du skriv i början av det inlägg att det kändes ovant. Det låter inte något vidare alls. Jag brukar bara gå till närmsta butik och testa deras skor. Bara för att ett par som säljes för 1200 kr, så betyder inte det att dom är bra för dig.

Jag kan inte så värst mycket om dämpning, men det märker man ju av själv. Mina skor som använder nu känns det nästan som om jag flyter runt när jag springer. Dessutom så har vi olika springstilar, vilket jag heller inte är så insatt i. Det kan du dock fråga personalen om, när du provar skor i butiken.
Citera
2013-07-27, 21:39
Medlem
SilverPressens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Om jag har förstått det rätt, så finns det inga bra skor för alla. Allt du kan göra är att testa vad som passar just dig och dina fötter. Det som du skriv i början av det inlägg att det kändes ovant. Det låter inte något vidare alls. Jag brukar bara gå till närmsta butik och testa deras skor. Bara för att ett par som säljes för 1200 kr, så betyder inte det att dom är bra för dig.

Jag kan inte så värst mycket om dämpning, men det märker man ju av själv. Mina skor som använder nu känns det nästan som om jag flyter runt när jag springer. Dessutom så har vi olika springstilar, vilket jag heller inte är så insatt i. Det kan du dock fråga personalen om, när du provar skor i butiken.

Tack för svar. Jo i början var det ovant, men jag vande mig, och nu är de de skönaste skorna jag sprungit i, just för att de är så lätta och "fria".

Jag frågade personalen idag och hon pekade på en sko som kostade 1700 kr som tydligen var snäppet mer dämpat än mina freerun, men eftersom de jag köpte kostade 500 på rea tog jag dem istället.

Men min hela tankeställning handlar mer om, eftersom freerun funkar bra för mig kanske jag ska köra på lätta skor, och behöver alltså inte variera med "vanligare" mer dämpade skor, jag kanske rentav skulle tagit ännu mindre dämpade skor, om jag ändå vant mig vid det?
Citera
2013-07-27, 21:50
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Jag frågade personalen idag och hon pekade på en sko som kostade 1700 kr som tydligen var snäppet mer dämpat än mina freerun, men eftersom de jag köpte kostade 500 på rea tog jag dem istället

Fast det får du faktiskt ta med en nypa salt. Det handlar ju trots allt om att få kunderna att lägga ner så mycket pengar som möjligt.

Citat:
Men min hela tankeställning handlar mer om, eftersom freerun funkar bra för mig kanske jag ska köra på lätta skor, och behöver alltså inte variera med "vanligare" mer dämpade skor, jag kanske rentav skulle tagit ännu mindre dämpade skor, om jag ändå vant mig vid det?

Om du inte ska springa ute i skogen, så rekommenderar jag så lätta skor som möjligt. Det är som du skriver mycket behagligare att springa i. Om jag jämför med mina förra joggingskor, så är dom som två tegelstenar att springa i nu.

Ja, om du har vant dig vid mindre dämpade skor så ska du köra på det.
Citera
2013-07-27, 21:54
Medlem
SilverPressens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Fast det får du faktiskt ta med en nypa salt. Det handlar ju trots allt om att få kunderna att lägga ner så mycket pengar som möjligt.

Om du inte ska springa ute i skogen, så rekommenderar jag så lätta skor som möjligt. Det är som du skriver mycket behagligare att springa i. Om jag jämför med mina förra joggingskor, så är dom som två tegelstenar att springa i nu.

Ja, om du har vant dig vid mindre dämpade skor så ska du köra på det.

Jo precis, det var det jag gjorde också, jag tog det med en skål salt.

Tegelstenar, det är precis så de känns med dessa nya. jaha, då har jag slösat 500 kr i onödan då.
Citera
2013-07-28, 00:17
Medlem
god.childs avatar
Vill tipsa er alla om kvällslöpning. Att se månen gå upp när man är ute och flåsar var magiskt.
Citera
2013-07-28, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Vill tipsa er alla om kvällslöpning. Att se månen gå upp när man är ute och flåsar var magiskt.

Snäppet bättre är soluppgång
Citera
2013-07-28, 12:27
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon

Fast åska är bäst! Eh skojaba'

Var ute och sprang, smhi hade lovat sol och regn men lite regn har ingen dött av, tänkte jag. Något kvavt i luften så första km var lite jobbigare än vanligt men jag körde på. Efter ungefär 1,5 km öppnar sig himlen men lite regn brukar inte vara något hinder så fortsatte. Hann väl 2-300 meter sen drog åskan från helvetet igång. Ingen förvarning utan pang bom så var jag mitt i åskans centra typ.

Blev till att springa som en idiot hemmåt eftersom det inte fanns något skydd att ta på vägen.

(behöver jag ens nämna att jag var blöt ända in på skinnet när jag kom hem? regnet hade tom letat sig innanför både tröja och sportbh i funktionsmaterial... händer inte allt för ofta)
Citera
2013-07-28, 12:36
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Tegelstenar, det är precis så de känns med dessa nya. jaha, då har jag slösat 500 kr i onödan då.

Jag är inget proffs, så du ska inte värdera mina ord för högt. Jag hade däremot köpt ett par nya skor, om jag vore dig. Alternativt så hade jag börjat springa ute i terräng. Det är bra träning det med!

Citat:
Ursprungligen postat av jenny747

Hmm.. Ja? Jag älskar när det åskar och blixtrar!

Totalt pandemonium ska det vara!
Citera
2013-07-28, 12:48
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon

Kan tänka mig det, dock går ju solen upp okristerligt tidigt såhär års. Får spara det till hösten:-).
år
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747

Var ute och sprang, smhi hade lovat sol och regn men lite regn har ingen dött av, tänkte jag. Något kvavt i luften så första km var lite jobbigare än vanligt men jag körde på. Efter ungefär 1,5 km öppnar sig himlen men lite regn brukar inte vara något hinderså fortsatte. Hann väl 2-300 meter sen drog åskan från helvetet igång. Ingen förvarning utan pang bom så var jag mitt i åskans centra typ.

Blev till att springa som en idiot hemmåt eftersom det inte fanns något skydd att ta på vägen.

(behöver jag ens nämna att jag var blöt ända in på skinnet när jag kom hem? regnet hade tom letat sig innanför både tröja och sportbh i funktionsmaterial... händer inte allt för ofta)

Fan vad avis jag blir, springa i regn, åska eller snöfall är ju grymt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in