Citat:
Jag saknar erfarenhet av just tävling på halvmaradistans, men spontant så är min tanke att du bör köra på som vanligt, förutsatt att du redan nu har ett bra upplägg. Om jag inte förväxlar dig med någon annan nu på Flashback så är jag ganska säker på att du har ett bra upplägg. Och har du inte ett bra upplägg 20 dagar innan tävling så spelar det inte så stor roll vad du gör ändå.
Eftersom det tar ca 7-8 dagar för kroppen att tillgodogöra sig ett träningspass så är det inte lönt att försöka göra några prestationsförbättringar närmare inpå loppet än så. Sista stenhårda passet, förslagsvis (?) ett snabbdistanspass strax under tävlingsfart med negativ split, omfång på runt 15(?) km, bör alltså ligga kanske 9-10 dagar innan tävlingen. Hur man laddar optimalt finns det många skolor för, men att drastiskt minska volymen, ner till nästan total vila bara dagarna innan, samtidigt som man behåller intensiteten under volymminskningen, funkar för rätt många.
Eller det var inte det här du undrade över? Jaja. Lycka till iaf, vad siktar du på för tid?
Eftersom det tar ca 7-8 dagar för kroppen att tillgodogöra sig ett träningspass så är det inte lönt att försöka göra några prestationsförbättringar närmare inpå loppet än så. Sista stenhårda passet, förslagsvis (?) ett snabbdistanspass strax under tävlingsfart med negativ split, omfång på runt 15(?) km, bör alltså ligga kanske 9-10 dagar innan tävlingen. Hur man laddar optimalt finns det många skolor för, men att drastiskt minska volymen, ner till nästan total vila bara dagarna innan, samtidigt som man behåller intensiteten under volymminskningen, funkar för rätt många.
Eller det var inte det här du undrade över? Jaja. Lycka till iaf, vad siktar du på för tid?
Citat:
Jag tycker du ska köra ditt sista långpass två veckor innan tävlingen, dvs kommande helg. Senare än så sliter ett långpass mer än det ger nytta. Så tycker du ska köra ca 18km nu i helgen, men allt mellan 16-20km blir nog bra
.
Med en vecka kvar gillar jag att köra mitt sista "riktiga" pass. Denna på ca 12km med sista 3km i tänkt halvmarafart eller lite snabbare. Efter det tar jag det väldigt lugnt, kanske några kilometer för att hålla kroppen vid liv. Ät som vanligt inför loppet, någon extrem kolhydratladdning behövs inte och gör dig snarare bara tyngre
.
.Med en vecka kvar gillar jag att köra mitt sista "riktiga" pass. Denna på ca 12km med sista 3km i tänkt halvmarafart eller lite snabbare. Efter det tar jag det väldigt lugnt, kanske några kilometer för att hålla kroppen vid liv. Ät som vanligt inför loppet, någon extrem kolhydratladdning behövs inte och gör dig snarare bara tyngre
.Tack för era ord. Jag är inte alls vass som löpare så jag blir skitglad om jag fixar det under 2h. Dessutom har jag varit sjuk eller bortrest mycket den senaste tiden så det har inte blivit så mycket träning. Vet att några långpass så här nära inpå inte kommer ge så mycket men jag tänker att det inte är helt najs att gå dit utan att ha gjort några långpass alls den senaste tiden. Får se hur det blir och ska tänka på det ni skrivit.
. Känns som formbesked ofta kommer hastigt, det kan kännas som jag står stilla i utvecklingen någon månad och sen helt plötsligt så händer det.
.