2013-07-23, 17:39
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Jag saknar erfarenhet av just tävling på halvmaradistans, men spontant så är min tanke att du bör köra på som vanligt, förutsatt att du redan nu har ett bra upplägg. Om jag inte förväxlar dig med någon annan nu på Flashback så är jag ganska säker på att du har ett bra upplägg. Och har du inte ett bra upplägg 20 dagar innan tävling så spelar det inte så stor roll vad du gör ändå.

Eftersom det tar ca 7-8 dagar för kroppen att tillgodogöra sig ett träningspass så är det inte lönt att försöka göra några prestationsförbättringar närmare inpå loppet än så. Sista stenhårda passet, förslagsvis (?) ett snabbdistanspass strax under tävlingsfart med negativ split, omfång på runt 15(?) km, bör alltså ligga kanske 9-10 dagar innan tävlingen. Hur man laddar optimalt finns det många skolor för, men att drastiskt minska volymen, ner till nästan total vila bara dagarna innan, samtidigt som man behåller intensiteten under volymminskningen, funkar för rätt många.

Eller det var inte det här du undrade över? Jaja. Lycka till iaf, vad siktar du på för tid?
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Jag tycker du ska köra ditt sista långpass två veckor innan tävlingen, dvs kommande helg. Senare än så sliter ett långpass mer än det ger nytta. Så tycker du ska köra ca 18km nu i helgen, men allt mellan 16-20km blir nog bra .

Med en vecka kvar gillar jag att köra mitt sista "riktiga" pass. Denna på ca 12km med sista 3km i tänkt halvmarafart eller lite snabbare. Efter det tar jag det väldigt lugnt, kanske några kilometer för att hålla kroppen vid liv. Ät som vanligt inför loppet, någon extrem kolhydratladdning behövs inte och gör dig snarare bara tyngre .

Tack för era ord. Jag är inte alls vass som löpare så jag blir skitglad om jag fixar det under 2h. Dessutom har jag varit sjuk eller bortrest mycket den senaste tiden så det har inte blivit så mycket träning. Vet att några långpass så här nära inpå inte kommer ge så mycket men jag tänker att det inte är helt najs att gå dit utan att ha gjort några långpass alls den senaste tiden. Får se hur det blir och ska tänka på det ni skrivit.
Citera
2013-07-23, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LabiSiffre
Tack för era ord. Jag är inte alls vass som löpare så jag blir skitglad om jag fixar det under 2h. Dessutom har jag varit sjuk eller bortrest mycket den senaste tiden så det har inte blivit så mycket träning. Vet att några långpass så här nära inpå inte kommer ge så mycket men jag tänker att det inte är helt najs att gå dit utan att ha gjort några långpass alls den senaste tiden. Får se hur det blir och ska tänka på det ni skrivit.

Kan ge dig ett lugnande ord.
Sista halvmaran jag sprang så hade en polare aldrig sprungit mer än 9km. Hon sprang in på 1h55min, visserligen med lite ont i fötter och knän men det var allt.
Jag tror inte heller att ett långpass så här nära inpå kommer ge dig något positivt.
Fokusera istället på något kortare pass senast imorgon enligt mig och sen lite sporadiskt lugnare pass fram till loppet.
Citera
2013-07-23, 19:43
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Sista halvmaran jag sprang så hade en polare aldrig sprungit mer än 9km. Hon sprang in på 1h55min, visserligen med lite ont i fötter och knän men det var allt.
Jag tror inte heller att ett långpass så här nära inpå kommer ge dig något positivt.
Fokusera istället på något kortare pass senast imorgon enligt mig och sen lite sporadiskt lugnare pass fram till loppet.

1.55 på halvmaran med sådan träningsbakgrund är ju grymt imponerande, din kompis måste ha riktigt bra löpartalang.

Dammade på ett långpass på dryga 18km idag, var 6 minuter snabbare än förra veckan men mindre trött . Känns som formbesked ofta kommer hastigt, det kan kännas som jag står stilla i utvecklingen någon månad och sen helt plötsligt så händer det.
Citera
2013-07-23, 19:48
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Det verkar som att flera av er har problem med att behöva göra nummer två under pass, speciellt om ni druckit kaffe. Googlade lite och detta fenomen verkar inte vara ovanligt, kallas tydligen "löparmage", där har man lärt sig något nytt.

Själv har jag inget problem alls med detta (blir som sagt kass i magen av kaffe men snarare kramper och "rörig" i magen) så nu känns det nästan som jag gör nåt fel, haha.

En liten observation såhär på eftermiddagen, ingen fråga eller nåt sånt

Hehe tycker du ska vara glad att du är utrustad med så kallad "betongmage". Jag hade mycket större problem med magen i början av min karriär. Har läst att ju mer du springer desto mer stärker du musklerna kring magen så att den slipper "hoppa runt" och orsaka oönskade besök bland kringliggande vegetation .
Idag är det väldigt sällan jag får problem och när det händer brukar det kunna gå att springa bort, förvånansvärt många bekymmer kan faktiskt springas bort har jag märkt.
Citera
2013-07-23, 20:42
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Hehe tycker du ska vara glad att du är utrustad med så kallad "betongmage". Jag hade mycket större problem med magen i början av min karriär. Har läst att ju mer du springer desto mer stärker du musklerna kring magen så att den slipper "hoppa runt" och orsaka oönskade besök bland kringliggande vegetation .
Idag är det väldigt sällan jag får problem och när det händer brukar det kunna gå att springa bort, förvånansvärt många bekymmer kan faktiskt springas bort har jag märkt.

Nu när jag tänker efter hade jag lite problem med magen då jag tränade spinning för ett par år sen, tror den sittande positionen är bidragande där

Vet inte om det kan ha att göra med att jag inte började springa som helt otränad utan har tränat andra saker i i prinicp hela mitt liv? Magen kanske är van vid rörelse från fotbollen tex, även om de var 8 år sen jag slutade nu.. Inte vet jag, kanske bara har tur med magen över lag, har verkligen ingen problemmage och har aldrig haft
Citera
2013-07-23, 21:07
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Nu när jag tänker efter hade jag lite problem med magen då jag tränade spinning för ett par år sen, tror den sittande positionen är bidragande där

Vet inte om det kan ha att göra med att jag inte började springa som helt otränad utan har tränat andra saker i i prinicp hela mitt liv? Magen kanske är van vid rörelse från fotbollen tex, även om de var 8 år sen jag slutade nu.. Inte vet jag, kanske bara har tur med magen över lag, har verkligen ingen problemmage och har aldrig haft

Grattis!

Jag brukar också försöka hänvisa till min gamla fotbollskarriär, mer än tio år sedan jag slutade. Men blir ganska snabbt varse att det inte går att leva på meriter. Kondition och styrka är en färskvara även om det såklart inte skadat att man varit aktiv tidigare i livet. Fick en chock under de första rundorna men nu ett år senare börjar det ordna upp sig.

Kom på ett propert sätt att hantera motvind idag. Istället för "åh vad jobbigt att jag också har vinden emot mig idag", tänk " härligt svalkande och nu får jag mer luft i lungorna gratis". Helt plötsligt var inte vinden så jobbig trots allt.
Citera
2013-07-23, 21:34
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Grattis!

Jag brukar också försöka hänvisa till min gamla fotbollskarriär, mer än tio år sedan jag slutade. Men blir ganska snabbt varse att det inte går att leva på meriter. Kondition och styrka är en färskvara även om det såklart inte skadat att man varit aktiv tidigare i livet. Fick en chock under de första rundorna men nu ett år senare börjar det ordna upp sig.

Kom på ett propert sätt att hantera motvind idag. Istället för "åh vad jobbigt att jag också har vinden emot mig idag", tänk " härligt svalkande och nu får jag mer luft i lungorna gratis". Helt plötsligt var inte vinden så jobbig trots allt.

Mjo förvisso, jag har dock tränat det mesta även efter fotbollen, bland annat dans vilket ju verkligen borde göra min mage tålig mot skump osv
Konditionen vart väl dock sådär när jag började springa igen eftersom senaste året mest varit gym och rehabträning :/

Största fördelen, om vi snackar meriter, är det jävlaranammat man lärde sig i fotbollen, att inte ge upp i första taget. Det är det som tar mig runt på dom blåsigaste överjävligaste rundorna
Citera
2013-07-23, 23:08
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat

Väldigt klen tröst att din vän fick ett bättre resultat än vad jag kommer att få

17 dagar kvar så jag tror ändå att det kan funka att köra ett 20 km-pass i helgen och sänka till ~15 km helgen efter. Och annars bara ta det lugnt med lugna pass som inte är längre än 10 km.
Citera
2013-07-24, 01:46
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Största fördelen, om vi snackar meriter, är det jävlaranammat man lärde sig i fotbollen, att inte ge upp i första taget. Det är det som tar mig runt på dom blåsigaste överjävligaste rundorna

Japp, skallen gör halva jobbet vid vissa pass. Gäller bara att lura den att man orkar mycket mer, för benen orkar trumma på mycket längre än man vågar tro.

Som motpol till alla gymdagböcker på FB startade jag nyss en långdistans träningsbok här på forumet:
https://www.flashback.org/t2185472

Vore kul om flera av stammisarna i denna tråd kunde starta egna så vi kan följa varandras utveckling.
Citera
2013-07-24, 04:10
Bannlyst
Citat:
1.55 på halvmaran med sådan träningsbakgrund är ju grymt imponerande, din kompis måste ha riktigt bra löpartalang.

Dammade på ett långpass på dryga 18km idag, var 6 minuter snabbare än förra veckan men mindre trött . Känns som formbesked ofta kommer hastigt, det kan kännas som jag står stilla i utvecklingen någon månad och sen helt plötsligt så händer det.

Ja jag blev mäkta imponerad! Men å andra sidan var det inga dåliga tider hon hade på 9 km innan dess, så med en rejäl temposänkning för hennes del så var det fortfarande relativt enkelt tyckte hon.
Citera
2013-07-24, 05:22
Medlem
Hoppas ni kan hjälpa mig med min kanske lite dumma fundering!
Jo läget är att jag har börjat gymma en del för ett halvår sen och bara kört kondition någon gång ibland. Men vill så hemskt gärna bland in det i träningen.

Jag har 2,5 km till mitt jobb som jag har tänkt att börja springa till och hem ifrån varje dag, kommer detta ge någon kondition, även för längre distanser, typ milen eller mer?

Har vissa dagar sen ett gympass på kvällen. Så om jag slutar 16 och springer denna sträcka hem, kommer med hämma min muskelanvändning under och efter träning?

Jag vill springa såhär, om det nu går bra, för att bränna lite extra kalorier och jobba på min kondition på ett smidigt sätt. Funkar detta?
Citera
2013-07-24, 06:35
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crl
Hoppas ni kan hjälpa mig med min kanske lite dumma fundering!
Jo läget är att jag har börjat gymma en del för ett halvår sen och bara kört kondition någon gång ibland. Men vill så hemskt gärna bland in det i träningen.

Jag har 2,5 km till mitt jobb som jag har tänkt att börja springa till och hem ifrån varje dag, kommer detta ge någon kondition, även för längre distanser, typ milen eller mer?

Har vissa dagar sen ett gympass på kvällen. Så om jag slutar 16 och springer denna sträcka hem, kommer med hämma min muskelanvändning under och efter träning?

Jag vill springa såhär, om det nu går bra, för att bränna lite extra kalorier och jobba på min kondition på ett smidigt sätt. Funkar detta?

Det kommer ju inte stjälpa dig iaf, men det kommer inte heller vara det mest effektiva sättet att träna. Fast det förstår du nog redan.

På 2.5 km hinner man dock mycket, om man för fartlekar, intervaller osv. Jag hade kört en lugn morgonjogg på vägen dit och sen rejält ösigt intervallpass på vägen hem.

Jag kan inte se att det hämmar din styrketräning om du bara fyller på med energi både under dagen och emellan passet, förslagsvis med protein förstås.

Jag tror dock att du kommer märka efter ett tag att 2,5 km inte känns tillräckligt för att utvecklas, men då kan du väl lägga in ett längre pass på helgen eller nån dag i veckan kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in