2013-07-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Tack, jag har sen det hände funderat ganska mycket av just det här fallet, det är så trist att en liten unge och en lärarinna fick bita i det sura äpplet, det rör mig på något djupare plan än andra olösta fall.

Jag tror att du resonerar ungefär som jag föreställer mig att mördaren gjorde, typ hota ungen vifta lite med kniven, ungen lyder och följer med.
Jag tror att det var just därför det sprack, småbarn får lära sig att inte följa med okända vuxna och att fly eller ropa på hjälp om de blir hotade eller antastade av någon vuxen, även en sjuttonåring är en vuxen för ett barn.
En åttaåring som sätter sig på tvären kan vara ganska jobbig, särskilt om han skriker på hjälp och man är stressad, de kan slingra sig som ormar och vara snabba som vesslor.
Jag tror att förövaren fick panik när inte planen gick som väntat slog och högg ungen i panik som övergick i ilska över att planen sprack, sen kommer vittnet som går samma öde till mötes.

lallisen

Samma här, kan verkligen inte förstå hur han har undvikit att åka fast, helt obegripligt. Ännu mer obegripligt att han inte gjort något nytt brott och trillat dit på en topsning.. Den enda slutsatsen jag kan dra av det är at det var en vanlig kille/man som gjorde det och aldrig kommer göra om något liknande.

Du har rätt i att kidnappningsförsök är en tänkbar teori, som du säger så är det möjligt att Mohammed gjorde mycket motstånd och skrek och stressade upp gärningsmannen, tycker ändå det är märkligt med allt övervåld..
Citera
2013-07-25, 18:03
Medlem
herrgurkas avatar
Jag håller på med en sammansättning av informationen om det här fallet i media. Vilka TV-program/inslag finns det om fallet? Är det bara Efterlyst och Veckans brott (s01e01) som tagit upp det eller finns det något mer? Jag har gjort transkript av dessa och några kortare inslag men kanske missat något.

Tanken med sammanställningen är att informationen ska bli lättillgänglig, lättläst, sökbar och ha källhänvisningar till all information. Givetvis så nära grundkällan som möjligt.

Informationen att Mohammed blev grovt misshandlad först/knäckta revben, knivhuggen i stjärten. Vad kommer den uppgiften ifrån?
Senast redigerad av herrgurka 2013-07-25 kl. 18:12.
Citera
2013-07-25, 21:42
Medlem
djpsykoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det kan vara för ändamålet att bestämma stålkvaliteten som SKL rengjort kniven.

Knivtillverkare byter kvalitet på bladet från år till år. Om ett billigare och samtidigt bättre kvalitet på stålet kommit ut på världsmarknaden kan knivtillverkaren byta till detta. Tillverkaren kan också ha olika kvalitet på stålet i knivbladet för olika marknader. Med kännedom om stålkvaliteten - förändringarna på marknaden är många under en tioårstid - kan SKL kanske datera året för tillverkningen.

Sverige är som bekant världsledande på specialstål. Det är bara för SKL att skicka kniven till Sandviken Special Stål AB så kan de berätta mer om kvaliteten på knivbladet.

Bra tänkt, det är inte så himlens svårt att fastställa det, de måste dem ha gjort annars är de lite smått efter. Undrar hur SKL och polisen tänker ibland.

Må väl
Citera
2013-07-26, 22:23
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Jag letade runt lite på polisens hemsida och hittade detta istället: http://www.polisen.se/Ostergotland/Aktuellt/Pressmeddelanden/Ostergotland/Provsvaren-klara-i-dubbelmordsutredningen/

Jag minns när detta var på tapeten, det pratades mycket om det men sen hittade jag aldrig något om hur det gick i tidningarna. Jag ställde då en fråga här i tråden och fick svaret att "det gav inget". Jag tolkade det som att DNA:t ej hade matchat. Nu förstår jag att anledningen var en annan.

Den här kvinnan då, hon säger alltså att en blodet uppstod morddagen. Många år senare så finns det röda fläckar kvar på väggen, de visar sig nu dock ej vara blod vid analys. Kan det ändock vara så att det kvinnan såg den aktuella dagen trots allt var blod och att dessa andra fläckar som har gått till analys inte hörde ihop med de verkliga blodfläckarna?

I så fall; har någon ryktesvägen fått reda på vilken port som är den aktuella? I så fall skulle vi kunna kolla upp de som bor där och framförallt de som bodde där.
Hade varit väldigt intressant att höra om någon har koll på adressen, känns ju faktiskt som om hon som kom med tipset hade viss trovärdighet även om hon vaknade några år för sent med sin upptäckt. Har kollat tidningarna där dom skriver "knappt 400 meter i mördarens flyktväg" samt "knappt 300 meter", ingenting om adressen tyvärr, jäkla snåla journalister.
Dock kan ju fläckarna vara något annat än blod, förmodligen är det ju så.
Citera
2013-07-26, 23:21
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka

Informationen att Mohammed blev grovt misshandlad först/knäckta revben, knivhuggen i stjärten. Vad kommer den uppgiften ifrån?

Vet inte var det ursprungligen kommer ifrån men fråga mannen bakom länken. Finns en hel del annat matnyttigt där också. För mig var det något nytt att man hade praktikanter i familjens data-butik och att en av dom tydligen var misstänkt.

http://lennartremstam.blogspot.se/2013/04/dubbelmorden-i-linkoping-2004.html
Citera
2013-07-27, 00:42
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Hade varit väldigt intressant att höra om någon har koll på adressen, känns ju faktiskt som om hon som kom med tipset hade viss trovärdighet även om hon vaknade några år för sent med sin upptäckt. Har kollat tidningarna där dom skriver "knappt 400 meter i mördarens flyktväg" samt "knappt 300 meter", ingenting om adressen tyvärr, jäkla snåla journalister.
Dock kan ju fläckarna vara något annat än blod, förmodligen är det ju så.
Ja, chansen att det har läckt ut i Linköping vilken port det handlar om är väl rätt stor. Tror de som sitter på den infon resonerar som så att vi här inte är värdiga den, hade där funnits något att gå på så hade polisen redan gjort det - så tänker dom nog.

Nu minns jag inte exakt men var det inte så att tanten var nojig över det hela och därför valde att knipa käft? Hon berättade dock för en väninna (ja, kvinnor har svårt att hålla tyst) och denna väninnan insisterade på att hon skulle snutanmäla trots allt, eller vad det väninnan som kontaktade polisen? Ja, jag minns inte riktigt just nu som sagt men varför skulle vi lita på att spåret är kört i bott? Ibland kan man tro att en trasa är helt och fullt urkramad men ändå så kommer det några droppar när man vrider allt man har. De dropparna kan vara sprickan som får vattnet att välla.
Citera
2013-07-27, 00:54
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Vet inte var det ursprungligen kommer ifrån men fråga mannen bakom länken. Finns en hel del annat matnyttigt där också. För mig var det något nytt att man hade praktikanter i familjens data-butik och att en av dom tydligen var misstänkt.

http://lennartremstam.blogspot.se/2013/04/dubbelmorden-i-linkoping-2004.html

Ärligt talat ser kniven ut som en ytterst billig replika (kopia), sliten och misshandlad genom år av dålig skötsel bland diverse inte lämpliga ägare, kolla bara på det förstörda och därmed undermåliga stålet i bladet.
Hade det varit en mördare som planerat detta hade inte detta varit vapnet, är ju mer en leksak för en tonåring eller knarkares sista utpost. Men det är väl dit polisen också har hamnat när det gäller vapnet.
Citera
2013-07-27, 03:06
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ärligt talat ser kniven ut som en ytterst billig replika (kopia), sliten och misshandlad genom år av dålig skötsel bland diverse inte lämpliga ägare, kolla bara på det förstörda och därmed undermåliga stålet i bladet.
Hade det varit en mördare som planerat detta hade inte detta varit vapnet, är ju mer en leksak för en tonåring eller knarkares sista utpost. Men det är väl dit polisen också har hamnat när det gäller vapnet.

Har polisen dementerat att M:s fingeravtryck finns på kniven?

En idé på denna tråd som några förfäktat är att gm inledde med att misshandla M. M. tar fram sin butterfly ur skolväskan och gm får fritt spel och mördar honom med denna kniv, sedan tanten och slänger till sist kniven ifrån sig.
Citera
2013-07-27, 03:16
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Har polisen dementerat att M:s fingeravtryck finns på kniven?

En idé på denna tråd som några förfäktat är att gm inledde med att misshandla M. M. tar fram sin butterfly ur skolväskan och gm får fritt spel och mördar honom med denna kniv, sedan tanten och slänger till sist kniven ifrån sig.
Låter för mig helt vansinnigt. Han var åtta år! Någon som vet hur en åttaåring fungerar förstår att en sådan har inte en kniv med sig för vilken orsak som helst. Denna teorin är bara att glömma.
Om det -mot förmodan- vore så att kniven tillhörde M så hade säkert detta verifierats av släkt eller kompisar.
Citera
2013-07-27, 04:17
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Låter för mig helt vansinnigt. Han var åtta år! Någon som vet hur en åttaåring fungerar förstår att en sådan har inte en kniv med sig för vilken orsak som helst. Denna teorin är bara att glömma.
Om det -mot förmodan- vore så att kniven tillhörde M så hade säkert detta verifierats av släkt eller kompisar.

Det finns en historia kring pappan om hot och överfall i hans databutik som inte kan ha undgått pojken M. Så helt vansinnigt behöver det inte vara att en åttaåring av den anledningen bär med sig en kniv i skolväskan. Det behöver inte vara så att han tänkt försvara sig, snarare att kniven för M. fungerat som en amulett som skyddar hon från överfall.

Det är ytterligare ett faktum att M. normalt fick sällskap av äldre syskon på vägen till skolan, en äldre syster men t o m hans äldre bröder hade följt honom till skolan. Hur vanligt är det bland åttaåringar? Just denna morgon gick han själv och det kan ha varit en anledning att bära kniven som en slags amulett.

Polisen avslöjar inget så vi här på tråden har bara att gissa.

edit: Om kniven kom med just denna morgon - när han skulle gå själv till skolan - så har han kanske inte haft den tidigare med sig, så hans skolkamrater vet inget om en kniv i hans ägo.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-27 kl. 04:22.
Citera
2013-07-27, 20:15
Medlem
Kan det ha varit någon, kanske fotograf? Som ville besöka Kanberget och vattentornet för att ta några bilder eller bara kolla in läget. Kanberget i Linköping är en sv. Stadens högst belägna platser med utsikt över tex Roxen. En snubbe som går omkring i staden och ser vattentornet på långt håll och beger sig dit. Av någon slump springer han på pojken och det spårar ur av någon anledning.

Polisen tror ju att det var en slump, det behöver inte vara svårare än så. Fallet blir mycket svårlöst då allting var oplanerat.

Tex så finns ett måleri och en begravningsbyrå på Kanberget, samt en gammal klinik. Försöker spåna lite på varför GM gick dit om det var oplanerat( det kan ha varit det, polisen tror det och dom vet kanske vissa saker som pekar på att det var så.)

Vad tror ni, eller är jag helt ute och cyklar, kört fast lite känns det som. Ju mer man funderar på fallet ju knäppare blir man, ungefär som i Palmemordet..
Senast redigerad av mackeeee 2013-07-27 kl. 20:20.
Citera
2013-07-27, 20:30
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Kan det ha varit någon, kanske fotograf? Som ville besöka Kanberget och vattentornet för att ta några bilder eller bara kolla in läget. Kanberget i Linköping är en sv. Stadens högst belägna platser med utsikt över tex Roxen. En snubbe som går omkring i staden och ser vattentornet på långt håll och beger sig dit. Av någon slump springer han på pojken och det spårar ur av någon anledning.

Polisen tror ju att det var en slump
, det behöver inte vara svårare än så. Fallet blir mycket svårlöst då allting var oplanerat.

Tex så finns ett måleri och en begravningsbyrå på Kanberget, samt en gammal klinik. Försöker spåna lite på varför GM gick dit om det var oplanerat( det kan ha varit det, polisen tror det och dom vet kanske vissa saker som pekar på att det var så.)

Vad tror ni, eller är jag helt ute och cyklar, kört fast lite känns det som. Ju mer man funderar på fallet ju knäppare blir man, ungefär som i Palmemordet..
'

Professor LGWP säger att han inte tror på slumpen när han kommenterar fallet i ett Youtube-inslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in