2013-07-24, 10:04
Medlem
Intressant teori lallisen! Har varit inne på det med men nej jag tror inte på det, men visst möjligheten finns. Leker med tanken om jag hade haft kniv och skulle kidnappa något litet barn, hade nog gått fram till Mohammed och hotat han med kniven och sagt åt honom att följa med följt av diverse hot. Jag är väldigt tveksam till att Mohammed hade käftat emot och inte gjort som kidnapparen sa om han hade kniv. Nej kidnappning håller inte, men det är inte uteslutet.
Citera
2013-07-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det är inget hål egentligen. På polisens hemsida finns högupplösta bilder av kniven efter att den blivit rengjord, då kan det ses att det är en skada i metallen/kromen.
Varför rengör polisen kniven?
Kanske en naiv fråga men vill man inte spara kniven, för framtida undersökningar, som den är?
Citera
2013-07-24, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkiveraMera
Vad förväntade du dig för svar egentligen?
Att rostfritt är rostfritt och att rostfritt är blankt.
Det här är en svart fläck på rostfritt: smuts, ingrott, inget jord ifrån brottsplatsen, som säkert skulle försvunnit vid tvättningen av kniven.

Kniven är använd i andra sammanhang, inte bara "flasha" och "kaxa" med!
Citera
2013-07-24, 16:50
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Att rostfritt är rostfritt och att rostfritt är blankt.
Det här är en svart fläck på rostfritt: smuts, ingrott, inget jord ifrån brottsplatsen, som säkert skulle försvunnit vid tvättningen av kniven.

Kniven är använd i andra sammanhang, inte bara "flasha" och "kaxa" med!

Rostfritt innebär inte garanterat rostfritt! Det innebär bara att det har högre motståndskraft mot rost, men att det ändå kan hända att det rostar. T ex min nagelklippare som är rostfri har en del rost på sig.

Men ja, kniven är uppenbarligen använd i praktiska sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Kanske en naiv fråga men vill man inte spara kniven, för framtida undersökningar, som den är?

Tror det dröjde några år innan de rengjorde den. Förmodligen för att ingen känt igen den och detta var ett nytt försök att någon kanske kände igen den om den om den var ren.
Citera
2013-07-24, 17:15
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Rostfritt innebär inte garanterat rostfritt! Det innebär bara att det har högre motståndskraft mot rost, men att det ändå kan hända att det rostar. T ex min nagelklippare som är rostfri har en del rost på sig.

Men ja, kniven är uppenbarligen använd i praktiska sammanhang.

Tror det dröjde några år innan de rengjorde den. Förmodligen för att ingen känt igen den och detta var ett nytt försök att någon kanske kände igen den om den om den var ren.

Vet någon om SKL har kunnat bestämma vad det är för stål i kniven? Japanskt, amerikanskt, australiskt, kinesiskt, svenskt osv samt vilken kvalitet?

edit: jag gissar kvalitet A-2 på stålet i bladet. Kallas för 2260 i Sverige.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-24 kl. 17:25.
Citera
2013-07-24, 18:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue

Bara en gissning, men när alla spår (blod och andra ämnen) från kniven sparats/säkrats, så kanske de rengjorde den i fall det skulle finnas något utmärkande på den (inristningar, repor och annat) som skulle kunna urskilja den från andra knivar, visa/antyda vad kniven använts till tidigare osv. Som sagt, enbart mina spekulationer.
Citera
2013-07-24, 19:11
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Bara en gissning, men när alla spår (blod och andra ämnen) från kniven sparats/säkrats, så kanske de rengjorde den i fall det skulle finnas något utmärkande på den (inristningar, repor och annat) som skulle kunna urskilja den från andra knivar, visa/antyda vad kniven använts till tidigare osv. Som sagt, enbart mina spekulationer.

Det kan vara för ändamålet att bestämma stålkvaliteten som SKL rengjort kniven.

Knivtillverkare byter kvalitet på bladet från år till år. Om ett billigare och samtidigt bättre kvalitet på stålet kommit ut på världsmarknaden kan knivtillverkaren byta till detta. Tillverkaren kan också ha olika kvalitet på stålet i knivbladet för olika marknader. Med kännedom om stålkvaliteten - förändringarna på marknaden är många under en tioårstid - kan SKL kanske datera året för tillverkningen.

Sverige är som bekant världsledande på specialstål. Det är bara för SKL att skicka kniven till Sandviken Special Stål AB så kan de berätta mer om kvaliteten på knivbladet.
Citera
2013-07-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Intressant teori lallisen! Har varit inne på det med men nej jag tror inte på det, men visst möjligheten finns. Leker med tanken om jag hade haft kniv och skulle kidnappa något litet barn, hade nog gått fram till Mohammed och hotat han med kniven och sagt åt honom att följa med följt av diverse hot. Jag är väldigt tveksam till att Mohammed hade käftat emot och inte gjort som kidnapparen sa om han hade kniv. Nej kidnappning håller inte, men det är inte uteslutet.

Tack, jag har sen det hände funderat ganska mycket av just det här fallet, det är så trist att en liten unge och en lärarinna fick bita i det sura äpplet, det rör mig på något djupare plan än andra olösta fall.

Jag tror att du resonerar ungefär som jag föreställer mig att mördaren gjorde, typ hota ungen vifta lite med kniven, ungen lyder och följer med.
Jag tror att det var just därför det sprack, småbarn får lära sig att inte följa med okända vuxna och att fly eller ropa på hjälp om de blir hotade eller antastade av någon vuxen, även en sjuttonåring är en vuxen för ett barn.
En åttaåring som sätter sig på tvären kan vara ganska jobbig, särskilt om han skriker på hjälp och man är stressad, de kan slingra sig som ormar och vara snabba som vesslor.
Jag tror att förövaren fick panik när inte planen gick som väntat slog och högg ungen i panik som övergick i ilska över att planen sprack, sen kommer vittnet som går samma öde till mötes.

lallisen
Citera
2013-07-25, 00:32
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkiveraMera
http://www.polisen.se/ImageVault/Images/scope_0/filename_imp_xhPP0yo8pCAEWNrGXzUR.jpg/storage_Edited/ImageVaultHandler.aspx

Tycker inte heller det ser ut som ett hål. Snarare smuts som sitter hårt.

Den mest intressanta frågan tycker jag är vad man egentligen har använt kniven till under tiden före morden, slitaget för tankarna till det som återfinns på gamla moraknivar i bodar och verkstäder.

Hur hittade du länken? Har polisen någon informationssida om morden? Finns det möjligtvis högupplöst bild på mössan också?

Edit: Hittade bilderna. http://www.polisen.se/Ostergotland/Pressrum/Bilder/
Senast redigerad av herrgurka 2013-07-25 kl. 00:41.
Citera
2013-07-25, 00:59
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Hur hittade du länken? Har polisen någon informationssida om morden? Finns det möjligtvis högupplöst bild på mössan också?

Edit: Hittade bilderna. http://www.polisen.se/Ostergotland/Pressrum/Bilder/
Jag letade runt lite på polisens hemsida och hittade detta istället: http://www.polisen.se/Ostergotland/Aktuellt/Pressmeddelanden/Ostergotland/Provsvaren-klara-i-dubbelmordsutredningen/

Jag minns när detta var på tapeten, det pratades mycket om det men sen hittade jag aldrig något om hur det gick i tidningarna. Jag ställde då en fråga här i tråden och fick svaret att "det gav inget". Jag tolkade det som att DNA:t ej hade matchat. Nu förstår jag att anledningen var en annan.

Den här kvinnan då, hon säger alltså att en blodet uppstod morddagen. Många år senare så finns det röda fläckar kvar på väggen, de visar sig nu dock ej vara blod vid analys. Kan det ändock vara så att det kvinnan såg den aktuella dagen trots allt var blod och att dessa andra fläckar som har gått till analys inte hörde ihop med de verkliga blodfläckarna?

I så fall; har någon ryktesvägen fått reda på vilken port som är den aktuella? I så fall skulle vi kunna kolla upp de som bor där och framförallt de som bodde där.
Citera
2013-07-25, 04:49
Medlem
Angående kniven så vill jag veta hur det där knottriga på bladet kom till,under dådet?.

Har funderat lite kring det här "Bonde-spåret" och att kniven skulle använts på landet.
Om man då vill ha GM,som jag till 14-17år,så går han i skolan,efter det är det läxor,om GM sköter skolan vill säga,inte säkert.Annars kan han säkert vara med polarna,åka moppe,träffa brudar osv om han inte är en enstöring vilket han mycket väl skulle kunna vara.
Det jag vill komma till är att frågan är om han är så hjälpsam och jobbar hemma på gården,gör han det så borde han också gå till skolan i min värld,han borde då också ha någon vän,enstaka kanske men ack någon vän.
Under stora delar av min ungdom spelade jag två sporter i olika åldersklasser från 90-87 beroende på toppning av lagen.Jag är i spannet att jag var 14-17år under tiden för mordet,jag spelade i två lag där väldigt många i mina lag kom från bla Gistad,Brokind,Bestorp och bondgårdar runt Linghem osv,det är riktiga små bondhålor för er som inte vet.
Det var inte många av dessa som var så behjälpliga hemma på gårdarna vill jag lova,de flesta hade sina intressen där ute som mopeder,fotboll,handboll,Counter-Strike(dataspel) spelade många på den tiden,fiske och jakt vet jag flera som var intresserade av.
Om det hade varit en enstöring på landet,som ändå borde gått i skolan(får vi anta pga skolplikt?) från 7-9:an och var speciell/enstöring så borde fan någon i trakterna däromkring tänkt på honom känns det som,därute vet alla allt om alla var det intrycket jag fick av dom "bönder" jag träffat,givetvis avfärdar jag inget och jag tycker som sagt "bonde-spåret" är intressant men bara lite tankar jag bollar fram och tillbaka.
Jag tror fortfarande lite mer på något förort till Lkpg eller typ Valla,Gottfridsberg,Johannelund,Berga eller T1,om jag skulle gå gissa bara.

En annan tanke jag spånat lite på,soc-kontoret ligger ju inte allt för långt bort och där ränner ju(inte alla) en hel del märkligt folk vet jag,det jag undrar är om det låg där 2004 och när det öppnade isåfall?.
Jag var lite ung för att minnas sånt och lägga märke till sånt.Men om det gjorde det:
GM har fått avslag eller inte fått igenom något ifrån soc,när han är på väg ut därifrån lägger han märke till att det är många invandrare där,som det faktiskt är inget illa menat och tänker "jävla skit,tar jobb och kostar pengar bla bla" om invandrarna han sett,på vägen hem stöter han på M och det rinner över "att se ännu en" och resten vet vi.
ELLER:
GM ska på återbesök efter han har varit där och fått avslag,torsdagen eller fredagen innan,nu beväpnad med kniv för att om inte annat försöka hota till sig pengarna eller något,men ser M på vägen dit och där spårar han ur och resten vet vi.
I denna teori vill jag ha GM till 21-23 år,men ser yngre ut pga av avsaknad av ansiktsbehåring och rundade kinder och därför ser yngre ut.Han är lite små psykopat,inte helt och hållet men något fel är det på honom.
Kan inget om psykopater men hoppas ni fattar hyffsat,är för trött för att förklara.

Jag tror som sovvandring och några andra att många svar finns i kniven,och som någon annan skrev också om mössan,varför är den i tidningstället och inte i någon papperskorg eller under någon buske GM passerat på vägen.

Jag kan inte fatta att han lämnade kniven och mössan,om han hade bil,vad var problemet?.
Var han helt rubbad när han begick dådet,kastade han kniven för han skar sig?,men varför då också dumpa mössan när han bara kunde lagt den i knät ellet på golvet i bilen?.
Den vägen han verkar ha tagit efter om man tittar på efterlyst-klippet så måste han isåfall gått förbi bilen för att komma till tidningstället för att dumpa mössan,vända om,och visserligen gå några ynka meter för att komma till bilen,det gör ju att det isåfall tar längre tid för honom att ta sig därifrån?.

Bara några fundringar...

Långt inlägg men har inte kunnat skriva på ett par dagar så var tvungen att skriva av mig,fortsätt spinna på,många bra teorier här

MVH
Senast redigerad av Spritzer11 2013-07-25 kl. 05:16.
Citera
2013-07-25, 07:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzer11
Angående kniven så vill jag veta hur det där knottriga på bladet kom till,under dådet?.

Har funderat lite kring det här "Bonde-spåret" och att kniven skulle använts på landet.
Om man då vill ha GM,som jag till 14-17år,så går han i skolan,efter det är det läxor,om GM sköter skolan vill säga,inte säkert.Annars kan han säkert vara med polarna,åka moppe,träffa brudar osv om han inte är en enstöring vilket han mycket väl skulle kunna vara.
Det jag vill komma till är att frågan är om han är så hjälpsam och jobbar hemma på gården,gör han det så borde han också gå till skolan i min värld,han borde då också ha någon vän,enstaka kanske men ack någon vän.
Under stora delar av min ungdom spelade jag två sporter i olika åldersklasser från 90-87 beroende på toppning av lagen.Jag är i spannet att jag var 14-17år under tiden för mordet,jag spelade i två lag där väldigt många i mina lag kom från bla Gistad,Brokind,Bestorp och bondgårdar runt Linghem osv,det är riktiga små bondhålor för er som inte vet.
Det var inte många av dessa som var så behjälpliga hemma på gårdarna vill jag lova,de flesta hade sina intressen där ute som mopeder,fotboll,handboll,Counter-Strike(dataspel) spelade många på den tiden,fiske och jakt vet jag flera som var intresserade av.
Om det hade varit en enstöring på landet,som ändå borde gått i skolan(får vi anta pga skolplikt?) från 7-9:an och var speciell/enstöring så borde fan någon i trakterna däromkring tänkt på honom känns det som,därute vet alla allt om alla var det intrycket jag fick av dom "bönder" jag träffat,givetvis avfärdar jag inget och jag tycker som sagt "bonde-spåret" är intressant men bara lite tankar jag bollar fram och tillbaka.
Jag tror fortfarande lite mer på något förort till Lkpg eller typ Valla,Gottfridsberg,Johannelund,Berga eller T1,om jag skulle gå gissa bara.

En annan tanke jag spånat lite på,soc-kontoret ligger ju inte allt för långt bort och där ränner ju(inte alla) en hel del märkligt folk vet jag,det jag undrar är om det låg där 2004 och när det öppnade isåfall?.
Jag var lite ung för att minnas sånt och lägga märke till sånt.Men om det gjorde det:
GM har fått avslag eller inte fått igenom något ifrån soc,när han är på väg ut därifrån lägger han märke till att det är många invandrare där,som det faktiskt är inget illa menat och tänker "jävla skit,tar jobb och kostar pengar bla bla" om invandrarna han sett,på vägen hem stöter han på M och det rinner över "att se ännu en" och resten vet vi.
ELLER:
GM ska på återbesök efter han har varit där och fått avslag,torsdagen eller fredagen innan,nu beväpnad med kniv för att om inte annat försöka hota till sig pengarna eller något,men ser M på vägen dit och där spårar han ur och resten vet vi.
I denna teori vill jag ha GM till 21-23 år,men ser yngre ut pga av avsaknad av ansiktsbehåring och rundade kinder och därför ser yngre ut.Han är lite små psykopat,inte helt och hållet men något fel är det på honom.
Kan inget om psykopater men hoppas ni fattar hyffsat,är för trött för att förklara.

Jag tror som sovvandring och några andra att många svar finns i kniven,och som någon annan skrev också om mössan,varför är den i tidningstället och inte i någon papperskorg eller under någon buske GM passerat på vägen.

Jag kan inte fatta att han lämnade kniven och mössan,om han hade bil,vad var problemet?.
Var han helt rubbad när han begick dådet,kastade han kniven för han skar sig?,men varför då också dumpa mössan när han bara kunde lagt den i knät ellet på golvet i bilen?.
Den vägen han verkar ha tagit efter om man tittar på efterlyst-klippet så måste han isåfall gått förbi bilen för att komma till tidningstället för att dumpa mössan,vända om,och visserligen gå några ynka meter för att komma till bilen,det gör ju att det isåfall tar längre tid för honom att ta sig därifrån?.

Bara några fundringar...

Långt inlägg men har inte kunnat skriva på ett par dagar så var tvungen att skriva av mig,fortsätt spinna på,många bra teorier här

MVH
  • Socialkontoret på Barnhemsgatan fanns där 2004, ja.
  • Varför slängde gm kniven ifrån sig på brottsplatsen? Var kniven inte gm:s egen kniv utan ett försvarsvapen M fått av en anhörig? Pappan hade tidigare blivit överfallen i sin databutik och kanske ansåg han eller en äldre broder att M behövde en kniv i försvarssyfte?
  • Varför inte lägga mössan på golvet i flyktbilen? Det hade inte sett bra ut att sitta med en blodig mössa i bilen, om vittnen sagt till polisen att gm hade en mössa och flyktbilen blivit stoppad i en poliskontroll upprättad pga av mordet.

edit: Om mordvapnet var M:s kniv så tror jag att det var M själv som ville ha en kniv med sig på vägen till skolan. Pojken kände sig tryggare med en kniv i skolväskan helt enkelt mot bakgrund av överfallet på pappan.
Senast redigerad av MossTrums 2013-07-25 kl. 07:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in