2012-11-23, 16:53
Medlem
Problemet om GM rekat så mycket och tagit reda på pojkens rutiner är att han då borde sett att pojken brukade ha sällskap med sin syster till skolan, vad skulle GM ha gjort om båda kom gåendes , hade vi haft ett trippelmord då? Motsägelsefullt är bara förnamnet, det går inte komma på en enda teori som håller verkar det som, jävligt märkligt.. Jag undrar mest varför GM rör sig mot brottsplatsen på slutet av sin flykt. Inser han vilken risk han tar?
Citera
2012-11-23, 16:59
Medlem
LeonVances avatar
Nu kom jag på att det inte är så enkelt med temperaturer som det låter. Bara för att historiken säger att det var 7 plusgrader vid mordtillfället så innebär inte det att det kändes som 7 plusgrader. Många andra saker spelar in, som nederbörd, vind, luftfuktighet. Det kan absolut ha varit mössväder då, trots att termometern sa 7.

Kolla in Stockholm just nu t ex: http://www.foreca.se/Sweden/Stockholm Där det ska vara 6 plusgrader, men känns som 3.
Citera
2012-11-23, 19:50
Medlem
MossTrumss avatar
Mackeee: Uppgiften om att pojken brukade ha sällskap till skolan med en syster kände jag inte till. Det påminner mig om en detalj i Palme-mordet som polisen aldrig fäst sig vid.

Olof Plame hade under året innan mordet upptäckt att han varit övervakad världen runt där han hållit offentliga tal. Han kände ingen personer i publiken som återkommit och Palme fick en känsla av att vara övervakad världen runt: han hade en kuslig känsla och kände sig olustig. Det var känt att Palme ibland rörde sig utan livvakter i Sverige. Om det fanns en konspiration med planen att mörda Olof Palme hade den att iakttaga och invänta rätt tillfälle: Palme i Sverige utan livvakter. Den kvällen han sköts var en sådan.

Kan det varit samma sak med pojken? Hade han alltid sällskap till skolan? Fanns det variationer som kunnat iakttas?
Citera
2012-11-23, 20:44
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Mackeee: Uppgiften om att pojken brukade ha sällskap till skolan med en syster kände jag inte till. Det påminner mig om en detalj i Palme-mordet som polisen aldrig fäst sig vid.

Olof Plame hade under året innan mordet upptäckt att han varit övervakad världen runt där han hållit offentliga tal. Han kände ingen personer i publiken som återkommit och Palme fick en känsla av att vara övervakad världen runt: han hade en kuslig känsla och kände sig olustig. Det var känt att Palme ibland rörde sig utan livvakter i Sverige. Om det fanns en konspiration med planen att mörda Olof Palme hade den att iakttaga och invänta rätt tillfälle: Palme i Sverige utan livvakter. Den kvällen han sköts var en sådan.

Kan det varit samma sak med pojken? Hade han alltid sällskap till skolan? Fanns det variationer som kunnat iakttas?

Men är mordet riktat mot familjen Ammouri så hade väl mördaren likväl kunnat ge sig på dottern? Hon gick till skolan den tid som hon och Mohammed brukade gå. Så om torpedteorin stämmer borde snarare dottern än sonen mördats, eftersom torpeden borde ha varit på plats och sett henne gå till skolan.
Citera
2012-11-23, 20:52
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Men är mordet riktat mot familjen Ammouri så hade väl mördaren likväl kunnat ge sig på dottern? Hon gick till skolan den tid som hon och Mohammed brukade gå. Så om torpedteorin stämmer borde snarare dottern än sonen mördats, eftersom torpeden borde ha varit på plats och sett henne gå till skolan.
... eller så tänkte han mörda båda men hamnade i ett läge där grabben kom ensam?
Citera
2012-11-23, 21:02
Avslutad
Följande saker hänger nog ihop;

1. Polisen vet att gärningsmannen har skadat handen.

2. Ett vittne vid övergångsstället har lagt märke till en speciell sak med en man hon möter, polisen vägrar säga vad, men säger samtidigt att det saknar betydelse.

Jag tror att vittnet har sett något med handen; antingen håller han sig om handen, har en servett runt handen, eller har den kända statoil-mössan hårt tryckt runt handen.

Jag utesluter saker som att han gick mot rött ljus, eftersom det var många bilar här då hade det funnits bilvittnen.

Men jag kan också tänka mig att han bytt övergångsställe på ett märkligt sätt, från det innan till det efter korsningen, för att undvika möta vittnet. Andra alternativ är att han hållt handen för ansiktet, huvet ner i jackan, kollat bort, kollat bakåt, sprungit, stått still när det varit grönt gubbe. möjligheterna är många!!
Citera
2012-11-23, 21:27
Medlem
MossTrumss avatar
Om det gäller blodshämnd mellan två familjer kan jag tänka mig att pojkar har högre värde än flickor.
Citera
2012-11-23, 22:27
Medlem
MossTrumss avatar
En ändring i biobankslagen vill jag se. Det finns ett blodprov på alla i Sverige födda efter 1975 och är mördaren svensk så finns han i detta register. På sikt hoppas jag att alla EU-medborgares DNA registreras och blir tillgängligt för polisen att söka efter.
Citera
2012-11-23, 23:07
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En ändring i biobankslagen vill jag se. Det finns ett blodprov på alla i Sverige födda efter 1975 och är mördaren svensk så finns han i detta register. På sikt hoppas jag att alla EU-medborgares DNA registreras och blir tillgängligt för polisen att söka efter.

Problemet är dock att det man bara har en bloddroppe på en papperslapp. Det skulle ta enorm tid och kosta väldigt mycket pengar att plocka fram DNA från alla dessa prover så att det blir sökbart. Det kostar nog mer än det smakar. Sen handlar det ju om integriteten. Det finns ju inte ens ett nationellt fingeravtrycksregister så ett DNA-register är i så fall många år i framtiden.

Hur är det med fingeravtrycken i de nya EU-passen? Kan polisen fritt söka i det eller är det enbart för tullen?
Senast redigerad av herrgurka 2012-11-23 kl. 23:10.
Citera
2012-11-23, 23:53
Medlem
Har följt denna tråden mycket länge och funderade bara på hur mycket av A-L liv är kartlagt här på flashback? Kanske har missat nått men är polisen helt hundra på att tanken var att döda Mohammed först? kan det inte vara tvärtom att GM skulle döda A-L? Kanske kan skaka igång några intressanta teorier. Stämmer det att A-L ska ha sagt "han heter Leif" till polisen?
Citera
2012-11-24, 00:31
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolle11
Har följt denna tråden mycket länge och funderade bara på hur mycket av A-L liv är kartlagt här på flashback? Kanske har missat nått men är polisen helt hundra på att tanken var att döda Mohammed först? kan det inte vara tvärtom att GM skulle döda A-L? Kanske kan skaka igång några intressanta teorier. Stämmer det att A-L ska ha sagt "han heter Leif" till polisen?

Pojken togs ju först och han blev brutalare mördad. Kvinnan fick färre hugg (även om det var ett gäng även där). Polisen är övertygade om att kvinnan kom i vägen.

Tror aldrig hon sagt det där med "han heter" utan bara nåt med Leif. Hon hann även ge ett snabbt signalement av GM innan hon dog.

Edit: Här påstås det iofs att hon viskade "Han heter Leif". http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article10681616.ab
Senast redigerad av herrgurka 2012-11-24 kl. 00:34.
Citera
2012-11-24, 07:09
Medlem
MossTrumss avatar
Ett större medvetande behövs om vikten att kunna använda befintliga blod-databanker för att samköras mot polisens register för ouppklarade brott. En lagändring för att effektivera detta är det första som krävs, för att på sikt komma åt bloddropparna från alla födda 1975 och framåt.

I samband med forskning kring hälsostudier idag är det ofta så att forskningsobjekten lämnar sitt godkännande till att deras DNA kan samköras mot polisens register. T ex i den frivilliga EpiHealth study som jag själv ingår i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in