2013-07-27, 15:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag har inte hört någon säga att de enheter jag visar på inte finns. Så hur kan någon efter det med säkerhet säga att Gud inte finns? Jag säger dessutom att detta är ett bevis på Gud för att jag med hundra procent säkerhet vet att det är så. Därför vet jag också att ingen av er kommer kunna motbevisa mig.

Men ni kan säga att jag svamlar eller hittar på och fantiserar, varsågoda.

Problemet är att du gör ofalsifierbara (för att inte tala om ogrundade) påståenden. Sånt bevisar ALDRIG nånting. Att du inte tycks förstå det själv (alternativt trollar) är bara sorgligt.

Berätta var de där 100 procenten kommer ifrån istället.
Citera
2013-07-27, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag trodde inte kristna hatade? Vad säger Mållgan....jesus om detta?
Varför tror du att jag är kristen, ditt rövhål?
Citera
2013-07-27, 15:27
Medlem
Vår värld är komplex, men ändå logiskt uppbyggd. Detaljerna i naturen är ordnade så att varje del fyller en uppgift inom ett ordnat helt och samverkar till en harmonisk helhet. Så är det exempelvis med de små men extremt komplexa cellerna, oreducerbara organ som till exempel ögat eller hela ekosystem. Vetenskapen visar allt tydligare att liv överhuvudtaget inte kunde existera utan den exakta ordning som råder i universum, särskilt finjusteringen av måtten i vårt solsystem och av de fysikaliska konstanterna i universum. Denna precisa, livsuppehållande design pekar på att det måste finnas en målmedveten designer som står bakom allt. Det här argumentet, som också användes redan av tidiga grekiska filosofer brukar kallas för det*teleologiska gudsbeviset*och härleder alltså utifrån skapelsens ändamålsenliga ordning, naturlagar, skönhet, struktur och så vidare, att det måste finnas en designer som ordnat naturen. Parallellen med klockan och urmakaren är klassisk. Lika litet som ett komplicerat ur kan uppkomma av sig själv, utan en urmakare, lika osannolikt är det att vår komplicerade värld skulle ha uppstått av sig själv utan en intelligent upphovsman eller designer. Det finns ingen som passar in på denne designer utom Gud. Av samtida religionsfilosofer har bland andra engelsmannen Richard Swinburne formulerat en uppdaterad version av det teleologiska gudsbeviset.

http://www.slef.fi/sandebudet/tb/45/tio-bevis-for-guds-existens
Citera
2013-07-27, 15:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag har inte hört någon säga att de enheter jag visar på inte finns. Så hur kan någon efter det med säkerhet säga att Gud inte finns? Jag säger dessutom att detta är ett bevis på Gud för att jag med hundra procent säkerhet vet att det är så. Därför vet jag också att ingen av er kommer kunna motbevisa mig.

Det är upp till dig att visa att enheterna finns mer än på pappret, inte för oss att motbevisa dina påståenden. Bevisbördan ligger trots allt på dig.

Så allting som är ofalsifierbart kan enligt din egen logik finnas? Jag är inte förtjust i apologisternas favorittaktik där man visar att något inte går att motbevisa och därför kan det finnas. Allt kan täckas av det. Varenda fantasifoster som någonsin tänkts ut. Det är inte bevis för någonting.

Absoluta sanningar är skoj. Hundra procent säkerhet säger du, det var inte dåligt!
Antingen har du vanföreställningar eller så ljuger du. Undra vilket det är.

Exakt vad är det vi ska motbevisa? Du har ju inte bevisat något annat än några matematiklekar.
Citera
2013-07-27, 15:35
Medlem
baylifes avatar
Citat:

Det är sant för att du vet att det är sant. Ja men dåså.

Konstigt att ingen annan förutom du anser att 0,999...=1 är ett bevis för Gud. Kanske för att det inte är det?
Citera
2013-07-27, 15:43
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Jag tar det igen då. Det finns enheter som bara finns utan att ha kommit någonstans ifrån
Om man anser sig som platonist ja, men nu är jag inte en platonist när det kommer till matematiken. Tyvärr.

Citat:
de finns i logiken och det finns hur många olika sådana som helst och det samtliga har gemensamt är att de är eviga och de är ett (1).
Vadå eviga? De har en oändlig decimalutveckling, inget mer. Och ja, 0,999...= 1. Och?

Citat:
Jag visar på en sådan i min avatar och det är samtliga fraktioner man får när man delar talen ett, två, tre, fyra, fem, och sex med sju. De samsas alla i en och samma period och enhet samtidigt. Eftersom alla fraktioner löper i samma period får man en summa på enheten genom att addera fraktionen på var sida om cirkelns mittpunkt och den summan är ett (1). Denna summa får man både med och motsols. Linjerna i cirkeln visar den interna ordningen mellan fraktionerna. Sätter du ditt finger på en sjundedel d.v.s på ettan i cirkeln och räknar -ett sedan följer du linjen till nästa punkt och räknar -två och så vidare tills du kommer till sju så är du tillbaka vid den punkt du startade, d.v.s. vid ettan och varje gång du räknade lades det till en sjundedel. Linjen avslöjar alltså att det är sju sjundedelar det är frågan om här samtidigt är den överlappande precis som oändlighetssymbolen med en orm som biter sin egen svans. Vi ser alltså oändlighet både i fraktionen själv som blir 1 samt i den linje som visar det inre i enheten. Den är ett oändligt 1.
Och detta är likt koffski sa för att du valt att ta en cirkel vars omkrets är 1 och väljer att ta fraktioner som är 1/n. Inget mystiskt alls.
Citera
2013-07-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är upp till dig att visa att enheterna finns mer än på pappret, inte för oss att motbevisa dina påståenden. Bevisbördan ligger trots allt på dig.

Finns enheterna på papperet menar du? De finns i logiken och de är vad de är, eller hur? Det är detta som jag hävdar att ingen kan motbevisa. Det finns ingen annan motsvarighet som kan användas som ett kontraexempel för att trivialisera detta. För dessa enheter ÄR och de är de enda självtillräckliga och fullkomliga alltid existerande enheter man kan hitta i logiken och som inte är skapade. Det räcker så. Gud är immateriell och kan inte bevisas empiriskt.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-07-27 kl. 15:55.
Citera
2013-07-27, 15:50
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Problemet är att du gör ofalsifierbara (för att inte tala om ogrundade) påståenden. Sånt bevisar ALDRIG nånting. Att du inte tycks förstå det själv (alternativt trollar) är bara sorgligt.

Men det är ju sant för att det är sant. Det är sant eller hur?
Citera
2013-07-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Om man anser sig som platonist ja, men nu är jag inte en platonist när det kommer till matematiken. Tyvärr.

Vadå eviga?

När tror du dessa enheter som finns i logiken uppstod då, har de en upphovsman? Är de inte ett (1)?

Citat:
Och detta är likt koffski sa för att du valt att ta en cirkel vars omkrets är 1 och väljer att ta fraktioner som är 1/n. Inget mystiskt alls.

Har aldrig sagt något om några mått på cirkelns omkrets.
Citera
2013-07-27, 16:04
Medlem
Citat:

Varför kan inte du berätta för mig hur det kommer sig att de enheter jag förklarat inte skulle finnas i logiken? Vem är det som kommer med ogrundade påståenden här?
Citera
2013-07-27, 16:14
Medlem
koffskis avatar
Citat:
När tror du dessa enheter som finns i logiken uppstod då, har de en upphovsman? Är de inte ett (1)?

Har aldrig sagt något om några mått på cirkelns omkrets.

Det var du som kom på detta. Logik är ett koncept människan hittat på.

Omkretsen måste vara 1 när du dividerar 1/n om du ska stoppa in det i en cirkel.
Citera
2013-07-27, 16:17
Medlem
koffskis avatar
Citat:
Varför kan inte du berätta för mig hur det kommer sig att de enheter jag förklarat inte skulle finnas i logiken? Vem är det som kommer med ogrundade påståenden här?

Du har bara gjort en uträkning för din definition av gud. Min uppfattning är att gud är en cirkel. (r^2)pi... Woho, jag bevisade min cirkelgud som är lika oändlig som en cirkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in