2013-08-02, 13:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Som jag sagt tidigare med hänvisning till min avatar så består Guds eget väsen av ett oändligt antal av oändligt många olika, oändliga, immateriella, icke skapade, oföränderliga och fullkomliga enheter.

Det som finns i den immateriella verkligheten är alltså oändligt mycket mer.

Så du kan trots allt inte stå vid, att din matematiska falska analogi och siffer-lek ENDAST är DIN énpersons-religion/'gud', men försökar nu att återinföra fnoskigheterna som en allmän verklighets-beskrivning.

Denna .... tyvärr för vanligt förekommande ...... intellektuella ohederlighet i en viss typ av abrahamisk marknadsföring återspeglar den missions-besatta abrahamismens karaktär: Missionärens position är flexibel och flyttar sig 'taktisk'.

Men du kanske inte har något substantiellt som legitimerar din produkts värde, så du får noga dig med att fungera som en tandcrèmes-commercial.
Citera
2013-08-02, 14:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Dina a priori-antaganden är per se båda tämligen absurde och öppna för kritik.

En ultimativ gud/skapare som är motiverat av ett behov av andras lydnad/underkastelse på énvägsvillkor och som medvetet konstruerar ett scenario med frestelse, pseudo-fri-vilja och otydlig kommunikation (rent av disinformation) kan svårligen .... utanför blind-tros tolkning .... beskrivas som annat än som en SM-sociopat.

Att du sen följar upp detta med cirkel-argumentation är väl bara att förvänta sig.
Fan vad jag gillar dina analyser, du skär islamisterna tills de står paralyserade med eller utan sina livselixir att behålla den potential de kallar för filosofi.

Dock, är det inte ens deras, men ägandet ägandet, andelarna och hysterin... den är skapad, ändå vill de inte medge att de är bejublade lögnhalsar med avsikt att helst operera fortsatt fritt, kommer inte att gå det.
Citera
2013-08-02, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För att testa människans lydnad/underkastelse, vilket delvis .... som en fasett av hela bilden .... kan associeras till demiurgens egen existentiella situation och motivation.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej, tvisten mellan Gud och Satan beror på människan. Gud sa att änglarna skulle tjäna människorna men Satan ville inte det, han såg sig för god för det.

Jag förstår att du varken kan kristen eller islamisk teologi särskild bra.

Citat:
Han gjorde därför uppror mot Gud och fick med sig massor av änglar i det upproret.

Och att du inte kan kronologin heller.

Citat:
Därför vill Satan fresta till synd eller avfall,

Nix, inte enligt GT som du beskrivar det.

Citat:
Man märker inte av att Satan finns förrän man blir frälst,

ELLER blir hjärntvättat till att tro man ser honom och hjärntvättat till att tro att han är si eller så.

Citat:
det är då han kommer i full vrede mot oss.

Jag menar inte att Satan framställs som särskild arg. Har du sådär eld-och-svavel abrahamism med dig i bagaget, sen du blir så verbalt blomstrande i ditt predikande?

Citat:
Satan tjänar dock ett visst syfte i att sålla oss.

Det var ju det jag skrev: Han fungerar som én del av 'guds' SM-lekar.

Citat:
Men han har ett evigt straff att vänta för sin upproriskhet och sina onda avsikter.

Ja, om man skall lita på propagandan från DIN sida. Men ponerat på en konsekvens-granskning av abrahamismens mytologi blir det snarare 'gud' som förlorar kriget i himmelen. Alla 'onda' empirier byggd på makt och sociopati kollapser före eller senare.
Citera
2013-08-02, 14:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Fan vad jag gillar dina analyser, du skär islamisterna tills de står paralyserade med eller utan sina livselixir att behålla den potential de kallar för filosofi.

Tackar, men var man som jag ung under det kalla krigets propaganda är det inte så svårt att kunne hitta och granska motsvarigheterna i propagandan omkring 'The war in heaven' .... och eventuellt bilda sig sin egen uppfattning om hur den ideélla 'good guy' skulle vara.

D.v.s. motsatsen till dessa egotrippande, manipulativa sociopater som sägar sig representera 'verkligheten' eller 'folket'.
Citera
2013-08-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Så vitt jag kan hitta bor de i himlen. Inte en annan värld.
Om de bodde i den fysiska himlen så skulle flygplan krocka med dom, och folk skulle se dom i himlen, så det stämmer inte.

Citat:
De kan hälsa på vilket gör att jag undrar om varför de inte gör det oftare:

And he [Jacob] had a dream, and behold, a ladder was set on the earth with its top reaching to heaven; and behold, the angels of God were ascending and descending on it (Genesis 28:12).
Det var bara en dröm.

Citat:
Vart står det något om andevärldar?
Överallt: http://www.openbible.info/topics/the_spirit_world

Tror du seriöst att det som religiösa kallar himlen är en fysisk plats? Inte konstigt om du inte tror på religioner då... för hela poängen med religioner är att prata om osynliga andliga saker.
Senast redigerad av elsydeon 2013-08-02 kl. 15:14.
Citera
2013-08-02, 15:16
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Om de bodde i den fysiska himlen så skulle flygplan krocka med dom, och folk skulle se dom i himlen, så det stämmer inte. Änglar är andliga varelser i en andlig värld, som kallas för himlen eller paradiset.

Det var bara en dröm.

Överallt: http://www.openbible.info/topics/the_spirit_world

Tror du seriöst att det som religiösa kallar himlen är en fysisk plats? Inte konstigt om du inte tror på religioner då...

Så du pratar alltså om "himlen"?

Jag har aldrig hört någon benämnda "himlen" med "andevärld" och än mindre i plural som du gjorde.
Citera
2013-08-02, 15:29
Medlem
Citat:
Så du pratar alltså om "himlen"?

Jag har aldrig hört någon benämnda "himlen" med "andevärld" och än mindre i plural som du gjorde.
Enligt Bibeln finns det åtminstone 3 'himlar': http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Heaven#New_Testament

Om man kollar på andra religioner/mytologier kan man se att det finns 7. Det finns oändligt många enligt traditioner, men man brukar dividera materia i 7 grader (4 fysiska element och 3 andliga element): http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Heavens
Citera
2013-08-02, 15:32
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Enligt Bibeln finns det åtminstone 3 'himlar': http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Heaven#New_Testament

Om man kollar på andra religioner/mytologier kan man se att det finns 7. Det finns oändligt många enligt traditioner, men man brukar dividera materia i 7 grader (4 fysiska element och 3 andliga element): http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Heavens

Andra religioner hade jag koll på men nu lärde jag mig något nytt!

Vad är det för himlar då? Vet man något mer? Varför räcker det inte med en?
Citera
2013-08-02, 15:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du får nu allt legitimera din ockultism och pseudo-esoterism före du användar dom som verktyg eller som information i ett försök på att "bevisa gud".
Citera
2013-08-02, 15:43
Medlem
Citat:
Andra religioner hade jag koll på men nu lärde jag mig något nytt!

Vad är det för himlar då? Vet man något mer? Varför räcker det inte med en?
Bibeln säger inte mycket om det, men Kristna brukar generellt säga att den första himlen är atmosfären, den andra himlen är rymden, och den tredje himlen är där Gud finns.

Man kan lika gärna läsa om det i andra religioner också, för att alla religioner och mytologier kommer från samma andliga källa som människor kallar 'Gud', så Bibeln har inte mer auktoritet än någon annan helig bok.

De 3 olika himlarna refererar till olika densitet av substans. Bara en av dom är kända av vetenskapen, även om man ibland har postulerat att rymden också består av en substans, så som det står i mytologier.
Citera
2013-08-02, 15:50
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Bibeln säger inte mycket om det, men Kristna brukar generellt säga att den första himlen är atmosfären, den andra himlen är rymden, och den tredje himlen är där Gud finns.

Man kan lika gärna läsa om det i andra religioner också, för att alla religioner och mytologier kommer från samma andliga källa som människor kallar 'Gud', så Bibeln har inte mer auktoritet än någon annan helig bok.

De 3 olika himlarna refererar till olika densitet av substans. Bara en av dom är kända av vetenskapen, även om man ibland har postulerat att rymden också består av en substans, så som det står i mytologier.

Jo "substans" är ju rätt enkelt att gissa sig till

Allt är något. Ingenstans finns ingenting. Det är vi tämligen säkra på.
Citera
2013-08-02, 15:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan lika gärna läsa om det i andra religioner också, för att alla religioner och mytologier kommer från samma andliga källa som människor kallar 'Gud',

Nix, det är bara en av dina new-age, synkretism-smet fabulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in