Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För att testa människans lydnad/underkastelse, vilket delvis .... som en fasett av hela bilden .... kan associeras till demiurgens egen existentiella situation och motivation.
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nej, tvisten mellan Gud och Satan beror på människan. Gud sa att änglarna skulle tjäna människorna men Satan ville inte det, han såg sig för god för det.
Jag förstår att du varken kan kristen eller islamisk teologi särskild bra.
Citat:
Han gjorde därför uppror mot Gud och fick med sig massor av änglar i det upproret.
Och att du inte kan kronologin heller.
Citat:
Därför vill Satan fresta till synd eller avfall,
Nix, inte enligt GT som du beskrivar det.
Citat:
Man märker inte av att Satan finns förrän man blir frälst,
ELLER blir hjärntvättat till att tro man ser honom och hjärntvättat till att tro att han är si eller så.
Citat:
det är då han kommer i full vrede mot oss.
Jag menar inte att Satan framställs som särskild arg. Har du sådär eld-och-svavel abrahamism med dig i bagaget, sen du blir så verbalt blomstrande i ditt predikande?
Citat:
Satan tjänar dock ett visst syfte i att sålla oss.
Det var ju det jag skrev: Han fungerar som én del av 'guds' SM-lekar.
Citat:
Men han har ett evigt straff att vänta för sin upproriskhet och sina onda avsikter.
Ja, om man skall lita på propagandan från DIN sida. Men ponerat på en konsekvens-granskning av abrahamismens mytologi blir det snarare 'gud' som förlorar kriget i himmelen. Alla 'onda' empirier byggd på makt och sociopati kollapser före eller senare.