2014-05-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Är du säker?

jaa.. kan du bevisa att han finns då? Nej, precis
Citera
2014-05-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag har inte sett hur du ser ut, alltså finns du inte.
Nu är det barn-nivå igen.

Hur kan du veta att gud finns? Antagligen är dina föräldrar troende.. Det är du som blivit uppfostrad till att tro på gud. Och då har man svårt att se åt vetenskapen.

Du kommer antagligen säga att dina föräldrar inte är troende och att du valt att bli det själv.. För du är på ett forum där du kan skriva vad du vill.. Men i 99 % av fallen så handlar det om att föräldrarna har hjärntvättat sina barn.
Citera
2014-05-04, 23:21
Medlem
Lothbroks avatar
Starkaste gudsbeviset so far. Att vi lever och andas och att allt är så vackert, allt måste vara Guds förtjänst.

Lol
Citera
2014-05-04, 23:23
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Är du säker?
Tycker faktiskt man kan säga att vi är säkra. Åtminstone tills det framkommer något som tyder på motsatsen? Varför ska människan välja att tro på myter och påhitt? Mår man bättre utav det eller vad är anledningen?
Citera
2014-05-04, 23:26
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Vi bör inte anta att något är sant eller falskt förrän vi har vetenskapliga bevis. Det enda vi vet är att vi inte vet om spöken existerar. Du kanske kan läsa texten i min signatur nedan så förstår du vad jag menar.

Det är en rimlig ståndpunkt.

Min poäng är dock att det inte nödvändigtvis finns ett mellanläge. Det vill säga att det är 50% chans att spöken existerar, och 50% chans att spöken existerar, därför att det inte går att finna belägg för att spöken inte existerar. Om så var fallet, så är det sant att det är 50% chans att en blå groda existerar utanför tid och rum, eftersom att ingen har motbevisat detta.

Vi har med andra ord goda skäl att hålla tesen 'Spöken existerar' som falsk.
Citera
2014-05-05, 16:31
Medlem
Findusams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Yoga kan för vissa individer vara ett bra verktyg (och för andra vara direkt skadligt); och det kan i enstaka fall leda till en medvetande-klarning som kan vara en hjälp i existentiellt sökande. Men nån säker metod för att hitta eller "bevisa" 'gud' är det inte.

Det kan vara skadligt om man inte utför det på korrekt sätt och/eller under rätt vägledning. Sen finns det också många olika så-kallade yoga-system som är tillverkade av självupphöjda "gurus", och dessa är inte hälsosamma.

Citat:
I så fall är din pudding-allegori synnerligen illa vald.

Det tycker jag inte. Det innebär att man kan döma kvaliteten av något efter du har testat, använt eller upplevt det, och det är precis hur man bör närma sig yoga. Det är lönlöst att argumentera om yoga fungerar eller inte, och på ett liknande sätt är det lönlöst att argumentera om kemi fungerar. Man bör närma sig det på ett praktiskt sätt.
Citera
2014-05-05, 17:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Det är en rimlig ståndpunkt.

Min poäng är dock att det inte nödvändigtvis finns ett mellanläge. Det vill säga att det är 50% chans att spöken existerar, och 50% chans att spöken existerar, därför att det inte går att finna belägg för att spöken inte existerar. Om så var fallet, så är det sant att det är 50% chans att en blå groda existerar utanför tid och rum, eftersom att ingen har motbevisat detta.

Vi har med andra ord goda skäl att hålla tesen 'Spöken existerar' som falsk.

Den blåa grodan eller en annan fantasifigur har vi goda skäl att inte tro på, eftersom ingen vittne påstår sig ha sett en sådan.

Men spöken eller Aliens har vi däremot goda skäl att tro på, där har vi många vittnen som påstår sig ha sett dessa. Det finns dessutom tusentals berättelser och dokument som man kan undersöka.

Som du vet, kan ett påstående antingen vara sant eller falskt. Om det finns säg 1000 oberoende vittnen som påstår att de har sett spöken eller Aliens, ja då ljuger de sannolikt inte. Allting handlar om sannolikheter. Den vägen får vi nog även gå för att veta om Gud finns eller inte.
Senast redigerad av kunskap1 2014-05-05 kl. 18:18.
Citera
2014-05-05, 18:47
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Nu är det barn-nivå igen.

Hur kan du veta att gud finns? Antagligen är dina föräldrar troende.. Det är du som blivit uppfostrad till att tro på gud. Och då har man svårt att se åt vetenskapen.

Du kommer antagligen säga att dina föräldrar inte är troende och att du valt att bli det själv.. För du är på ett forum där du kan skriva vad du vill.. Men i 99 % av fallen så handlar det om att föräldrarna har hjärntvättat sina barn.
Jag har aldrig påstått att jag VET att Gud finns. Det finns nog ingen människa här på jorden som VET att Gud finns. Det handlar om sannolikheter och tro.

Jag tror inte att föräldrarna kan tvinga sina barn att tro på Gud. Man kan inte tvinga någon att tro på något man inte vill tro på.
Citera
2014-05-05, 18:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den blåa grodan eller en annan fantasifigur har vi goda skäl att inte tro på, eftersom ingen vittne påstår sig ha sett en sådan.
Hur många måste påstå sig ha sett den blå grodan innan det enligt dig finns goda skäl att tro att den existerar? Alla på jorden kanske har sett den blåa grodan, men de har blivit tillsagda av den blåa grodan att inte säga något. Här måste jag säga att du gör ett bra jobb när du låtsas som om du inte ens har hört talas om den blåa grodan.

Sådärja, nu har vi lika starka bevis för att den blå grodan existerar som vi har för att gud existerar.
Citera
2014-05-05, 19:05
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Du är medveten om att det finns blåa grodor va!?
Citera
2014-05-05, 19:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur många måste påstå sig ha sett den blå grodan innan det enligt dig finns goda skäl att tro att den existerar? Alla på jorden kanske har sett den blåa grodan, men de har blivit tillsagda av den blåa grodan att inte säga något. Här måste jag säga att du gör ett bra jobb när du låtsas som om du inte ens har hört talas om den blåa grodan.

Sådärja, nu har vi lika starka bevis för att den blå grodan existerar som vi har för att gud existerar.
Ju fler vittnen desto bättre, inte sant? Helst ska vittnen vara oberoende av varandra och ha ungefär samma berättelse för att det ska finnas goda skäl att tro att den blåa grodan existerar. Nu existerar för övrigt en blå groda i verkligheten, men nu talar vi om en blå groda som är utanför tid och rum. En sådan existerar sannolikt inte, eftersom inga vittnen existerar.
Citera
2014-05-05, 19:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
men nu talar vi om en blå groda som är utanför tid och rum. En sådan existerar sannolikt inte, eftersom inga vittnen existerar.
Alla är ju vittnen till sa jag ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in