2013-07-26, 03:56
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om löneskillnader i landet ökar konstant, så kan priserna för bostäder i vissa regioner öka i förhållande till rikssnittet av reallönerna. Inte för evigt, men väldigt, väldigt länge.

Visst, men medianlönen i Stockholm är bara marginellt högre än i övriga Sverige.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/vad-har-stockholmarna-for-lon.html

http://3.bp.blogspot.com/-YSBO-kcnv3A/T1X03FSrBgI/AAAAAAAAHpQ/LAG_uVRdnYs/s1600/stockholm_inkomst_2010.png

http://storstad.wordpress.com/2010/05/22/myten-om-stockholmaren/
2013-07-26, 08:41
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Läste du inte ordet "ständigt"? Klart att det inte funkar i evighet för då kommer kostnaden för bostaden att tränga ut alla andra saker du vill göra eller så får du flytta till Tensta till slut. Och nu stiger räntorna...
Ja, det är helt enkelt en omöjlig ekvation.
2013-07-26, 10:43
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Visst, men medianlönen i Stockholm är bara marginellt högre än i övriga Sverige.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/vad-har-stockholmarna-for-lon.html

http://3.bp.blogspot.com/-YSBO-kcnv3A/T1X03FSrBgI/AAAAAAAAHpQ/LAG_uVRdnYs/s1600/stockholm_inkomst_2010.png

http://storstad.wordpress.com/2010/05/22/myten-om-stockholmaren/

Medianlönen är 46 000 i månaden enligt statistiken du länkar till. I Sverige är medianlönen 26 000 kronor. Jag skulle inte kalla det marginellt.

Hela debatten i den här tråden ter sig något absurd. Inte för att någon sida "kanske" har rätt, utan för att en sida hittills HAR rätt och den andra INTE har det. Räntorna har de senaste året varit både höga och låga, men ingen våg av tvångssålda bostäder har synts till. Det är lätt att sitta på läktaren och skratta åt stockholmarnas lån, men när man som nyinflyttad har arbete, vänner och ett liv, och tvingas bo i andrahand med flytt efter 6-12 månader varje år, så blir valet att lägga 40% av sin lön på boende ganska enkelt.
2013-07-26, 11:05
Medlem
Citat:
Medianlönen är 46 000 i månaden enligt statistiken du länkar till. I Sverige är medianlönen 26 000 kronor. Jag skulle inte kalla det marginellt.

Var tusan läser du då? Jag tittar i första länken och där står det att medianlönen är 26500 per månad i Danderyd, Stockholms län. Alltså kommunen med Sverige högsta inkomster!

Ser för övrigt ut som att medel- och medianlönerna inte skiljer sig så mycket mellan olika län i landet...
2013-07-26, 11:09
Medlem
Ser ut som att husbyggandet kraschat. http://www.svt.se/nyheter/sverige/70-procentig-ras-i-smahusbyggandet Enligt SCB nere på 90-talets nivå nu.

Kanske dags att skaffa ett radhus istället för lägenhet? Då äger man ju faktiskt tomt och bostad, får lite frisk luft, och kanske även har råd med en schysst bil.
Senast redigerad av gladakatten 2013-07-26 kl. 11:21.
2013-07-26, 11:20
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Var tusan läser du då? Jag tittar i första länken och där står det att medianlönen är 26500 per månad i Danderyd, Stockholms län. Alltså kommunen med Sverige högsta inkomster!

Ser för övrigt ut som att medel- och medianlönerna inte skiljer sig så mycket mellan olika län i landet...

Jag tittade på fel färg. Medellönen är 38 000 kronor i månaden (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____133643.aspx) men jag håller med om att medianlönen är mer rättvisande.
2013-07-26, 11:23
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Du har vissa poänger, som kan hålla med om eller inte, beroende på åsikt i frågan.

Däremot, köper man en BR där föreningen har nästan lika stor skuld som marknadspriset per m2 så bör man nog inte göra en så stor investering alls, utan hyra sitt boende eftersom man är en ekonomisk idiot. I den mån sådana föreningar existerar (det kan inte vara många, även om en del nyproduktion är väldigt högt skuldsatta) så är de ju i det närmaste konkursmässiga och/eller har avgifter som direkt borde avskräcka varenda potentiell köpare.

Överskuldsatta föreningar i områden där det inte finns något större tryck på bostäder existerar. Såg för några år sedan en förening som ansökte om konkurs, eftersom månadshyrorna ökade för varje år som gick medan allt fler flyttade ut eftersom de tyckte det var för dyrt. Allt färre boende skulle alltså bekosta samma ränteutgifter och underhållskostnader. En tvåa där såldes för 6000 kronor. Totalt, inte per kvadratmeter.

I städer med högt tryck på bostäder sker inte detta, eftersom de flesta skulle kunna tänka sig att köpa en lägenhet för 6000 kronor i Stockholm även om avgiften motsvarar en dyr hyresrätt. Det blir som att köpa ett hyreskontrakt för en billig penning.
2013-07-26, 11:26
Medlem
Citat:
Jag tittade på fel färg. Medellönen är 38 000 kronor i månaden (http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____133643.aspx) men jag håller med om att medianlönen är mer rättvisande.

Okay. Men nu skickar du en helt annan länk, som inte fungerar...

Ser ut som att du menar medellönen i Danderyd. Jo, den säger väl egentligen inte så mycket. Medianlönen verkar vara typ som i övriga Sverige. En klick rejält högavlönade drar upp medlet...
2013-07-26, 12:45
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ni som skriver att 4000 kr är en absurd siffra, har ni själv barn?

Ja.

Citat:
Tror ni att kostnaden för att barn bara består av mat?

Nej.

Citat:
Första levnadsåret ska ni skaffa barnvagn, skötbord, bärsele, etc, grundutrustning som alla behöver och alla som har barn kan nog skriva under på att man har allt detta.

Vi fick allt det där av släktingar i present, så det kostade ingenting.

Citat:
Redan där är du uppe i 20 000 kr, en högst realistisk siffra.

Nej, inte alls realistisk. Du måste välja ut de dyraste produkterna i varje kategori för att närma dig den summan och köpa allting nytt. Detta är dock en typisk present barnfamiljer får av sina föräldrar. Har svårt tänka mig speciellt många köper detta själv.

Vissa saker, t.ex. den första bilstolen, den lånar man för en symbolisk summa hos försäkringsbolaget. Den använder man ju bara en kort period.

Citat:
Till detta tillkommer mat och blöjor, då är du uppe i 1000 kr till i månaden.

10 blöjjor per dag? Vad matar du dina barn med?

Citat:
Jul och födelsedag? Kostar pengar det också.

Ganska lite. Leksaker och gosedjur blir man bombad av från alla anhöriga (trots att man ber dem hålla igen lite). En hel del av det man kan ge i julklapp sorterar ju redan under andra konton i barnkalkylen, t.ex. kläder, cykel, skridskor, pengar....

Citat:
Redan det första levnadsåret är du uppe i 35000-40000 kr.

Första åren kostar barn bara blöjjor och det är inte så mycket. De flesta går + med barnbidraget.

Citat:
Har du en liten bil? Det är bara att byta till kombi om du ska få plats med allt.

Jag hade redan kombi. Kombibilar är inte extra dyra. Det finna massor av mindre kombibilar.

Citat:
Ska ditt barn gå på dagis? 1000 kr i månaden igen.

Ja, nu börjar det väl bli en nettokostnad. Dock får du barnbidrag, det får du hålla i minnet hela tiden.

Citat:
Ska du spara åt ditt barn?

Det har vi utrett i en separat diskussion. Mina barn är "rika". Det finns ingen poäng med att jag skall ge dem pengar så att de kan köpa en bil när de fyller 18 år. Jag köper en bil till dom, ifall de beter sig ansvarsfullt. Tills dess är det mer ansvarsfullt att ha ett bra sparande i familjen.

Citat:
Då blir det inkomstbortfall i 18 månader för ett par. Detta är bara en liten del av alla kostnader, börjar man summera allt så inser man att barn kostar MYCKET pengar.

Ja, denna bit är väl möjligtvis den största. Det är dock en kostnad i början när barnet i övrigt inte kostar någonting.
2013-07-26, 13:02
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Jag ska ge dig en ledtråd och sedan låta dig tänka själv:
Skillnaden är frivillighet och tvång.
Hojta till om det var jobbigt att tänka så kan jag förklara för dig.

Vadå tvång. Jag har råd, men jag gör andra val.
Jag åker inte till Legoland därför att jag inte har råd med Florida.

Att sedan turistbyråer tolkar det som att jag inte har råd att spendera pengar är ju deras business. Det är en totalt knasig analys. Jag var tvärtom fattigare förr, när jag spenderade mer på semester och fritid. Men resultatet av analysen blir densamma. Jag är en dålig turist att satsa på - eftersom jag inte kommer dyka upp med mina pengar. De som spenderar mest är de som saknar barn, men inte därför att de saknar barnen som snor deras pengar utan därför att barnen möjligtvis förändrar deras intresse och konsumtionsmönster.
Senast redigerad av Hartarbete 2013-07-26 kl. 13:12.
2013-07-26, 16:40
Medlem
nins avatar
Citat:
Hela debatten i den här tråden ter sig något absurd. Inte för att någon sida "kanske" har rätt, utan för att en sida hittills HAR rätt och den andra INTE har det. Räntorna har de senaste året varit både höga och låga, men ingen våg av tvångssålda bostäder har synts till. Det är lätt att sitta på läktaren och skratta åt stockholmarnas lån, men när man som nyinflyttad har arbete, vänner och ett liv, och tvingas bo i andrahand med flytt efter 6-12 månader varje år, så blir valet att lägga 40% av sin lön på boende ganska enkelt.
Visst, för vissa kanske det kan vara värt att lägga 40% av lönen på boende. Men om spiralen fortsätter, ska folk lägga 60% av lönen på boende om säg 10 år? Elller 80% av lönen om 20 år?
Det måste ju finnas en gräns för vad folk vill betala för boende.
2013-07-26, 17:51
Medlem
B´stards avatar
Citat:

Inte för Stockholms län, medellönen där var 2010 25000, riket 21700
Medianen var 22267, riket 20800

(Siffrorna för Stockholms kommun är nästan samma som för länet)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in