Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Lite glädjekalkyl över det här:
1) För 4M får du ett risigt radhus i Stockholms ytterkanter, i t.ex. Danderyd/Lidingö/Bromma får du ett utedass.
2) Du räknar på 40-års amortering.
3) Du räknar på ränta på ca 3% över 40 år, fantastisk ränta inklusive orörd räntesubvention på 30% i 40 år.
4) Du räknar på 0kr i underhåll på 40 år av rishuset (ett misstag jag tror många nya bolånetagare gör).
5) Du räknar på orörd fastighetsskatt i 40 år, känns osannolikt.
Men idag går kalkylen ihop och det är ungefär så långt Svenne ser.
a) 4.7 MSEK. Det ser ut som att du slarvat bort kontantinsatsen. Nu kan man förvisso få låna till delar av den. Men ska köparna låna mer så åker inkomstkravet upp också. Och då stiger deras förmåga till amortering.
b) Nu har vi tidigare konstaterat att av det ganska stora antalet villor i stockholms län är det bara en handfull som just du kan tänka dig. Men du får försöka släppa det egocentriska. Det här handlar inte om dig. För medelstockholmaren kan ett hus upp till 4.7 MSEK vara ok. T ex detta:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-norrviken-sollentuna-kommun-leksandsvagen-16a-4693515
c) Lån på 4 MSEK och amortering på 9.5 KSEK per månad ger 35 år. 35 år är också skillnaden mellan köptidpunkten på 30 år och pensionering vid 65.
Det här är grundskolematte så jag antar att du skäms nu.
d) Nej jag glömmer inget underhåll. Jag pekar på det felaktiga ang amortering. Du blandar ihop amortering och underhåll. Det är olika saker kan jag berätta.
Fö är jag husägare och har även vuxit upp i hus så jag har väldig god koll på vad det innebär och för med sig för arbete/kostnader.
e) Nej, jag glömmer ingen fastighetsavgift. Jag pekar på det felaktiga ang amortering. Amortering och fastighetsavgift är olika saker.
f) Ja, jag har räknat på dagens förhållanden. Erfarenheterna har visat att vi inte känner till så mycket om framtiden. Och att sierskorna inte är så mycket att lita på.
Dock kan man göra observationen att politikerna har dåliga erfarenheter av att plåga villaägarna för mycket. Och någon minskning av skuldsättningen är inget parti intresserad av.
Skulle externa förhållanden ställa till med något är det troligt att politikerna kommer att göra något för att lindra. Att landets villaägare skulle börja snåla och dra ned BNP under 0 kommer ingen sittande regering att vara overksam inför.