2013-07-26, 20:17
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
Du räknar matte så klart.

Det blir lättare om man accepterar skrumpelnubb bevisföring, nästa steg är problematisk, hur vet man sen vem Gud är?

håller du inte med koffski?
Citera
2013-07-26, 20:20
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ja, tron på det övernaturliga är ju själva definitionen av religion, så det är lika självklart som att säga "Alla dessa 10.000 politiska partier i världen, den gemensamma nämnaren är att ALLA har diverse åsikter de vill få fram". Typ.

Att religioner inte tror att livet uppstått av en slump köper jag inte. Det finns många religioner som inte ens uttalar sig om hur livet blivit till.

Alla religioner har heller inte Gudar.

Den enda röda tråden jag ser mellan alla religioner är att man tror på något övernaturligt, och har saker för sig(typ kannibaliska ritualer som nattvarden, eller dop etc etc...).

Då tittar vi på den röda tråden, alla religioner tror på något övernaturligt. Varför beter sig majoriteten av mänskligheten på detta sätt, att de tror på något övernaturligt? baseras detta fenomen på okunskap eller är det en medfödd instinkt?

Övernaturligt i detta fall är livet efter döden. Alla religioner tror på livet efter döden.
Citera
2013-07-26, 20:20
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
"Logiken" är fullkomlig i enheterna som är 1 och som det existerar oändligt många olika av och de är inte "påhittade". De är inte skapade, de ÄR.
För diskussions skull antar vi att din sifferlek bevisar att den finns en gud. Varför just DIN Gud?
Citera
2013-07-26, 20:24
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
För diskussions skull antar vi att din sifferlek bevisar att den finns en gud. Varför just DIN Gud?

Vi antar att det finns en Gud. Hur lär vi känna denna Gud? ... skrumpelnubb, vi behöver din hjälp.

Vad är nästa steg? om steget inte är tydligt, då är början inget bra heller, eller hur?
Citera
2013-07-26, 20:38
Medlem
Citat:

Den Gud som jag visat på är den enda Gud som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Vi antar att det finns en Gud. Hur lär vi känna denna Gud? ... skrumpelnubb, vi behöver din hjälp.

Vad är nästa steg? om steget inte är tydligt, då är början inget bra heller, eller hur?

Ber du till Gud (Jesus) i tron på att han finns så ska han ta emot dig och uppenbara sig för dig.
Citera
2013-07-26, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och vad vet du om det?

Så troende är alltså mindre farliga än icke-troende? Detta baserar du på vad?
Vad snackar du om?
Citera
2013-07-26, 20:39
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Den Gud som jag visat på är den enda Gud som finns.

Ber du till Gud (Jesus) i tron på att han finns så ska han ta emot dig och uppenbara sig för dig.

Tack!

Hur och när kommer Jesus att uppenbara sig för mig? Är Jesus Gud? slutligen, vem dyrkade Jesus?
Citera
2013-07-26, 20:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Då tittar vi på den röda tråden, alla religioner tror på något övernaturligt. Varför beter sig majoriteten av mänskligheten på detta sätt, att de tror på något övernaturligt? baseras detta fenomen på okunskap eller är det en medfödd instinkt?
Det finns bara saker som är oupptäckta. Det som var övernaturligt igår är vardag idag.

Citat:
Övernaturligt i detta fall är livet efter döden. Alla religioner tror på livet efter döden.
Allt i naturen är energi. Ingen energi försvinner. Ingen information försvinner. Det är känd fysik.
Varför skulle liv vara ett undantag från den naturliga principen som gäller överallt annars?
Citera
2013-07-26, 20:50
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det finns bara saker som är oupptäckta. Det som var övernaturligt igår är vardag idag.

Allt i naturen är energi. Ingen energi försvinner. Ingen information försvinner. Det är känd fysik.
Varför skulle liv vara ett undantag från den naturliga principen som gäller överallt annars?

Det är sant. Men hur förklarar man fenomenet att människan trott på övernaturliga krafter genom tiderna?
Citera
2013-07-26, 20:50
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Vad snackar du om?

Jag ber dig backa upp dina pinsamheter. Jag vet att det känns bekvämare att skita ur sig tre rader och sedan inte låtsas om det mer.
Citera
2013-07-26, 21:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är sant. Men hur förklarar man fenomenet att människan trott på övernaturliga krafter genom tiderna?

Det finns gott om förklaringar på det i populärvetenskap. Kort och gott är det hur vår hjärna arbetar. Barn som inte hittar en naturlig förklaring kommer att hitta på en genom fantasi och induktiva slutsatser.
Antingen det eller MAGI, antar jag..
Citera
2013-07-26, 21:05
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det finns gott om förklaringar på det i populärvetenskap. Kort och gott är det hur vår hjärna arbetar. Barn som inte hittar en naturlig förklaring kommer att hitta på en genom fantasi och induktiva slutsatser.
Antingen det eller MAGI, antar jag..

Hej speritz!! Det var länge sen. Hoppas att livet rullar på och allt är under kontroll

I det forna Egypten byggdes pyramider (en av världens underverk). Egyptierna var fullt medvetna att ett live efter detta var ett faktum. Modellen som tillämpas på barn är svårsmält i detta sammanhang. Mäktiga ledare i Egyptiern var inga barn, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in