2013-07-24, 21:37
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Sparkaman
tufft nick du har!! Nu har du ordbajsat tusen ord här i tråden utan o säga någonting, vad vill du? vad är din åsikt? är du Cornucopia? har vi en bubbla eller inte? kandu på något sätt konkretisera dina tankar??

min åsikt: Sthlm upp 20% kommande 36 månaderna!! kanjag slå vad om.
Nej, jag är inte Cornucopia och jag har inte läst hans blogg på 1,5 år. Vad är din åsikt om vad som är givande i en diskussion? Att använda ord och begrepp som är en blandning av vad en 4-åring och 14-åring skulle göra?

Trodde min åsikt var ganska tydlig. Ja, jag anser att vi har en bostadsbubbla i Sverige. Varför? Jo, därför att priserna har anpassat sig till en marknad med näst intill bästa möjliga förhållanden vad gäller skatter, räntor, avdrag och andra förmåner som med största sannolikhet inte kommer existera inom åtminstone en 10-15-årsperiod, vissa förmåner kan tänkas försvinna betydligt tidigare än så.

Ja, vi vet din åsikt. Du spekulerar i prisuppgång på bostäder istället för att prio ett handlar om att bo i en bostad, med ett läge, som man trivs i. Ska du inte börja day/swingtrada med bostäder snart också?
Senast redigerad av SparkMan 2013-07-24 kl. 21:45.
2013-07-24, 21:44
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du kan naturligtvis hitta på vilket sätt du vill att räkna på, bara du själv begriper det.

På text-tv just nu påminner de om begreppet dinkies, den mest intressanta turistmålgruppen. Dinkies = dual/double income no kids.

Något för den att grubbla på som tror att semesterkostnader är något som kommer med barn. Det är naturligtvis tvärtom. Något som möjligtvis försvinner med barn. En besparing.

http://en.wikipedia.org/wiki/DINKY
"DINKY is an acronym that stands for "Dual Income, No Kids Yet". It describes a high-earning couple who do not have children yet and are therefore able to afford a more expensive consumer lifestyle."

Har du ens förstått innebörden av begreppet? När paren inte har barn har dem råd med en kostsammare livsstil. Således när paren har barn så har dem inte råd med det längre för att barnen kostar för mycket...

Menar du då alltså att barnen kostar så mycket att familjen inte ens har råd att åka på semester längre? Att futtiga 1300kr kan skada hushållsekonomin så mycket? Då måste en liten räntehöjning svida rejält om så är fallet.
2013-07-24, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Äter man bara mackor och blir bjuden på middag så visst. De allra flesta måste dock bekosta maten själva vilket gör dina siffror irrelevanta.

Det råder ju uppenbarligen delade meningar om det. Enligt vissa undersökningar är det långt under 72 %. Oavsett vilket så är 28 % som inte amorterar fortsatt en stor andel vilket gör mitt inlägg korrekt.

Vad det är som gör din siffra mer sannolik får du dock gärna argumentera för.

Enligt: http://www.fi.se/upload/43_Utredningar/20_Rapporter/2013/bolan_2013_2.pdf
Amorterar 43 % inte.

Nu sa jag inte att jag BARA äter mackor eller blir bjuden på middag. Jag bekostar min mat själv, så nej de är inte irrelevanta.

Du får tycka vad du vill, men 72% är en större andel.

Jag ser gärna en källa på dina "siffror".

Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Du äter lunch ute och klarar dig på under tusenlappen varje månad? Var går du då om jag får fråga? Till IKEA eller Ica och köper 5kr-korv?

"Över hälften av storbankernas lån är i dag amorteringsfria."

http://www.svt.se/nyheter/sverige/laga-amorteringskraven-blaser-upp-bostadspriserna

Pengarna för lunch ute är inte inräknade eftersom de inte ingick i ursprungsinlägget jag svarade på.
Vänligen läs vad du svarar på innan du gör bort dig...
2013-07-24, 22:12
Medlem
Citat:
Sparkaman
tufft nick du har!! Nu har du ordbajsat tusen ord här i tråden utan o säga någonting, vad vill du? vad är din åsikt? är du Cornucopia? har vi en bubbla eller inte? kandu på något sätt konkretisera dina tankar??

Vi är nog alla lite nyfikna: vad uppskattar du att värdet på din lägenhet är idag, och hur stora lån har du? Vad köpte du den för?
Och varför köper du inte en ännu dyrare?
Senast redigerad av Monkey101 2013-07-24 kl. 22:21.
2013-07-24, 22:29
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Vi är nog alla lite nyfikna: vad uppskattar du att värdet på din lägenhet är idag, och hur stora lån har du? Vad köpte du den för?
Och varför köper du inte en ännu dyrare?
jag äger fem st tvåor innanför tull, värda sammanlagt 17 milj, inköp 10 milj, lån 7 milj, fyra är uthyrda, varav två ska säljas i vinter, ytterligare två nästa sommar. Min plan är att istället köpa ett litet krypin norr om Los Angeles, börjar lessna på att det bara väller in fler o fler blattar, negrer o annat muslimskräp i Sthlm, Sverig kommer o barka åt helvete, hela skåne är redan förlorat' gbg snart, sthlm nästa, inget jag vill investera långsiktigt i, svenskar är världens fegaste o mesigaste folkslag, fy fan det äcklar mig.
Senast redigerad av tgv23000 2013-07-24 kl. 22:31.
2013-07-24, 22:30
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Sparkaman

20% var blygsamt, ni fixar lätt 30%. Ni skulle ju kunna prostituera er och pantsätta era fruar, barn och morföräldrar så kan ni nog dra upp priserna lite till. Kan vi få en kvalificerad gissning på genomsnittlig amorteringstid om 36 månader, 150 år?
2013-07-24, 22:37
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
20% var blygsamt, ni fixar lätt 30%. Ni skulle ju kunna prostituera er och pantsätta era fruar, barn och morföräldrar så kan ni nog dra upp priserna lite till. Kan vi få en kvalificerad gissning på genomsnittlig amorteringstid om 36 månader, 150 år?
varför amortera överhuvudtaget om man har en hyffsad belåningsgrad? ja ok om man inte är komptetent nog att hitta avkastning som slår låneräntan så kanske man bör amortera, på hur många år skiter jag i. Snåla o amortera hela livet så att man är skuldfri till pensionen med en bostad värd XXX miljoner låter helt vansinnigt.
2013-07-25, 02:52
Medlem
nins avatar
Jag har svårt att se hur en bostadsmarknad där priset ständigt ökar mycket mer än reallönerna, kan fungera i slutändan. Lägger man till att vi i framtiden antagligen får högre ränta (seriöst, vem tror att vi kommer ha samma ränta som nu i 100 år, med tanke på att det är väl vad amorteringstiden är idag för många), att ränteavdraget minskar/försvinner och/eller amorteringskrav.
2013-07-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Nu sa jag inte att jag BARA äter mackor eller blir bjuden på middag. Jag bekostar min mat själv, så nej de är inte irrelevanta.

Du får tycka vad du vill, men 72% är en större andel.

Jag ser gärna en källa på dina "siffror".

Pengarna för lunch ute är inte inräknade eftersom de inte ingick i ursprungsinlägget jag svarade på.

Om du hade provat att läsa mitt inlägg innan du kommenterat så hade du märkt att jag uppgav källa. Till skillnad från dig.
2013-07-25, 08:18
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Det är snarare du som har gjort bort dig:
https://www.flashback.org/sp44445562

Ursprungsinlägget beskrev (i detta fallet mina) matkostnader för en person. Personen i detta exemplet äter aldrig ute eller någon form av snabbmat. Då hamnar personen på runt 2000kr/månad i matkostnader, vilket oftast ses som rätt så lågt hos en normal person som har koll på sin ekonomi.

Sedan kommer du och säger att du utan tvekan äter för under tusenlappen. Vi andra ifrågasätter denna fakta och du säger då att du oftast äter lunch ute och mestadels mackor morgon och kväll. När budgeten ifrågasätts på grund av att du äter ute så påstår du alltså att du inte ens räknar med det som "mat"kostnad. Det leder utsökt till min nästa fråga: Vad äter du då om det inte är mat? Lösviktsmuttrar- och brickor från coop bygg?

Alltid lika tröttsamt när man lägger fram kalkyler som visar att medelsvensson faktiskt har det rätt knapert med nuvarande bostadspriser, trots bl.a. låga räntor och låga skatter, för att någon sedan ska komma och tramsa bort allting med egenpåhittade kostnader och villkor.
Då lär du väl knappast räkna med räntekostnaden på ditt bolån som boendekostnad heller antar jag? Månadskort till kollektivtrafiken som transportkostnad? Precis samma logik.
Senast redigerad av SparkMan 2013-07-25 kl. 08:24.
2013-07-25, 09:50
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag har svårt att se hur en bostadsmarknad där priset ständigt ökar mycket mer än reallönerna, kan fungera i slutändan. Lägger man till att vi i framtiden antagligen får högre ränta (seriöst, vem tror att vi kommer ha samma ränta som nu i 100 år, med tanke på att det är väl vad amorteringstiden är idag för många), att ränteavdraget minskar/försvinner och/eller amorteringskrav.

ökande befolkning och ökande bnp, jodå bostadspriser kan visst öka mer än reallöner, om man tänker lite längre än sin näsa.
2013-07-25, 11:07
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
ökande befolkning och ökande bnp, jodå bostadspriser kan visst öka mer än reallöner, om man tänker lite längre än sin näsa.

Läste du inte ordet "ständigt"? Klart att det inte funkar i evighet för då kommer kostnaden för bostaden att tränga ut alla andra saker du vill göra eller så får du flytta till Tensta till slut. Och nu stiger räntorna...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in